۱
۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۵۹

اسمارت‌فون‌های آینده

ایتنا- این‌روزها، موبایل‌ها دیگر فقط یک موبایل نیستند. شاید بشود گفت یک کامپیوتر کوچک همراه، هم باشد. اینکه در آینده چه تحولاتی خواهند داشت، باید صبر کردو دید.
اسمارت‌فون‌های آینده


نوشین هژبرنژاد
به گزارش ایتنا از دنیای کامپیوتر و ارتباطات، امروزه داشتن گوشی‌ تلفن همراه یکی از ضروریات زندگی است. با وجود اینکه از عمر تولید این گوشی‌ها بیش از دو دهه نمی‌گذرد ولی شاهد هستیم که روز به روز پیشرفته‌تر، سبک‌تر و کاراتر می‌شوند.


به گونه‌ای که برقراری ارتباط تلفنی که از اولین و مهم‌ترین دلیل ساخت آنها بوده در کنار اولویت‌های دیگری قرار گرفته تا تلفن‌های همراه هوشمند بیش از پیش به مینی‌کامپیوترهای کوچکی شبیه شوند که همیشه و همه جا در کنار ما باشند.


اتصال به شبکه اینترنت و دسترسی به اطلاعات از طریق صفحات وب همچنین امکان انجام بازی‌های گوناگون و نیز مجهز بودن به دوربین عکس‌برداری و فیلم برداری از ضروریاتی است که امروزه هنگام خرید گوشی تلفن همراه به آن توجه ویژه می‌شود.

با توجه به سرعت پیشرفت تکنولوژی در عرصه‌های گوناگون به ویژه در این زمینه در پنج یا ده سال آینده گوشی‌های تلفن همراه بطور حتم این ۵ ویژگی را خواهند داشت:

۱- واقعیت افزوده (AR)
واقعیت افزوده (Augmented Reality) اطلاعاتی است که کاربر از طریق حواس خود مانند بینایی و شنوایی قادر به دریافت آنها نیست.AR اطلاعاتی از محیط پیرامون را از طریق صدا، ویدئو، تصویر و داده‌های GPS در اختیار کاربر قرار می‌دهد در واقع با این سیستم افراد بطور همزمان اطلاعاتی متنوعی را از طریق گوش و چشم دریافت می‌کنند.


به عبارتی با این سیستم کاربر با انبوهی از اطلاعات مواجه می‌شود که هم به صورت گرافیکی می‌تواند آنها را ببیند و هم به طور صوتی بشنود. اطلاعاتی که پیش از این به سهولت بدست نمی‌آمد. کاربران می توانند با نگه داشتن گوشی روی سوژه‌ای خاص اطلاعات کاملی در رابطه با آن دریافت کنند.

اطلاعات گرافیکی که در مقابل چشمان کاربر قرار می‌گیرد به صورت سه‌بعدی خواهد بود که باعث می‌شود تداعی‌کننده محیط واقعی باشد و کاربر هنگام استفاده از آن نه تنها احساس ناراحتی نمی‌کند بلکه موجب خرسندی او نیز می‌گردد.

واقعیت افزوده اطلاعات کاملی اعم از تاریخی، اجتماعی، فرهنگی یا حتی سیاسی هر مکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. ARبا اتصال به اينترنت رابطی بین انسان و دنیای پیرامون است.

استفاده از این تکنولوژی پیشرفته در خودروهای آینده هم پیش‌بینی شده است که با استفاده از آن راننده قادر است اطلاعات کاملی تا شعاع ۴۰ کیلومتر جلوتر را بررسی کند و بهترین گزینه را از جهت کوتاهی مسیر و ترافیک انتخاب نماید. بدین ترتیب قدرت و توانایی تصمیم‌گیری و پاسخگویی افراد را در شرایط غیر منتظره بالا می‌برد.

واقعیت افزوده حتی در هنگام خرید یا اجاره ملک یا خودرو نیز به کمک کاربر می‌آید بگونه‌ای که اطلاعات کاملی در رابطه با مشخصات داخلی، خارجی، امکانات و قیمت در اختیار خریدار قرار می‌دهد.

حال مسئله مهم در اینجاست که چرا تاکنون استفاده از این تکنولوژی با وجود تمامی پیشرفتهایی که داشته محدود بوده است؟ زیرا کارشناسان عقیده دارند که می‌بایست تعریف درستی از به رسمیت شناختن حریم خصوصی افراد ارائه شود و اینکه تا چه اندازه یک کاربر مجاز است تا در رابطه با افراد، ساختمان‌ها، مکانهای عمومی و مواردی از این دست اطلاعات کسب کند.

به همین دلیل می‌بایست برای استفاده درست از این تکنولوژی از یک استاندارد خاص پیروی کرد. پیش‌بینی می‌شود برنامه‌های کاربردی فراوانی تا سال آینده برای استفاده موثر از واقعیت افزوده وارد بازار شود.

۲- نمایشگرهای انعطاف‌پذیر
صفحات نمایشگر آینده به مدد تکنولوژی OLED به نازکی کاغذ خواهند شد و در تلفن‌های همراه هوشمند بکار می‌روند. این صفحات نازک از هر دو طرف قابل استفاده هستند.
بعنوان نمونه در حالی که شما مشغول کار با صفحه نمایشگر هستید دوستانتان می‌توانند از طرف دیگر آن، عکس‌ها و یا فیلم‌های شما را ببینند.


در ساخت این صفحات از چندین لایه‌ استفاده شده و مانند صفحات LCD دارای شیشه محافظ نیستند و این خود باعث می‌شود تا نور بدون واسطه به چشم بیننده برسد.

نور ساطع شده از صفحات OLED بسیار سبک است به همین دلیل بجای اینکه این صفحات محکم و شکننده باشند دارای قدرت انعطاف‌پذیری بالایی هستند. با این تکنولوژی صفحات نمایشگر مانند پلاستیک شفافی خواهند بود که قابلیت خم شدن و لوله کردن را دارند.

در آینده صفحات نمایشی OLED در ساخت کامپیوترهای پوشیدنی بکار برده می‌شوند، از مزایای آن قابلیت پوشش دادن و اتصال به پوست بدن و فرم گرفتن به اشکال مختلف است.

برای دیدن تصایر OLED نیاز نیست فرد در محدوده مشخصی قرار گیرد زیرا میدان دید در این صفحات ۱۷۰ درجه است. از ویژگیهای بارز OLED دوام آنهاست این صفحات در مقابل ضربه، خراشیدگی و فرو رفتگی بسیار مقاوم‌اند و امکان شکستگی در آنها بسیار نادر است.

از طرفی مصرف انرژی در آنها بسیار پایین بوده و عمر باتری با درخشندگی یا مقدار نور خروجی از صفحه نمایشگر قابل تشخیص است.

۳- مجهز به پروژکتور
صفحات نمایشگر تلفن‌های همراه برای دیدن عکس و فیلم به اندازه کافی بزرگ نیستند. از طرفی هم بیش از این هم قابلیت بزرگ شدن ندارد بهمین دلیل در آینده گوشی‌ها تلفن همراه مجهز به پروژکتور هستند تا برای دیدن تصاویر مناسب باشند.


شرکت سامسونگ در نیمه دوم سال ۲۰۱۰ اطلاعاتی در رابطه با مدلی از گوشی‌های تلفن همراه خود منتشر کرد که مجهز به پروژکتور WVGA است. این پروژکتور اطلاعات روی صفحه نمایشگر تلفن همراه را روی سطح صافی به بزرگی ۵۰ اینچ منتقل می‌کند.

در آینده گوشی‌های هوشمند قابلیت تبدیل به کنسول‌های بازی را خواهند داشت و کاربران دیگر نیازی به صفحه تلویزیون و یا مونیتور ندارند و تنها می‌توانند با داشتن گوشی تلفنی که مجهز به پرژکتور است بازی خود را روی سطح دیوار انجام دهند حتی به جای یک کنترلر فیزیکی کاربر می‌تواند از وسایلی مشابه به Kinect استفاده کند و با اعضای بدن یا با صدای خود کنترل بازی را در دست گیرد.

۴- کنترل با صدا
یکی از ویژگی‌های بسیار مهم در رایانه‌های آینده مجهز بودن به تکنولوژی کنترل با صدا است.
نمونه‌ای از آن در گوشی تلفن iPhone ۴S با نام Siri دیده می‌شود.
این فناوری به شما امکان می‌دهد تا با گوشی خود صحبت کنید و دستورات گوناگون را به آن بدهید و منتظر نتیجه آن باشید.

دستوراتی از قبیل فرستادن پیام، اعلام برنامه و مواردی از اینگونه که بسیار زیاد خواهد بود. بدین ترتیب گوشی تلفن همراه هوشمند شما منشی دقیقی می‌شود که تمامی فرامین را به نحو احسن انجام خواهد داد.

زیرا فرامین شما را درک می‌کند و می‌فهمد که منظور شما چیست و چه می‌خواهید.

در واقع مانند یک دوست مهربان همیشه در کنار شماست تا با لهجه و گویش مورد دلخواه‌تان با شما صحبت کند؛ راهنمایی‌تان کند تا کارهایتان را انجام دهید یا حتی شما را با شوخی‌های سرگرم‌کننده از بی حوصلگی نجات می‌دهد.

این تکنولوژی به جای فهم کلمه به کلمه جملات، مفهوم کلی صحبت را درک می‌کند. به همین دلیل تنها یک پاسخ مفید و صحیح به پرسش کاربر می‌یابد که قابل اطمینان است.

به عبارتی نه تنها صحبت‌های شما را می‌فهمد بلکه آنها را با توجه به اخلاقیات‌تان درک می‌کند. وقتی از آن بخواهید تا یک رستوران خوب و نزدیک پیدا کند، با توجه به اطلاعاتی که از شما دارد، مجموعه‌ای از رستوران‌هایی که با سلیقه‌تان سازگار است را پیشنهاد می‌کند.



۵- صفحه نمایشگر سه‌بعدی
تلفن‌های همراه در آینده مجهز به صفحات نمایشگر سه‌بعدی خواهند بود. این صفحات مانند نمایشگرهای عادی از پیکسل تشکیل شده است. تعداد پیکسل‌های تشکیل دهنده صفحه نمایش در کیفیت تصاویر سه‌بعدی نقش بسیار مهمی دارند.

از طرفی سرعت انتقال اطلاعات به پیکسل‌ها نیز در وضوح تصاویر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

هیجان و زنده بودن تصاویر باعث شده است تا طراحی و پیاده‌سازی نمایشگرهای سه‌بعدی با سرعت بیشتری در جریان باشد. زیرا انجام بازی‌های کامپیوتری و دیدن فیلم‌های گوناگون با نمایشگرهای سه‌بعدی مورد توجه و استقبال گروه کثیری از افراد قرار گرفته است.

یکی از تفاوت‌های عمده بین نمایشگرهای سه‌بعدی با LCD یا پلاسما در شیشه این نمایشگرهاست. این شیشه‌ها به گونه‌ای ساخته شده است که نور را پخش نمی‌کند؛ بلکه به صورت متمرکز به نقطه هدف ارسال می‌کند. هدف آن به طور متناوب بین چشم چپ و راست بیننده تغییر می‌کند.

در یک لحظه هدف آن یکی از چشمان بیننده است و در لحظه‌ای دیگر چشم دیگر بیننده را مورد هدف قرار می‌دهد و چون تصاویر با سرعت بالایی عوض می‌شود و به تناوب به چشم راست و چپ ارسال می‌‌گردد در نتیجه دیدی سه‌بعدی ایجاد خواهد شد.

شرکت‌های ساخت گوشی‌های تلفن همراه در صدد هستند تا از این تکنولوژی در ساخت صفحات نمایشگر خود بهره ببرند.
کد مطلب: 29560
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
جالب بود مرسی
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام