۸
۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۵۵

از سیر تا پیاز درباره Windows 8.1

ایتنا- هرآنچه که از ویندوز 8.1 می‌خواهید بدانید!
از سیر تا پیاز درباره Windows 8.1


نویسنده: جان هاسکین
مترجم: فاطمه اللهیاری
آیا ویندوز ۸.۱ یک گام جلوتر از ویندوز ۸ است؟! این از جمله پرسشهایی است که بار نخست به ذهن هر کاربری می رسد.
در ادامه در قالب یک سری پرسش و پاسخ ، سعی شده به کنجکاوی های اصلی کاربران درباره جدیدترین سیستم عامل مایکروسافت پاسخ داده شود.

ویندوز۸.۱ چیست؟
نرم افزاری که سابقاً تحت عنوان ویندوز بلو (windows Blue) شناخته می شد در وهله اول به ویندوز ۸ ارتقاء یافت. ویندوز ۸.۱ نیز در حال حاضر نسخه نهایی آن محسوب می شود.

آیا مشکلات نرم افزاری این ویندوز نسبت به ویندوز ۸ کمتر شده است؟
ویندوز ۸ با هیچ مشکل وحشتناکی روبرو نبود اما جای کار داشت. این محصول در واقع یک حرکت جسورانه به سمت سیستم عامل‌های سازگارتر با تبلت‌ها و همراه با تاکید براپلیکیشن‌های Windows Store Modern (یا Metro) و یک استارت منوی جدید با امکان کاربری آسان در صفحات لمسی برای جایگزینی با استارت منوهای قدیمی بوده است. بنابراین بحث برانگیزبودن این تغییرات اجتناب ناپذیر است؛ وگرنه حتی ویندوز ۷ نیز همچنان از کارایی خوبی برخوردار است. ویندوز ۸.۱ در واقع پاسخ مایکروسافت به نیازهای کنونی کاربران پیشروش محسوب می‌شود.

محصول جدید مایکروسافت از گذشته چه توشه ای با خود دارد؟
در واقع هیچ چیز! این ویندوز ۸.۱ است و نه ویندوز ۷.۵. صفحه شروع یا Start با پترن‌های مجزا و ارائه اپلیکیشن‌ها به صورت کنار هم، هنوز هم نقطه تمرکز اصلی به حساب می آید. اما شما می توانید در صورت تمایل صفحه شروع را حذف کرده و مستقیما وارد صفحه دسکتاپ شوید.

خب این که همان داستان قدیمی است! آیا کلید استارت دوباره به سرجایش برگشته است؟
شاید تقریبا همینطور باشد. در واقع دکمه ای وجود دارد که شما با کلیک کردن روی آن می توانید صفحه استارت را بالا بیاورید و به نظر یک نسخه کوچک‌تر از همان کلید استارت قدیمی است. با راست کلیک کردن روی آن، منوی مدیریت که WinX نام دارد باز شده و گسترده می شود.
ضمن اینکه با کلید میانبر روی کیبورد هم این کار امکان پذیر است. این منو برخی برنامه های منوی قدیمی مانند Task Manager و Restart را نیز شامل می شود.

پس باید دوباره منتظر بازگشت استارت منو باشیم؟
خیر اما شما می توانید با انتخاب گزینه “Boot to desktop” در بخش تنظیمات، کاری کنید که دکمه‌های جدید به قالب استارت منوی قدیمی درآیند. زمانی که شما روی گزینه استارت کلیک می‌کنید فهرستی از برنامه‌های دسکتاپ به صورت گروه بندی شده و مشابه با استارت منوی پیشین در مقابل شما ظاهر می‌شود.
و... سایر تغییرات؟

ویندوز ۸.۱ مملو از گزینه‌های قابل تنظیمی است که سبب می‌شود رابط کاربری جدید Modern نسبت به ویندوز ۸ کارایی راحت‌تری داشته باشد. شما می‌توانید صفحه استارت را به گونه‌ای تنظیم کنید که تنها اپلیکیشن‌های مورد نظر شما را نشان بدهد و حالت قابل تنظیم (Customize) جدید نیز جابجا کردن آیکون‌های کنار هم و تغییر نام گروه آیکون‌ها را میسر می‌سازد که این امکان تا حد زیادی شبیه به کاری است که در صفحه نمایش اندروید می‌توان انجام داد.

آیا قابلیت جستجوی آن بهینه‌سازی شده است؟
بله. در این ویندوز برخلاف ویندوز ۸ شما به طور خودکار وارد صفحه استارت نمی شوید و به طور پیش‌فرض قادر هستید در “هرقسمت” دلخواه عملیات جستجو را انجام دهید. همچنین می‌توانید نتایج جستجو را در یک اپلیکیشن جدید Bing که ترکیبی از جستجوی وب و جستجو در کامپیوتر است مشاهده نمایید.

آیا سایر برنامه های مایکروسافت نیز در ۸.۱ تعبیه شده اند؟
هرچند که این ویندوز با اینترنت اکسپلورر ۱۱ همراه است اما نسخه‌های متفاوت دیگری از برنامه‌ها هم روی دسکتاپ و صفحه استارت به چشم می‌خورند. SkyDrive تعبیه شده در این ویندوز و Windows Store پیشرفته و همچنین بسیاری از اپلیکیشن‌های ویندوز مانند Reading List که اساسا کلیدهای میانبر را برای استفاده در آینده لیست می‌کند، از جمله ملازمان این محصول هستند.

آیا ویندوز جدید ارزش خاکسپاری ویندوز ۷ را دارد؟
ویندوز ۷ یک سیستم عامل فوق العاده است اما در صورتی که شما یک کامپیوتر و یک تبلت داشته باشید ویندوز ۸.۱ کارها را به نحو راحت‌تری پیش خواهد برد. به ویندوز ۸ زیاد دل نبندید زیرا ویندوز ۸.۱ کنترل بهینه سازی بیشتری را در تعامل با صفحه نمایش و کنترل آن در اختیار شما قرار می‌دهد.

نمونه آزمایشی این ویندوز را کجا می‌توان گیر آورد؟
شما می‌توانید پیش نمایش غیرقابل بارگذاری آن را در وب سایت preview.window.com مشاهده کنید اما ما به شما توصیه می‌کنیم که منتظر ورود نسخه اصلی بمانید. در صورتی که هم اکنون از ویندوز ۸ استفاده می‌کنید می توانید با صرف هزینه ای بسیار اندک آن را به طور اتوماتیک ارتقاء ببخشید.

منبع: نشریهWebUser ، جولای ۲۰۱۳
کد مطلب: 28618
نام شما
آدرس ايميل شما


آریا
feedback
Germany
ویندوزهای هشت اورجینال بصورت مجانی و از طریق سایت مایکروسافت قابل ارتقا به نسخه 8.1 هستند.
ظاهرا دقت لازم در نگارش مطالب سایت مبذول نمیشود!!
ناشناس
feedback
Iran, Islamic Republic of
اره اما ت ایران windows store تحریمه
بنده خدا
feedback
United States
سلام از شما یه سوال داشتم ویندوز منم 8.1 هست اما درایو c خود به خود پر میشه میخواستم بدونم از چه شه
ناشناس
feedback
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز برنامه Baidu pc faster دانلود کنید
اوید
feedback
Iran, Islamic Republic of
سلام منم ویندوزم 8.1ولی وای فای ندارم چرا
m
feedback
Russian Federation
دوست عزیز
منم این مشکل رو داشتم
معمولا در 8و1 مشکل اساسی در دای فای و نتش هست
من خودم 15 سالمه اما خیلی چیزا رو دربارش کسب کردم
بنطرم شما باید
با اداپتورتون رو ریست کنین
محمد
feedback
United Kingdom
باعرض سلام و خسته نباشید من یندوز 8.1رونصب کردم خیلی از اون راضی هستم و هیچ مشکلی نداره
صبا
feedback
Iran, Islamic Republic of
در نهایت ویندوز 8,1 برای استفاده مناسب ؟
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام