۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۱۵

یک سال بدون پدر اپل

ایتنا- کدام شرکت معروفی را می‌توان یافت که نام مدیرش، همانند نام شرکتش، پرآوازه باشد؟ یا شاید بتوان گفت اپل، درواقع وامدار استیو جابز بزرگ است.
یک سال بدون پدر اپل


کامیار کاظمی
دنیای کامپیوتر و ارتباطات- یک سال است که از مرگ استیو جابز، پدر معنوی اپل می‌گذرد. پدری که با فراز و فرودهای بسیاری این شرکت نوپا را به برندی چند میلیارد دلاری تبدیل کرد و پس از مدتی مبارزه سخت با سرطان، بالاخره در تاریخ پنج اکتبر دو هزار و یازده درگذشت و دنیای تکنولوژی را در غم از دست دادنش سیاه پوش کرد. 

پس از استیو جابز فقید، تیم کوک که زمانی همکار و یکی از مدیران اپل بود، به جای او بر تخت فرمانروایی اپل نشست. می‌خواهیم تا در مورد یک سال اخیر و اتفاقاتی که بر برند اپل رفته است صحبت کنیم. 

مهم‌ترین سؤالی که به دنبال جواب آن هستیم این است که، در این یک سال و بدون استیو، چه بر میراث او گذشته است.

محصولاتی که می‌آیند و می‌روند
تیم کوک از حدود ۱۲ ماه قبل تاکنون در چند کنفرانس شرکت و در آن‌ها به معرفی محصولات اپل پرداخته است. 

معرفی iPhone 4S و کنفرانس iBooks، معرفی آیپد نسل سوم و در نهایت کنفرانس WWDC ۲۰۱۲ از جمله همایش‌هایی است که تیم کوک در آن‌ها سعی کرد تا با برند اپل خودی نشان دهد. 

البته مطمئناً اگر جابز نیز زنده بود در این همایش‌ها شرکت می کرد و مانند سال‌های قبل به معرفی محصولات جدیدش می‌پرداخت. 

رشد بی سابقه فروش محصولات خود گواهی بر توانایی این شرکت و مدیر تازه اش در معرفی و فروش محصولات جدیدش است. 

اگر نگاهی به محصولات عرضه شده در این مدت بیندازیم، متوجه می‌شویم که اپل و تیم کوک در ارائه مناسب تولیدات خود، بسیار موفق عمل کرده‌اند. 

اهم تولیدات اخیر اپل به ترتیب شامل موارد زیر است: ارائه آی‌تیونز نسخه جدید، ورود iOS 5 به بازار گجت‌ها، به روز شدن آیپاد نانو، ورود طوفانی آیپد جدید به دنیای تکنولوژی و پس از آن، خبر تولد سیستم عامل Mountain Lion، ارائه iOS6 پس از موفقیت نسخه پیشین خود بر روی گجت‌های اپلی و در نهایت مک بوک پرو با صفحه نمایش اعجاب انگیزش که هر کدام در مدت عرضه خود سرو صدای زیادی را با خود به همراه داشته‌اند. 

در بازار خبرها و شایعات نیز، نشانه‌هایی از ارائه محصولات جدید اپل، به خصوص آیپد مینی و آی‌فون ۵، در اواخر فصل تابستان پخش شده است که پایین آمدن قیمت آیفون در این اواخر نیز می‌تواند دلیلی منطقی برای این ارائه باشد.

اپل و چشم بادامی‌ها
در این یک سال، اپل چندین برخورد جدی با چشم بادامی‌ها داشته است که کوک به عنوان رهبر اصلی شرکت، نقش ویژه‌ای در بازخوردهای این روابط داشته. 

اولین موضوع در اين زمينه مسئله تولیدات محصولات اپل در کارخانجات چینی است. تقریباً همه می‌دانند که اپل محصولاتش را در کارخانه‌های چین تولید می‌کند و از نیروی کار و مواد اولیه ارزان این کشور جهت بالاتر بردن سود و سطح تولیدات خود بهره می‌برد. 

خبرسازترین این کارخانه‌ها foxconn نام دارد که البته در چند شماره پیش‌تر در مطلبی با عنوان «کارخانه‌های مرگ اپل» در مورد آن صحبت کردیم. 

مسئله از گزارش‌های نه چندان دلچسبی شروع شد که از شرایط سخت کاری در این کارخانه و چند کارخانه دیگری که محصولات اپل را تولید می‌کنند بر سر زبان‌ها افتاد. «مایک دیازی» یکی از این خبرنگاران جنجال‌ساز بر آتش شایعات بیشتر افزود و در نتیجه باعث شد که تیم کوک شخصاً وارد ماجرا شود و با بازدیدها و قول‌هایی که برای آرام کردن شرایط کاری کارگران داد، جو حاکم کمی آرام شود. 

البته این موضوع یکی از مشکلاتی بود که اپل در چین با آن روبرو است. موضوع بااهمیت دیگر رعایت کپی‌رایت در چین و به خصوص در بحث تولیدات چینی و تقلبی محصولات اپل توسط دیگر کارخانه‌های چینی و حتی تقلید ناجوانمردانه از فروشگاه‌های محصولات اپل در چین و فروش این محصولات بی‌ارزش در محل‌هایی مشابه فروشگاه‌های معروف اپل بود که نتیجه آن مذاکره چندین باره تیم کوک برای حفظ بازار اپل و در امان نگه داشتن تولیداتش از افراد شیاد بود. 

کوک در این راستا چندین بار با مقامات قضایی چین وارد مذاکره شد تا در مقابل اشتغال‌زایی خوبی که برای این کشور وسیع داشته است از حمایت مسئولان جهت پیشبرد اهداف مالی و معنوی شرکت متبوعش استفاده کافی را ببرد. 

البته مقامات چینی نیز قول‌هایی را به او دادند و سعی کردند تا حدودی برای رفع این مشکل، کمک حال این شرکت باشند. 

سومین مشکل عمده که می‌توان آن را به عنوان سومین درگیری بزرگ اپل با شرقی‌ها دانست، دادگاه‌های شکایت اپل از بسیاری از شرکت‌ها و به خصوص شرکت معظم سامسونگ و البته این بار در کره جنوبی است که بالاخره در یکی از این موارد، با پیروزی خیره کننده اپل در اثبات استفاده عمده سامسونگ از طرح‌ها و ایده‌های اپل در ساخت محصولاتش و دریافت غرامتی نزدیک به یک میلیارد دلار از شرکت سامسونگ، توانست یک پیروزی بزرگ را برای اپل به همراه آورد.

پيروزي‌ها
دریافت غرامت یک میلیارد دلاری اپل از سامسونگ، که به صورت بمبی در دنیا صدا کرد نشان داد که اپل مانند همیشه و حتی بیشتر از قبل به دنبال اثبات حاکمیت ایده‌های ناب خود در دنیای تکنولوژی است و در این راه از هیچ تلاشی دست بر نمی‌دارد. 

این غرامت برای سامسونگی که توانست با کپی برداری‌هایش جایگاه رفیعی را در دنیای گجت ها و فروش خیره کننده محصولاتش بدست آورد شاید چندان ناخوشایند نباشد. 

اگر اچ.تی.سی نیز چنین جسارتی داشت و خود را وارد گود جنگ با اپل می‌کرد، اکنون با مشکلات ریز و درشت اقتصادی و حتی زمزمه‌های برچیده شدن شرکت روبرو نبود. 

بدون آنکه این رفتار سامسونگ را تائید کنیم، این استراتژی را برای حفظ بازار فروش حال حاضر دنیا بیراه نمی‌دانیم و یا اگر نوکیا نیز مانند اپل و سامسونگ، با دست کشیدن از لجبازی‌های عجیب در تحمیل محصولات نه چندان دلچسب به خریدار، به مزه دهان کاربرانش فکر می‌کرد شاید اکنون در مقابل ما، منوی طولانی تری از محصولات جالب توجه وجود داشت و رقابت برای تولید محصولاتی کاربرپسند تنها محدود به چند شرکت نمی‌شد. 

از این منظر، با توجه به عملكرد اپل در به دست آوردن بازار و توجه به خواسته‌های مشتری در این یک سال اخیر، می‌توان این شرکت را در میدان عمل موفق دانست.

تیر خلاص: فروش عالی
در پایان می‌خواهیم تا در مورد فروش عالی محصولات اپل در یک سال اخیر صحبت کنیم و سعی می‌کنیم تا مرحله به مرحله در مورد گزارش‌هایی که از این فروش در طول این یک سال منتشر شده است را با شما در میان بگذاریم تا خود شاهد رکوردهای خیره کننده این شرکت موفق باشید: 

دو روز قبل از فوت استیو جابز بود که آیفون 4s معرفی شد. اما همین آیفون که حتی به علت واکنش ابتدایی منفی کاربران و کارشناسان به آن با سقوط ۵ درصدی سهام اپل روبه‌رو بوده است با فروش حیرت انگیز چهار میلیون عددی در مدت سه روز و استقبال بی‌نظیر کاربران از آن مواجه شد. 

فروش دو برابری اين اسمارت‌فون نسبت به برادر بزرگ‌تر خود یعنی آیفون ۴، هنوز نشان از محبوبت زیاد محصولات اپل در میان کاربرانش دارد. 

البته در این مدت گفته شد که برترین هوشمندها از لحاظ فروش متعلق به اپل است که به ترتیب، رتبه نخست مربوط به آی‌فون 4S، رتبه دوم متعلق به برادرش یعنی آیفون ۴ و جالب تر از همه رتبه سوم است که هنوز بعد از سه سال آی‌فون 3GS جزء پر فروش ترین ها در دنیا در میان گوشی‌های هوشمند است. 

مک بوک ایر نیز در این یک سال اخیر و نسبت به نیمه اول سال قبل تر، بیست درصد بیشتر فروش داشت و میزان فروش خود را به ۲۸% رساند. 

پس از آن، با ورود آیپد جدید به چند کشور و در مدت دو هفته، سه میلیون عدد از آن بفروش رسید و در نهایت فروش کلیه تبلت‌هایی که توسط اپل بفروش رفته بود به عدد خیره کننده پنجاه میلیون عدد نزدیک شد. 

و با این نتایج شگفت انگیز بود که خبر رسید، سود خالص شرکت اپل نسبت به سال قبل به عدد قابل توجه ۹۴ درصد رسیده است و البته به شکل دقیق‌تر گفته شد، این درآمد در سه ماه اول سال ۲۰۱۲ برابر ۳۹,۲ میلیارد دلار بوده است که۱۱,۶ میلیارد دلار آن سود خالص این شرکت در این سه ماهه است. 

البته باید به طور دقیق تر گفت که این مقدار فروش فقط برای ۳۵,۱ میلیون آیفون است که نسبت به سال قبل در همین موقع ۸۸ درصد افزایش یافته و ۱۱,۸ میلیون آیپد فروخته شده که نسبت به سال قبل ۱۵۱ درصد افزایش پیدا کرده است. 

چهار میلیون مک فروخته شده ۷ درصد رشد داشته و ۷,۷ میلیون آی‌پاد فروش رفته نیز ۱۵ درصد نسبت به سال قبل در همین زمان کاهش پیدا کرده است. 

و در نهایت گزارش فروش ۳ ماهه سوم سال ۲۰۱۲، سود ۳۵ میلیارد دلاری را برای این شرکت نشان می‌دهد که گفته می‌شود این میزان در سال گذشته و در این زمان، ۲۸,۶ میلیارد دلار بوده است. 

تمام این گزارش به تنهایی، نماینده‌ای از پیروزی‌های بی پایان اپل حتی بدون حضور نابغه اصلی او یعنی استیو جابز است که نشان از جاری بودن روح موفقیت‌های اپل در کالبد این شرکت است. 

و حال اگر تمام مطالبی که در بالا گفته شد را در نظر بگیریم می‌توان با اطمینان گفت که وارثان میراث استیو جابز فقید توانسته‌اند به خوبی از عهده این مسئولیت خطیر برآیند و دنیای تکنولوژی اگرچه با از دست دادن جابز متأثر شد، اما جای خالی او در این روزها به خوبی پر شده است. 
کد مطلب: 24198
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام