۰
plusresetminus
دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۱

اندر حکایت صرفه‌جویی به روشی فناورانه

ایتنا - با وجودی که حقیر خود به طور رسمی قریب به ۱۰ سال است که عضو این سازمان هستم این درد را ۱۸ ماه پیش به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور منعکس کردم ولی هنوز دریغ از یک جمله پاسخ شفاهی یا کتبی!


سیدعلیرضاحسینی - عصر ارتباط - اولین سلام نثار واعظین عزیز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور که در محراب و منبر داعیه دفاع از صنف فناوری اطلاعات داشته و شب و روز خود را صرف اجرای (( قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم‌افزار )) کرده‌اند سلام و درود بی اندازه به شما عزیزانی که دلیل وجودی همه شما ((قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم‌افزار)) است و در و دیوار سازمان و بروشور‌ها و کتاب‌ها و مجلات خود را از عنوان و متن این قانون پر کرده‌اید و خدا را شکر که سال‌ها پیش (( قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم‌افزار )) در مجلس تصویب شد تا شما عزیزان باشید و از ما تولیدکنندگان و پدیدآورندگان نرم‌افزار حمایت کنید!
سلام و درود دوم خدمت اساتید و مدیران فهیم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ویژه در سازمان فناوری اطلاعات که همه روزه به فکر استانداردسازی و تدوین قوانینی هستید که آشفته بازار IT کشور را مرتب و منظم و قانون‌مند کنید که بی‌شک زحمات شما بر هیچ کس پوشیده نیست ولی افسوس که در این کشور همه متخصص فناوری اطلاعاتند و قوانین و بخشنامه‌های شما به جای اجرایی شدن در کاغذ‌های شکیل چاپ شده و بعد از مدتی از پشت آنها به عنوان پد موس! استفاده می‌شود.
درودی ویژه خدمت جراید معزز که آگاه‌سازی و شفاف‌سازی در جهت ارتقاء سطح فرهنگی جامعه را رسالت اصلی خود قرار داده‌اند و همیشه کوشیده‌اند با پرسش‌های بجا و سنجیده خود به مسوولین و دولت مردان پرتلاش یادآور شوند که ایشان مسوول بر وزن مفعول به معنی سوال شونده هستند و باید خیلی از اوقات با پاسخ دادن به سئوالات مردم به بسیاری از شک و شبهات پایان دهند! اما دوصد افسوس که برخی از مسوولین به جای رسالت مسوول بودن در برابر ملت توانشان را صرف برگزاری جلسات متعدد در جهت بهبود اوضاع! می‌کنند.

سلامی خاص خدمت مسولین و مدیران فناوری اطلاعات وزارتخانه‌ها و سازمان‌های بزرگ در سطح پایتخت که شب و روز به فکر صرفه‌جویی‌اند و با این کار خیال ما ایرانیان دور از پایتخت را راحت می‌کنند که آسوده بخوابید که آنها بیدارند و در جهت جلوگیری از حیف و میل بیت المال به شدت پیگیر و مصمم‌اند.
اما دو صد حیف که در بین همه واحد‌ها و دوایر فقط IT باید به فکر صرفه جویی باشد و صد البته که هست ولی چند صد حیف که تنها راه صرفه جویی را در بسیاری از ارگان‌ها خرید کلی! می‌دانند غافل از اینکه با این کار تیشه به ریشه صنعت نرم‌افزار در این کشور می‌زنند. مثلا امروز تصویب می‌کنند بروند به جای اینکه هر استان بودجه IT را در استان خود هزینه کند تا کمک به صنعت بی‌رمق IT در آن استان شود، خود در پایتخت تصمیم می‌گیرند یک پورتال از شرکت X خریداری و به ۳۰ استان ارسال کنند! و اسم این را می‌گذارند یکپارچه سازی، استاندارد سازی و صرفه جویی و ده‌ها نام دیگر. غافل از اینکه با این صرفه جویی‌ها خیلی از شرکت‌های نو پا و فارغ التحصیلان رشته‌های کامپیوتر در استان‌های به جای برنامه‌نویسی به تایپ نامه و تکثیر سی دی مشغول می‌شوند و فاجعه بارتر آنکه در برخی اوقات همین پورتال‌های کشوری خود استاندارد نبوده و این غیر استانداردی را به تمام ایران به سادگی تعمیم می‌دهند.

نمونه‌هایی از تخلفات محرز
در ادامه به برخی تخلفات محرز این دستگاه‌ها اشاره کرده و امیدوارم این دستگاه‌ها خود را واقعا مسئول دانسته و پاسخی محکمه پسند ارایه دهند.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران : چند سال پیش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تمامی استان‌ها را مجبور به استفاده از پورتال یکپارچه وزارتی کرد و اکثر استان‌ها قراداد‌های پشتیبانی و توسعه سایت‌های خود را که با شرکت‌های بومی بود فسخ و با پورتال اصلی وزارتی کار کردند که متاسفانه بر خلاف ))بخشنامه شماره ۲۴۷۲۶/۱ مورخ ۱۴/۵/۱۳۹۲ وزارت ارتباطات و فنآوري اطلاعات ((در خصوص مهاجرت به بستر‌های متن باز ، با .NET نوشته و روی سرور‌های ویندوزی میزبانی می‌شود.
وزارت کشور: عزیزان سازمان فناوری اطلاعات وقتی بخشنامه‌های شما پد موس می‌شود وزارت کشور ما هم که یکی از وظایف مهم و اساسی آن امنیت در کشور است به جای مهاجرت به متن باز به شدت مشغول استفاده و تلویحا حمایت از ویندوز! و یک شرکت آمریکایی است می‌توانید با مراجعه به سایت این وزارت خانه خود میزان تاثیر بخشنامه‌ها و قوانین خود را محک بزنید!
استانداری کرمان: گویا در وزارت کشور همه چیز دیجیتال است به معنی صفر و یک! و حد وسطی ندارد، وزارت کشور ما که ۱۰۰% ویندوزی است ولی یکی از زیر مجموعه‌های نسبتا بزرگ این وزارتخانه یعنی استانداری کرمان ۱۰۰% متن باز نه در حد فقط Open Source بلکه ۱۰۰% رایگان!
در این میان بی‌شک گل سر سبد حمایت از پدید آورندگان نرم‌افزار به ویژه از نوع بومی و ایرانی را می‌توان استان کرمان دانست و بدون هیچ گونه شکی خدماتی که استان کرمان و مجموعه ادارات کل و از همه مهمتر استانداری این استان به سیستم مدیریت محتوای رایگان جوملا آنهم از نوع Joomla! ۱.۵ کرده است بر هیچ یک از متخصصین IT این کشور پوشیده نیست.
استانداری کرمان به نظر اولین و همچنان تنها استانی است که همه ادارات کل آن به جای داشتن آدرسی مستقل همگی زیر سایتی از پورتال kr.ir هستند مثل: ibto.kr.ir که همان انتقال خون استان کرمان است. این هم نوعی استانداردسازی! است. چرا کسی از این جماعت دولت مردان کرمان نمی‌پرسد عزیزان مسوول! با این روش شما که به جای حمایت از تولیدات داخلی هزینه‌های سرسام آوری روی جوملا که یک نرم‌افزار رایگان خارجی است می‌کنید فقط صنعت دلالی را رونق داده‌اید. هر چند زحمات عزیزان گرافیست کرمانی بر کسی پوشیده نیست که به حق برخی از این اسکلت‌های جوملا بسیار زیباست، اما تکلیف آن همه مهندس کامپیوتری که دانشگاه‌های استان شما همه ساله فارغ التحصیل می‌کنند چیست؟! آیا آنها هم باید به جای کد نویسی و برنامه نویسی نصاب! جوملا بشوند و از طراحی سایت چند تا NEXT یاد بگیرند!
وزارت ورزش و جوانان ، وزارت نیرو (شرکت آب منطقه‌ای) – سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و چندین ارگان و نهاد دولتی دیگر از آن دسته دستگاه‌های اجرایی هستند که استانداردسازی را در حد استفاده از یک پورتال واحد می‌دانند و به صورت یکپارچه در تهران خرید‌ها انجام شده و برای همه استان‌ها نسخه می‌پیچند.
به راستی چرا مسئولین و مدیران محترم فناوری این دستگاه‌ها به جای تصویب یک پروتکل استاندارد و در چهارچوب قانون با مشاوره سازمان‌های ذیصلاح مانند سازمان فناوری اطلاعات و یا سازمان نظام صنفی و هماهنگی با استان‌ها در جهت پیاده‌سازی این پروتکل‌ها شرکت‌های متوسط و کوچک در شهر‌های مختلف را مجبور به فعالیت‌های علمی و استانداردسازی نمی‌کنند؟! چرا با این کار و خرید‌های متمرکز تیشه به ریشه شرکت‌های نرم‌افزاری در شهرستان‌ها میزنند؟! چرا اینهمه هزینه که دانشجویان از وقت و زمان و انرژی و خرج و مخارج صرف می‌کنند به امید اینکه روزی در رشته خود مشغول کار شوند به واسطه این گونه امور به هدر رفته و یک مهندس کامپیوتر بعد از گذراندن واحد‌های بسیاری مانند ریاضی مهندسی، ذخیره و بازیابی، طراحی الگوریتم، هوش مصنوعی و ... الان باید یا در باجه بانکی مشغول شمردن پول و امور حسابداری باشد یا در دبیرخانه‌ای مشغول کار با نرم‌افزار WORD! این است نتیجه صرفه‌جویی!

نظام صنفی رایانه‌ای و گندیدن نمک
اسم سازمان‌های ذیصلاح را بردم و یادی از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به عنوان بزرگ‌ترین تشکل مردم نهاد در حوزه IT کردم سازمانی که به واسطه قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم‌افزار بنا شده است ویاد آن ضرب المثل مشهور افتادم که "هرچه بگندد نمکش می‌زنند وای به روزی که بگندد نمک" چرا که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور هم به جای استانداردسازی و ارائه پروتکل اقدام به راه‌اندازی زیرسایت برای همه استان‌های کشور به یک شکل و شمایل کرده است! جالب‌تر آنکه به همه استان‌ها اعلام کرده‌اند که حتما یک ایمیل سازمانی مانند Info@nsrkj.ir داشته باشید ولی سایت شما نباید Nsrkj.ir باشد و باید از زیرسایت‌های ما استفاده کنید!
این یکی دیگر حد اعلای استانداردسازی است! من نمی‌دانم من پدیدآورنده درد خود را کجا بگویم و از چه کسی یاری بجویم؟! تاسف بارتر اینکه با وجودی که حقیر خود به طور رسمی قریب به ۱۰ سال است که عضو این سازمان هستم این درد را ۱۸ ماه پیش به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور منعکس کردم ولی هنوز دریغ از یک جمله پاسخ شفاهی یا کتبی! از جانب سازمانی که اساس آن بر مبنای قانون حمایت از پدید آورندگان نرم‌افزار شکل گرفته است. (بندگان خد ا از بس جلسه و کار دارند دیگر وقتی برای حمایت نمی‌ماند!)

پیشنهاداتی برای صرفه‌جویی بیشتر!
و اما چند پیشنهاد برای صرفه جویی بیشتر :
۱- وزارتخانه محترمی همچون فرهنگ و ارشاد، ورزش و جوانان و سازمان‌هایی مانند اوقاف و امور خیریه و نظام صنفی رایانه‌ای کشور برای صرفه جویی بیشتر می‌توانید یک کشتی چای و قند خریداری کنید و به همه ادارات تابعه خود در سطح کشور ارسال کنید با یک حساب سر انگشتی می‌توانید محاسبه کنید صرفه جویی که در خرید یک کشتی چای و قند ایجاد میشود بسیار زیاد است. اگر خرید کلی ارزان‌تر است پس با این نوع صرفه جویی را به همه صنایع تعمیم دهید تا شاید آنها هم حمایت شوند.
۲- راه دیگر برای صرفه جویی این است که همه خدمات مورد نیاز آنها را تهران در یک مناقصه رسمی خریداری نماید مثلا کل قرارداد نظافت همه ادارات تابعه در سطح ایران در وزارتخانه ورزش و جوانان را بسپارند به شرکتی در تهران! این شرکت در همه شهرستان‌ها نیرو گرفته و این خدمات را انجام دهد!
۳- قطعا هرچه پروژه بزرگتر باشد و تعداد خرید‌ها بیشر قیمت تمام شده محصول کمتر می‌شود لذا وزارتخانه‌ها می‌توانند در یک قرارداد کامل تمامی پروژه‌های عمرانی را در سطح کشور با یک شرکت منعقد کنند که هم تخفیف بیشتر بگیرند و هم اینکه تمام ساختمان‌ها استاندارد! و یکپارچه! باشند.
۴- یک راه بهتر اینکه این نوع خدمات را نهاد ریاست جمهوری انجام دهد تا کل پروژه‌های همه دستگاه‌های دولتی یکپارچه شود! چرا نهاد ریاست جمهوری یک پورتال نمی‌خرد و به همه وزارتخانه‌ها نمیدهد! اصلا چرا یکجا برای تمام قوا و زیرمجموعه‌های ایشان یک پورتال نخرید؟! در این صورت همه دستگاه‌ها حتی بین سه قوه نیز یکپارچه می‌شوند!
۵- با کپی برداری از ایده ناب استان کرمان سایت IRAN.IR را فعال کرده و برای هر استان یک زیر سایت بزنیم مثلا Kerman.Iran.ir بعد هر دستگاه در زیر سایت همان استان باشد مثلا : Sport.Kerman.iran.ir خیلی هم قشنگتر، خواناتر و البته کم هزینه‌تر است!
۶- به جای پرداخت هزینه‌های گزاف برای نرم‌افزار‌های مختلف با استراتژی استان کرمان ، همه ادارات را مجبور به استفاده از نرم‌افزار‌های رایگان مثل جوملا کنیم که به سادگی از اینترنت دانلود کرده و نصب می‌کنیم! خیلی هم کامل‌تر از ما ایرانی‌ها برنامه می‌نویسند!

چند خواهش پایانی
من نمی‌دانم چه زمانی این نامه را می‌خوانید ولی اگر مسئولید‌، اگر مدیرید اگر فرد تاثیر گذاری در جامعه هستید خواهش می‌کنم پیگیری کنید که:
۱) آیا درست است به جای خرید نرم‌افزار‌های تجاری موجود و بومی کشور دستگاه‌های دولتی اقدام به خرید! نرم‌افزار‌های رایگان خارجی بکنند و صنعت نرم‌افزار که یکی از بزرگترین صنایع دانش بنیان ایران است را نابود کنند؟
۲) آیا درست است به جای ارائه استاندارد‌های طراحی و پیاده سازی، یک مرکز در تهران به صورت انبوه نرم‌افزار خریده و به ادارات تابعه ارسال کند؟ (پس تکلیف شرکت‌های بومی در هر استان چه می‌شود؟ این شرکت‌ها چگونه توسعه یابند؟! حمایت از دانش بنیان این است؟!)
 
کد مطلب: 33357
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام