کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رونق بازار جهانی موبایل‌های هوشمند کارکرده

روزنامه دنیای اقتصاد , 3 اسفند 1393 ساعت 12:47

ایتنا- میزان فروش جهانی موبایل‌های هوشمند دست دوم تا سال ۲۰۱۷ به ۱۲۰ میلیون دستگاه می‌رسد





بازار موبایل‌های هوشمند در سال‌های اخیر یکی از پررونق‌ترین و داغ‌ترین بازارهای محصولات دیجیتال شخصی بوده است و با این اوصاف بازارهای حاشیه‌ای وابسته به آن مانند بازار موبایل‌های هوشمند دست دوم یا کارکرده هم رونق خوبی داشته باشند.

در واقع افزایش تقاضا برای موبایل‌های هوشمند کارکرده باعث شده است که شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات نگاه جدی‌تری به بازار گوشی‌های دست دوم بیندازند.

جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی «گارتنر» هم این موضوع را تایید کرده است. براساس اعلام گارتنر، بازار جهانی موبایل‌های هوشمند دست دوم و کارکرده تا سال ۲۰۱۷ به فروش ۱۲۰ میلیون دستگاهی می‌رسد.

بر اساس تحقیقی که گارتنر از کاربران آمریکایی و آلمانی انجام داده است، ۶۰ درصد از کاربران گوشی‌های قدیمی خودشان را می‌فروشند تا موبایل‌های هوشمند جدید با قابلیت‌های اضافه و تازه را بخرند یا تنها به این دلیل که آنها یک ابزار دیجیتال جدید می‌خواهند.

در نتیجه انتظار می‌رود بازار جهانی گوشی‌های کارکرده که به کاربران نهایی فروخته می‌شوند، تا سال ۲۰۱۷ تا ۱۲۰ میلیون دستگاه رشد کند که این میزان درآمدی برابر ۱۴ میلیارد دلار تولید خواهد کرد. این در حالی است که میزان فروش جهانی گوشی‌های موبایل هوشمند کارکرده و دست دوم در سال ۲۰۱۴ برابر ۵۶ میلیون دستگاه بوده و درآمدی برابر ۷ میلیارد دلار داشته است.

این تحقیق روی بیش از ۵۶۰۰ کاربر آمریکایی و آلمانی و درباره کاربرد تکنولوژی برای آنها و دیدگاه‌هایشان در مورد استفاده از موبایل‌های هوشمند انجام شده است تا تصویر بهتری از اینکه چطور این ابزارها برای کار و تفریح مورد استفاده قرار می‌گیرند، به‌دست بیاید.

«مایک اشریچ» یکی از کارشناسان موسسه گارتنر در این مورد می‌گوید: «کاربران موبایل‌های هوشمند در بازار کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته گوشی‌های خودشان را هر ۱۸ تا ۲۰ ماه یک بار عوض کرده و به روز می‌کنند. حالا سوال مهم این است که چه اتفاقی برای گوشی‌های قبلی و قدیمی این کاربران می‌افتد؟ درحالی‌که تنها ۷ درصد از این موبایل‌های هوشمند به مسیر رسمی برنامه‌های بازیافت می‌روند، ۶۴ درصد آنها زندگی دوباره پیدا می‌کنند که از این میزان۲۳ درصد به کاربران دیگر داده می‌شوند و ۴۱ درصد هم توسط خود اشخاص فروخته می‌شوند.»

او معتقد است که: «این افزایش تقاضا برای استفاده دوباره از موبایل‌های هوشمند نه‌تنها روی فروش گوشی‌های نو تاثیر می‌گذارد، بلکه روی درآمد کلی زنجیره طراحی و تولید موبایل‌های هوشمند هم اثر دارد. سهامداران شرکت‌های تولیدکننده و سازنده موبایل‌های هوشمند حالا ترجیح می‌دهند که استراتژی جدی برای تبدیل ابزارهای کارکرده و دست دوم به یک دارایی مفید، وجود داشته باشد. در واقع آنها معتقدند که باید با نگاهی دقیق و جدی‌تر به بازار و نوع نیاز آن تولید محصولات را هدفمند کرد.»

آمار در این زمینه نشان می‌دهند که تقریبا دو سوم موبایل‌های هوشمند کارکرده، دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرند و در این میان گوشی‌های رده بالا ی دست دوم بیشترین میزان تقاضا را در بازار داشته و در نتیجه تاثیر بیشتری بر میزان فروش و درآمد موبایل‌های نو می‌گذارند. تمام اینها باعث شده‌اند که شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات نگاهی عمیق‌تر به بازار موبایل‌های هوشمند دست دوم بیندازند.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در آمریکای شمالی و اروپای غربی بازار گوشی‌های دست دوم و کارکرده در سال ۲۰۱۵ به فروش۳ میلیارد دلاری رسیده و تا سال ۲۰۱۷ رشد کرده و به فروش ۵ میلیارد دلاری دست پیدا کند. بسیاری از کاربران به خرید ابزارهای رده بالای کارکرده جلب می‌شوند، چون نمی‌توانند مدل نو آنها را با قیمت بالا بخرند.

«اشریچ» می‌گوید: «افزایش تعداد موبایل‌هایی که به‌صورت شخصی به فروش می‌رسند با بازار گوشی‌های بازگشته به چرخه بازیافت رقابت می‌کند و بازاری رو به رشد و جدی را برای گوشی‌ها و موبایل‌های هوشمند دست دوم و کارکرده ایجاد می‌کند.» بررسی‌های گارتنر نشان می‌دهد که در آمریکا و آلمان ۴۱ درصد از موبایل‌های هوشمند کارکرده در جریان خرید و فروش‌های شخصی کاربران جدید پیدا می‌کنند. این خرید و فروش‌ها در میان سطوح مختلف کاربران تکنولوژی جریان دارد، هرچند کاربرانی که خودشان را شیفتگان تکنولوژی می‌دانند سعی دارند از این فضای خرید و فروش فاصله گرفته و بیشتر به سمت مبادله گوشی‌های قدیمی خود با مدل‌های جدیدتر پیش بروند.»

شیفتگان تکنولوژی معمولا اولین خریداران گوشی‌های جدید و رده بالا بوده و در نتیجه اولین فروشندگان و مبادله‌کنندگان آنها هم هستند. این کاربران ۲۵ درصد از کاربران موبایل‌های هوشمند آمریکا را تشکیل می‌دهند.

۵۳ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گارتنر اعلام کرده‌اند که موبایل هوشمند خودشان را ظرف ۱۲ ماه آینده عوض کرده و به روز می‌کنند، این در حالی است که ۵۶ درصد از این افراد اعلام کرده‌اند که گوشی‌های فعلی‌شان کمتر از یک‌سال عمر دارند.

حدود نیمی از این شرکت‌کنندگان گفته‌اند که تعویض گوشی‌هایشان با هدف در اختیار داشتن قابلیت‌ها و امکانات جدید است که تنها می‌توان در ابزارهای جدید آنها را پیدا کرد.


کد مطلب: 34797

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/article/34797/رونق-بازار-جهانی-موبایل-های-هوشمند-کارکرده

ايتنا
  https://www.itna.ir