۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۹

برنامه مایکروسافت برای کنار زدن گوشی‌های اندرویدی

ایتنا- مایکروسافت عزمش را جزم کرده که بتواند ویندوزفون را رقیب اصلی اندروید محبوب تثبیت کند.
برنامه مایکروسافت برای کنار زدن گوشی‌های اندرویدی


تلفن‌های هوشمند حالا دیگر به جزء جدایی ناپذیر زندگی مردم جهان تبدیل شده است؛ گوشی‌هایی که روز به روز بر قابلیت آنها افزوده می شود و هرچند بازار آن در کشورهای توسعه یافته تقریباً اشباع شده است ولی مردم کشورهای در حال توسعه همچنان به دنبال استفاده از تلفن‌های هوشمند هستند.

پژوهش‌های مؤسسه تحقیقاتی گارتنر مبنی بر ادامه رشد فروش مناسب تلفن‌های هوشمند گواهی بر این ادعاست.

این مؤسسه تخمین می زند تا سال ۲۰۱۸ این میزان تقریباً به ۲ برابر رقم فعلی یعنی ۸/۱ میلیارد دستگاه می‌رسد و بازار اصلی آن را نیز کشورهایی مانند هندوستان، اندونزی و روسیه تشکیل می‌دهد.

چین هم یک سوم همه فروش‌های گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۸ را ازآن خود خواهد کرد؛ تلفن‌هایی با سیستم‌ عامل‌های متفاوت که هریک توانمندی‌های ویژه خود را دارند و همین قابلیت‌ها در کنار بهای مناسب گوشی، صفحات نمایشگر بزرگ تر و... به یکی از معیارهای اصلی کاربران برای انتخاب و خرید این تلفن‌های هوشمند تبدیل شده است.

با نگاهی به تلفن‌های هوشمند اطرافیان خود به آسانی متوجه می شوید که درصد بالایی از کاربران به گوشی‌های اندرویدی تمایل دارند؛ دراین میان سیستم عامل ویندوزفون، سهمی ناچیز را به خود اختصاص داده است.

این موضوع دستمایه تحقیقات محققان شرکت مایکروسافت قرارگرفت و ادعا شد درحال حاضر۸۱ درصد کاربران در سراسر دنیا به گوشی‌های اندرویدی، ۱۵درصد به گوشی‌های ios و ۴درصد باقیمانده به گوشی‌های ویندوزفونی یا سایر سیستم‌ عامل‌ها گرایش دارند.

با وجود ادعای مایکروسافت درباره مقام سومی ویندوزفون در سراسر جهان، هنوز هم در برخی نقاط جهان از جمله بریتانیا، BlackBerry محبوب تر است و ویندوزفون در جایگاه چهارم قرار دارد.

اما براساس برنامه‌ریزی‌های مایکروسافت،پیش بینی می‌شود این روند تا سال ۲۰۱۸ تغییرکند یعنی به موازات رشد ویندوزفون مایکروسافت، سهم اندروید گوگل کاهش یافته و به ۶/۷۷ درصد برسد و در مقابل، ویندوزفون سهمی ۱۰درصدی را در بازار تجربه کند.

هرچند پیش بینی گارتنر بسیار پایین تر از چشم انداز ۱۵درصدی است که مایکروسافت برای سال ۲۰۱۸ تخمین زده است.

برنامه‌های ویژه مایکروسافت
در سال ۲۰۱۳ از هر ۲۵ گوشی هوشمند خریداری شده در سراسر جهان، تنها یکی ویندوزفون بود و بازارهای کشورهای توسعه یافته نیز غالباً با اندروید و ios اشباع شده و عملاً بخش بزرگی از بازار از چنگ ویندوزفون درآمده است.

همین مسأله دست اندرکاران را به فکر واداشت تا برای افزایش سهم بازار این سیستم عامل به سمت تولید گوشی‌هایی ارزان‌تر و فروش آن در کشورهای درحال توسعه بروند.

مایکروسافت همچنین در حال تلاش برای طراحی ۲ گوشی هوشمند جدید لمسی سه بعدی است که با ویندوزفون کار می کند و در آن تکنولوژی کینکت Xbox به کار رفته است.

هرچند در حال حاضر در بیشتر نقاط جهان ویندوزفون همچنان پس از اندروید و iOS در جایگاه سوم قرار دارد ولی چنین اقداماتی می تواند کل قاعده بازی را به هم بزند. قرار است این دو گوشی هوشمند پاییز امسال راهی بازار شوند ولی باید تا آن زمان صبر کرد و واکنش بازار را دید.

این گوشی‌ها دارای دوربین ۲۰ مگاپیکسلی با صفحه نمایشگر ۶ اینچی هستند و تعداد اپ‌های سازگار با این گوشی‌ها و همچنین راحتی کار با آنها ممکن است به سنگین شدن کفه ترازوی سیستم عامل ویندوزفون کمک کند.

برای پاسخ دادن به این گوشی‌ها نیازی به لمس کردن صفحه یا فشردن هیچ دکمه ای نیست چون به محض نزدیک شدن به گوش، می توانید به تماس پاسخ دهید و با قرار دادن در جیب، تماس قطع می شود.

kill-switch که طرحی برای پاک کرن اطلاعات از راه دور است و در صورت سرقت گوشی هوشمند کارایی دارد، در کنار اپ Find My Phone از دیگر مواردی است که ممکن است به استقبال بیشتر مردم از ویندوزفون منجر شود هرچند سازندگان سایر برندهای تلفن همراه نیز بیکار ننشسته و در این زمینه فعالیت‌هایی داشته اند.

مایکروسافت همچنین در چند ماه گذشته برنامه‌هایی برای افزایش تعداد کاربران ویندوزفون انجام داد که یکی از آنها یافتن شرکای تجاری جدید است و ورود ویندوزفون ۱/۸ همراه با صدای Cortana از دیگر مواردی است که می‌تواند ویندوزفون را محبوب‌تر کند.

این شرکت همچنین به دنبال کاهش بهای گوشی‌های ویندوزفون از ۲۶۵ دلار سال ۲۰۱۴ به ۲۱۴ دلار در سال ۲۰۱۸ است تا شاهد بیشترین سقوط قیمت و در نتیجه یافت بیشترین تعداد مشتری باشد.

بیشترین کاربران ویندوزفون در امریکا
در حال حاضر بنا به سلیقه مردم، گوشی‌های ویندوزفونی سهم متفاوتی را در کشورهای جهان به خود اختصاص داده‌اند. هرچند سهم ویندوزفون در بازار تلفن هوشمند ایالات متحده امریکا چندان چشمگیر نیست ولی این کشور با سهم ۱۱درصدی، بزرگ ترین بازار سیستم عامل تلفن هوشمند مایکروسافت در جهان محسوب می‌شود.

بعد از امریکا نیز هندوستان با ۵/۷ درصد در جایگاه دوم فروش گوشی‌های ویندوزفون قرار گرفته است. برزیل نیز با ۹/۶درصد، سومین کشور از نظر تعداد کاربر گوشی‌های ویندوزفونی در جهان محسوب می شود.

روسیه و ایتالیا هریک سهم ۳/۴ درصدی از این بازار را به خود اختصاص داده اند و چین، مکزیک و بریتانیا هر کدام با ۷/۳ درصد استفاده از سیستم عامل ویندوزفون، در رده‌های بعدی جای گرفته اند. کشورهای آلمان، آرژانتین، تایلند و فنلاند نیز با سهمی بین ۵/۳ تا ۳ درصد در رده‌های بعدی فروش گوشی‌های ویندوزفونی قرار دارند.

ایتالیا نخستین بازار بزرگ اروپایی ویندوزفون
نتیجه تحقیقات سایت تحلیلی Kantar Worldpanel ComTech نشان می دهد ایتالیا که در کنار روسیه چهارمین رده این جدول را در اختیار دارد، نخستین بازار بزرگ اروپایی محسوب می‌شود که در آن ویندوزفون از iOS پیشی گرفته است.

این موضوع ناشی از علاقه دیرین مردم ایتالیا به گوشی‌های نوکیاست و خرید این کارخانه توسط مایکروسافت با ۲/۷ میلیارد دلار و جایگزینی سیستم عامل ویندوزفون به جای سیستم عامل نوکیا یعنی Symbian، یکی از دلایل بالا رفتن سهم ویندوزفون در این کشور محسوب می‌شود.

یکی دیگر از عوامل گرایش بیشتر مردم ایتالیا به ویندوزفون، بهای نسبتاً پایین‌تر گوشی‌های هوشمند با این سیستم عامل است.
به عنوان مثال سال ۲۰۱۳ به طور متوسط در ایتالیا باید حدود ۴۳۲ پوند برای یک گوشیiOS پرداخت می شد در حالی که این رقم برای گوشی‌های اندرویدی ۲۴۹پوند و برای ویندوزفونی تنها ۲۰۹ پوند بود.

ایتالیا کشوری است که از نظر ضریب نفوذ تلفن هوشمند بسیار بالاست و تقریباً بازار گوشی‌های هوشمند در این کشور اشباع است وگرنه شاید درصد استفاده از ویندوزفون از این رقم فراتر می رفت.

بسیاری معتقدند اگر مایکروسافت می خواهد در بازار محبوب تر شود باید بر گوشی‌هایی بسیار ارزان قیمت ویژه مناطق درحال توسعه و حتی محروم سرمایه گذاری کند تا بتواند قبل از رقبای خود از پتانسیل چنین مناطقی بهره بگیرد. حال باید منتظر بود و دید که برنامه‌های مایکروسافت چه تأثیری بر بازار می‌گذارد.

منبع: روزنامه ایران
کد مطلب: 31402
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام