۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۱۲

بفرمایید لوبیا ژله‌ای!

همه چيز درباره نسخه جدید اندروید
ایتنا- شما هم از طرفداران اندرویید سبز خلاق هستید؟ نسخه جدید اندرویید، یا همان لوبیا ژله‌ای، با خلاقیت‌های جدید، به هوادارانش تقدیم شده است.
بفرمایید لوبیا ژله‌ای!


جدیدترین نسخه سیستم عامل گوگل با نام اندروید ۱/ ۴ یا همان لوبیای ژله‌ای همزمان با عرضه تبلت نکسوس ۷ آن شرکت وارد بازار شد. 


به گزارش ایتنا از دنیای کامپیوتر و ارتباطات، یکی از مهم‌ترین تغییرات ایجاد شده در این نسخه از اندروید، توجه خاص کمپانی گوگل به محتوای مالتی‌مدیا و فروشگاه مجازی اندروید موسوم به پلیاستور است. 

رابط کاربری لوبیای ژله‌ای گوگل از پیش با برخی ویجت‌ها و میانبرهای مربوط به برنامه‌های مختلف بارگذاری شده است. 

ویجت‌های در نظر گرفته شده برای این نسخه از اندروید در صفحه اصلی یا همان Home قرار گرفته‌اند و به صورت خودکار، برنامه‌ها، فیلم‌ها و کتاب‌های مختلف پیشنهادی را برای کاربر نمایش می‌دهند. 

این ویجت‌ها میانبر مربوط به فروشگاه مجازی گوگل با نام Google Play Store را نیز در خود دارند که نسبت به گذشته به میزان قابل توجهی به‌روزرسانی شده و بهبود یافته‌اند. 

کتاب‌های بسیار خوبی برای این ویجت‌ها در نظر گرفته شده است که مطمئنا با دیدن عناوین آنها تحت تأثیر قرار خواهید گرفت. 

بخش مربوط به کتاب‌های رایگان تمامی عناوین کلاسیک را که هر یک از ما خواهان خواندن آنها هستیم شامل می‌شود اما اگر علاقمند به خواندن کتاب‌های روز هستید می‌توانید با پرداخت مبلغ تعیین شده به آنها دسترسی پیدا کنید. 

فروشگاه فیلم این ویجت‌ها حتی با وجود سرویس رسان‌های زون مایکروسافت و مجموعه کامل فیلم‌های در نظر گرفته شده برای آن نسبت به کتابخانه از جذابیت کمتری برخوردار است. 

با جست‌وجوی برخی عناوین پرطرفدار در این مجموعه به سادگی به کمبودهای آن پی خواهید برد. هرچند که گوگل وعده داده است حجم محتوای یاد شده را افزایش دهد. 

بخش موسیقی از دیگر قسمت‌های مهمی است که فروشگاه مجازی گوگل با کمبود شدید در آن روبرو است. 

علاوه بر این لازم به یادآوری است که سرویس موسیقی گوگل تازه قرار است که در هندوستان راه‌اندازی شود و این بدان معناست که امکان خریداری آلبوم‌های مختلف موسیقی با استفاده از برنامه در نظر گرفته شده برای لوبیای ژله‌ای حداقل در حال حاضر برای کاربران آن مقدور نمی‌باشد. 

از دیگر امکانات جدید در نظر گرفته شده برای نسخه ۱/ ۴ اندروید میتوان به سرویس Now آن اشاره نمود. این سرویس بلافاصله پس از خارج شدن تبلت از حالت Sleep فعال میشود. علاوه بر این از طریق دکمه Home آن نیز قابل دسترسی است. 

این سرویس تعدادی «کارت» متحرک یا اصطلاحا پویا در خود دارد. این کارت‌ها در برگیرنده اطلاعاتی هستند که به تشخیص دستگاه به کاربر مرتبط می‌شوند. 

اطلاعات مذکور نیز با استناد به حساب‌های گوگل کاربران گردآوری می‌شوند. گزارش آب و هوا، ترافیک و حمل و نقل، مکان‌های مختلف، پروازها، ورزش، پول و ارز و ترجمه، عناوین مختلف کارت‌های این سرویس را به خود اختصاص می‌دهند. 

هر یک از این کارت‌ها پس از اتصال تبلت به اینترنت به صورت خودکار به روزرسانی می‌شوند. 

کارت ورزش (Sports) این سرویس به طور مرتب اطلاعات به روز شدهای از امتیازات و اخبار مربوط به رشته‌های ورزشی مورد علاقه کاربر را ارائه می‌دهد. 

در کارت حمل و نقل (Transit) هم میتوان به اطلاعاتی در رابطه با زمان حرکت اتوبوس و مترو دست پیدا کرد. انتظار می‌رود که این دو کارت بیش از سایر موارد مورد توجه کاربران قرار گیرند. 

لازم به یادآوری است که علاقمندان به استفاده از این سرویس‌ها باید اجازه دسترسی به اطلاعات محرمانه خود را در اختیار گوگل قرار دهند. از این رو توصیه می‌شود که پیش از انجام هر کاری، نخست شرایط تعیین شده را به دقت مطالعه نمایید. 

به علاوه، نکسوس ۷ که در حال حاضر تنها تبلت بهره‌مند از لوبیای ژله‌ای در بازار می‌باشد فاقد استاندارد ارتباطی نسل سوم یا ۳G است و این بدان معناست که کاربران آن نمی‌توانند در حین حرکت از سرویس یاد شده استفاده نمایند. 

در کنار امکانات پیشنهادی و سرویس Google Now بهتر است اشاره داشته باشیم به تعدادی از برنامه‌های جدید در نظر گرفته شده برای این سیستم عامل: کروم، Google Currents و People از جمله برنامه‌های بسیار خوب پیش‌بینی‌ شده است که در ادامه نگاهی مختصر به هر یک از آنها خواهیم انداخت. 

نسخه آزمایشی کروم به همراه مرورگر اصلی اندروید روی نسخه Ice Cream Sandwich (یا همان بستنی نانی اندروید) هم نصب شده بودند اما نسخه در نظر گرفته شده برای لوبیای ژله‌ای کاملتر است. 

همانطور که می‌دانید در حال حاضر مرورگر کروم به خاطر سرعت بالا و قابلیت مرور همزمان چند تب، عنوان بهترین را در بازار به خود اختصاص داده و وجود آن در اندروید ۱/ ۴ امتیاز مثبتی است. 

برنامه پیپل نیز تقریبا مشابه همانی است که برای ویندوز فون ۷ در نظر گرفته شده بود که البته به همراه سرویس محبوب Google+ عرضه شده است. 

این برنامه، عکس‌های ۷۲۰×۷۲۰ را از لیست مخاطبان گوگل کاربر دریافت کرده و آنها را با پروفایل Google+ آن مخاطبان یکسان‌سازی یا سینک می‌کند. 

خبر خوب دیگر آن است که گوگل سیستم اطلاع‌رسانی (notifications) اندروید را در نسخه جدیدش بهبود داده است. 

بارزترین تغییر هم در اندازه این نوتیفیکیشن‌ها ایجاد شده که در مقایسه با نسخه قبلی اندروید (Ice Cream Sandwich) به مراتب بزرگتر هستند. 

از دیگر بخش‌های مهم افزوده شده به لوبیای ژله‌ای میتوان به امکان مشاهده نسخه پیش نمایش ایمیل‌ها و امکان باز یا بسته نمودن لیست نوتیفیکیشن‌ها اشاره نمود که در نوع خود قابلیت کاملاً جدیدی محسوب می‌شوند. 

برخی قابلیت‌های امنیتی جدید هم به این نسخه اندروید افزوده شده که مهمترین آنها حالت امن (Safe Mode) تازهای است که با فشردن دکمه خاموش (Power off) تبلت قابل دسترسی می‌باشد. 

با فعال شدن این وضعیت تمامی برنامه‌های جنبی دستگاه غیر فعال و مجوزشان لغو میشود و کاربر هم دیگر نمی‌تواند به آنها دسترسی پیدا کند. 

یکی دیگر از امکانات جدید در نظر گرفته شده برای این سیستم عامل جدید دکمه «اولویت‌های باز تنظیم برنامه‌ها» است. با استفاده از این قابلیت کاربر به مجموع‌های از گزینه‌های مختلف مدیریت برنامه دست پیدا می‌کند و می‌تواند از طریق آنها محدودیت‌هایی را برای داده‌های مورد نظر خود اعمال نموده و دسترسی به پیام‌های خود را مسدود نماید. 

هر دوی این قابلیت‌ها با توجه به اتفاقات ناخوشایند اخیری که برای اندروید به وجود آمد بسیار سودمند هستند. 

اگر یادتان باشد چندی پیش مجرمین موفق شدند با ایجاد گون‌های از بدافزار و استفاده از برخی برنامه‌های مخرب موجود در بازار محصولات شرکت‌های ثالث، اندروید را هدف حملات خرابکارانه خود قرار دهند و مشکلاتی را برای کاربران این سیستم عامل به وجود آورند. 

در کنار امکانات اصلی در نظر گرفته شده برای لوبیای ژله‌ای که به اختصار توضیحاتی را در مورد هر یک دادیم باید بگوییم که نسخه جدید اندروید مملو از تغییرات کوچک و مفیدی است که گوگل برای بهبود کارایی اندروید، آنها را ایجاد کرده است. 

یکی از جالب‌ترین این تغییرات، امکان تنظیم نمودن اندازه ویجت‌هاست که با نگه داشتن انگشت روی ویجت مورد نظر و کشیدن خطوط راهنمای آبی رنگی که در اطراف آن نمایش داده می‌شوند قابل انجام است. 

قابلیت «Project Butter» از دیگر امکانات جدید لوبیای ژله‌ای است؛ این فناوری جدید و تا حدودی عجیب و غریب در پس زمینه اجرا می‌شود و کارش این است که عملکرد سیستم عامل را روانتر می‌کند تا دیگر خبری از مشکلاتی که در حین کار نسخه‌های قبلی اندروید به وجود میآید، نباشد. 

این کار نیز به طرق مختلفی انجام می‌شود که از آن جمله میتوان به «زمانبندی یکسان‌سازی عمودی» اشاره نمود. با استفاده از این روش نرخ فریم تصاویر متحرک ثابت نگه داشته می‌شوند و امکان پخش تصاویر ویدیویی نیز میسر خواهد شد. 

با مقایسه نکسوس ۷ و دیگر تبلت‌های مبتنی بر سیستم عامل Ice Cream Sandwich بیشتر به قابلیت‌های فناوری پراجکت باتر پی خواهید برد و باید بگوییم که می‌توان آن را از لحاظ روان بودن عملکرد با iOS اپل مقایسه کرد. 

اجرای بازی‌های مختلف روی نکسوس ۷، قطعاً تحسین و تمجید شما را بر خواهد انگیخت. درست است! 

اغلب امکانات این نسخه از اندروید قدیمی هستند و تغییرات کوچکی در آن ایجاد شده است. با این حال باید اذعان داشت که در حال حاضر لوبیای ژله‌ای بهترین نسخه اندروید است و روان‌ترین عملکرد را دارد.
کد مطلب: 24838
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام