۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۵

چگونه با لینوکس کار کنیم

ایتنا- یکی از مزیت‌های لینوکس، اُپن سورس بودن آ« است که می‌توانید به دلخواه خود آن را طراحی کنید!
چگونه با لینوکس کار کنیم


شاید در جاهای مختلف اسم لینوکس به گوشتان خورده باشد و صحبت از جایگزینی کردن آن با سیستم‌عامل ویندوز در ادارات دولتی را شنیده باشید.


به گزارش ایتنا از ایسنا، هر سیستم الکترونیکی که شما استفاده می‌کنید به‌نوعی کامپیوتر تلقی می‌شود به‌عنوان‌مثال ساعت‌های دیجیتال، لپ‌تاپ‌ها، موبایل‌ها، تبلت و کامپیوترهای رومیزی و هر کامپیوتر از دو بخش تشکیل شده است: سخت‌افزار و نرم‌افزار هر چیز قابل لمسی در کامپیوتر سخت‌افزار کامپیوتر را تشکیل می‌دهد.

خود سخت‌افزار کامپیوتر به‌خودی‌خود هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد و بدون وجود نرم‌افزار بی‌ارزش است و حتما میدانید برای استفاده از سخت‌افزار کامپیوتر نیاز به نرم‌افزار خاصی داریم به اسم سیستم‌عامل، امروزه سیستم‌عامل‌های مختلفی وجود دارد که معروف‌ترین آن‌ها در داخل کشور ویندوز (۷, ۸, XP, …) است که تقریباً برروی تمام کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ‌ها نصب است.

اما مشکلی که در رابطه با سیستم‌عامل ویندوز وجود دارد پولی بودن آن است که برای کاربران ایرانی قابل خریداری نیست، به همین دلیل همه کاربران به نسخه‌های کرک شده آن روی می‌آورند.

نسخه‌های کرک شده توسط هکرهای حرفه‌ای تولید می‌شود به همین دلیل این نسخه‌ها از اطمینان لازم برخوردار نیستند و اطلاعات کاربران در خطر جدی قرار می‌گیرد و دولت جدید تصمیم دارد در دراز مدت جایگزین مناسبی را برای سیستم‌عامل ویندوز در ادارات دولتی پیدا کند.

لینوکس به‌عنوان یک سیستم‌عامل کامل و امن از هر لحاظ و رایگان بودن آن در تمام دنیا مورد توجه بسیار قرار گرفته است. گستردگی این سیستم‌عامل در تمام جنبه‌ها از سرورهای عظیم تا ساعت‌های دیجیتال و تلفن‌های همراه قابل‌مشاهده است. لینوکس به‌عنوان سیستم‌عامل دارای توزیع‌های فراوان و گوناگونی است که معروف‌ترین آن‌ها اوبونتو، فدورا، مینت هستند.

محبوب‌ترین این توزیع‌ها که اخیراً مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته توزیع اوبونتوست که به‌صورت دوره‌های شش ماه آپدیت می شود.

اوبونتو دارای جامعه مجازی است که به اکثر زبان‌ها از جمله زبان فارسی نیز موجود است.

برای کار با اوبونتو و شروع کار می‌توانید به انجمن فارسی اوبونتو به آدرس http://ubuntu.ir/ مراجعه کنید.

استفاده از لینوکس قبلاً سخت بود و فقط افراد حرفه‌ای از آن استفاده می‌کردند اما با اوبونتو کار با لینوکس بسیار ساده‌تر شده است و هر شخصی می‌تواند نیازهای خود را با این سیستم‌عامل حل کند.

به اعتقاد برخی کارشناسان از ویژگی‌های بارز سیستم‌های عامل لینوکس امنیت بسیار بالای آن‌ها در قیاس با ویندوز است.

ویژگی دیگر لینوکس کدباز بودن آن است و همچنین رایگان بودن آن برای عموم مردم است.

کدباز بودن لینوکس این امکان را در اختیار برنامه نویسان در هر جای دنیا می‌دهد تا بر اساس نیاز خود لینوکس خود را طراحی کرده و امکانات مختلفی را به آن اضافه کنند که این امکان به‌هیچ‌وجه در ویندوز قابل انجام نیست چون ویندوز فقط توسط شرکت مایکروسافت قابل تغییر است و کد آن در اختیار کس دیگری قرار ندارد.
کد مطلب: 31722
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام