کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

10 نکته مهم در مورد ویندوز 10

نشريه عصرارتباط , 27 بهمن 1393 ساعت 18:07

ایتنا- مایکروسافت می‌گوید در ویندوز 10 حسابی سنگ تمام گذاشته است!




ویندوز ۱۰ که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین تحول در تاریخ سیستم‌های عامل مایکروسافت یاد می‌کنند، نیمه دوم سال ۲۰۱۵ میلادی روانه بازار می‌شود و نکات قابل ملاحظه‌ای در خود جا داده است که به‌طور قطع هر کاربری را شگفت‌زده می‌کند.

ویندوز ۱۰ در شرایطی وارد بازار جهانی می‌شود که مایکروسافت با عرضه نسخه قبلی آن یعنی ویندوز ۸ یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های تاریخ فعالیت خود را تجربه کرد و اگرچه پس از گذشت مدت کوتاه نسخه ۸.۱ را در اختیار کاربران گذاشت، اما باز هم نتوانست محبوبیت از دست‌رفته را بازگرداند.

اما سیستم‌عامل جدید تفاوت‌های اساسی با نسخه قبلی داشته است و مهم‌ترین نکاتی که می‌تواند توجه شما را نسبت به آن جلب کند، در اینجا آورده شده است.

۱- عرضه نسخه نهایی در سال ۲۰۱۵
شرکت مایکروسافت پیش‌بینی کرده است که پس از اتمام کنفرانس Build ۲۰۱۵ در ماه آوریل، نسخه نهایی ویندوز ۱۰ را روانه بازار کند. با این وجود اگر در مورد سیستم‌عامل جدید کنجکاو هستید می‌توانید نسخه اولیه آن را که با نام Windows Insider Program از روی سایت مایکروسافت بارگذاری کنید و با آخرین تحولات این محصول آشنا شوید. نسخه اولیه رایگان است و شما را با کلیات ویندوز ۱۰ آشنا می‌کند.

۲-چه اتفاقی برای ویندوز ۹ افتاد؟
نسخه قبلی سیستم‌عامل مایکروسافت با نام ویندوز ۸ معرفی شد و نسخه بعدی هم ویندوز ۱۰ نام دارد. از آنجایی که شرکت مایکروسافت تصمیم گرفته است ساختار تولید سیستم‌عامل خود را به‌طور کامل تغییر دهد و تحول اساسی در این زمینه ایجاد کند، ویندوز ۹ را کنار گذاشته است تا تغییر در روند نام‌گذاری هم مشهود باشد و دگرگونی به‌طور واضح نمایان شود.

۲- سازگاری همزمان با دسک‌تاپ و تبلت
روال کار مایکروسافت تاکنون به این صورت بوده که نسخه اصلی سیستم‌عامل ویندوز برای رایانه‌های رومیزی عرضه می‌شد و روی تبلت‌ها هم ویندوز موبایل را در اختیار می‌گرفتید که این دو ویرایش هیچ ارتباطی به یکدیگر نداشتند. اما ویندوز ۱۰ فقط محدود به رایانه‌های شخصی نمی‌شود.

این سیستم‌عامل می‌تواند روی انواع دستگاه‌های الکترونیکی، از رایانه‌های شخصی گرفته تا گوشی‌های هوشمند نصب شود و خدمات خود را به‌صورت یکپارچه ارایه دهد. رابط کاربری ویندوز ۱۰ به‌صورت هوشمند تعریف شده است که می‌تواند خود را با اندازه و نوع دستگاه الکترونیکی که روی آن نصب می‌شود، سازگار کند.

۳- سازگاری با انواع ابزارهای کاربردی
شرایط تغییر کرده است و کاربران امروزی استفاده از ابزارهای کاربردی را به نرم‌افزارهای سنتی ترجیح می‌دهند. اما مایکروسافت این مساله را هم در نظر گرفته است تا امکان اجرای انواع نرم‌افزارها و ابزارهای کاربردی روی ویندوز ۱۰ فراهم شود.

البته هنوز توضیح دقیقی در این باره داده نشده است، اما گفته می‌شود که کاربران می‌توانند از فروشگاه اینترنتی Windows Store انواع ابزارهای مورد نیاز خود را بارگذاری کنند و بدون توجه به نوع دستگاه الکترونیکی که مورد استفاده قرار می‌دهند، آنها را به‌کار گیرند.

توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری نیز مجبور خواهند شد محصولات جدید خود را به‌گونه‌ای تولید کنند که امکان استفاده از آنها روی انواع دستگاه‌های الکترونیکی فراهم شود و ظاهر و قابلیت آنها بتواند با رایانه رومیزی، لپ‌تاپ، تبلت و گوشی هوشمند سازگاری پیدا کند.

۵-اجرای ابزارهای مبتنی بر Metro و Modern
آخرین سری از ابزارهای کاربردی لمسی سازگار با ویندوز ۸ مبتنی بر رابط‌های کاربری Metro و Modern عرضه شدند. اما ویندوز ۱۰ گزینه‌ای دارد که امکان اجرای ابزارهای لمسی با قابلیت نمایش تمام‌صفحه را در اختیار شما قرار می‌دهد. تصور کنید که براي مثال از تبلت Surface Pro ۳ که دو دستگاه الکترونیکی قابل تغییر در یک محصول است، استفاده می‌کنید.

زمانی که صفحه‌کلید به این تبلت متصل می‌شود، ویندوز ۱۰ را در قالب استاندارد و مبتنی بر رایانه‌های رومیزی در اختیار می‌گیرید که منوی Start نیز در گوشه آن نمایان می‌شود. اما اگر صفحه‌کلید را از این محصول جدا کنید، سیستم‌عامل به شما امکان می‌دهد تا قابلیت لمس نمایشگر را در اختیار بگیرید و ابزارهای کاربردی را لمسی استفاده کنید.

۶- عرضه رایگان
مایکروسافت اعلام کرده است که به‌روزرسانی به این سیستم‌عامل در سال نخست برای همه مشتریان آن رایگان انجام می‌شود و بنابراین کاربرانی که هم‌اکنون روی رایانه شخصی خود از ویندوز ۷، ۸ و ۸.۱ استفاده می‌کنند، به‌صورت کاملا رایگان ویندوز ۱۰ را در اختیار خواهند گرفت.

مایکروسافت قول داده است که با این به‌روزرسانی رایگان بتوانید همه قابلیت‌های ویندوز ۱۰ را در اختیار بگیرید و امکان نصب آن را روی دستگاه‌های مختلف داشته باشید. با این وجود گفته می‌شود که پس از سال اول، باید برخی هزینه‌ها را برای در اختیار گرفتن قابلیت‌های امنیتی و به‌روزرسانی پرداخت کرد.

۷- پشتیبانی از فناوری هولوگرام
مایکروسافت در نسخه آزمایشی ژانویه فناوری جدیدی با نام Holographic معرفی شد که انواع سیستم‌های هوشمند را در اختیار داشت و امکان اجرای تصاویر سه‌بعدی را برای ابزارهای ویندوز ۱۰ فراهم می‌کرد.

مایکروسافت برای این محصول عینک هوشمند خود موسوم به HoloLens را معرفی کرد و توضیح داد زمانی که کاربران این عینک را به‌ چشم خود می‌زنند، با فناوری مذکور می‌توانند محیط پیرامون را در فضای حقیقت مجازی مشاهده کنند.

۸- مجهز به ابزارهای کاربردی Office
شرکت مایکروسافت نسخه ویژه‌ای از ابزارهای Office را عرضه کرده است که با همه دستگاه‌های الکترونیکی سازگاری دارند و به‌صورت رایگان در ویندوز ۱۰ عرضه می‌شوند. این ابزارها مبتنی بر فضای پردازش ابری ساخته شده‌اند و البته به‌صورت مجزا مجموعه نرم‌افزاری Office ۲۰۱۶ با قابلیت‌ها و امکانات جدید عرضه می‌شود.

۹- استفاده از دستیار دیجیتالی Cortana
دستیار دیجیتالی Cortana نخستین بار در ویندوز فون ۸.۱ عرضه شد و هم‌اکنون وارد ویندوز ۱۰ می‌شود. این سیستم مبتنی بر مرورگر Bing ساخته شده است که تمام نیازهای اینترنتی و دیجیتالی کاربران را تشخیص می‌دهد، جست‌وجوی اینترنتی را آسان می‌کند و قابلیت‌های ویندوز ۱۰ را آسان‌تر در اختیار کاربران می‌گذارد.

۱۰- استفاده از دو مرورگر اینترنتی مجزا
مایکروسافت در این سیستم‌عامل به‌صورت همزمان دو مرورگر اینترنتی Internet Explorer ۱۱‌ و Spartan را عرضه می‌کند. این شرکت مرورگر اینترنتی جدید خود موسوم به Spartan را که مبتنی بر فضای پردازش ابری عرضه شده است همراه با ویندوز ۱۰ عرضه می‌کند و البته به پشتیبانی از مرورگر IE ادامه می‌دهد.

شرکت مایکروسافت ادعا می‌کند که در این سیستم‌عامل جدید حتی قابلیت‌هایی که کاربران هنوز نسبت به آنها احساس نیاز نکرده‌اند را هم گنجانده است و با عرضه ویندوز، بزرگترین تحول را در بازار جهانی رایانه‌های شخصی و دستگاه‌های موبایلی به وجود می‌آورد.


کد مطلب: 34711

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/article/34711/10-نکته-مهم-مورد-ویندوز

ايتنا
  https://www.itna.ir