۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۰۷

تبلت‌­های کاری

ایتنا- تبلت در موقعیت‌های خاصی، گزینه باارزشی در برابر لپ‌تاپ است.
تبلت‌­های کاری


مترجم: بهروز اباذری
شاید قصد داشته باشید برای نخستین بار برای کارکنان خود تبلت خریداری کنید. یا شاید هم تبلت‌هایی که کارکنان شما دارند، کهنه و قدیمی شده باشند.

باید بدانید که تنها نیستید و شرکت‌های بسیار دیگری نیز هستند و به این واقعیت پی برده‌اند که تبلت در موقعیت‌های خاصی، گزینه باارزشی در برابر لپ‌تاپ است و به‌طور کلی، برای فروشندگان و کارکنان سیار وسیله بسیار مناسبی است.

ما در اینجا قصد نداریم شما را قانع کنیم تا به فواید تبلت پی ببرید. بلکه ویژگی‌های مهمی را برخواهیم شمرد که در هنگام خرید تبلت یا روزآمد نمودن آنها، بهتر است مدنظر داشته باشید.

قیمت
اگر کارهایی از قبیل ایمیل و دیگر کارهای سبک با تبلت انجام می‌دهید، می‌توانید تبلت‌هایی با بهای ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار در بازار پیدا کنید. اما اگر کارهای متنوعی انجام می‌دهید، در این‌صورت بهتر است مبلغی دست‌کم ۶۰۰ دلار برای این کار کنار بگذارید.

اگر قیمت برای شما عامل تعیین‌کننده‌ای است، بهتر است بدانید که هرچقدر که پول می‌دهید، کیفیتی به همان اندازه دریافت می-کنید؛ به‌ویژه در مورد تبلت‌های امروزی.
بنابراین، اگر انتظار دارید یک تبلت سطح پایین هم از عهده هر کاری که می‌خواهید بربیاید، در این‌صورت شاید بهتر باشد نظرتان را تغییر دهید و روی گوشی‌های هوشمند امروزی سرمایه‌گذاری کنید. این را هم بدانید که سیستم‌عامل رابطه کاملاً مستقیمی با قیمت تبلت دارد.

در نتیجه، به شما توصیه می‌کنیم برای اطلاع از تأثیر سیستم‌عامل روی بهای کلی تبلت، بخش بعدی را به دقت مطالعه کنید.

سیستم‌عامل
در جهان تبلت‌ها تنها سه سیستم‌عامل وجود دارد: iOS از اپل، اندروید از گوگل و ویندوز۸ از مایکروسافت. از آنجا که اندروید یک پلتفرم باز است، بنابراین تبلت‌های اندرویدی بهای کمتری در مقایسه با دیگران دارند (معمولاً بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار) و سیستم‌عامل‌هایی که iOS دارند نیز ۳۲۹ تا ۹۲۹ دلار قیمت دارند.

تبلت‌های دارای ویندوز۸ نیز بیش از ۵۰۰ دلار قیمت دارند. از لحاظ توانایی اجرای برنامه‌های استاندارد از جمله برنامه‌هایی تجاری همچون آفیس، تبلت‌های ویندوزی از همه بیشتر شبیه به کامپیوترهای دسکتاپی هستند.

این ویژگی به همراه توان رایانش، موجب می‌شوند تا تبلت‌های گفته شده بهای گزافی در بازارهای امروزی داشته باشند.
اگر تبلت‌های اپلی یا اندرویدی فکر شما را به خودشان مشغول کرده‌اند، در این‌صورت به شما توصیه می‌کنیم به بررسی همه‌جانبه مخازن برنامه‌های کاربردی و نیز قابلیت‌های سخت‌افزاری آنها بپردازید تا اطمینان حاصل کنید که برنامه‌های کاربردی موجود و توان رایانش تبلت‌، نیازهای شما را برآورده می‌سازند.

خوب است بدانید که هرچه پردازنده، سرعت کلاک بالاتری داشته باشد، بهتر است. اما درنظر داشته باشید که سرعت کلاک در بیشتر تبلت‌ها، معمولاً کمتر از ۲ گیگاهرتز است. بسیاری از افراد، سرعت کلاک را مبنای توان پردازش می‌دانند؛ اما بهتر است تعداد هسته‌ها را هم درنظر بگیرید.

در حال حاضر، پردازنده‌های دوهسته‌ای بسیار معمول هستند و چهارهسته‌ای‌ها نیز به‌سرعت در حال کسب محبوبیت می‌باشند. از اهمیت کاشه نیز نباید غافل شد (دست‌کم ۱ مگابایت؛ اما هرچه بیشتر باشد، بهتر است.)

اهمیت قابلیت پردازنده گرافیکی نیز بر کسی پوشیده نیست؛ به‌ویژه اگر کارکنان شما با تصاویر و ویدیوهای با وضوح بسیار بالا کار می‌کنند. شاید پردازنده‌های ضعیف‌تری هم با تبلت‌های اندرویدی کار کنند؛ اما برای اجرای ویندوز۸ روی تبلت، باید اجزای توانمندی در اختیار داشته باشید.

حافظه
هنگامی که از وسایل همراه صحبت به میان می‌آید، برخی از کاربران و نیز فروشندگان در بسیار از موارد «حافظه» و «فضای ذخیره» را مترادف یکدیگر می‌گیرند؛ اما این‌ها دو مفهوم، جدا از هم هستند. درست مانند RAM در کامپیوترهای معمول، در تبلت‌ها هم حافظه بیانگر آن است که این وسیله در آن واحد با چه حجمی از داده‌ها می‌توانند کار کند یا آنها را در دسترس نگه دارد.

بنابراین، هرچه که حافظه بیشتر باشد، بهتر است؛ به‌ویژه در کاربردهای پیچیده و کارکردهای چندگانه. برای آن‌که تصوری از این مسئله داشته باشید، بد نیست بدانید که دست‌کم ۱ گیگابایت حافظه واقعاً لازم است و حافظه‌های ۲ و ۳ گیگابایتی عملکرد بسیار بهتری دارند.

البته تبلت‌هایی با حافظه ۴ گیگابایت نیز در بازار در دسترس هستند. درست مانند آنچه که درباره توان پردازندگی گفته شد، برای تبلت‌های اندرویدی ویندوزی، حافظه بیشتری لازم است.

فضای ذخیره سازی
فضای ذخیره عامل مهمی در تعیین قیمت تبلت است. منظور از فضای ذخیره، فضایی است که برای نگهداری برنامه‌های کاربردی و تمام انواع فایل‌ها، باید در دسترس باشد. بیشتر تبلت‌ها از حافظه فلش استفاده می‌کنند که حجم آنها معمولاً بین ۱۶ تا ۶۴ گیگابایت است.

به‌یاد داشته باشید که گاهی اوقات میان حجمی که گفته می‌شود یک تبلت دارد و حجمی که واقعاً در اختیار کاربر قرار دارد، تفاوت مهمی وجود دارد؛ چراکه سیستم‌عامل و فایل‌های سیستمی معمولاً فضای خاصی اشغال می‌کنند.
پس بهتر است پیش از آن‌که تصمیم بگیریدچه حجمی برای کارکنان شما مناسب است، این نکته را هم درنظر داشته باشید.



نمایشگر، ابعاد و وزن
ما این سه ویژگی را یک‌جا مورد بررسی قرار می‌دهیم؛ چرا که ابعاد نمایشگر یک تبلت دقیقاً بیان‌کننده ابعاد آن است. برای آن‌که اطمینان حاصل کنید نمایشگر تبلت با دوام است و دارای قابلیت چندلمسی (multitouch) است، به وارسی مشخصات سیستمی بپردازید. خواندن نظرات کاربران دیگر نیز می‌تواند کمک شایانی در این زمینه باشد.

همچنین، ببینید که آیا وضوح بالا و پهنای زیاد نمایشگر برای شما و کارتان تا چه حد اهمیت دارد. اگر درجه اهمیت این مسأله بالا نیست، می‌توانید خیلی ساده، تبلت خود را بر مبنای ابعادی انتخاب کنید که برای استفاده شما، مهم است.

به‌طور میانگین، تبلت‌ها نمایشگر ۱۰ اینچی دارند (که البته این اندازه‌گیری در جهت قطر نمایشگر است) و ابعاد دیگری نیز از ۷ تا ۱۲ اینچ موجود هستند. وزن بیشتر تبلت‌ها نیز بین ۵۷۰ گرم تا یک کیلو و ۲۰۰ گرم است.

وایرلس
امروزه تبلت‌ها به‌طور فزاینده‌ای دارای رادیوهای وای‌فای هستند. تعداد کمی از آنها دارای قابلیت اتصال سلولی (cellular)، بلوتوث و یا جی‌پی‌اس هستند. بهتر است به‌دنبال تبلت‌هایی باشید که از استانداردهای ۸۰۲.۱۱/a/b/g/n پشتیبانی می‌کنند.

البته استاندارد ۸۰۲.۱۱n جدیدتر است و دارای بهترین ویژگی‌ها و قابلیت‌ها است. مسئله دیگر، در مورد بلوتوث است. شاید بلوتوث در نگاه اول چندان ضروری به‌نظر نرسد؛ اما صبر کنید! پیش از آن‌که آن را به‌عنوان یک عامل اثرگذار در نپذیرفتن یک تبلت درنظر داشته باشید، ببینید که آیا کاربران به ملزومات بلوتوث همچون هدست یا صفحه‌کلید نیاز دارند یا خیر.

عمر باتری
درست مانند ابعاد نمایشگر تبلت، نباید تنها به تبلیغات بازار راجع به عمر باتری بسنده کرد؛ بلکه باید دید عمیقی داشته باشید و برخی از نظرات کاربران را در وب‌سایت‌ها مطالعه کنید؛ چرا که آنها این وسایل را امتحان کرده‌اند و می‌دانند که در هر بار شارژ، باتری چقدر شارژ در خود نگه می‌دارند.

همچنین درنظر داشته باشید که تنها نوع استفاده است که عمر باتری را تعیین می‌کند. بنابراین، اگرچه ممکن است که در تبلیغات گفته شود یک باتری ۱۲ ساعت شارژ را در خود نگه می‌دارد؛ اما شاید وایرلس، ویدیو و کاربردهای گرافیکی در آن لحاظ نشده باشند.

بیشتر تبلت‌ها دارای باتری پلیمری لیتیمی هستند که بسته به سخت‌افزار تبلت و نحوه کارکرد آن، بین ۴ تا ۱۸ ساعت شارژ را در خود نگه می‌دارند.

پورت‌ها و موارد دیگر
معلوم نیست که چرا تبلت‌ها از پورت‌های زیادی برخوردار نیستند؛ بنابراین، اطمینان حاصل کنید تبلت‌هایی که می‌خرید، تعداد کافی پورت داشته باشند، و پورت‌های مناسبی که به کار شما می‌آیند را نیز دارا باشند.

جک‌های هدفون ۵/۳ میلیمتری متداول هستند؛ همین‌طور HMDI و USB؛ اما بهتر است بدانید که اینها مثل هم نیستند و انواع گوناگونی دارند؛ مانند HMDI و میکرو HMDI و نیز میکرو یواس‌بی و یو‌اس‌بی با اندازه کامل، و همچنین یو‌اس‌بی قدیمی و یواس‌بی ۰/۳ که جدیدتر است. اما واقعیت این است که تفاوت میان پورت‌ها در همین‌جا پایان نمی‌یابد.

موارد دیگری که بهتر است برای تبلت‌ها درنظر گرفته شوند، شامل بلندگو و میکروفن سرخود (built-in) است که بیشتر تبلت-ها اینها را دارند، دوربین که بسیاری از تبلت‌ها آن را دارند اما قابلیت و کیفیت آنها متفاوت است؛ بنابراین، اگر همایش ویدیویی برای شما اهمیت دارد، در انتخاب تبلت دقت به‌خرج دهید. آخرین مورد نیز ویژگی‌های امنیتی همچون قابلیت مکان‌سنجی و شناسایی صورت و نیز صفحه‌کلیدهای سیار هستند.
منبع: نشریه PC Today، آگوست ۲۰۱۳
کد مطلب: 31720
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام