۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۴
طبق مطالعات گروه مشاوران بوستون (BCG) در 13 کشور جهان

سهم اینترنت تلفن همراه در اقتصاد جهانی افزایش می‌یابد

ایتنا- همراه داشتن اینترنت، در دنیای امروز، دیگر همانند همراه داشتن کیف پول،‌ ضروری به نظر می‌رسد.
سهم اینترنت تلفن همراه در اقتصاد جهانی افزایش می‌یابد


در سراسر جهان تلفن‌های هوشمند، تبلت، فناوری‌های پوشیدنی و سایر وسایل هوشمند نوع و سبک زندگی انسان‌ها را تغییر داده و بر شغل، تفریح و... آنها تأثیر گذاشته است و بخش عمده‌ای از این تأثیر، ناشی از اینترنت تلفن همراه است.


ضریب نفوذ این وسایل روز به روز بیشتر می‌شود و با توجه به بهای رو به کاهش آنها، هر روز بر تعداد کسانی که برای نخستین بار از این وسایل بهره می‌برند، افزوده می‌شود.

این موضوع وقتی جدی‌تر می‌شود که میزان تأثیر اینترنت تلفن همراه را در اقتصاد کشورها و تولید ناخالص داخلی آنها بدانیم.

درآمدزایی مناسب اینترنت تلفن همراه
طبق گزارشی از گروه مشاوران بوستون(BCG) در 13 کشور جهان که حدود 70درصد تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص داده‌اند ردپای موفقیت اینترنت تلفن همراه بخوبی دیده می‌شود.

این 13کشور شامل استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هندوستان، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، اسپانیا، بریتانیا و ایالات متحده امریکا می‌شود.

آمار گروه مشاوران بوستون(BCG) که اطلاعات مورد نیاز تحقیق و پژوهش خود در زمینه تجارت را از 45 کشور جهان تهیه می‌کنند، نشان می‌دهد این 13کشور سالانه 700میلیارد دلار درآمدزایی از طریق اینترنت تلفن همراه، تبلت، فناوری‌های پوشیدنی و... دارند که این رقم معادل 780دلار درآمدزایی برای هر فرد بالغ است.

همچنین گفته می‌شود اینترنت تلفن همراه در این مناطق برای 3میلیون نفر نیز اشتغالزایی کرده که رقمی قابل توجه است.

با توجه به اهمیت موضوع، در این زمینه همچنین گزارش تحقیقی و تحلیلی با عنوان«رشد اقتصاد اینترنت تلفن همراه جهان»The Growth of the Global Mobile Internet Economy توسط غول دنیای فناوری گوگل انجام شده است که نشان می‌دهد تا سال 2017 میزان درآمدزایی حاصل از اینترنت تلفن همراه در این 13 کشور به 55/1 تریلیون دلار خواهد رسید که رشدی مناسب محسوب می‌شود و نشان از رشد و افزایش سالانه 23درصد دارد.

نقش اپلیکیشن‌ها در درآمدزایی
از بخش‌هایی که در سال‌های آینده در رشد درآمدزایی اینترنت تلفن همراه نقشی بسیار چشمگیر خواهند داشت می‌توان به اپلیکیشن‌ها، محتوا و موارد مربوط به خرید آنلاین و تبلیغات مربوط به آن اشاره کرد و به همین دلیل فعالان عرصه فناوری بر این بخش‌ها تمرکز ویژه‌ای دارند.

یکی از بخش‌های مؤثر در موفقیت اینترنت تلفن همراه در درآمدزایی، شکوفایی اقتصاد اپ‌هاست.

از روزی که در سال 2008 نخستین اپ به مردم معرفی شد تاکنون بیش از 200میلیارد دانلود اپ‌های مختلف در فروشگاه‌های متنوع اپلیکیشن داشته‌ایم که این روند در سال‌های اخیر رشدی چشمگیر داشته است طوری که تنها در سال 2013 بیش از 100میلیارد دانلود انجام شد و در فاصله ژوئن ۲۰۱۳ تا جولای 2014 از فروشگاه‌های اپ پیشگام و پیشرو، مبلغی حدود 15میلیارد دلار عاید طراحان و تولیدکنندگان این اپ‌ها شد.

آنچه مسلم است اینکه رشد اقتصاد اینترنت تلفن همراه با توسعه فناوری و تأمین زیرساخت‌ها و همچنین توانایی مالی مردم در دسترسی به فناوری‌های روز نسبت مستقیم دارد.

Paul Zwillenberg یکی از تحلیلگران گروهBCG معتقد است اگر گوشی‌های ارزان قیمت در اختیار مردم کشورهای مختلف قرار بگیرد بی‌شک شاهد افزایش فوق‌العاده درآمدزایی حاصل از اینترنت تلفن همراه خواهیم بود.

به همین دلیل معتقدیم گوشی‌هایی که کمتر از 100دلار قیمت داشته باشند سبب افزایش ضریب نفوذ اینترنت و افزایش تعداد کاربران تازه می‌شوند.

وی ادامه داد: درحالی که در سال گذشته تنها حدود 20درصد گوشی‌های هوشمند جهان از بهای کمتر از 100دلار برخوردار بودند ولی همین رقم اندک، تأثیری فوق‌العاده و مناسب در رشد تعداد کاربران جهان و همچنین درآمدزایی اینترنت تلفن همراه داشته است و به همین دلیل اکنون تعداد زیادی از شرکت‌های پیشرو تلاش دارند تا به این عرصه وارد شوند و به دنبال ساخت و طراحی گوشی‌های هوشمند ارزان قیمت باشند.

روند رو به رشد اینترنت تلفن همراه
بحث درآمدزایی اینترنت تلفن همراه وقتی داغ‌تر می‌شود که بدانیم اکنون حدود 7میلیارد تلفن همراه در جهان وجود دارد یعنی تقریباً به ازای هر نفر جمعیت جهان، یک تلفن همراه موجود است و نکته جالب‌تر اینکه بیش از یک سوم این گوشی‌ها هوشمند هستند.

همچنین آمار گروه مشاوران بوستون(BCG) نشان می‌دهد میزان فروش تلفن‌های هوشمند در سال 2014 حدود 18درصد افزایش داشته و ضریب نفوذ اینترنت تلفن همراه در جهان هم از 18درصد سال 2011 به 36درصد در سال 2014 رسید.

انتظار می‌رود این رقم تا سال 2017 از اینترنت ثابت نیز فراتر برود و اینترنت تلفن همراه، 60درصد دسترسی مردم به اینترنت جهان را شامل شود.

با توجه به استقبال مردم از اینترنت تلفن همراه هر روز تلاش می‌شود تا با کمک فناوری‌های جدید و زیرساخت‌های مناسب، نسل‌های تازه‌ای ارائه شود طوری که درحال حاضر ۶۰درصد مردم جهان زیر پوشش اینترنت 3G هستند که البته این رقم در اتحادیه اروپا به 90درصد می‌رسد.

همچنین بخش عمده‌ای از مردم امریکا زیر پوشش 4G قرار دارند و حتی در ارتفاع 17هزار پایی کوه اورست نیز کوهنوردان می‌توانند با کمک اینترنت 4G آنلاین باشند.

البته در این میان نقش شبکه‌های وای.فای را نمی‌توان نادیده گرفت، چراکه این شبکه نقش عمده‌ای در اتصال تلفن همراه، فناوری‌های پوشیدنی، تبلت و... به اینترنت ایفا می‌کند.

با توجه به استقبال مناسب مردم و تلاش فعالان عرصه فناوری، بر حجم ترافیک دیتای اینترنت تلفن همراه نیز هر روز افزوده می‌شود که بخش عمده ‌آن به فیلم و موسیقی مربوط می‌شود و انتظار می‌رود میزان تقاضای جهان برای چنین سرویس‌هایی تا سال 2017 حدود 7برابر سال 2013 شود.

حجم ترافیک دیتای جهان در سال 2013 ماهانه حدود 2/1ترابایت بود که بخش عمده آن از طریق 4G ساپورت می‌شد.

افزایش درآمد کشورهای درحال توسعه
طبق نتایج یافته‌های گروه مشاوران بوستون(BCG)، درآمد ناشی از اینترنت تلفن همراه در کشورهای درحال توسعه نیز بسرعت در حال رشد و افزایش است و این آمار نشان می‌دهد درآمدها در هندوستان سالانه 40درصد رشد دارد و این میزان در کشورهایی مانند چین و برزیل در مقایسه با ایالات متحده امریکا از رشد 25درصدی برخوردار است، البته رشد درآمد ناشی از اینترنت تلفن همراه حتی در کشورهایی که از نظر این نوع اینترنت اشباع هستند نیز دیده می‌شود و در کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی سالانه 10درصد رشد درآمد ناشی از این حوزه دارند که این رقم رشد حتی از رشد تولید ناخالص داخلی نیز بالاتر است.

به همین دلیل بسیاری معتقدند افزایش اینترنت تلفن همراه در هر کشور و منطقه‌ای، می‌تواند منجر به ظهور استفاده‌های جدیدی از اینترنت از بانکداری و آموزش گرفته تا مراکز درمانی و مرتبط با سلامت و سرویس‌های حمل و نقل عمومی و... شود و رفاه و آسایش را برای مردم چه در کشورهای درحال توسعه و چه مناطق توسعه یافته به ارمغان بیاورد.

تلاش فیس‌بوک برای دسترسی مردم به اینترنت
یکی از شرکت‌های بزرگی که به دنبال رساندن اینترنت به مردم نقاط دورافتاده و آنلاین کردن آنها از طریق اینترنت تلفن همراه محسوب می شود، فیس‌بوک است، اگرچه چند روز پیش مارک زوکربرگ در کنگره جهانی تلفن همراه، عملکرد گوگل بالنی و تلاش فیس‌بوک در قالب اپ رایگان Internet. org را برای دسترسی مردم نقاط دورافتاده به اینترنت چندان موفقیت‌آمیز ندانست و آن را بیشتر تخیلی دانست ولی Chris Evans معاون رئیس بخش این اپ، خبر تازه‌ای دارد.

وی گفت: اپلیکیشن Internet. org تاکنون در زامبیا، تانزانیا، کنیا، کلمبیا، غنا و هندوستان راه‌اندازی شده و مورد استفاده مردم قرار گرفته است ولی ما می‌خواهیم تا پایان سال‌جاری میلادی، این عرصه را گسترده‌تر کنیم و 94 کشور دیگر را زیر پوشش این اپ رایگان ببریم.

اگر این اتفاق بیفتد به این ترتیب تا پایان سال 2015 میلادی تعداد شرکت‌هایی که از این اپ استفاده می‌کنند به 100 کشور می‌رسد.
Chris Evans ادامه داد: با راه‌اندازی اپ رایگان Internet. org، بیش از 7میلیون نفر در سال گذشته برای نخستین بار به سرویس‌های اینترنتی دست یافتند که نتایج مناسبی داشت.

به عنوان مثال در تانزانیا با راه‌اندازی این اپ رایگان، فروش تلفن هوشمند ماهانه 10برابر شد و در کلمبیا 50درصد افزایش داشته است.
در زامبیا کنیا و غنا نیز تعداد کاربران دیتا، پیامک و... افزایش یافته است.

منبع : روزنامه ایران
کد مطلب: 35060
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام