کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جان‌سخت / بررسي گوشی سونی Xperia Go

مجله دنياي كامپيوتر و ارتباطات , 6 شهريور 1391 ساعت 23:41

ایتنا- Xperia Go را می‌توان گوشی توانمندی دانست که هم شیشه ضدخش دارد و هم ضدآب است.




حسین رسولی
سري معروف اكسپرياي سوني از سال گذشته گام در مسير جديدي نهاده است. سوني ابتدا با Xperia S و سپس مدل‌هاي U و P اين راه را ادامه داد. 

آمارها هم حكايت از موفقيت سري جديد اكسپريا نزد كاربران دارد. آخرين مدل اين سري Xperia Go است كه از ماه پيش روانه بازارهاي فروش شده.

در مسير تندباد
ويژگي بارزي كه اين اكسپريا دارد و سوني هم در تبليغاتش مدام روي آن تكيه دارد، دوام و پايداري آن در مقابل شرايط مختلف محيطي است. 

سوني براي اين ادعايش هم چند دليل محكم دارد. اول صفحه نمايش آن كه از جنس شيشه ضدخش ساخته شده و در برابر ضربه، سقوط و آثار آب و مواد غذايي مقاوم است. 

دوم، باتري آن كه علاوه بر جنس خود كه به اين راحتي‌ها تخريب نمي‌شود، تا ۵۲۰ ساعت توان روشن نگاه داشتن گوشي را دارد. 

جنس بدنه هم از نوعي پلاستيك فشرده خاص است كه خط و خش برنمي‌دارد و گرد و خاك بر آن اثري ندارد. و بالاخره اينكه ادعا شده مدل Go ضد آب است و تا نيم ساعت در عمق يك متري آب دوام مي‌آورد و هيچ مشكلي برايش پيش نمي‌آيد. 

اما نبايد اين ويژگي‌هاي مقاومتي گوشي، باعث شود از ديگر توانايي‌ها و قابليت‌هاي اكسپرياي جديد غافل شويم. Xperia Go از لحاظ ديگر هم هيچ كم و كسر از هم رديفانش ندارد.

طراحي و ظاهر
به سياق اكسپرياهاي اخير، اين مدل هم از نوع به اصطلاح تخته شكلاتي يا همان به قول ما ساده است. ابعاد گوشي ۱۱۱×۶۰×۹ميلي متر و وزن آن ۱۱۰ گرم است. 

بدنه و صفحه نمايش هر دو از جنس ضدخش و ضد آب هستند. بالاي گوشي فقط يك دكمه فلزي خاموش و روشن وجود دارد. 

سمت راست ورودي micro USB و دكمه تنظيم صدا را مشاهده مي‌كنيم و در سمت چپ جك mm۵/۳ هدفون را. 




در پايين صفحه مقابل هم فقط سه دكمه آندرويدي معمول مشاهده مي‌شوند.
روكش درگاه‌هاي هدفون و يو‌اس‌بي به نحوي ساخته و تعبيه شده‌اند كه علاوه بر راحتي باز و بسته كردن، كاملا ويژگي واترپروف گوشي را تامين كنند و در صورت بسته بودن اجازه ورود هيچ گونه رطوبتي را به قطعات داخلي موبايل ندهند.

سخت‌افزار
صفحه نمايش لمسي خازني ۵/۳ اينچي به كار رفته، به پشتيباني انجين Mobile Bravia به كار رفته، تا ۱۶ ميليون رنگ و رزولوشن ۴۸۰ در ۳۲۰ پيكسل را تامين مي‌كند و در رده نمايشگرهاي TFT رنگي قرار مي‌گيرد - كه اندكي براي يك مدل امروزي نااميد كننده مي‌نمايد. 

ضمن اينكه همچنان كه گفته شد، ضد خش و ضد آب است و داراي يك رويه ضدانعكاس در نور خورشيد هم مي‌باشد. 

از جمله قابليت‌هاي جالب و جديد اين صفحه نمايش فناوري «تشخيص انگشتان خيس» ابداعي متخصصان سوني است كه به كاربر حتي با دستان تر هم اجازه كار با صفحه لمسي را مي‌دهد. 

براي عقب نماندن از ساير رقبا روي آن يك پردازنده دوهسته‌اي CortexA9 با چيپ‌ست NovaThor U8500 با سرعت يك گيگاهرتز كار شده كه براي انواع اموري كه از اين تلفن همراه انتظار مي‌رود، كافي به نظر مي‌رسد. 

RAM وسيله هم معادل ۵۱۲ مگابايت است. گوشي مجهز به درگاه Micro USB و جك هدفون ۵/۳ميلي‌متري است. 

فناوري‌هاي A-GPS، حذف صداهاي مزاحم، ژيروسكوپ، شتاب سنج، راديوي FM، تشخيص دست خط و واي‌فاي، فهرست توانايي‌هاي اين مدل را تكميل مي‌كنند. 

ضمن اينكه امكان به اشتراك گذاري اتصال واي‌فاي و استفاده از گوشي به Hotspot نيز وجود دارد. 

خود گوشي داراي GB۸ ظرفيت داخلي است. البته با اضافه كردن كارت micro SD مي‌توان اين ظرفيت را به GB۳۲ هم رساند. 

اما نكته جالب آنكه طراحي اين مدل به گونه‌اي است كه اجازه استفاده از فقط نصف ظرفيت داخلي يعني چهار گيگابايت را براي نصب برنامه‌ها به كاربر مي‌دهد و باقي را به صورت رزرو خارج از دسترس نگه مي‌دارد.

دوربين
در پشت گوشي يك دوربين ۵ مگاپيكسلي قوي به همراه يك فلاش LED تعبيه شده است كه به مدد فناوري‌هايي چون ژئوتگنيگ، فوكوس خودكار و قابليت تشخيص چهره و لبخند، براي هر كاربرد روزمره‌اي ايده‌آل خواهد بود. 



ضمن اينكه توان فيلم برداري با كيفيت ۷۲۰p HD با زوم ديجيتال تا ۱۶ برابر را دارد. دست آخر، فيلم برداري زيرآب (!) و عكس برداري پانوراما و سه بعدي را هم به فهرست توانايي‌هاي اين دوربين بايد اضافه كنيم.

نرم‌افزار
سيستم عامل موجود روي Xperia Go نسخه ۳/۲ (نان زنجبيلي) آندرويدي مي‌باشد كه قابليت ارتقا به نسخه ۴/۲ (بستني ناني) را هم دارد. 

به مانند تمام گوشي‌هاي آندرويدي امكان نصب انواع برنامه‌ها روي آن ميسر است. مضاف براينكه به واسطه ژيروسكوپ و شتاب‌سنج نسخه پيشرفته، تلفن، امكان اجراي بازي‌هاي حركتي و بعضا سه‌بعدي هم وجود دارد. 

آخرين ورژن فناوري‌هاي Track id، Xloud، Time scape، 3D Surround Soand روي گوشي وجود دارد. ضمن اينكه اين مدل امكان اجراي فيلم‌هاي با قالب‌هاي ۳gpp، MP۴، MKV، AVI را دارد.

باتري
مشابه مدل‌هاي اخير باتري دستگاه از نوع ثابت و غير قابل تعويض است. تكنولوژي ساخت آن طوري است كه تماما دور آن عايق‌بندي شده تا از تماس هر گونه رطوبت با آن جلوگيري شود. 

گرچه اندازه آن قدري از مدل‌هاي Miro و Tipo اكسپريا كوچك‌تر و وزنش كمتر است اما توان mAh۱۳۰۵ آن تا ۶ ساعت مكالمه، ۴۵ ساعت پخش موسيقي و ۵۲۰ ساعت حالت استندباي را برآورده مي‌كند.

جمع‌بندي
اسمارت فون Sony Xperia Go در واقع نسخه مقاوم شده Xperia Active و Xperia p است. در مقام مقايسه با ساير برندها، Go را مي‌توان مشابه و هماورد Defy Mini يا Defy+ موتورولا يا Galaxy Xcover Extrme سامسونگ دانست. 

قشر هدف اين مدل اخير جوانان، كارگران، ورزشكاران و افرادي بوده‌اند كه مايلند با يك بار افتادن گوشي يا كثيف شدن آن، نگران تخريب و از كار افتادن همراه خود نباشند. 

سوني بدين منظور توانسته با كسب گواهي نامه بين‌المللي IP67، جان سختي اين گوشي را در شرايط مختلف ميحطي ثابت كند. (۶ معادل ضد گردو غبار و ۷ به معناي ضدآب بودن وسيله است.) 

قيمت متوسط Sony Xperia Go كه سوني از ماه پيش توزيعش را در اروپا آغاز كرده، ۲۵۰ يورو است.
 


کد مطلب: 23384

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/article/23384/جان-سخت-بررسي-گوشی-سونی-xperia-go

ايتنا
  https://www.itna.ir