کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نگاهی به اپل بعد از استیو جابز؛

تیم کوک در حال ساخت یک اپل جدید است

12 مرداد 1393 ساعت 16:26

ایتنا- هر سیبی، سیب گاز زده نیست و هر شرکتی، اپل نیست!




کمپانی بزرگ اپل و دومین برند تجاری پر ارزش دنیا تاکنون فراز و نشیب‌های زیادی را به واسطه مدیر عامل‌های متفاوت تجربه کرده است. در این نوشته قصد داریم گذشته، حال حاضر و آینده این کمپانی فوق‌العاده مشهور را پیش روی خود بگذاریم و از دلایل خودمان برای جدید و تازه نفس بودن این کمپانی بگوییم.


تیم کوک از دی ماه سال ۸۹ صندلی مدیر عاملی اپل را صاحب شد، اگر چه او تا مرداد ماه سال بعد رسما نتوانست به آن صندلی تکیه بزند. در اسفند سال ۹۰ بود که کوک با تغییر لوگوی اپل با تصویری که در بالا می‌بینید، در حالی که هنوز ادای احترام به ریشه‌های این کمپانی را در می‌آورد، خواست که از عصر استیو جابز جدا شود.

اما اواخر پاییز ۹۱ بود که تیم کوک با عرضه آیپد مینی خط قرمزی بر گفته جابز “تبلت‌های ۷ اینچی در همان زمان تولدشان مرده خواهند بود” کشید.

او در سال میلادی ۲۰۱۳ ظاهر نسخه iOS را دگرگون کرد و راهی تازه برای شیوه تعامل با ابزار‌های بر پایه این سیستم‌عامل متولد کرد، همچنین محدود رنگ آیفون‌های ۵s و آیفون ۵c را گسترش داد.

کنفرانس WWDC امسال جایی بود که تیم کوک می‌خواست iOS ۸ را رونمایی کند و از باز شدن درهایی در این سیستم عامل حرف بزند که استیو جابز با چندین قفل ایمن و محکم آن‌ها را بسته بود.
اپل تیم کوک می‌خواهد دعاوی زیاد خودش با سامسونگ را به پایان نزدیک کند و خودش را از حاشیه جدا کند تا به متن پیشرفت خود بپردازد.

تمام این‌ها و همچنین تغییراتی شبیه به سخت‌افزار‌های جدید، و تغییرات گسترده‌ای که در سخت افزار حال حاضر به وجود خواهد آمد، به زودی از طرف اپل قرار است ساخته و پرداخته شوند.

اما بگذارید کمی به عقب بازگردیم یعنی اوایل سال ۲۰۱۲، زمانی که تیم کوک تغییراتی را هر چند کوچک به اپل وارد کرد و همواره بیم از این داشت که در صورت تغییر رویه از سلطنت بزرگ استیو جابز چه بر سر او خواهد آمد.
و آن زمانی بود که تیم کوک با جرات قصد داشت یک واقعیت ساده را بار‌ها در گذر زمان در برابر چشمان کاربران و طرفداران این شرکت تکرار کند، اگرچه این افراد به جای اینکه آن‌ها را ببینند و قبول کنند چشمان خود را می‌بستند تا مجبور نشوند با آن رو به رو شوند: اپل دیگر آن کمپانی تحت تسلط استیو جابز نیست و حالا چیز‌های دوست داشتنی بسیاری در مورد این کمپانی وجود دارد که حتی اگر شما برای تمام عمرتان از اپل متنفر بوده‌اید قطعا آن‌ها را دیده‌اید یا آن‌ها را احساس کرده‌اید.



همان برند مشابه…

البته که هنوز دلیل‌هایی برای دوست نداشتن اپل وجود دارد اما شما باید فعلا کمی این دیدگاه را رها کنید تا بتوانید آن چیزی که در حال اتفاق است را تماشا کنید (حداقل در طول مطالعه این مقاله).

ممکن است قیمت محصولات اپل بالا به نظر برسد اما مشکلی که با این موضوع وجود دارد همانی است که همیشه از طرف کاربران موضوع بحث بوده است؛ چرا قیمت دستگاه‌های اپل پایین‌تر از آن مقداری نیست که همه مشتریان حاضر به پرداخت باشند؟

بخش عمده‌ای از این بحث را می‌توان بر دوش برند اپل دانست که هزینه بالای برتر بودن این کمپانی را به یدک می‌کشد. چه قبول داشته باشید چه نه، مشتریان اپل این موضوع را قبول دارند و اپل هم می‌خواهد این فکر ایده آل در سر کاربرانش هر روز بزرگتر و بزرگتر شود.

بخشی از این تصور ساخته شده توسط اپل، طراحی سخت‌افزار‌های این شرکت است که طراحی این شرکت آمریکایی را بلامنازع می‌کند و جای هیچ بحثی را باقی نمی‌گذارد.

اپل یکی از همان تعداد کم تولید کنندگان موبایل است که از پلاستیک برای ساخت دستگاه‌های رده بالای خود استفاده نمی‌کند و کاربران او هم این ترکیب زیبا از ماده‌های استفاده شده مثل فلز و شیشه را بسیار می‌پسندند و تا حدی مایه مباهات و افتخار خود می‌دانند.

بخش دیگری از بالا بردن نام تجاری و در نتیجه قیمت محصولات، مربوط به بازاریابی اپل است و آخرین سهم نیز به خود اصل قیمت گذاری برمی‌گردد. بله درست است کاهش قیمت برای اپل برابر با کاهش ارزش برند این شرکت است و هیچ کمپانی که بر روی زمین وجود دارد در زمانی که میلیون‌ها نفر از مردم قیمت‌های فعلی را با دل و جان می‌خرند راهبرد خود را تغییر نمی‌دهد.

درست شبیه به ایده‌ای که در پشت قیمت گذاری موتو X در سال گذشته وجود داشت، خیلی‌ها می‌گفتند قیمت بالای این دستگاه تنها به واسطه مشخصات عالی این گوشی است اما قیمت بالا توانست این ایده که موتو X یک دستگاه میان رده نیست را تقویت کند و حتی عملکرد، احساس و طراحی این گوشی را دقیقا برابر با یک پرچم دار واقعی جلوه دهد.

حتی اچ‌تی‌سی راه اپل را برای خودش تبدیل به یک الگو کرد و مدتی این راهکار را پیش گرفت چون این پتانسیل را در خود دید که بتواند به وسیله با ارزش کردن برند خود قیمت محصولات را بالا ببرد و پایگاه مردمی خاصی را برای خودش ایجاد کند اما به دلایلی نتواسنت کامل موفق شود.

اچ‌تی‌سی تولید دستگاه‌های پایین و میان رده خود را برای مدتی رها کرد و بر روی تولید دستگاه‌های بسیار با کیفیت سرمایه گذاری کرد تا تمایز و سود آوری را همچون اپل سر لوحه خود قرار دهد اما به علت اینکه این کمپانی نتواسنت در عرصه بازاریابی قوی ظاهر شود و نتوانست واقعا تصویر برند خود در ذهن مردم را تغییر دهد، تلاش‌هایش محکوم به شکست شدند.

حالا بار دیگر اچ‌تی‌سی به تولید گوشی‌های میان و پایین رده روی آورده تا شاید بتواند سود خود را سرعت بخشد. هر کمپانی کمپانی اپل نمی‌شود و هر لوگویی لوگی سیب گاز خورده، پس اگر شرکتی نتواند خودش را در دل مردم محبوب‌تر کند باید تسلیم شود و به همان حالت قبل خود بازگردد.

هیچ کمپانی با تصویر برندی رده بالا به سمت تولید دستگاه‌هایی رده پایین که باعث تکه تکه شدن فروش و بی ارزش شدن برندش می‌شود حرکت نخواهد کرد.

…با محصولاتی بیشتر
در تنفر داشتن از اپل شما اختیار دارید و اگر نمی‌خواهید کمپانی مستقر در کوپرتینو را در دل‌هایتان جای دهید کسی شما را مجبور نخواهد کرد.

قبول داریم با اینکه اپل در حال پوست انداختن است اما ضعف‌هایی در تنوع سخت‌افزار و نرم‌افزار دارد که البته با وارد شدن آیپد مینی به خط تولید اپل، تنوع رنگ‌ها در آیفون‌ها گذشته، احتمال عرضه گوشی هوشمندی در رده فبلت‌ها یعنی آیفون ۶ با صفحه نمایش ۵.۵ اینچ، اضافه شدن ساعت هوشمند آی‌واچ به دسته‌ای دیگر از محصولات شرکت تاسیس شده توسط جابز و حتی آیپد‌های بزرگتر همگی مژدگانی از تنوع محصولات و تغییر رویکرد این شرکت هنوز در حال شکوفا را به ما می‌دهند.

اما اپل هیچگاه محصولی کم قیمت تولید نخواهد کرد زیرا همانطور که پیش از این گفتیم لازم نیست اینکار را انجام دهد و حتی اگر تولید کند به خودش و نام تجاری پر ارزشش ضربه خواهد زد.
اما تا چند سال آینده انتخاب‌های مشتریان اپل به خصوص اگر اپل آیفون 5s را تا چند سال آینده در رده تولیدات خودش نگه دارد، بسیار بیشتر خواهد شد

می‌توان میانگین اندازه پرچم‌داران امروزی را در حدود ۴.۷ اینچ در نظر گرفت و البته خریدارنی هستند که هنوز به دنبال دستگاه‌هایی با اندازه کوچک می‌گردند که اتفاقا مشخصاتی پایینی نداشته باشد.

برای اکثریت آن‌ها انتخاب‌هایی غیر از آیفون و سونی اکسپریا Z۱/Z۲ کامپکت وجود ندارد. اپل با زنده نگه داشتن آیفون ۵s و دادن آپدیت‌های جدیدی از آن می‌تواند این دستگاه را پادشاه این محدوده از بازار کند (البته هنوز به طور کامل مشخص نیست چه اتفاقی خواهد افتاد).

با اینکار مشتریان اپل در آینده‌ای نزدیک می‌توانند بین آیفون ۵s چهار اینچی، آیفون ۶ با صفحه نمایش ۴.۷ اینچی و آیفون ایر (اسم شایعه شده) با صفحه نمایش ۵.۵ اینچی، آیپد مینی ۷.۹ اینچی، آیپد ۹.۷ اینچی و احتمالا آیپد پرو ۱۲.۲ اینچی حق انتخاب داشته باشند.
با این تنوع در گجت‌های موبایلی رقابت این شرکت با بسیاری از تولیدکنندگان (شامل سامسونگ) در بخش انتخاب و تنوع محصولات گرم‌تر خواهد شد.

در بخش چیز‌های نرم‌افزاری قرار است iOS 8 گام‌های بلندی در زمینه تغییر پلتفرم و توسعه پذیری بردارد. با این سیستم عامل جدید قابلیت‌های زیادی در اختیار توسعه دهندگان قرار داده خواهد شد و به نسخه هشتم سیستم عامل iOS ویژگی‌هایی اضافه خواهد شد که قبلا فقط در دیگر پلتفرم‌ها وجود داشته است.

فاکتور توسعه پذیری در iOS 8 شامل سه ویژگی عمده می‌شود: اشتراک گذاری بین برنامه‌ای، ویجت‌ها و کیبورد‌های جایگزین. دو ویژگی آخر بیشتر کاربرد توسعه پذیری شخصی دارند اما اشتراک گذاری بین برنامه‌ای بیشترین تاثیر را بر روی دگرگونی iOS 8 خواهد گذاشت.

نه تنها اجازه اشتراک گذاری‌های بیشتر شبیه به منوی اشتراک گذاری موجود در اندروید ایجاد خواهد شد بلکه اجازه داده خواهد شد که ویژگی‌های اشتراک گذاری حقیقی مثل فیلتر‌های مختلف اینستاگرام در اپلیکیشن دوربین iOS مورد استفاده قرار گیرد و فوتو لنز‌هایی بسیار شبیه به ویندوز فون ایجاد شود.



بودن در جایگاه دوم از دست دادن موقعیت معنی نمی‌شود
همانطور که حتما تاکنون متوجه شده‌اید هیچکدام از این‌ها ویژگی‌هایی جدیدی در اکوسیستم‌های موبایل به حساب نمی‌آیند.
تنوع در انتخاب سخت افزار محصولات از خیلی قبل‌تر نشانی از دنیای بزرگ اندروید محسوب می‌شود و اشتراک گذاری بین برنامه‌ای و کیبورد‌های جایگزین نیز از زمان‌های بسیار قبل جزئی از اکوسیستم اندروید بوده‌اند.

اما به نظر نمی‌رسد اپل در حال ایجاد این تغییر‌ها است تا اینکه در نبرد با کاربران اندروید پیروز شود. تعداد بسیار زیادی مقایسه هر روز بین اندروید در مقابل iOS و ویندوز در مقابل مک در حال انجام است اما به علت درس‌هایی که اپل در سال‌های گذشته از رقابت با ویندوز مایکروسافت یاد گرفته، خوب می‌داند که چگونه شماره دوم بازار باشد اما باز هم بسیار موفقیت آمیز کار‌های خود را به پیش ببرد.

سال‌های گذشته‌ای را به یاد بیاروید که بازار کامپیوتر‌های شخصی در سراشیبی سقوط قرار گرفت اما باز هم فروش مک‌بوک‌های اپل با قدرت ادامه داشت.

اپل برای انجام همه کار‌هایش به iOS نیاز ندارد، و هیچگاه چنین نبوده است. این پلتفرم از سال‌ها پیش که متولد شده روندی بسیار موفقیت آمیز را سپری کرده و در حالی که پشت اندروید ایستاده اما همیشه آینده ابزار‌های موبایلی را متصور شده است.

چیزی که iOS به آن نیاز دارد جایگاه دوم محکمی است که به وسیله آن بتواند از تمام پلتفرم‌های موبایلی که به تازگی شروع به پیشرفت کرده‌اند برتر باشد. ممکن است کورتانا ی ویندوزفون در مدتی کوتاه از سیری iOS پیشی گرفته باشد اگر بخواهیم تبلیغ قبلی مایکروسافت را کمی باور کنیم اما ویندوزفون پشت سر iOS در حال لگ انداختن است و آینده این سیستم عامل و تعداد اپلیکیشن‌های این اکوسیستم به راستی زمین تا آسمان با پلتفرم اپل متفاوت هستند.

iOS به راحتی بلک‌بری را شکست می‌دهد و هیچکدام دیگر از پلتفرم‌های تازه در حال توسعه قابل مقایسه با iOS نیستند. فایر فاکس که دستگاه‌های رده پایین را نشانه رفته، سیلفیش، اوبونتو تاچ و تایزن هم حتی هنوز نتوانسته‌اند به بازار خریداران وارد شوند.

البته باید قبول کنیم که اپل نمی‌تواند به تنهایی با تمام اکوسیستم اندروید مقایسه شود. مسیری که این دو سیستم‌عامل شروع کرده‌اند را به سختی می‌توان در یک زمینه دانست و این دو راهای متفاوتی را دنبال می‌کنند.

دستگاه‌های اندرویدی در هر نقطه قیمتی قابل تهیه هستند، مشخصات بسیار متفاوتی از یکدیگر دارند و در فورم فکتور‌هایی ساخته می‌شوند که احتمالا شما دوست دارید اما اپل به هیچ وجه دستگاه‌هایی رده پایین و ارزان و حتی رده میانی تولید نمی‌کند.

اپل تلفن‌های معروف بسیار عالی و با مشخصات بهتر و رده بالا تولید می‌کند و برای چند سال به صورت مستقیم از آن‌ها پشتیبانی به عمل می‌آورد تا آن دستگاه‌ها به حد میانی یا پایین بازار نزدیک شوند.
با اینحال کوپرتینویی‌ها با دستگاه‌های پر طرفدار آیفون خود می‌توانند مورد مقایسه با دستگاه‌های اندرویدی از شرکت‌های مختلف باشند.



اپل در مقابل سامسونگ؛ هنوز به نفع اپل

در چند سال گذشته اپل و گوگل در حال بازی کردن نقش‌های متفاوتی بوده‌اند. گوگل می‌خواهد اندروید همه جا باشد و بر روی هر دستگاه‌ای که امکان‌پذیر باشد اندروید را جای می‌دهد.

مسلما چیزی که گوگل قصد انجام آن را دارد با دستگاه‌های موبایل و دیگر دستگاه‌ها -پوشیدنی، تلویزیون‌ها، ماشین‌ها، خانه‌های هوشمند و غیره- قابل انجام است.

از طرف دیگر اپل می‌خواهد سود خود را به حداکثر برساند و این هدف نیز تنها با تمرکز بر روی تاثیر دستگاه‌های رده بالای این شرکت در بازار میسر خواهد بود.

اخیرا اپل در گزارش سه ماهه خود نشان داده که در بخش سود موبایل نسبت به سه ماهه قبل کاهش داشته اما هنوز این اپل و سامسونگ هستند که در بخش تولید کنندگان موبایل سود‌های خالص زیادی را بدست می‌آورند و دنیای موبایل‌های هوشمند را در دست خود گرفته‌اند.

اگر هنوز شانسی برای ادامه تسلط بر سود‌های بازار وجود داشته باشد، اپل مجبور است با سامسونگ به صورت مستقیم رقابت کند. به این معنی که آیفون ۴.۷ اینچی، آیفون ۵.۵ اینچی و تبلت آیپد ۱۲ اینچی به خاطر دستگاه‌های رده بالای سامسونگ همچون گلکسی S۵ با صفحه نمایش ۵ اینچی، گلکسی نوت ۴ احتمالا با صفحه نمایش ۵.۷ اینچی، گلکسی تب S با اندازه نمایشگر ۸.۴، گلکسی تب S با صفحه نمایش ۱۰.۵ اینچ و گلکسی نوت پرو ۱۲.۲، اینچی تولید خواهند شد.

ترکیبی که اپل برای بازی با سامسونگ چیده بسیار خوب است، مخصوصا زمانی که این چند موضوع را در نظر بگرید: ۱) آیپد‌های اپل با یک حاشیه گسترده و زیاد بیشتر از تبلت‌های سامسونگ به فروش می‌رسند و ۲) فروش گلکسی S۵ در پشت فروش آیفون ۵s در حال درجا زدن است.

بر طبق گزارشی جدید از IDC اپل هنوز ۲۷ درصد از سهم کل تبلت‌های جهان را با فروش ۱۳.۳ میلیون آیپد در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۴ در اختیار دارد. این درصد با اینکه نشاندهنده روند نزولی سال به سال برای فروش آیپد‌ها است اما تبلت‌های سامسونگ تنها توانسته‌اند فروشی برابر ۸.۴ میلیون واحد را حفظ کنند و ۱۷.۲ درصد از سهم تبلت‌های بازار جهانی را داشته باشند.

البته به طور کلی بازار تبلت‌های اندرویدی درصد بسیار بیشتری از تبلت‌های iOS اپل دارد اما این درصد عظیم از فروش تبلت‌های اندرویدی به تبلت‌های میان یا پایین رده‌ای برمی‌گردد که اصلا اپل اشتیاقی برای تولید آن‌ها ندارد.

تمام سعی این بخش در گفتن این نکته است که سامسونگ تنها در بخش‌هایی -گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های پایین/میان رده، فبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند- پیروز میدان است که اپل اصلا در آن بخش محصولی را وارد میدان نکرده است.

همانطور که چند بار پیش از این در این نوشته تکرار کردیم اپل دستگاه‌های میان یا پایین رده تولید نمی‌کند اما برنامه ریزی کرده که به زودی در بازار فبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند کسب و کاری را برای خود ایجاد کند.

اگر شایعات مربوط به آیپد پرو ثابت شوند اپل در تمام بخش‌ها و اندازه‌های مهم دستگاه‌ها به جنگ مستقیم با سامسونگ وارد می‌شود و آنگاه تنها مزیت سامسونگ علاقه شدید کره‌ای‌ها به فبلت‌ها است و اپل احتمالا به این زودی‌ها نخواهد توانست اینگونه بازار‌‌ها را با فبلت‌هایش قبضه کند.

آیا تمرکز‌گذاری‌های اپل زیاد از حد دقیق و بی‌نتیجه شده است؟
تیم کوک به آرامی سعی کرد راه تجارت اپل را تغییر دهد. او تمام سعیش را می‌کند که نام تجاری اپل به همان صورت قبل با اعتبار بماند در حالی که هم‌اکنون قصد دارد محصولاتی جدید را به گروه‌های تولیدی این کمپانی و ویژگی‌های جدید را به سیستم عامل این کمپانی اضافه کند تا بیش از همیشه در رقابت اکوسیستم‌های موبایل قوی شود.

زمانی که به بازار کامپیوتر‌های خانگی نگاه می‌کنیم، شاهد محدودیت‌های زیادی در انتخاب هستیم زیرا در این بخش بازار قطعا فورم‌فکتور‌های کمپانی‌هایی که وجود دارند متفاوت هستند و محدودیت‌ها در تولید لپ‌تاپ‌ها و سیستم‌های دسکتاپ بیداد می‌کنند.



در چند سال اول و با رونق زیاد بخش موبایل، اپل به راحتی می‌توانست با آیفون و آیپد پیروز باشد و سود زیادی را به جیب بزند اما این موضوع دیگر صادق نیست. اپل می‌خواهد در بازی باقی بماند و نمی‌خواهد با یک اشتباه بزرگ از زمینی که ادعای صاحب بودنش را دارد اخراج شود.

پس تمام سعی تیم کوک این است که با ساخت دستگاه‌هایی قوی و گسترده کردن انتخاب‌های کاربران شور و اشتیاق به سمت دستگاه‌های پی‌سی خود را به همان سبک قدیم حفظ کند.

اپل به دلایل متعدد یک شرکت بسیار محتاط است و همیشه از این احتیاط “انجام چند کار کم اما به شکلی درست” یاد می‌کند.
تصور اپل این است که شرکت‌های دیگر با عجله وارد یک بخش از تولید محصولات می‌شوند و محصولاتی ناقص را تولید می‌کنند که هیچگاه به تکامل نمی‌رسد و کاربر هم فایده کامل آن را نمی‌فهمد.

اپل همیشه سعی می‌کند ویژگی‌های خاص و ناقص را پرورش دهد و در زمان رسیدن به بلوغ به اکوسیستم محصولات یا سیستم عامل خود اضافه کند. سخت‌افزار‌های شبیه به ساعت‌های هوشمند بسیار رو به رشد هستند و کمپانی‌های همچون سامسونگ تا چند وقت دیگر حتی ششمین نسل از این نوع سخت‌افزار را به بازار عرضه خواهند کرد اما اپل تا قبل از اینکه از نیاز کاربرانش برای داشتن و خواستن یک محصول اطمینان پیدا نکند اقدام به تولید آن با زبان طراحی خاص خود نمی‌کند و همینطور که در خبر‌ها می‌خوانید اپل بر سر تولید محصولات جدید همچون ساعت هوشمند آی‌واچ بسیار وسواس دارد و هنوز اولین نسل از آن را نیز رونمایی نکرده و حتی زمان رونمایی از آن نیز نزدیک به نظر نمی‌رسد.

همین موضوع در زمان رونمایی از iOS 8 و الهام گرفتن اپل از ویژگی‌های مفید اندروید رخ داد. بسیاری در آن زمان خواستند چماقی که هر روز از الگوبرداری محصولات سامسونگ می‌خوردند را تلافی کنند تا بدین وسیله اپل را یک شرکت متقلب و بدون خلاقیت لقب دهند اما موضوع این نیست و اپل هم همچون سامسونگ از قدرت و ضعف‌های دیگران درس می‌گیرد و خوبی‌ها را در زمان رسیدن به بلوغشان با طراحی بسیار جالب‌تر و با آب و تابی شدید به سیستم‌عامل یا دستگاه خود وارد می‌کند. موضوع پیش رو تقلب نیست، موضوع جلوه‌ دادن ایده‌هایی خوب در لباسی زیباتر است که همه کمپانی‌های بزرگ این عرصه بار‌ها اینکار را انجام داده‌اند و الهام‌هایی جالب و متفاوت را از یکدیگر گرفته اند و در آینده نیز خواهند گرفت.

درست است اپل با ارزشترین شرکت موجود در جهان (از لحاظ ارزش بازار) است و دارای مقدایر زیادی پول نقد است که می‌تواند مقیاس تولید فوق‌العاده‌ای را داشته باشد اما تحت مدیریت تیم کوک همه چیز با احتیاط انجام خواهد شد تا تاثیر بر روی حاشیه سود مطمئنه شرکت زیاد نباشد.

در بخش نرم‌افزار همه چیز به انرژی و وقتی بیشتر نسبت به سخت افزار نیاز دارد، پس با اجرا شدن iOS بر روی تمام دستگاه‌های موبایلی تمرکز اپل بیشتر خواهد شد و این یک امتیاز بسیار مثبت برای اپل است.
هر چند شرکت تحت اداره تیم کوک باید تلاشش را سخت‌تر کند تا بتواند ظاهر کاربری iOS را مخصوص اندازه‌های مختلف صفحه نمایش‌ها کند.

همانطور که رابط کاربری اندروید برای سه دسته محصولات یعنی گوشی‌های هوشمند، تبلت‌های کوچک و تبلت‌های بزرگ بهینه شده اپل نیز باید این خط مشی را دنبال کند و از این ویژگی‌ اندروید الهام گیرد.

نکته‌ای که ویژگی بزرگ برای اپل محسوب می‌شود ظاهر بهینه اپلیکیشن‌های مختلف برای صفحه نمایش‌هایی با اندازه متفاوت است که اپلیکیشن‌های اندروید کمترین بهره را در این زمینه دارند و توسعه دهندگان اندروید باید شیوه کار توسعه دهندگان iOS را در پیش گیرند.

اپل تاکنون برای رسیدن به رابط کاربری انعطاف پذیر در iOS چند آجر را روی هم گذاشته اما iOS کلی به همان صورت قبل است و هنوز برای صفحه نمایش‌های با اندازه‌های مختلف بهینه نیست.
جمع بندی

اپل بزرگ و موفق است، و محصولاتی را تولید می‌کند که بسیاری از افراد عاشق آن‌ها هستند. همینطور هستند افرادی که از این محصولات متنفر‌اند و اپل را دوست ندارند.
من یکی از کاربران و دارندگان اپل و اکوسیستم بزرگ اپل نیستم اما عاشق این هستم که روزی بتوانم یک تبلت اندرویدی را با طراحی سخت‌افزاری همچون آیپد ایر اپل خریداری کنم، البته می‌دانم که این اتفاق در آینده‌ای نزدیک رخ نخواهد داد.

قضاوت کردن درباره کمپانی به بزرگی اپل و تاسیس کننده‌اش یعنی استیو جابز راحت نیست اما اپل استیو جابز برای مدت زمانی است که دیگر تمام شده است.

حالا تیم کوک بر صندلی قدرت این کمپانی تکیه زده و کمپانی را با درست و اشتباه‌هایی که در گذشته و حال وجود دارد رهبری می‌کند. اپل کاملا جدید، از سه سال پیش متولد شد و بسیاری از ماها یا هنوز آن را نشناخته‌ایم یا نمی‌خواهیم قبولش کنیم.

منبع: فارنت


کد مطلب: 31677

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/article/31677/تیم-کوک-حال-ساخت-یک-اپل-جدید

ايتنا
  https://www.itna.ir