۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۲۱:۱۰

وقت آن رسیده که اپل سرزمین رویا‌ها را ترک کند

ایتنا - داشتن مشتریان تکراری قطعا خوب است اما موجب رشد نمی‌شود.
وقت آن رسیده که اپل سرزمین رویا‌ها را ترک کند


جیسون پرلاو، سردبیر مجله ZDNet و از کار‌شناسان برجسته حوزه فناوری در مقاله‌ای به آینده شرکت اپل می‌پردازد.
او معتقد است حال که اپل «پیتر پان» رویا‌پرداز خود را از دست داده است وقت آن رسیده که دیگر بزرگ شود و از «سرزمین رویا‌ها» بیرون بیاید.

به اعتقاد او راهکارهای سازمانی، بازار جدیدی است که اپل باید برای باقی ماندن در عرصه رقابتی فناوری روز وارد آن شود.
به گزارش ایتنا از همکاران سیستم او در این مقاله می‌نویسد:


در نمایش موزیکال پيتر پان ترانه معروفی هست به نام «من نمی‌خواهم بزرگ شوم» اگر اپل می‌خواست سرودی اختصاصی برای خود انتخاب کند شاید این بهترین انتخاب بود.

در ۱۵ سال گذشته اپل یک شرکت متمرکز بر کالاهای مصرفی بوده که بازتاب دیدگاه‌های رهبر قدرتمند و رویا‌پرداز خود استیو جابز با شخصیت والت دیسنی گونه‌اش بوده است که مسیر موفقیت این شرکت را هموار کرده بود.
اما حال وقت آن رسیده است اپل بعد از خداحافظی با منبع اصلی رویاهای خود به این فکر کند که می‌خواهد وقتی بزرگ شد چه کاره شود.

آری، کالاهای مصرفی شیک همچنان مرکز توجه عمده‌ای خواهد بود اما اپل نمی‌تواند فقط با تولید اسباب بازی‌های عالی به کارش ادامه دهد.

شرکت اپل پس از استیو جابز، باید در دنیای تکنولوژی رو به پیشرفتی حضور داشته باشد که توسط رقبا و سازمان‌هایی ایجاد شده است که در جست‌و‌جوی راهکارهای جدید و یکپارچه دسکتاپ و موبایل هستند. این‌‌ همان چیزی است که اکنون اپل آن را به مشتریان خود ارایه نمی‌دهد: محصولاتی باز به روی دیگران تا بتواند شرکای مورد نیاز برای تولید راهکارهای مورد نیاز مخاطبانش را جذب کند.

نکته این است که اپل پس از این دیگر نباید در عرصه رقابت از تاکتیک‌های ارعاب کننده رهبر فقیدش استفاده کند، مهم نیست که چند ده میلیارد دلار در حسابش دارد.

اگر به ارقام فروش سه ماهه سوم اپل دقت کنیم، متوجه می‌شویم که درآمد اپل به طور عمده مبتنی بر مدل مشتریان تکراری است.
داشتن مشتریان تکراری قطعا خوب است اما موجب رشد نمی‌شود.

با وجود پشتوانه مالی عظیم این شرکت، اپل برای حفظ موقعیت خود با چالش‌هایی مواجه است.
اپل وابسته به درآمدی با مدل حقوق بگیری است که براساس آن مشتریان کنونی‌اش هر دو سال یکبار با یک محصول جدید این شرکت به روز می‌شوند.

آی‌پدهای اپل نه تنها بازار فروش نوت بوک‌های رقبایش را کساد کرده بلکه برای فروش مک بوک‌های خودش هم دردسرساز شده است.

اپل هم اکنون نه تنها در حال رویارویی با چالش‌های توسعه است، با رقابت‌های سنگینی نیز در رابطه با نسخه‌های روزبه روز در حال پیشرفت اندروید، ویندوز ۸ و Windows Phone روبرو است.

اپل برای باقی ماندن نه تنها باید همچنان به ارائه نسخه‌های جدید و به روزرسانی شده محصولات داغ پرفروشش ادامه دهد بلکه باید به فکر گسترش فعالیتش به بازارهای جدید باشد.

محصولات سازمانی بازاری است که اپل باید به آن بیندیشد اما برای این کار این شرکت باید بتواند چرخشی بنیادی در ایدئولوژی‌های خود بدهد.

اولین گام در راه ورود به این بازار جدید می‌تواند این باشد که اپل سیستم عامل iOS خود را با مجموعه‌اي از اپلیکیشن‌های تجاری که توسط دیگر شرکت‌ها تولید می‌شود قابل یکپارچه‌سازی کند و یا سرور Mac OS X خود را قوی‌تر کند تا بتواند با سخت‌افرارهای سرورهای دیگر قابل استفاده باشد.

اگر کسی باشد که بتواند چنین مسیری را باز کند مدیر عامل اپل، تیم کوک است که تیم مدیران برجسته دستچین استیو جابز را پشت سر خود دارد به اضافه ۱۲ سال تجربه شخصی که در تولید و توسعه نرم‌افزارهای سازمانی در آی‌بی‌ام دارد.

هر چند دستیابی به این هدف نیازمند سختکوشی بسیار و نیز مقادیر زیادی پول و وقت است تا بتوانند شرکایی جلب کنند. چیزی که همیشه نقطه ضعف اپل بوده است. موفقیت در این کار مستلزم از دست دادن حدی از کنترل و مشارکت با دیگران است.

در دوران استیو جابز حتی فکر هر نوع از دست دادن کنترل غیرممکن بود. اما شاید در دوران تیم کوک این کار میسر باشد.
 
کد مطلب: 20175
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام