کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دگردیسی پلتفرم X79

بررسی اجمالی مادربرد X79S-UP5 WiFi گیگابایت

سايت خبری ايتنا , 29 ارديبهشت 1392 ساعت 14:50

ایتنا - بیش از یک سال پیش شرکت اینتل پلتفورم X79 Express را بر پایه سوکت LGA2011، مخصوص سیستم های workstation تولید و به بازار عرضه کرد.




بیش از یک سال پیش شرکت اینتل پلتفورم X۷۹ Express را بر پایه سوکت LGA۲۰۱۱، مخصوص سیستم های workstation تولید و به بازار عرضه کرد.
شرکت های سازنده مادربرد نیز مبتنی بر این چیپ ست تعدادی محصول را طراحی کردند.
اما این طراحی اینتل کمی اشکال داشت و چیپ ست X۷۹ Express از درگاه SAS پشتیبانی نمی کرد.
به همین دلیل برخی از بزرگ‌ترین شرکت های تولید کننده مادربرد به این فکر افتادند که به طریقی این کمبود را جبران کنند، چراکه وجود این ویژگی در یک سیستم قدرتمند workstation جزو ملزومات بود.

به گزارش ایتنا در این بین شرکت گیگابایت یکی از بهترین و منطقی‌ترین راه‌ها را برگزید و به جای چیپ‌ست X۷۹، از چیپ‌ست C۶۰۶ Express اینتل استفاده کرد که از نظر کیفیت و کارایی در سطح بالاتری بوده، و همچنین کمبودهای X۷۹ را نیز نداشت.

محصول نهایی که گیگابایت چندی پیش بر اساس این چیپ ست روانه بازار کرد GA-X۷۹S-UP۵ WiFi نام دارد که یک مادربرد تمام عیار بوده و بر اساس جدیدترین و پیشرفته ترین فناوری ها تولید و طراحی شده است.

چیپ ست C۶۰۶ Express اینتل با فناوری ۶۵ نانومتری و بر اساس همان پیکره بندی LGA۲۰۱۱ طراحی شده و علاوه بر پردازنده‌های Core i۷، از پردازنده های Xeon E۵ نیز پشتیبانی می‌کند.

این پردازنده مجهز به هشت هسته بوده و به صورت مجازی کارایی تا ۱۶ هسته فعال را ارائه می دهد. مادربرد X۷۹S-UP۵ WiFi گیگابایت نیز به واسطه پشتیبانی کامل از این پردازنده ها قابلیت ارائه کارایی پردازشی با توان ۲۰ مگابایت کش و سرعت ۳.۱ گیگاهرتز را دارد.
این مادربرد مخصوص سیستم‌های workstation و با پردازش‌های محاسباتی و گرافیکی بسیار سنگین طراحی شده است و به همین دلیل از هر نظر در بالاترین سطح ممکن قرار دارد.
به این ترتیب که جهت تامین پتانسیل پردازش گرافیکی بالا، چهار شکاف PCI Express x۱۶ بر روی مادربرد تعبیه شده که می‌توان تا چهار کارت گرافیک را به صورت همزمان بر روی سیستم قرار داده و آنها را با اتصال سه مسیره SLI یا CrossfireX به یکدیگر متصل کرد.

به این ترتیب نه تنها دیگر نگرانی از بابت توان گرافیکی سیستم برای کاربر باقی نمی ماند، بلکه می‌توان چندین خروجی تصویر همزمان را در اختیار داشت.



از لحاظ حافظه رم نیز X۷۹S-UP۵ WiFi بسیار قدرتمند بوده و با هشت شکاف رم تجهیز شده است.
نکته قابل توجه این است که این مادربرد می تواند از حافظه های DDR۳ به صورت چهار کاناله پشتیبانی، و کارایی کلی آنها را تا اندازه قابل توجهی افزایش داده و پهنای باند خیره کننده ای را برای انتقال اطلاعات در هر ثانیه در اختیار کاربر قرار دهد.
علاوه بر این، به واسطه پشتیبانی از فناوری ECC از بروز مشکلاتی مثل خطای رم جلوگیری به عمل آمده و ثبات بسیار بالایی در کارایی رم به وجود خواهد آمد.
چنین مادربردی به طور کلی در حین کار به پایداری قابل توجهی نیاز داشته و عمل توان رسانی به قطعات پر مصرف آن باید به صورت یکدست و بدون وقفه انجام گیرد.
برای دسترسی به این هدف مهم، شرکت گیگابایت در ساخت پیکره اصلی مادربرد از فناوری انحصاری و پیشرفته Ultra Durable ۵ بهره برده که شامل استفاده از ICهای IR۳۵۵۰ PowIRstage، چوک های با هسته فریت با قابلیت عبور جریان تا ۶۰ آمپر و لایه PCB با دو برابر مس بیشتر می شود.
به این ترتیب پایداری سیستم بالا رفته، حرارت ایجاد شده در نقاط حساس و مهم مادربرد کاهش یافته و طول عمر مادربرد و باقی قطعات نیز افزایش پیدا خواهد کرد. طبیعتاً هیچ کاربری دوست ندارد مادربرد و دیگر قطعات گران قیمتش به زودی از بین رفته و کارایی خود را از دست بدهند.

همچنین وجود دو بایوس فیزیکی بر روی این مادربرد به سادگی از نابودی اطلاعات ذخیره شده توسط کاربر جلوگیری کرده و سطح امنیت نرم افزاری را نیز بالا می برد.
این نکته برای کاربران حرفه ای مثل اورکلاکرها بسیار مهم است. همچنین به واسطه نرم افزارهای ۳D Power و ۳D BIOS کنترل اعداد و ارقام بایوس بسیار کامل و ساده می باشد. 

مادربرد X۷۹S-UP۵ WiFi مجهز به مجموعه کاملی از ورودی ها و خروجی ها می باشد که از طریق آنها می توان تعداد زیادی ابزار، از جمله ابزارهای انتقال داده، شبکه، صوتی، یا جانبی با هر نوع رابط را به سیستم متصل کرده و از آنها استفاده کرد، که از جمله مهمترین آنها برای چنین سیستمی می توان به SATA ۶Gb/s و SAS ۳Gb/s و USB ۳.۰ اشاره کرد. به علاوه یک کارت توسعه اتصال بی سیم نیز در بسته بندی این محصول وجود دارد که با نصب آن بر روی مادربرد می توان به اتصالات بی سیم WiFi IEEE ۸۰۲.۱۱ a/b/g/n و بلوتوث ۴.۰ دست پیدا کرده و این سیستم Workstation را به یک پایگاه یا سرور قدرتمند نیز تبدیل کرد. 

در یک نگاه کلی مادربرد X۷۹S-UP۵ WiFi از همه نظر یک محصول کامل و قدرتمند مخصوص رایانه های Workstation با بارگزاری های فوق سنگین بوده و پاسخگوی تمامی نیازهای این دسته از کاربران حرفه‌ای می‌باشد.

لازم به ذکر است که این مادربرد در حال حاضر با گارانتی آواژنگ در بازارهای کشور نیز موجود می‌باشد.
 
 


کد مطلب: 26185

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/article/26185/بررسی-اجمالی-مادربرد-x79s-up5-wifi-گیگابایت

ايتنا
  https://www.itna.ir