۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۰۰

دونده پيشتاز نوكيا (نقد و بررسي Nokia 603)

ایتنا- مدل 603نوکیا، یک گوشی مناسب برای اقشار متوسط و در عین حال برخوردار از خصوصیات یک اسمارت‌فون می‌باشد.
دونده پيشتاز نوكيا (نقد و بررسي Nokia 603)

حسین رسولی
نوكيا ۶۰۳ را مي‌توان پيشقراول سري جديد سيستم عامل نوكيا، سيمبين بلي دانست. 
يك گوشي با ظاهري معمولي كه وقتي صفحه نمايش ۵/۳ اينچي و پردازنده يك گيگاهرتزي آن را در كنار دوربين ۵ مگاپيكسلي با قابليت فيلمبرداري ۷۲۰p مي‌گذاريم، مشخص مي‌شود با يك گوشي از سري mid-range نوكيا ولي با بهترين امكانات مواجه هستيم.

در ادامه با تلفن همراه جديد Nokia ۶۰۳ بيشتر آشنا مي‌شويم.

طراحي
از نظر ضخامت اين مدل نسبت به مدل‌هاي كنوني ديگر نسبتا چاق است(۵/۰ اينچ) و ممكن است گذاشتن آن در جيب كمي جلب توجه كند. 
اما طراحي منحصر به فرد و كاملا ارگونوميك و خوش دست بودن آن، اين نقطه ضعف ظاهري را توجيه مي‌كند.

صفحه نمايش لمسي
۵/۳ اينچي آن از نوع IPS-LCD است و تا ۳۶۰ در ۶۴۰ پيكسل را پشتيباني مي‌كند، يعني به عبارت ديگر چگالي پيكسل ۲۱۰ppi كه فقط موقع خواندن متن‌هاي خيلي ريز امكان دارد كمي اذيت كند. 
گستره ديد از زوايا كاملا مطلوب است و روشنايي آن كه تا ۱۰۰۰ نيت مي‌رسد، جاي هيچ گونه نگراني از اين بابت باقي نمي‌گذارد. به اضافه اينكه به مدد فناوري Clearback به كاررفته در اين محصول، بازتابش نور به حداقل مي‌رسد.

اين مدل در دو رنگ مشكي و سفيد عرضه شده. البته تعدادي قاب قابل تعويض هم به رنگ‌هاي مختلف طراحي شده كه يكي از آنها به صورت رايگان داخل جعبه در اختيار كاربر قرار مي‌گيرد. 


سخت افزار
نوكيا ۶۰۳ داراي يك پردازنده قوي يك گيگاهرتزي با ۵۱۲MB رم است. ضمن اينكه خود گوشي دو گيگابايت ظرفيت دارد كه از طريق درگاه كارت Micro SD قابل افزايش است.
درمورد دوربين هم بايد گفت جلوي گوشي خبري از آن نيست، ولي پشت گوشي يك دوربين ۵ مگاپيكسلي خوب بافوكوس ثابت و البته متاسفانه بدون فلش LED به مانند مدل‌هاي Nokia۷۰۰ و Nokia ۷۰۱ تعبيه شده است.

نرم‌افزار
همان طور كه اشاره شد، در تداوم سياست جديد نوكيا، روي اين گوشي سيستم عامل Symbian Belle نصب است.
گوشي لمسي است و به تبع داراي يك صفحه كليد مجازي براي شماره‌گيري، تايپ متون و امثال اين كارهاست. 
در عمل به‌رغم نسبتا كوچك بودن حروف، تجربه كار با صفحه نمايش ۵/۳ اينچي مدل ۶۰۳ بسيار لذت‌بخش بود.

خوشبختانه در اين مدل(برخلاف برخي همتايانش) نرم‌افزارهاي مفيد متعددي از پيش نصب است. 
از جمله Quick Office براي باز كردن فايل‌هاي اسنادي،Adobe Reader براي خواندن فايل‌هاي PDF، ديكشنري ABC، برنامه Shazam براي تشخيص صدا و البته اديتورهاي عكس و ويدئو. دو بازي لمسي محبوب Angry Birds و Fruit Ninja را هم بايد به اين فهرست اضافه كنيم تا معلوم شود نوكيا اين بار هواي بازي دوستان را هم داشته است.

قابليت‌هاي ارتباطي
راديوي FM، بلوتوث، واي‌فاي، NFC و A-GPS همگي در اين گوشي حضور دارند. 
ضمن اينكه اگر در يك شبكه موبايل نسل سومي حضور پيدا كرديد، مي‌توانيد با استفاده از قابليت ارتباطي پنج بانده HSDPAآن براي دانلود تا سقف ۱۴.۴Mbps بهره ببريد و به همراه خود بباليد.
روي گوشي برنامه Nokia Maps with Drive نصب است كه به وسيله آن قادر خواهيد بود به رهياب‌هاي ماهواره‌اي GPS متصل شده و از امكان راهبري برنامه به همراه راهنماي صوتي(كه هر دو را نوكيا به رايگان و به صورت مادام‌العمر در اختيار كاربران قرار داده) بهره ببريد. به علاوه اينكه(در برخي شهرها) امكان مسيريابي بر اساس ترافيك نيز موجود است.
فناوري نوين ارتباطات كوتاه برد (NFC) هم در اين مدل تعبيه شده. به خاطر همين تازگي و ناآشنا بودن اين فناوري، ويدئوهايي آموزشي هم درباره كاربرد NFC در گوشي گنجانده شده است. 

وبگردي
تجربه كار در محيط اينترنت با نوكيا ۶۰۳ نسبت به اسلافش مطبوع‌تر مي‌نمايد. 
بدون شك اين بهبود را گوشي مديون افزايش سرعت سخت‌افزاري و بهينه‌سازي‌هاي صورت‌گرفته در سيستم عامل سيمبين‌بلي‌است. پيمايش و حركت در صفحات كاملا كاربردي صورت مي‌گيرد و نمي‌توان اشكالي به آن وارد دانست. 
گرچه باز هم به پاي آندرويد يا ويندوزفون ياiOS نمي‌سد. هوشمندي مرورگر هم از نقاط قوت آن است كه به خوبي چك باكس‌ها و فيلدهاي متني را تشخيص مي‌دهد. 
ضمن اين‌كه توانايي پركردن خودكار فرم‌ها را هم دارد. 
متاسفانه نسخه مرورگر اينترنتي موجود روي مدل ۶۰۳ از برنامه فلش ادوبي پشتيباني نمي‌كند. 
لذا امكان اجراي بازي‌هاي اينترنتي يا تماشاي اكثر فيلم‌ها در آن وجود ندارد. البته از برنامهflash Litc ۴.۰ پشتيباني مي‌شود كه به لطف آن فقط مي‌توان آگهي‌هاي فلشي را ديد!

دوربين
رابط نرم‌افزاري دوربين مجهز به قابليت‌هاي مفيدي است؛ چون تشخيص چهره، تنظيم روشنايي، رنگ و تيزي تصوير و چند افكت براي اضافه كردن به عكس گرفته شده، اما به دوربين Nokia ۶۰۳ ايرادهايي هم وارد است. 
از جمله فوكوس ثابت كه اجازه اجراي ماكروهاي مختلف را نمي‌دهد و فقط مي‌توان روي تصويربرداري مطلوب از فاصله‌اي ثابت از لنز(حدود ۴۰ سانتي‌متر) حساب كرد.
فيلم‌برداري با گوشي با كيفيت ۷۲۰p HD و سرعت ثابت ۳۰fps صورت مي‌گيرد؛ اما بازهم در عمل ويدئوهاي گرفته شده خيلي واضح و پرجزئيات به نظر نمي‌رسد. 
در كل بايد گفت عملكرد دوربين اين گوشي خوب است؛ اما نمي‌توان آن را در رده دوربين‌هاي عالي موجود روي محصولات نوكيا قرار داد.

كاركرد
كيفيت صداي دريافتي در Nokia ۶۰۳ خوب ارزيابي مي‌شود. گرچه به نظر مي‌رسد صداي ارسالي به اين خوبي نيست. آماري كه در خصوص كاركرد باتري اعلام شده، ۷ساعت مكالمه در حالت ۳G و ۲۰ روز باقي ماندن در حالت آماده به كار است؛ كه آمار متوسطي محسوب مي‌شود.

جمع‌بندي
تلفن همراه جديد Nokia ۶۰۳ توانسته است مقصود سازندگانش را از لحاظ عرضه يك گوشي مناسب اقشار متوسط و برخوردار از خصوصيات يك اسمارت فون امروزي، برآورده كند. 
طراحي ارگونوميك بدنه، نمايشگر پرنور و كيفيت دوربين مطلوب آن، اين مدل را به يك تلفن هوشمند مطلوب روي پلتفرم سيمبين بلي، تبديل كرده است. 

برنامه راهيابي رايگان Nokia Maps، فناوري جديد NFC و تعداد رضايت‌بخش برنامه‌هاي نصبي روي گوشي را نيز بايد به فهرست مزاياي اين مدل افزود.
امروزه روز كه آندرويد به سلطان بلامنازع تلفن‌هاي هوشمند با برندهاي مختلف دنيا تبديل شده، تلاش نوكيا براي معرفي و برجسته سازي امكانات سيستم عامل Belle قابل تقدير است. 
گرچه بازهم وفور برنامه‌هاي متفرقه براي آندرويد و پشتيباني از ادوبي فلش را مي‌توان جزو نقاط برتري آندرويد دانست. 

اگر بخواهيم Nokia ۶۰۳ را با يك مدل آندرويدي مشابه مقايسه كنيم، گمان كنم مدل Xperia Neo سوني اريكسون نزديك‌ترين گزينه باشد؛ كه طراحي جالب‌تر، صفحه نمايش باكيفيت‌تر و بزرگ‌تر و دوربين بهتري همراه با فلش دارد.
يا Galaxy Arc ساسمونگ كه تقريبا همان قابليت‌هاي مدل ۶۰۳ نوكيا را دارد؛ اما قيمتش به طور قابل توجهي پايين‌تر است. قيمت Nokia ۶۰۳ تقريبا در حدود گوشي ويندوز فوني Optimus ۷ ال‌جي است. 

با اين اوصاف گرچه دستاورد نوكيا در مدل ۶۰۳ قابل تحسين است؛ اما اوضاع بازار حكايت از آن دارد كه اين غول فنلاندي براي تثبيت جايگاه خود در بازار و باقي ماندن در ميدان رقابت، بايستي تلاش بيشتري كند تا بتواند براي سيستم عامل جديد خود Belleبه وسيله محصولات جديدش، جايگاهي به مانند سيستم عامل افسانه‌اي و موفق پيشين خود Symbian فراهم كند.
 
کد مطلب: 22458
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام