۱
۰
plusresetminus
دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۰

پنج اشتباه امنیتی رایج کاربران در فیس‌بوک

ایتنا- رعایت پنج نکته ساده و البته پراهمیت می‌تواند تا حد زیادی امنیت شما را در فیس‌بوک تامین کند.
پنج اشتباه امنیتی رایج کاربران در فیس‌بوک


کمپانی امنیتی کسپرسکی فهرستی از پنج اشتباه رایج کاربران فیس‌بوک تهیه کرده که توجه به آنها می‌تواند به طور چشمگیری امنیت کاربران را ارتقا دهد. این پنج اشتباه و راهکارهای مقابله با آنها را در این مطلب بخوانید.


به گزارش ایتنا، اگرچه امروزه بسیاری از عرصه‌های زندگی ما با شبکه‌های اجتماعی درهم‌تنیده شده٬ با این حال این پلت‌فرم‌های آنلاین پدیده جدیدی در زندگی انسان‌ها محسوب می‌شوند.
هنوز بسیاری از اقداماتی که ساکنان این شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند آن‌چنان که باید سنجیده نیست و برخی از آنها می‌تواند پی‌آمدهای امنیتی جدی برای زندگی آنلاین کاربران داشته باشند.

کمپانی کسپرسکی که از پیشگامان امنیت دیجیتال در جهان است٬ اکنون پنج مورد از این اشتباهات بزرگ و رایج امنیتی را فهرست کرده که مرتکب شدن آنها می‌تواند هزینه‌های مالی و حیثیتی یا تبعات تکان‌دهنده‌ای برای زندگی شخصی کاربران داشته باشد. در ادامه این مطلب می‌توانید درباره این پنج اشتباه رایج بیشتر بخوانید.

۱) منتشر کردن بیوگرافی کامل در فیس‌بوک
هرچه زندگی اجتماعی شما بیشتر به پیش می‌رود٬ اطلاعات خصوصی‌تان (از جمله اطلاعات بانکی) بیشتر به شناسه‌های مهمی نظیر تاریخ تولد متکی می‌شود.
یا مثلا به این نکته توجه کنید: بسیاری از سرویس‌ها نام مادر کاربران را به‌عنوان سوال امنیتی می‌پرسند تا در صورت نفوذ هکرها به اکانت شما٬ بتوانند از طریق این سوال امنیتی شما را شناسایی کنند و اکانت‌تان را به شما برگردانند. در این صورت٬ ذکر نام مادر در فیس‌بوک می‌تواند به‌طور بالقوه تهدید امنیتی بزرگی باشد.

هرگز فراموش نکنید که هکرها و مجرمان سایبری در فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی در کمین و سخت در تلاش‌اند تا با فریب دادن شما به شیوه‌های گوناگون به داده‌های خصوصی‌تان دسترسی پیدا کنند. بنابراین باید از ذکر تاریخ تولد خود در محیط‌های آنلاین خودداری کنید. دست‌کم این‌که سال تولد خود را به‌هیچ‌وجه ذکر نکنید. از ذکر نام اعضای خانواده٬ حیوان خانگی یا دیگر داده‌های کاملا خصوصی مثلا شماره گواهی‌نامه و ... در شبکه‌های اجتماعی هم اکیدا خودداری کنید.

۲) منتشر کردن پست‌های فیس‌بوکی به صورت پابلیک
بدیهی است که پست‌های پابلیک شما را همه یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون کاربر فیس‌بوک می‌توانند ببینند. از دوستان و اعضای خانواده گرفته تا رئیس‌تان و البته شریک سابق زندگی‌تان و شرکت‌های تبلیغاتی که چشمان تیزی برای رصد کردن دارند.

به‌طور طبیعی ارائه پست‌های فیس‌بوکی برای دوستان مانند گفت‌وگو با آنها در یک فضای خصوصی مانند بار یا یک مهمانی خانوادگی است٬ اما پابلیک منتشر کردن آنها مانند فریاد زدن‌شان در بزرگ‌ترین میدان جهان است.
راه سوءتفاهم در همه‌جای دنیا همیشه باز است؛ بنابراین ممکن است اتفاقات بسیاری رخ دهد و صرفا انتشار آنلاین مطلبی برای‌تان دردسرساز شود. فقط در نظر بگیرید که تا کنون هزاران نفر در سراسر جهان فقط به خاطر انتشار مطلبی در توییتر یا فیس‌بوک شغل خود را از دست داده‌اند.

به‌جای این‌کار حریم خصوصی خود در فیس‌بوک را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که حالت پیش‌فرض انتشار پست‌ها فقط برای دوستان (Friends only) یا حداکثر دوستان دوستان (Friends of friends) باشد. این تنظیمات به سادگی در کنار هر پست قابل تغییرند. مخصوصا وقتی می‌خواهید عکسی را به اشتراک بگذارید٬ بهتر است بیشتر وضعیت حریم خصوصی آن را مد نظر قرار دهید.

۳) انتخاب پسوردهای ناامن
هرکسی در اکانت فیس‌بوک یا دیگر اکانت‌های خود دارایی‌های مهمی دارد که نمی‌خواهد در دیدرس دیگران قرار گیرد. آشنایی با شیوه‌های بهینه حراست از این دارایی‌ها٬ شرط پیوستن به این سرویس‌های آنلاین است.

گذشته از این٬ بسیاری از کاربران از یک پسورد برای مجموعه‌ای از اکانت‌های خود استفاده می‌کنند و فاش شدن یک پسورد می‌تواند کل زندگی آنلاین آنها را بر باد دهد.
با مطالعه راهنماهای لازم (به زودی مطلبی در همین خصوص روی وبسایت irkaspersky خواهید خواند)٬ با راهکارهای انتخاب پسوردهای امن آشنا شوید و حتما به‌صورت دوره‌ای (حداقل هر ماه) پسوردهای خود را تغییر دهید. امکان استفاده از پسوردهای دومرحله‌ای را فعال کنید و سعی کنید همواره پسوردهای منتخب‌تان برای هر سرویس٬ یکتا باشد.

۴) به اشتراک‌گذاری مکانی که در آن حضور دارید
اگرچه امکان به اشتراک‌گذاری مکان (Sharing location) در تقریبا همه شبکه‌های اجتماعی فراهم است٬ اما این امکان را به دیگران می‌دهد که به سادگی بتوانند رد شما را بیابند.
بدانند که در چه نقطه‌ای زندگی می‌کنید٬ محل کارتان کجاست و همین مساله می‌تواند تهدید امنیتی بزرگی برای شما و کسانی باشد که با آنها زندگی می‌کنید.

حتی کار رایجی مانند چک‌این کردن در رستوران محبوب‌تان به دیگران این پیام را می‌دهد که شما در خانه نیستید٬ و تصور کنید همین پیام برای کسانی که منتظر موقعیتی برای رخنه کردن به خانه شما هستند چه فرصتی فراهم می‌کند.

برای ارتقای امنیت٬ بهتر است امکان geo-tagging را برای همه عکس‌هایی که به اشتراک می‌گذارید غیرفعال کنید. از چک‌این فیس‌بوک یا دیگر شبکه‌های اجتماعی نظیر yelp وfoursquare استفاده نکنید یا اگر اصرار به انجام این کار دارید٬ فقط آن را برای گروه محدودی از افرادی که کاملا مورد اطمینان‌اند انجام دهید.

۵) دوستی با کسانی که دوست‌تان نیستند
حتما تا کنون با این مساله مواجه شده‌اید: کسی برای شما در فیس‌بوک درخواست دوستی فرستاده که با شما هیچ‌گونه آشنایی ندارد٬ اما با هم ۱۰ دوست مشترک دارید. به سادگی درخواست دوستی را با اعتماد به دوستان مشترک می‌پذیرید، چون به نظرتان واکنشی مودبانه به این درخواست است. اما این کار کاملا اشتباه است.

اول اینکه بعد از مدتی تعداد این دوستانی که دوست نیستند از حد می‌گذرد و حتی پست‌هایی که روی Friends only تنظیم کرده‌اید در نیوزفید آنها هم ظاهر می‌شود. گذشته از این٬ شما با این کار امنیت دیگر دوستان‌تان را هم در معرض تهدید قرار می‌دهید، چون بسیاری از آنها برای انتشار پست‌هایشان از حالتFriends of friends استفاده می‌کنند.

دامنه تهدید می‌تواند به همین راحتی گسترده و گسترده‌تر شود. بهترین کار این است که تنها با کسانی در فیس‌بوک دوست باشید که در دنیای آفلاین هم با شما آشنایی دارند.
کد مطلب: 30694
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
جالب بود و شیوا. ممنون
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام