۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۱

زیبای خوش قیمت

بررسی لپ‌تاپ Acer C720 Chromebook
ایتنا- Acer C720 ریسک عجیب و بزرگی برای کمپانی ایسر است. از خصوصیات C720 دارا بودن سیستم عامل کروم است.
زیبای خوش قیمت


احمد محمدحسینی
در دنیای امروز ما خریدن لپ‌تاپ می‌تواند یک مورد بسیار مهم و تا حدی دشوار به نظر برسد. این امر به خاطر تنوع محصولات بسیار در طول سالیان اخیر افزایش‌یافته است.
در حقیقت خرید یک لپ‌تاپ خوب با امکانات مورد نیاز کمی زمان‌بر به نظر می‌رسد.

در این میان علاوه بر تنوع سخت‌افزاری تنوع سیستم‌های عامل نیز مزید بر علت شده‌اند. شرکت ایسر که سابقه درخشانی در عرضه محصولات خوش قیمت و متفاوت داشته است این بار دست به ریسک عجیب و نسبتاً بزرگی زده است.

این تولیدکننده بزرگ لپ‌تاپ آخرین محصول خود را بر پایه سیستم‌عامل شرکت گوگل یعنی Google Crome به بازار عرضه نموده است. این سیستم‌عامل در قیاس با سیستم‌های عامل مطرح مانند ویندوز و مک و یا حتی در مقایسه با لینوکس نه تنها در کشور ما بلکه در سطح جهانی به شدت ناشناخته است.

سری کروم بوک در میان لپ‌تاپ‌ها نام ناشناخته‌ای نیست ولی شاید بتوان Acer C720 Chromebook را به‌عنوان سرآمد نسل جدیدی از کروم بوک تلقی کرد.
در ادامه با یکدیگر به بررسی این تازه‌وارد بازار لپ‌تاپ خواهیم پرداخت تا ببینیم معجون جدید ایسر تا چه حد جادوی جذب مشتری را در دل خود جای داده است.

به‌صورت کلی می‌توان موارد نیرومند و نقاط ضعف Acer C۷۲۰ Chromebook را به شرح زیر دانست.

نقاط قوت:
عملکرد سخت‌افزاری بهتر به نسبت کروم بوک‌های سری ARM
بهبود کیفیت نمایشگر در عدم بازتاب نور محیط
عملکرد دستگاه در وضعیت حرارتی مناسب
قیمت مناسب و ارزان
مدت‌زمان عملکرد خوب برای باتری

نقاط ضعف:
صفحه‌نمایش تیره و کم نور
طراحی بیش ‌ازحد ساده
کمبود نرم‌افزار کاربردی برای سیستم‌عامل گوگل کروم
حجم کم هارد

طراحی ظاهری:
بدنه Acer C۷۲۰ Chromebook به رنگ طوسی تیره ‌رنگ آمیزی شده است و ظاهر بسیار کلاسیک و خاصی به این مدل داده است.
این رنگ به طور خاص رنگ اصلی دستگاه بوده و در بیشتر قسمت‌های آن از همین رنگ برای پوشش بدنه استفاده شده است؛ و تنها روشنایی رنگ یک یا دو پرده در برخی بخش‌ها تفاوت دارد.

درپوش بالایی این لپ‌تاپ به‌صورت یک مستطیل کاملاً ساده طراحی شده است که تنها لوگوی رنگین کروم به همراه نام سفید رنگ کروم در گوشه بالا و سمت چپ آن دیده می‌شود.

کمی پایین‌تر از آن نیز لوگوی شرکت ایسر با رنگ سفید به چشم می‌آید. با گشودن دستگاه با بدنه‌ای کمی تیره‌تر از درپوش روبرو می‌شویم که صفحه‌کلید مشکی رنگی را در خود جای داده است ولی تاچ پد درست همرنگ بدنه اصلی است و درست در مرکز دستگاه با عرض اندکی بیشتر از کلید Space جا خوش کرده است.

صفحه‌نمایش Acer C720 Chromebook با یک حاشیه نسبتاً ضخیم مشکی رنگ پوشیده شده است که این حاشیه مشکی در بالا و پایین نمایشگر ضخیم بوده و در کناره‌ها از ضخامت معمولی برخوردار است.

این ضخامت به خوبی دید کاربر را از محیط اطراف تفکیک می‌کند ولی به علت عدم دقت تیم طراحی منجر به یک مشکل دیگر شده است؛ رنگ مشکی این حاشیه بسیار براق است به‌طوری که در هنگام کار با لپ‌تاپ تا حدی آزاردهنده عمل می‌کند زیرا تصاویر در آن مانند یک آیینه بازتاب می‌شوند.

در بالای نمایشگر در قسمت وسط وب کم دستگاه با هسته سفید رنگ قرارگرفته و در نقطه مقابل در حاشیه پایینی لوگوی ایسر بارنگ سفید به چشم می‌خورد.

در حاشیه جلویی دستگاه هیچ پورتی به چشم نمی‌خورد و تنها چراغ‌های نشان‌دهنده عملکرد هارد و دستگاه به رنگ آبی خودنمایی می‌کنند. در حاشیه سمت راست این لپ‌تاپ به ترتیب از بالا به پایین درگاه‌های ورودی کابل شارژر، خروجی تصویر HDMI، یک پورت USB نسخه ۳ و در نهایت ورودی استاندارد جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون قرار دارند و پس از آنها بدنه با یک فرم شبیه به پیچش نازک‌تر می‌شود.

در حاشیه سمت راست دستگاه نیز این نازک شدن ملاحظه می‌شود و تنها درگاه‌های قفل امنیتی و پورت USB نسخه ۲ و ورودی کارت‌خوان SD وجود دارند. حاشیه پشتی دستگاه نیز به خاطر نوع خاص چرخش نمایشگر در هنگام باز شدن پوشانیده می‌شود تا دسترسی به آن عملاً غیر ممکن باشد.

وضعیت اشاره‌شده در دو طرف دستگاه و نازک شدن آن عملا یک دستگیره مناسب برای کاربر به وجود آورده است که اجازه حمل راحت‌تر لپ‌تاپ را می‌دهد و یکی از نکات مثبت طراحی نه چندان خوب این دستگاه به حساب می‌آید.

در مجموع می‌توان طراحی Acer C۷۲۰ Chromebook را شکیل ولی بیشتر از حد ساده دانست. رنگ‌بندی متنوع‌تر می‌توانست تا حدی به طراحی این مدل کمک کند.

همچنین چیدمان درگاه‌ها در سمت چپ دستگاه نامناسب هستند؛ به صورتی که استفاده همزمان از هر چهار درگاه با دردسر همراه است و سیم‌های مورد استفاده در یک پورت ممکن است راه دسترسی به درگاه کناری را مسدود کنند.


صفحه‌کلید و تاچ:
صفحه‌کلید Acer C۷۲۰ Chromebook نسبت به مدل‌های قبلی آن عملکرد بهتر و روان‌تری دارد. با توجه به افزایش طول کلیدهای Shift و Space در این دستگاه مشکل برخورد دست به دکمه‌های دیگر که در اجداد این لپ‌تاپ به چشم می‌خورد به سادگی حل شده است.

در آزمایش تایپ با این صفحه‌کلید در یک دقیقه ۵۹ کلمه تایپ شد که شامل ۶ خطا بود؛ درحالی‌که عملکرد مناسب برای یک صفحه‌کلید دسکتاپ برابر با ۸۰ کلمه در دقیقه است.

تاچ Acer C720 Chromebook نیز با ابعاد ۹٫۴ در ۵٫۳ سانتی متر به خوبی فضای لازم برای پیمایش عرض و طول بر اساس تعداد پیکسل صفحه‌نمایش این لپ‌تاپ را مهیا نموده است.

عملکرد همزمان دو انگشت برای Scroll کردن صفحه نیز بر روی آن به روانی انجام شد تا در این بخش امتیاز خوبی نصیب این مدل شود. تنها نقطه‌ضعف آن را می‌توان نبود امکان بزرگنمایی با کمک دو انگشت (به سبک تلفن‌های همراه) دانست. البته این کمبود در تمامی مدل‌های سری کروم بوک وجود داشته است.

صفحه‌نمایش و سیستم صوتی:
صفحه‌نمایش Acer C۷۲۰ Chromebook ۱۱٫۶ اینچ اندازه داشته و از رزولوشن حداکثر ۱۳۶۶ در ۷۶۸ پیکسل پشتیبانی می‌کند. این صفحه‌نمایش در آزمایش‌های انجام‌شده بر روی آن به سادگی در آزمون‌های اولیه سربلند بود.

ابتدا یک کلیپ نمایشی در آن به نمایش درآمد که حتی قطرات عرق روی صورت دریانوردان فیلم در این نمایشگر قابل‌تشخیص بودند! نکته منفی اصلی، تیره بودن خروجی تصویر بود؛ به‌نحوی‌که رنگ‌ها کمی تیره‌تر از آنچه می‌بایست به نظر می‌رسیدند.

سایر موارد این نمایشگر بسیار خوب به نظر می‌رسد و در طول آزمایش‌های صورت گرفته عملاً به‌جز این مورد مشکل خاصی به نظر نمی‌رسید. کیفیت تصویر این لپ‌تاپ نیز با تغییر زاویه آن تا نزدیک به ۴۵ درجه تغییر نکرده و تنها پس از آن کمی در مشاهده تصاویر اختلال وجود دارد.

سیستم ضد بازتاب نور Acer C720 Chromebook نیز به خوبی عملکرد خود را در قیاس با مدل‌های قبلی به نمایش می‌گذارد. در آزمایش تخصصی برداشت میزان شفافیت صفحه‌نمایش رکورد این مدل برابر با ۱۲۳ LUX است که در قیاس با اچ پی کروم بوک ۱۱ و سامسونگ کروم بوک سری ۳ با امتیازات ۲۱۸LUX و ۱۷۶ LUX رسماً تائیدی بر ضعف این مانیتور LCD است.

سیستم‌ عامل:
اگر سیستم‌عامل اصلی مورد استفاده شما تا به امروز ویندوز یا مک بوده است باید خود را برای یک تغییر عمده آماده کنید؛ زیرا سیستم‌عامل این لپ‌تاپ کاملاً با تمام چیزهایی که در ذهن شماست تفاوت دارد.

البته ساختار ظاهری کلی این سیستم‌عامل تا حد ممکن شبیه به ساختار مورد پسند کاربران در سیستم‌های عامل رقیب کار شده است. به‌صورت کلی مهم‌ترین نکته سیستم‌عامل کروم را می‌توان تکیه آن بر وب دانست.

رابط کاربری در صفحه اول بسیار ساده و بدون پیچیدگی خاص است و تنها چند گزینه محدود در مقابل چشم شماست تا چندان گیج نشوید. در گوشه سمت راست پایین صفحه مانند بیشتر لپ‌تاپ‌ها می‌توانید اطلاعاتی مانند ساعت و تاریخ، وضعیت باتری، وضعیت اتصال به شبکه و تعداد دیگری از تنظیمات را مشاهده کنید.

ولی در قسمت سمت چپ و پایین صفحه امکانات اصلی این سیستم‌عامل در اختیار شما قرار خواهد داشت. نرم‌افزارهای این سیستم به‌صورت میانبر در این قسمت جای‌داده شده‌اند تا به‌راحتی به آنها دسترسی داشته باشید.

به‌صورت کلی باید سیستم‌عامل گوگل کروم را بیشتر مناسب افرادی دانست که عمده کاربری خود را در شبکه اینترنت می‌بینند. نرم‌افزارهای پیش‌فرض مناسبی نیز بر روی دستگاه وجود دارد تا در شروع کار به مشکل برخورد نکنید.

همچنین خریداران این مدل ۱۰۰ گیگابایت فضای مجازی حافظه در سیستم Google Drive Cloud به‌صورت رایگان و برای دو سال در اختیار خواهند داشت.

توان پردازشی:
پردازنده Celeron شاید با نام خود برای بسیاری از مخاطبین چندان مطلوب به نظر نرسد ولی کافی است بدانید پردازنده Acer C720 Chromebook از هاسول استفاده می‌کند و به‌راحتی توان پردازشی مورد نیاز کاربر با این سی پی یو ۹۵۵U سلرون تأمین می‌شود.

در آزمایش‌های انجام‌شده ابتدا بوت شدن دستگاه مورد آزمایش قرار گرفت که زمان ۷ ثانیه برای این مدل به ثبت رسید که در قیاس با رقبای خود یعنی کروم بوک شرکت اچ پی با ۱۱ ثانیه و کروم بوک شرکت سامسونگ با ۱۱.۳ ثانیه، بسیار مناسب به نظر می‌رسید.

در آزمایش دوم تست جاوا اسکریپت SunSpider بر روی Acer C720 Chromebook اعمال شد که نتیجه حاصله برابر با ۳۴۸.۴ میلی ثانیه بود که در قیاس با رقبای خود بسیار خوب به نظر می‌رسید. رکورد کروم بوک اچ پی در آزمایش مشابه ۶۷۹ میلی‌ثانیه و رکورد کروم بوک سامسونگ ۷۳۲.۲ میلی ثانیه بود که تقریباً دو برابر این مدل به حساب می‌آید.

در آخرین آزمایش نیز Peacekeeper synthetic browser benchmark بر روی Acer C720 Chromebook اجرا شد که رقم ۲۹۵۵ امتیاز برای این محصول به ثبت رسید. کروم بوک سامسونگ در این آزمایش ۱۲۱۴ و کروم بوک اچ پی ۱۱۳۴ امتیاز کسب کرده بودند که همین امر بار دیگر توان پردازشی این لپ‌تاپ را به اثبات رساند.

توان پردازشی Acer C720 Chromebook شاید در نوع خود چندان ویژه و مسحورکننده نباشد ولی باید در نظر داشت که تنها می‌توان این لپ‌تاپ را با رقبای محدودی مقایسه نمود که این مدل را در صدر رده خود قرار می‌دهد.

شایان‌ذکر است که رم این لپ‌تاپ ۴ گیگابایت و هارد آن ۱۶ گیگابایت SSD است که بیشتر به ذخیره‌ساز گوشی‌های موبایل شبیه است.


سیستم خنک‌کننده و باتری:
در مدت آزمایش Acer C۷۲۰ Chromebook بیشتر در وضعیت خنک و مطلوب به سر می‌برد ولی پس از استریم ویدیو به مدت ۱۵ دقیقه درجه حرارت این مدل کمی از حد استاندارد بالاتر رفت . البته این تغیر در حد خطرناکی نبود.

باتری Acer C720 Chromebook در آزمایش با ۴۰ درصد شفافیت صفحه‌نمایش و وب گردی به کمک سیستم وای فای توانست مدت‌زمان ۶ ساعت و ۲۵ دقیقه به کارکرد خود ادامه دهد.

این رقم به‌مراتب بهتر از مدل کروم بوک اچ پی با ۳ ساعت و ۱۶ دقیقه بوده است. در آزمایش استاندارد باتری لپ‌تاپ نیز این مدل توانست رقم ۷ ساعت و ۳۴ دقیقه کار کند که در نوع خود رقم مناسبی محسوب می‌شد.

جمع‌بندی:
درمجموع می‌توان Acer C۷۲۰ Chromebook را یک لپ‌تاپ بسیار خوب برای افرادی دانست که چندان در کار با موبایل راحت نیستند و نیاز به نسخه ارتقا یافته و بزرگ‌تری از موبایل دارند.

این لپ‌تاپ شاید در آینده زمینه‌ساز رشد نسلی نوین از لپ‌تاپ‌ها باشد ولی در حال حاضر نمی‌تواند بازار بسیار گسترده‌ای را پوشش دهد و مخاطبین خاصی را هدف قرار داده است.

مشخصات فنی:
پردازنده: اینتل سلرون ۲۹۵۵U با توان ۱.۴ گیگاهرتز
رم: ۴ گیگابایت DDR3
حافظه ذخیره‌سازی: ۱۶ گیگابایت از نوع SSD Drive
صفحه‌نمایش: ۱۱.۶ اینچی با پشتیبانی از رزولوشن ۱۱۳۶x۷۶۸ پیکسل
کارت گرافیکی: اینتل از نوع HD Graphics با توان خروجی ۱۲۸ مگابایت.
سیستم‌عامل: گوگل کروم
درایو نوری: ندارد
سایر امکانات: بلوتوث نسخه ۴، وای فای ۸۰۲.۱۱ a/b/g/n، دو درگاه USB، کارت‌خوان SD، خروجی تصویر HDMI، سیستم قفل امنیتی کنسینگتون، ورودی استاندارد صدا.
ابعاد: ۱۱.۳۴ در ۸.۰۳ اینچ به ضخامت ۰.۷۵ اینچ معادل ۲۸.۸ در ۲۰.۴ سانتی‌متر به ضخامت ۱.۹ سانتی‌متر
وزن: یک کیلو و ۱۸۰ گرم
قیمت در بازار جهانی: ۲۴۹ دلار .
کد مطلب: 30785
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام