۰
plusresetminus
يکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۷

فناوری در خدمت فوتبال

ایتنا- جام ملت‌های آسیا در بهره برداری از فناوری پیشرو شده است
فناوری در خدمت فوتبال



۱- توپ بازی‌های جام ملت‌های آسیا با عنوان Nike Ordem 2 با قابلیت پرواز درست، بالاترین سطح دقت و بیشترین میزان کنترل ساخته شده است.

۲- کنفدراسیون فوتبال آسیا(AFC) فناوری هوشمند خط دروازه را در شانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا به‌کار می‌برد.

۳- در یک ماه گذشته صدها سایت اینترنتی در خاورمیانه برای پوشش‌دهی این مسابقه‌ها راه‌اندازی شده‌اند و هواداران در آنها به بحث و گفت‌وگو می‌پردازند.

۴- تعداد بارگذاری ابزار موبایلی مسابقه‌های ۲۰۱۵ جام ملت‌های آسیا رکورد شکست.

۵- مسابقه جام ملت‌های آسیا به صورت مستقیم از ۸۰ شبکه تلویزیونی در جهان پخش می‌شود و پیش‌بینی کرده‌اند که بیش از ۸۰۰ میلیون نفر بازی‌ها را مشاهده می‌کنند.

شانزدهمین دوره مسابقه‌های جام ملت‌های آسیا(۲۰۱۵ AFC Asian Cup) که برای نخستین بار در استرالیا برگزار می‌شود، توجه همه فوتبال‌دوستان را در سراسر جهان به خود جلب کرده است.

این تورنمنت از تاریخ ۱۹ دی آغاز شده است و طی آن ۱۶ تیم با یکدیگر به رقابت می‌پردازند تا در روز ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ بهترین تیم ملی فوتبال آسیا معرفی شود.

جام ملت‌های آسیا را پس از جام جهانی بزرگترین اتفاق فوتبالی جهان می‌دانند و همین مسأله باعث شده است تا دولت استرالیا به کمک بزرگترین شرکت‌های عرضه کننده خدمات و محصولات فناوری، AFC ۲۰۱۵ را در بالاترین سطح برگزار کند.

توپ هوشمند

شرکت Nike که وظیفه تولید توپ این دوره از مسابقه‌ها را برعهده داشت، در اکتبر ۲۰۱۴ از نخستین نمونه آن رونمایی کرد.
توپ بازی‌های جام ملت‌های آسیا با عنوان
Nike Ordem ۲ شناخته می‌شود که زمینه آن سفید و لوگوی مسابقه‌ها به رنگ قرمز و با جزئیات زرد روی آن نقش بسته است.

این توپ با قابلیت پرواز درست، بالاترین سطح دقت و بیشترین میزان کنترل ساخته شده است و فناوری Nike Aerowtrac مبتنی بر میکروبافت‌های کربنی هوشمند سطح بیرونی آن را تشکیل می‌دهد.
فناوری اصلی که در این توپ به کار رفته است RaDaR نام دارد که به بازیکنان کمک می‌کند توپ را در هر نقطه از زمین بهتر مشاهده کنند.

این فناوری برای تعادل هرچه بیشتر توپ در زمین و هوا به کار گرفته شده است و زمانی که توپ با هر سرعتی در حال حرکت باشد، بازیکن بهتر می‌تواند کنترل آن را در دست بگیرد.

فناوری RaDaR یک قابلیت گرافیکی محسوب می‌شود که با ارسال سیگنال‌های تصویری، موقعیت لحظه به‌لحظه توپ را نمایان می‌کند.

توپ این مسابقات که با گاز نیتروژن پر شده است و حدود ۴۲۰ گرم وزن دارد، پنل‌های هوشمندی را با نام Fuse-Welded شامل می‌شود که به سیستم آیرودینامیکی آن کمک می‌کنند و باعث می‌شوند ضمن برقراری بهترین تماس، بالاترین سطح کنترل برای هدایت توپ به مقصد مورد نظر در اختیار بازیکنان قرار گیرد.

هر توپ Ordem ۲ دوازده عدد از این پنل‌ها را در خود جا داده است که سیستم پوشش‌دهی سه لایه آن و لایه بیرونی کربنی باعث می‌شوند میزان خطای توپ به حداقل برسد.

خط دروازه الکترونیکی

کنفدراسیون فوتبال آسیا(AFC) چند ماه قبل از برگزاری مسابقه اعلام کرد که فناوری هوشمند خط دروازه را در شانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا به‌کار می‌برد و هم‌اکنون که این جریان ورزشی در حال برگزاری است، این مرکز توضیح داد با فناوری مذکور میزان دقت خود را به حداکثر رسانده است.

در حالی که فیفا طی برگزاری جام کنفدراسیون‌ها و جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل بسیار محتاط و در سطح اندک از فناوری‌های هوشمند بهره برد، سازمان AFC بر استفاده هرچه بیشتر از فناوری در جریان مسابقه‌های خود تأکید دارد و معتقد است که سیستم‌های مدرن می‌توانند خطای انسانی را به حداقل برسانند.

این مرکز اعلام کرد که برای بهره‌مندی از خط الکترونیکی دروازه بیش از دو سال مطالعه انجام داده و با تشکیل کمیته‌های ویژه،‌ فناوری مذکور را به کار گرفته است.

فناوری هوشمند خط دروازه مشابه سیستم Hawk-Eye تعریف شده است که در ورزش‌هایی مثل تنیس و کریکت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این فناوری از دوربین‌های ویدیویی پرسرعت استفاده می‌شود که موقعیت توپ را در هر لحظه ثبت می‌کند و تمامی نقاط محوطه جریمه را زیر نظر دارد.

این دوربین‌ها به یک نرم‌افزار ویژه متصل هستند و اگر تشخیص بدهند که توپ از خط دروازه عبور کرده است، از طریق سیگنال‌های رادیویی مسئولان برگزار کننده مسابقه را در جریان قرار می‌دهند.

نرم‌افزار این سیستم همچنین می‌تواند مسیر توپ و نقطه فرود آن را پیش‌بینی کند و در نهایت فردی که مقابل گیرنده تلویزیونی مسابقه فوتبال را تماشا می‌کند، در آن واحد با محاسبه‌های دقیق می‌بیند که چند درصد توپ از خط دروازه عبور کرده یا حرکت آن به سمت دروازه به چه صورت بوده است.

این فناوری با میزان خطای ۶/۳ میلیمتری فعالیت می‌کند و در این دوره از جام ملت‌های آسیا نیز امکان اشتباه داور را تقریباً از بین برده است.

بازتاب‌های رسانه‌ای
تب فوتبال در جریان برگزاری مسابقه جام ملت‌های آسیا به قدری زیاد است که تمامی مردم جهان نتایج آن را دنبال می‌کنند، اخبار دیگر ورزش‌ها در حاشیه قرار گرفته است و اتفاق‌های مربوط به آن بزرگترین بازتاب‌ها را در رسانه‌ها داشته است.

مسابقه جام ملت‌های آسیا به صورت مستقیم از ۸۰ شبکه تلویزیونی در جهان پخش می‌شود و پیش‌بینی کرده‌اند که بیش از ۸۰۰ میلیون نفر بازی‌ها را مشاهده می‌کنند.

این در حالی است که سازمان AFC می‌گوید تا روز پایانی بازپخش این جریان ورزشی توسط ۵/۲ میلیارد نفر تماشا می‌شود.

سازمان برگزارکنننده این تورنمنت هشتگ ویژه‌ #AC۲۰۱۵ را در شبکه اجتماعی توئیتر ایجاد کرده است تا کاربران جهانی به آسانی بتوانند در جریان اخبار مربوط به این مسابقه‌ها قرار بگیرند و در گزارش رسمی این سازمان گفته شد در ۲۴ ساعت نخست، اخبار مربوط به این هشتگ بیش از ۸۲/۱ میلیارد بار منتشر شدند.

همچنین، هشتگ #AFCASIACUP که مطالب در آن به چهار زبان منتشر می‌شوند، بسیار مورد توجه قرار گرفته و اخبار آن حدود ۲ میلیارد بار بازنشر شده‌اند تا رکورد پرمخاطب‌ترین اتفاق آسیایی در شبکه‌های اجتماعی شکسته شود.

پخش زنده این مسابقه در گیرنده‌های تلویزیونی هم مخاطبان زیادی داشته و ۵۲ میلیون چینی به صورت مستقیم افتتاحیه جام ملت‌های آسیا را روی تلویزیون مشاهده کردند و در منابع خبری گفته شد تعداد کاربرانی که در چین، ژاپن و کره جنوبی مراسم افتتاحیه را به صورت مستقیم تماشا کردند، دو برابر جمعیت کشور استرالیا بود.

نخستین بازی که تیم ملی ژاپن در این دوره از بازی‌ها انجام داد توسط ۵۰ میلیون نفر از مردم این کشور به صورت مستقیم مشاهده شد و در نخستین بازی کره جنوبی ۱۱ میلیون نفر معادل ۲۳ درصد جمعیت این کشور بازی را مستقیم دیدند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد بیش از ۵۵۰ هزار سایت و وبلاگ اخبار مربوط به این دوره از جام‌ ملت‌های آسیا را که بزرگترین اتفاق ورزشی قاره کهن محسوب می‌شود، منتشر می‌کنند.

حتی برخی کشورها مانند هند و تایلند که تیم ملی فوتبال آنها نتوانستند وارد مرحله نهایی شوند نیز علاقه فراوانی به اخبار آن دارند.

در کشور اندونزی که البته تیم فوتبال آن در AFC ۲۰۱۵ حضور ندارد نیز در روز افتتاحیه رکورد بیشترین تماشاچی برای یک برنامه تلویزیونی شکسته شد و کانال کنفدراسیون فوتبال آسیا در سایت یوتیوب در اندونزی بیش از دیگر کشورها مشاهده می‌شود.

تصاویر ویدیویی مربوط به افتتاحیه مسابقه بیش از ۳/۳ میلیون بار در یوتیوب دیده شده است و کاربران جهانی معادل ۵ میلیون دقیقه آن را بازبینی کرده‌اند.

همچنین گفته می‌شود که میزان حضور مشترکان ورزشی فیس‌بوک و فوتبالدوستان در آن ۷۳ درصد افزایش یافته است و شبکه اجتماعی Weibo چین در جریان برگزاری این رویداد ورزشی توانسته تعداد مشترکان خود را به ۱۸۷ میلیون نفر برساند.

این تب فوتبالی در خاورمیانه داغ‌تر است. در یک ماه گذشته صدها سایت اینترنتی در خاورمیانه برای پوشش‌دهی این مسابقه‌ها راه‌اندازی شده‌اند و هواداران در آنها به بحث و گفت‌وگو می‌پردازند.

در کشور عراق زمانی که ۱۲ نوجوان با یک گیرنده تلویزیونی در حال تماشای مسابقه فوتبال بین دو کشور عراق و اردن بودند، نیروهای گروهک تروریستی داعش تمامی آنها را کشتند.

در کشور فلسطین نیز هواداران بیش از هر زمان دیگر این مسابقه‌ها را دنبال کردند؛ چراکه تیم ملی فوتبال آنها برای نخستین بار در مقدماتی جام ملت‌های آسیا موفق شد با شکست فیلیپین به پیروزی برسد.

در بخش دیگر گفته شد تعداد بارگذاری ابزار موبایلی مسابقه‌های ۲۰۱۵ جام ملت‌های آسیا رکورد شکست.

این ابزار موبایلی که Official App نام دارد، نسبت به ابزاری که برای دور قبلی مسابقه‌ها در کشور قطر ارائه شده بود بیشتر دانلود شد. به گفته کنفدراسیون فوتبال آسیا، ابزار موبایلی این دوره از برای مسابقه‌ها در روز نخست بیش از ۵۰ هزار بار دانلود شد در حالی که مسابقات ۲۰۱۱ قطر ابزار مربوطه تنها ۳۰ هزار بار بارگذاری شده بود.

منبع : میثم لطفی- روزنامه ایران
کد مطلب: 34349
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام