۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۲۲

رقابت 90 ایده فناوری در فینال گوگل

ایتنا- گوگل حالا دیگر فقط یک موتور جست‌وجو نیست و روز به روز بر میزان قابلیت‌های خود می‌افزاید.
رقابت 90 ایده فناوری در فینال گوگل


میترا جلیلی
 روزی تبدیل به یک فرهنگ لغت برای بیشتر زبان‌های دنیا می‌شود و روزی دیگر با google street view سعی می‌کند شما را به سفر مجازی ببرد تا در موزه‌ها، شهرها و کشورهای مختلف قدم بزنید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید.


یک بار خبر از آمدن گوگل گلس به بازار می‌آید که می‌تواند انقلابی در حوزه‌های مختلف از جمله پزشکی ایجاد کند و روزی دیگر با سیستم عامل اندروید، فاتح گوشی‌های هوشمند می‌شود.
اما این همه ماجرا نیست، ازآنجا که گوگل حاصل پروژه دانشگاهی ۲دانشجوی دکترای دانشگاه آکسفورد در کالیفرنیا یعنی «لری پیج» و «سرگئی برین» در ژانویه سال ۱۹۹۶ است، مدیران و کارمندان این موتور جست‌وجو مدعی آن هستند به علم بهای زیادی می‌دهند و حالا چندسالی می‌شود که در قالب مسابقه Google Science Fair به نوجوانان فرصتی می‌دهند تا ایده‌های برتر خود را به جهان نشان دهند.

البته گوگل در این میان تنها نیست و این مسابقه علمی آنلاین، اسپانسرهایی چون Lego، Virgin Galactic،National Geographic و Scientific American دارد.

روزی به یاد خلاقیت بنیانگذاران گوگل
مسابقه Google Science Fair که برای نخستین بار در ژانویه ۲۰۱۱ برگزار شد را «تام اولیوری» یکی از کارمندان شرکت گوگل برای بزرگداشت و یادآوری روزهای پرخلاقیت «لری پیج» و «سرگئی برین» بنیانگذاران گوگل راه انداخت تا هر سال در روزهایی که ایده این دو دانشجو به ثمر نشست، تعدادی ایده به بار بنشیند و نوجوانان برای اثبات فرضیه‌های خود از یکدیگر سبقت بگیرند.

وی اعتقاد دارد چنین نمایشگاه‌ها و مسابقه‌های مبتنی بر علوم مختلف، می‌تواند زاویه دید مردم را بازتر کرده و ما را کنجکاوتر از گذشته کند. اولیوری اعتقاد دارد غول دنیای فناوری یعنی گوگل تنها بر پایه و اساس یک تجربه ایجاد شد و پا گرفت و حالا جهان را در تسخیر خود دارد ما امیدواریم که چنین اتفاقاتی باز هم در جهان بیفتد زیرا معتقدیم که علوم مختلف به عنوان ابزاری در دست جوانانی ایده پرداز، می‌توانند جهان را به صورت بنیادین تغییر دهند.

این مسابقه که ویژه نوجوانان و جوانان ۱۳ تا ۱۸ساله سراسر جهان است، برای نخستین بار در جولای سال ۲۰۱۱ داوری شد و رده‌های مختلف سنی، جوایزی به خود اختصاص دادند. در سال ۲۰۱۱ یک دختر ۱۷ ساله اهل تگزاس با تحقیق روی داروی شیمی درمانی cisplatin که زنان مبتلا به سرطان تخمدان از آن استفاده می‌کنند جایزه ۵۰ هزار دلاری را ازآن خود کرد.

با توجه به این که سلول‌های سرطانی در طول مدت درمان به این دارو مقاوم شده و دیگر نمی‌توان جلوی رشد این سلول‌ها را با این دارو گرفت، این نوجوان با دستکاری دارو، موفق شد مشکل این بیماران را حل کند و به عنوان جایزه، یک سفر به Galapagos Islands، جزایر آتشفشانی اقیانوس آرام دریافت کند.

در این سال، در رده ۱۶-۱۵ ساله نیز دختری از پورتلند جایزه این مسابقه را برای درمان آسم به خود اختصاص داد و در رده ۱۴-۱۳ ساله نیز یک پسر از یورک با ترکیبی از آبلیمو و شکر قهوه‌ای، جلوی سرطان‌زایی گوشت‌های گریل شده را گرفت.

در این مسابقه، هر نوجوانی در جهان که فرضیه‌ای داشته باشد یا آزمایشاتی انجام داده و نتیجه گرفته باشد می‌تواند ایده خود را برای شرکت در آن، به صورت اینترنتی ارسال کند. دانش‌آموزان شرکت‌کننده حتماً باید به اینترنت و یک Google Accountدسترسی داشته باشند تا بتوانند در این مسابقه شرکت کنند.

همه پروژه‌ها تنها می‌توانند به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، ایتالیایی، اسپانیایی یا فرانسوی ارائه شوند و خلاصه‌ای از مقاله خود و گام‌هایی که برای اجرای پروژه برداشته است را برای بقیه نقل می‌کند و آثار رسیده نیز در ۸ بخش اصلی از جمله فرضیه، پژوهش، تجربه و اطلاعات مورد بررسی قرار می‌گیرند و هر سال در پایان مسابقات، ۳ نفر جایزه می‌گیرند که از این جوایز می‌توان به جایزه National Geographic یعنی سفر به جزایر آتشفشانی اقیانوس آرام و یک بورسیه آموزشی ۵۰ هزار دلاری اشاره کرد.

در طول این مسابقات همچنین مصاحبه‌هایی با پیشتازان علوم مختلف انجام می‌گیرد و تلاش می‌شود تا علوم و تجربه‌ای که هریک از آنها به سویش رفته‌اند کمی شکافته شود تا افراد بیشتری به این مقوله‌ها علاقه‌مند شوند. در میان آنها نام «میچ رسنیک» پروفسور تحقیق و آموزش،«اسپنسر ولز» دانشمند علم ژنتیک، «کوین وارویک» یک مهندس محقق و«ماریتا دی کریستینا» خبرنگار علوم مختلف نیز دیده می‌شود.

محرومیت از شرکت در مسابقه گوگل
هرچند ابتدا ورود همه جوانان جهان به این مسابقه آزاد بود ولی به دلیل وضع قوانینی خاص در امریکا، حالا دیگر جوانان برخی از کشورها اجازه شرکت در این مسابقه را ندارند. از کشورهایی که اندیشمندان جوان آن نمی‌توانند با نوجوانان و جوانان سایر کشورها مسابقه بدهند می‌توان به کوبا، کره شمالی، میانمار، برمه، سوریه و زیمبابوه اشاره کرد. متأسفانه درهای این مسابقه به روی جوانان ‌ایرانی نیز بسته است، نوجوانان و جوانان ما از سوی ایالات متحده امریکا تحریم شده‌اند و اجازه شرکت در این مسابقه را ندارند.

حضور ۹۰ طرح در مسابقه گوگل امسال
امسال در رقابت‌های فینال ۲۰۱۴ مسابقات گوگل، ۹۰ طرح وارد مسابقه شدند که یکی از آنها مربوط به جامعه سالمند است. در این مسابقه، «کنت شینوزوکا» ۱۵ ساله از ژاپن، تکنولوژی و فناوری پوشیدنی را به میان جامعه سالمند آورده است.

این جامعه سالمند نیاز به مراقبت دارند و وی با این فناوری کم هزینه به آنها کمک کرده است. سنسورهای موجود در این فناوری پوشیدنی، از فیلم فوق نازک(ultra-thin) ساخته شده است که زیر پاشنه پا قرار می‌گیرد و به محض این که سالمند از تخت پایین می‌آید در اثر فشاری که به این سنسور وارد می‌شود، اطلاعات از طریق بلوتوث به اپ تلفن هوشمند پرستار سالمند ارسال می‌شود و وی در تلفن هوشمند خود پیغام هشدار را دریافت می‌کند و می‌تواند به کمک وی بشتابد.

از سوی دیگر دانش‌آموزان ۱۴ ساله از امارات متحده عربی«روحان چاکو» و «سوهام باسو» نیز سیستم ردیاب محل تصادف(ADLS) را طراحی کرده‌اند تا با کمک GPSدر کوتاه‌ترین زمان ممکن و با کمترین خطا، محل تصادف و وسایل نقلیه درگیر در این امر ردیابی شوند که این موضوع به نجات قربانیان چنین حوادثی کمک شایان توجهی می‌کند.

«عرش دیلباگی» ۱۶ ساله از هندوستان نیز وسیله‌ای برای افرادی با ناتوانی‌های چندگانه و معلولیت‌های پیشرفته که در گفتار هم مشکل دارند ارائه داده است.

این وسیله نفس این اشخاص را تجزیه و تحلیل می‌کند و تلاش می‌کند تا این نفس‌ها را به کلمات تبدیل کند و درواقع همه این نفس‌ها را هجی می‌کند بنابراین بقیه می‌توانند متوجه درخواست فرد معلول بشوند.

«سیلو کرتیس»۱۵ ساله از ایالات متحده امریکا نیز با طراحی و ساخت کلاهی خاص، به افراد نابینا کمک می‌کند تا موانع را بهتر درک کنند. وی در این کلاه از سنسور لیزر فاصله(LDS) استفاده کرده است. در لبه این کلاه، ۱۲ موتور ویبره جای گرفته است که جهت و فاصله تقریبی فرد نابینا از مانع را با کم یا زیادتر شدن پالس‌های ویبراتور نشان می‌دهد و تست‌های مختلف نشان داده است این وسیله، تا ۹۰ درصد درست عمل می‌کند.

«محسن فیت یورولمز» ۱۷ساله از ترکیه نیز به نابیناها توجه ویژه‌ای داشته است. بسیاری از نابیناها به خواندن کتاب علاقه دارند ولی خط بریل باعث می‌شود کتاب آنها بسیار سنگین و غیرقابل حمل شود به همین دلیل این دانش‌آموز به فکر ایجاد کتاب الکترونیک بریل افتاد که بتواند به کامپیوتر یا تلفن هوشمند متصل شده و با استفاده از یک اپلیکیشن، با راهنمای گفتاری، می‌توانند در هرجا که باشند کتاب بخوانند.

محصول دیگر، حاصل تلاش پسری ۱۵ ساله از آرژانتین با نام «ماتیوس آپابلازا» است. وی وسیله‌ای برای تشخیص رنگ‌های مختلف طراحی کرد که با کمک آن می‌توان برای افرادی که از نابینایی رنج می‌برند و در تشخیص اشیای اطراف خود مشکل دارند، به رنگ‌ها صداهایی مشخص را اختصاص دهند.

گفتنی است همه این طرح‌ها حاصل ذهن‌هایی خلاق است که هر کدام از آنها می‌تواند در دنیا تحولی ایجاد کند حالا باید منتظر ماند و دید از میان این ۹۰ طرح، کدام یک بر سکوهای اول تا سوم خواهند درخشید.

منبع:روزنامه ایران
کد مطلب: 31719
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام