۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۹

خانه‌ای امن برای اطلاعات شما

بررسی هارددیسک Western Digital My Book - 2013 در آزمایشگاه دیجیتال دنیای کامپیوتر و ارتباطات
ایتنا- هارد دیسک My Book با دارا بودن 4ترابایت فضا، تمام نیازهای کاربران راتامین می‌کند.
خانه‌ای امن برای اطلاعات شما



احمد محمد حسینی
شرکت وسترن دیجیتال به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین نام‌های تولیدکننده انباره‌های اطلاعاتی برای تمامی کاربران شناخته شده است.
این شرکت به‌صورت منظم محصولاتی جدید و باکیفیت را به بازار عرضه‌ می‌کند که هر یک دارای خاصیت‌های ویژه خود هستند و به خوبی می‌توانند نیازهای افراد مختلف را با تنوع در کارایی و حجم تأمین کند.

Western Digital My Book – 2013 با ارائه ۴ ترابایت فضا به خریداران خود عملا تمام نیاز اطلاعاتی یک فرد عادی را تأمین خواهد نمود و شاید بتوان این حجم را بیشتر از میزان نیاز بسیاری از افراد دانست. در ادامه به بررسی این محصول خواهیم پرداخت.

به‌صورت کلی نکات مثبت و نکات منفی Western Digital My Book به شرح زیر هستند:
نقاط قوت
طراحی چشم‌نواز
قیمت مناسب
سیستم راه‌اندازی ساده
سرعت بالا در عملکرد
نقاط ضعف
نیاز به استفاده از منبع برق خارجی

طراحی
طراحی ظاهری این دستگاه به‌سختی با مدل‌های دیگر امسال شرکت وسترن دیجیتال تفاوتی را نشان می‌دهد.
بدنه به‌صورت کامل با رنگ مشکی براق پوشانیده شده است و تنها در قسمت جلویی بدنه پنل وسترن دیجیتال با رنگ خاکستری تیره به چشم می‌خورد که این پنل با کمی خمیدگی بخش اندکی از حاشیه راستی این هارددیسک را پوشانیده است.

رنگ‌بندی کلی بدنه تنها یک مشکل عمده دارد و این مشکل چیزی نیست جز باقی ماندن اثرانگشت بر روی بدنه دستگاه که می‌تواند ظاهر زیبای آن را بسیار زشت بنماید.

البته در طول سال‌های اخیر رسم بوده است که مدل شبکه وسترن با رنگ سفید و مدل‌های آفلاین با رنگ مشکی براق عرضه شوند که این رنگ را به نوعی به نماد استاندارد این هارد تبدیل کرده است.

بیشتر قسمت های بالایی و پشتی هارد به خروجی هواکش آن اختصاص یافته است و تنها در قسمت‌های پایینی پشت هارد می‌توان ورودی کابل USB ۳ و ورودی منبع برق هارد را مشاهده نمود. وزن این هارد به نسبت بسیار پایین بوده و کمتر از یک کیلوگرم است تا بتوان آن را کمی راحت‌تر حمل نمود.


در مجموع طراحی این هارددیسک تفاوتی با سایر محصولات وسترن دیجیتال ندارد و اگر از سایر مدل‌های هارددیسک این شرکت خوشتان می‌آید به طور حتم طراحی ظاهری Western Digital My Book – ۲۰۱۳ را نیز خواهید پسندید.

این هارددیسک به‌راحتی می‌تواند بر روی میز کار یا میز تلویزیون شما قرار گیرد و لطمه‌ای به ظاهر محیط نزده و همخوانی مناسبی با محیط اطراف خود خواهد داشت. البته در این امر رنگ مشکی بدنه نیز بسیار مهم بوده و تأثیر بسزایی در سازگاری Western Digital My Book – 2013 با چیدمان اتاق یا سالن پذیرایی دارد.

نصب و راه‌اندازی
هارددیسک Western Digital My Book – 2013 عملکرد چندان پیچیده‌ای ندارد و بنابراین راه‌اندازی خاصی را طلب نمی‌کند. تنها کافی است تا منبع قدرت را به هارد متصل نموده و سپس هارددیسک را به کمک کابل USB به کامپیوتر متصل نمایید.

عملیات شناسایی و نصب درایور اولیه به‌صورت خودکار انجام خواهد شد و تنها در طول چند ثانیه به پایان خواهد رسید تا به سادگی بتوانید از آن استفاده کنید. در آزمایش انجام‌شده این هارد به مک بوک ایر مدل سال ۲۰۱۳ متصل شد و خیلی سریع و در زمان کمتر از ۵ ثانیه هارددیسک Western Digital My Book – 2013 آماده انتقال داده‌ها از کامپیوتر و در مسیر بالعکس بود.

نرم‌افزارهای همراه
در هر دو سیستم‌عامل محبوب کامپیوتری یعنی Mac و ویندوز می‌توانید از ابزارهای شرکت وسترن دیجیتال به‌صورت یکسان و با یک کیفیت استفاده کنید. یکی از مهم‌ترین نرم‌افزارهای این هارددیسک سیستم Smart است که مخفف Self Monitoring Analysis and Reporting Technology می‌باشد.

این عبارت به معنای فناوری تحلیل و نظارت و گزارش خودکار است و به‌صورت کامل عملکرد سامانه را در نام خود توضیح داده است. به کمک این نرم‌افزار می‌توان وضعیت هارددیسک را مورد نظارت قرار داد و همچنین برای حفاظت از اطلاعات بر روی هارد رمز گذاشت.

دیگر کاربرد ویژه سیستم اسمارت این است که شما می‌توانید Western Digital My Book – 2013 را به کمک آن اسکن نموده و برای رفع ایرادهای آن اقدام کنید.

می‌توانید به‌صورت عادی از تمام رایانه خود بر روی این هارددیسک نسخه پشتیبان تهیه کنید ولی برای استفاده از امکانات ویژه سامانه دراپ باکس باید مبلغی را پرداخت نمایید.

این سامانه با پرداخت هزینه ۲۰ دلار در سال به‌صورت بهینه‌سازی شده برای Western Digital My Book – 2013 فعال خواهد شد و با اکانت‌های عادی دراپ باکس شما همخوانی خواهد داشت.

به سادگی هر چیزی را که بر روی هارددیسک خود کپی کنید یک نسخه پشتیبان بر روی دارپ باکس نیز خواهد داشت. دیگر نیازی به انجام تنظیمات یا کنترل وضعیت ندارید و سامانه‌ای که برای آن پول پرداخته‌اید انجام این کار را بر عهده خواهد گرفت.

سیستم Acronis True image نیز با Western Digital My Book – 2013  همخوان شده و به‌راحتی به شما اجازه ایجاد فایل‌های ایزو (ISO) به‌عنوان پشتیبان اطلاعات در هارددیسک را خواهد داد.

علاوه بر این سیستم‌های Time Machine مانند سامانه رایگان Apples backup به سادگی و بدون نیاز به تنظیمات پیچیده با هارددیسک شما کار می‌کند.

عملکرد سخت‌افزاری
در کاتالوگ Western Digital My Book – 2013 عبارت نرخ انتقال فوق‌سریع داده‌ها به چشم می‌خورد که وعده بزرگ و نویدی خوشایند برای خریداران این هارددیسک محسوب می‌شود. ولی باید دید در عمل این نرخ انتقال در آزمایش‌های حقیقی به چه ترتیب خواهد بود.

در نخستین آزمایش یک فایل یک تکه ۳.۴۹ گیگابایتی بر روی این هارددیسک کپی شد که تنها ۳۷ ثانیه برای اتمام فرایند جابجایی مورد نیاز بود و میانگین نرخ انتقال ۹۷ مگابایت بر ثانیه برای Western Digital My Book – 2013 به ثبت رسید.

در عملیات معکوس همین فایل بر روی سیستم بازگشت داده شد که نتیجه حاصل مطابق انتظار و بهتر از فرایند انتقال به داخل هارد بود. این عملیات در طول ۳۲ ثانیه و با میانگین نرخ انتقال ۱۱۲ مگابایت بر ثانیه به انجام رسید.

در ادامه یک فایل فلش ۱ گیگابایتی برای امتحان کردن سرعت بالاتر انتقال بر روی این هارددیسک به کار رفت که نتیجه حاصله برابر با ۱۰۸.۳ مگابایت بر ثانیه در انتقال از هارد به سیستم و ۱۰۲.۲ مگابایت بر ثانیه در انتقال داده به هارد بود.

پس از این آزمایش استاندارد جابجایی داده‌های ۴.۹۷ گیگابایتی شامل فایل‌های چندرسانه‌ای آغاز شد. در نخستین انتقال زمان انجام کار ۱ دقیقه و ۲۲ ثانیه بود که میانگین نرخ انتقال ۵۸ مگابایت بر ثانیه را نشان می‌داد.

ولی در عملیات معکوس یعنی بازگشت داده به هارددیسک، زمان ثبت‌شده برابر با ۱ دقیقه و ۳۰ ثانیه و میانگین نرخ انتقال ۵۷ مگابایت بر ثانیه بود که نشان از عملکرد پایدار Western Digital My Book – 2013 داشت.

در آزمونی دیگر ابتدا تست Synthetic bench mark Crystal Disc Mark بر روی این هارددیسک اعمال شد که نتیجه حاصله در شرایط عادی برابر با ارقام ۱۵۳.۲ و ۱۵۲.۳ مگابایت بر ثانیه بود که رقم مناسبی محسوب می‌شود.
این رقم با استفاده از یک گیگابایت حافظه فلش به‌عنوان کش، بهبود چشمگیری داشت و به میزان ۳۳۰ مگابایت در ثانیه برای انتقال به هارد و ۴۰۱.۱ مگابایت بر ثانیه برای انتقال از هارد به سیستم رسید.

در تست پایانی نیز در گزارش به‌دست آمده از انتقال و خواندن فایل‌های تصادفی (Random read speed) ارقام ۵۲ مگابایت بر ثانیه برای عملیات ثبت داده بر روی هارد و ۸۸ مگابایت بر ثانیه برای انتقال داده به سیستم به ثبت رسید که رقم مناسب و کمی بالاتر از استاندارد این رده محسوب می‌شد.

به‌این‌ترتیب می‌توان ادعای مسئولان شرکت وسترن دیجیتال درباره کارایی سریع Western Digital My Book – 2013 را واقعی دانست زیرا در این آزمایش‌ها تمامی ارقام بالاتر از حد استاندارد بودند.

جمع‌بندی
با توجه به قیمت بسیار خوب این هارددیسک به نسبت امکاناتش می‌توان خرید آن را به صرفه دانست. هرچند که نسخه ۱۵۹ دلاری این مدل ۲۰ دلار ارزان‌تر است ولی سرعت کارکرد کمتری را به نسبت Western Digital My Book – 2013 برجای می‌گذارد.

اگر سرعت کارکرد برای شما در اولویت نخست نیست باید به سراغ مدل‌های دیگر بروید ولی در صورت تمایل به یک هارددیسک سریع با قیمتی معقول و ظاهری زیبا می‌توانید به سراغ Western Digital My Book – 2013 بروید و از امکانات مناسب آن بهره‌مند شوید.

مشخصات فنی
ظرفیت اطلاعاتی: ۴ ترابایت
پورت های قابل پشتیبانی: USB نسخه ۳
ابعاد: ۶.۶ در ۵.۴۵ اینچ به ضخامت ۱.۹ اینچ معادل ۱۶.۸ در ۱۳.۸ سانتی متر به ضخامت ۴.۸ سانتی متر
وزن: ۹۰۸ گرم
قیمت در بازار جهانی: ۱۸۰ دلار.
کد مطلب: 30788
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام