۰
plusresetminus
يکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۳۰

فرزند جدايي! / مرور تلفن هوشمند Sony Xperia S

ایتنا- نخستین محصول با برند «سونی»، Sony Xperia S می‌باشد که در صورت پشتیبانی، تماس 10 انگشت را می‌تواند به طور متمایز تشخیص دهد.
فرزند جدايي! / مرور تلفن هوشمند Sony Xperia S

حسین رسولی
چند ماهي است كه پس از يك دوره حدودا ده ساله، دو شركت سوني و اريكسون پيوند خود را گسسته‌اند و ديگر قرار نيست شاهد محصولي با برند آشناي «سوني اريكسون» باشيم.
Sony Xperia S در واقع نخستين محصول تحت برند يگانه «سوني» است كه دو ماهي است روانه بازارهاي جهاني شده است. 

در ادامه نگاهي خواهيم داشت به اين اسمارت‌فون پيشرفته سوني.

صفحه نمايش
در وهله نخست، صفحه نمايش ۳/۴ اينچي اين مدل از فناوري اختصاصي سوني Bravia بهره مي‌برد. 
در مورد دقت، روشني، راحتي كار و نرمي صفحه نمايش لمسي خازني، بدون هيچ حرفي براي گفتن، جاي هيچ‌گونه انتقادي نيست.
 
قدرت چندلمسي اين صفحه تا حد ۱۰ انگشتي است. يعني در صورت پشتيباني برنامه، تا تماس ده انگشت را هم مي‌تواند به طور متمايز تشخيص دهد. 
در هنگام اجراي يك ويدئوي HD نيز مي‌توان دقت تصوير تا حد ۱۲۸۰×۷۲۰ پيكسل و ppi۳۴۲ و ۱۶ ميليون رنگ صفحه نمايش را به عينه مشاهده كرد. 

سوني در اين مدل اثبات كرده هنوز هم صفحه نمايش‌هاي LCD در مقابل انواع OLED پيشرفته حرف براي گفتن دارند و كم نمي‌آورند.

دوربين
اگر بخواهيم منصف باشيم، بايد اعتراف كنيم دوربين Sony Xperia S هم به مثابه صفحه نمايش آن چيزي فراتر از عالي است و هيچ چيز كم و كسر ندارد؛ همان چيزي كه به اصطلاح آن را «لبه فناوري» مي‌گويند. 
یک دوربين ۱۲ مگاپيكسلي در پشت و قابليت فيلمبرداري ۱۰۸۰p HD هم حرفي براي گفتن باقي نمي‌گذارد. 
حتي دوربين ثانويه ۳/۱مگاپيكسلي جلوي دوربين هم توانايي ضبط ويدئويي ۷۲۰ p HD با سرعت ۳۰ فريم بر ثانيه را دارد. 




خوشبختانه در اين مدل سوني يك دكمه جانبي هم مخصوص راه‌اندازي دوربين كنار گوشي در نظر گرفته است.
در مقام مقايسه، به جرات مي‌توان دوربين Sony Xperia S را بالاتر از مدل‌هاي پيشگام و هم‌دوره‌اش چون Samsung Galaxy S۲ و iPhone ۹۴ دانست.
 
گرچه عكس‌هاي گرفته شده مثلا با آي فون در محدوده متنوعي از شرايط تصويربرداري بهتر و با كيفيت‌تر در مي‌آيند، اما در عوض Sony Xperia S قابليت‌هاي مفيد و افزوده متعددي چون تايمر و حالت‌هاي عكسبرداري سرگرم كننده‌اي چون پانوراماي سه بعدي و عكس سه بعدي دارد. 
ضمن اينكه خب، به هرحال عدد حيرت انگيز ۱۲ كمتر مجالي براي مقايسه بيشتر باقي مي‌گذارد!

طراحي
طراحي اين مدل از معدود مواردي است كه موافقان و منتقدان بسياري دارد. در جايگذاري دكمه‌هاي آندرويدي كمي بي‌سليقگي شده و پيدا كردن آنها دشوار است. 
ضمن اينكه صرفا براي مهيب‌تر جلوه دادن گوشي، فضاي زيادي در اطراف آن به هدر رفته است. 

ابعاد اين اسمارت‌فون ۱۱×۶۴×۱۲۸ ميلي‌متر و وزن آن ۱۴۴ گرم است. اما با وجود اينها، بايد گفت به رغم ظاهر نسبتا بزرگش، موبايل اكسپريا اس سوني كاملا خوش‌دست و البته خوش‌جيب است! 
نكته جالبي كه شخصا درباره بدنه آن خوشم آمد، سهولت باورنكردني باز و بسته كردن در پشت گوشي است؛ در حين اينكه از نظر استحكام آن كاملا مي توان مطمئن بود. 

اجازه بدهيد همينجا به سه نكته منفي درباره اين گوشي اشاره كنم: باتري Sony Xperia S از نوع ثابت و غيرقابل تعويض است.
هيچ شكافي براي كارت حافظه خارجي وجود ندارد (البته به احتمال زياد ظرفيت ۳۲ گيگابايتي خود گوشي براي هر كاربري كافي خواهد بود). 
و سوم اينكه مدل موجود در بازار صرفا با ميكروسيم سازگار است كه اندكي كوچك‌تر از سيم‌كارت‌هاي متداول اپراتورهاي داخلي است. 

البته در صورتي كه مشتاق به خريد اين مدل جديد و پيشرفته سوني باشيد، چندان منعي وجود ندارد و مي‌توانيد با مراجعه به يكي از دفاتر مربوط به اپراتور سيم‌كارت خود و صرف اندكي هزينه سيم‌كارت خود را به نوع Micro SIM تبديل كنيد و به كمال از اسمارت‌فون Sony Xperia S خود لذت ببريد. 




امكانات
در آينده‌اي نزديك، روزي خواهد رسيد كه اسمارت‌فون‌ها در عين حال كاركرد كارت اعتباري خريد و بليت مسافرتي را نيز پيدا خواهند كرد. 
از همين رو، در اين چند ماهه اخير ديگر تعبيه سخت افزار NFC در اسمارت‌فون‌هاي توليدي برندهاي بزرگ، امري متداول شده است. 

غير از اين، اين مدل لمسي داراي شتاب‌سنج، قطب‌نما، فاصله سنج، ژيروسكوپ، واي‌فاي، راديوي FM، خروجي HDMI، سخت افزار حذف كننده نويز ( در صورت استفاده از ميكروفون مخصوص)، امكان پخش انواع فايل‌هاي صوتي و تصويري از جمله MP۴ و WMV و A-GPS است. 
علاوه بر GPS مدل Sony Xperia S توانايي كار با سيستم مكان‌يابي روسي GLONASS را هم دارد. 

اين تلفن هوشمند با انواع شبكه‌هاي فركانسي نسل دوم و نسل سوم سازگار است.

سخت افزار و نرم‌افزار
در پي سياست اخير سوني-اريكسون(و اكنون سوني) سيستم عامل اين هوشمند نيز آندرويد گوگل نسخه ۳/۲ (نان زنجفيلي) است. 
سوني قول داده تا ماه آينده امكان ارتقاي سيستم عامل اكسپريا-اس به آخرين ورژن يعني ۴.۰ را فراهم كند، گرچه شخصا قول مي‌دهم در كار با اين سيستم عامل از لحاظ راحتي و گستردگي كاربردها و حتي براي نصب هرگونه برنامه با هيچ محدوديت و مشكلي مواجه نخواهيد شد. 

تنها مشكل گزارش‌شده در برقراري ارتباط با سيستم‌هاي مك خصوصا Snow Leopard است كه آن هم احتمالا براي كاربران داخلي اهميت چنداني نخواهد داشت.
چيپ‌ست گوشي از نوع Qualcomm MSM۷۲۶۰ اسنپ دراگون است كه يك پردازنده قدرتمند دوهسته‌اي با سرعت پردازش GHz ۵/۱ به علاوه يك RAM يك گيگا بايتي روي آن سوار شده‌اند. 

پردازنده گرافيكي يا همان GPU هم از نوع Adreno ۲۲۰ است. از لحاظ امكانات نرم‌افزاري آن نيز از جمله مي‌توان به پشتيباني فلش ادوبي و HTML۵ و نيز جاوا با امولاتور MIDP اشاره كرد.

باتري
همچنان كه اشاره شد، باتري غيرقابل تعويض است. اما چندان جاي نگراني نيست؛ چون عمر باتري ليتيومي(با توان mAh۱۷۵۰) اين موبايل بالاست و به احتمال زياد آخرين قطعه تلفن همراه خواهد بود كه عمر مفيدش به پايان خواهد رسيد! 
در شبكه‌هاي نسل دوم زمان كاركرد استندباي گوشي تا ۴۵۰ ساعت و در صورت مكالمه مداوم تا هفت و نيم ساعت اعلام شده است. 
گرچه با توجه به وفور برنامه‌هاي موجود روي اين تلفن همراه، معمولا روزي يك بار شارژ آن لازم مي‌شود.

جمع بندي
از چند اشكال جزئي گوشي كه بگذريم -كه اغلب هم ناشي از عزم سوني در بنيان نهادن شيوه جديد طراحي اسمارت‌فون‌هاي خود است- Sony Xperia S را واقعا مي‌توان اسمارت فوني با وصف «لبه تكنولوژي» محسوب كرد. 
دوربين، كاركرد سيستم عامل، سخت افزار و صفحه نمايش، همگي شاهدان اين مدعايند. 
فقط بد نبود سوني دست كم دو ماهي صبر مي‌كرد و از همان ابتدا Sony Xperia S را مجهز به آخرين نسخه آندرويد يعني ۴.۰ روانه بازارهاي جهاني مي‌كرد. 

در خصوص قيمت اين مدل در بازارهاي داخلي به علت تازگي عرضه آن نمي‌توان با اطمينان رقمي را اعلام كرد؛ اما قيمت جهاني Sony Xperia S از سوي سازندگان در اروپا ۴۳۰ يورو اعلام شده است. 
تبديلش به نرخ شناور روز با خود شما!
کد مطلب: 22479
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام