۰
plusresetminus
چهارشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۲۲:۱۱
بررسي مادربرد GA-H61M-USB3-B3 گيگابايت

ساده، اما کاربردي

ایتنا - مادربرد GA-H۶۱M-USB۳-B۳ مادربردي است که بر پايه چيپ‌ست H۶۱ بنا شده و قصد رفع نياز کاربراني را دارد که در پي کارايي بالا با قيمت بسيار کم مي‌باشند. ا
ساده، اما کاربردي


تقريباً يک سال است که از عرضه چيپ‌ست‌هاي مبتني بر سوکت ۱۱۵۵ شرکت اينتل گذشته است و تمام توليدکنندگان بزرگ و کوچک، گستره عريض و طويلي از مادربرد‌هاي بر پايه اين چيپ‌ست ساخته و به بازار روانه کرده‌اند.

همان‌طور که شما هم مي‌دانيد اين دسته از محصولات در رده‌هاي High-End، مياني و رده محصولاتي با قيمت‌هاي کم عرضه مي‌شوند تا شرکت‌هاي توليدکننده بتوانند محصولاتي درخور نياز تمام مصرف‌کنندگان ارائه کنند. شرکت گيگابايت يکي از همين توليدکنندگان بزرگ مادربرد در جهان مي‌باشد که سابقه‌اي درخشان دارد؛ به‌علاوه اينکه مي‌توان گفت در کشور خودمان، همگان قطعه مادربرد را با نام گيگابايت در ذهن خود پيوند داده‌اند.

اين شرکت که در عرضه گستره وسيع محصولات نيز شهرت دارد، از مادربرد‌هاي مبنتي بر چيپ‌ست H۶۱ نيز مدل‌هاي ريز و درشتي را ارائه کرده است. يکي از اين مدل‌ها GA-H۶۱M-USB۳-B۳ نام دارد که قصد بررسي اجمالي آن را داريم.

مادربرد GA-H۶۱M-USB۳-B۳ مادربردي است که بر پايه چيپ‌ست H۶۱ بنا شده و قصد رفع نياز کاربراني را دارد که در پي کارايي بالا با قيمت بسيار کم مي‌باشند. امکان استفاده از تمام پردازنده‌هايي که قابليت سوار شدن بر روي سوکت ۱۱۵۵ را دارند، در اين مدل فراهم شده است. همچنين شرکت گيگابايت براي کاهش قيمت اين محصول تنها دو عدد رابط ماژول‌هاي حافظه‌اي که تا ۱۶ گيگابايت ظرفيت را پشتيباني مي‌کند را بر روي اين مادربرد قرار داده که براي استفاده غيرتخصصي از اين محصول کاملاً مناسب است.

اين دو رابط از ماژول‌هاي DDR۳ ۱۳۳۳/۱۰۶۶/۸۰۰ پشتيباني مي‌کنند؛ اما به دليل خلوت‌تر شدن فضاي احاطه کننده نواحي پردازنده، ديگر نيازي به سينک‌هاي خنک‌کننده نبوده و نگراني فشار وارده بر فن پردازنده از بين مي‌رود. از طرف ديگر اضافه شدن يك فاز ديگر به سه فاز برق‌رساني به پردازنده اصلي سيستم، نوعي افزايش امنيت و پايداري را براي پردازنده فراهم مي‌آورد. با تمام اين تفاسير در رابطه با قيمت پايين اين محصول، شرکت گيگابايت منعي براي تعبيه فناوري جديدش با نام Touch BIOS در اين محصول پيدا نکرده است و اگر يک نمايشگر با قابليت Touch داريد، مي‌توانيد از اين فناوري اختصاصي بهره ببريد.

مدل‌هاي مشابه برند‌هاي ديگر اين مادربرد نيز در بازار يافت مي‌شوند. اما طي يک بررسي ساده متوجه استفاده قطعات خاصي در اين مادربرد از سوي شرکت گيگابايت مي‌شويد.

در واقع شرکت گيگابايت با مجهز کردن مادربرد‌هاي خود به ويژگي Super۴، خود را متعهد کرده است که از اجزاي بسيار باکيفيت و ويژگي‌هايي در اين دسته از محصولات خود استفاده کند که طول عمر قطعات به‌طور قابل توجهي بالا رود. ويژگي مانند بايوس دوگانه که باعث مي‌شود در صورت خرابي يکي از بايوس‌ها، شما با ديگري به کارتان ادامه دهيد؛ و يا استفاده از خازن‌هاي تمام جامد که در کشور ژاپن توليد شده‌اند و عمري بيش از ۵۰۰۰۰ ساعت دارند؛ MOSFET‌هايي که مقاومت داخلي کمتري دارند و چوک‌هايي که هسته‌هاي آنها از جنس فريت مي‌باشد؛ در نتيجه اين مادربرد محصولي است که مي‌توانيد از آن براي ساليان سال در ادارات خود کار بکشيد.

ديگر ويژگي اين مادربرد و يا در واقع چيپ‌ست H۶۱، پشتيباني از گرافيک‌هاي مجتمع شده در پردازنده‌هاي شرکت اينتل مي‌باشد. با استفاده از چيپ مجزا براي کنترل درگاه‌هاي USB ۳.۰ در اين مادربرد شاهد افزايش سرعت درگاه‌هاي مذکور نيز هستيم. تنها در پنل پشتي، تعداد اين درگاه‌ها به دو عدد و تعداد درگاه‌هاي نسخه قبلي آن يعني USB ۲.۰ به چهار عدد مي‌رسد. نکته قابل ذکر ديگر پشتيباني اين محصول از نرم‌افزار Smart ۶ اينتل مي‌باشد که شامل ويژگي‌هايي در زمينه افزايش سرعت راه‌اندازي سيستم، افزايش کارايي، بازيابي و ... مي‌باشد. در مجموع با مقايسه مزاياي اين مادربرد و قيمت آن، مي‌توان آن را يکي از گزينه‌هاي اصلي براي خريدي با بودجه کم در نظر گرفت. مادربرد GA-H۶۱M-USB۳-B۳ گيگابايت را مي‌توانيد با گارانتي آواژنگ در بازار‌هاي معتبر کشور پيدا کنيد.
کد مطلب: 19347
نام شما
آدرس ايميل شما