۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۱۲

کودکان و نوجوانان، قربانیان اصلی حملات اینترنتی در فصل تابستان

ایتنا - شرکت های امنیتی نسبت به رشد حملات اینترنتی در فصل تابستان و لزوم افزایش تدابیر حفاظتی در رایانه های شخصی و خانگی هشدار می دهند.






بنابر گزارش ایتنا، لابراتوارهای کشف و تحلیل تهدیدهای رایانه ای، افزایش میزان دسترسی کودکان و نوجوانان به اینترنت در فصل تابستان و نیز بی تجربگی و خامی رفتار آن ها در این شبکه جهانی، مهمترین عامل افزایش حملات ویروسی، نفوذهای غیر مجاز، سرقت اطلاعات شخصی و خصوصی و نیز سوء استفاده های غیر اخلاقی از آن ها محسوب می شود...

در همین رابطه، لویس کرونز، مدیر فنی PandaLabs براین عقیده است که کودکان و نوجوانان شکننده ترین حلقه امنیتی و حفاظتی در میان کاربران اینترنت در سرتاسر جهان هستند و به همین دلیل تلاش برای افزایش آگاهی های حفاظتی آنان و تمرکز امنیتی بر روی این نسل کاملاً جدید و بی تجربه از کاربران، می تواند در ارتقای امنیت عمومی اینترنت و رایانه ها موثر باشد.

بنابراین علاوه بر راهکارهای معمول و مهم در حفاظت از اطلاعات و تجهیزات رایانه ای، از کاربران و نیز خانواده ها خواسته شده تا در دوره های خاصی که هشدارهای امنیتی صادر می شود، نسبت به امنیت رایانه های شخصی و خانگی و نیز نظارت بر فرزندان خود حساس تر باشند...

در این میان شبکه های اجتماعی در اینترنت یکی از مهمترین مواردی ست که به مراقبت حداکثری نیاز دارند ... به ویژه اکنون که تعداد کاربرانی که از این پایگاه های اجتماعی بازدید می کنند و یا به عضویت آن ها در می آیند افزایش فوق العاده ای یافته است. جای تعجب نیست اگر در روزهای اخیر تعداد لینک های آلوده و مخرب و نیز تنوع فایل های ویروسی در شبکه های اجتماعی به شدت رشد کرده باشند.

علاوه بر این که شبکه های اجتماعی می توانند مزیت هایی داشته باشند، اما خانواده ها باید نهایت دقت و نظارت را بر رفتار و عملکرد فرزندان خود در این شبکه ها اعمال کنند ... چون علاوه بر افزایش احتمال سوء استفاده های اخلاقی، آسیب پذیری و آلودگی رایانه های شخصی از طریق کلیک بر روی لینک های آلوده و دانلود مستقیم فایل های مخرب و نیز سرقت اطلاعات شخصی و ارزشمند، کمترین نتیجه استفاده بدون مراقبت از اینترنت و شبکه های اجتماعی خواهد بود ... به گفته لویس کروتر ، به عنوان نخستین گام برای حفاظت از کودکان و نوجوانان در اینترنت ، نصب یک ابزار مؤثر کنترل والدین، کاملاً ضروری به نظر می رسد.

PandaLabs، به کلیه کاربران رایانه، به ویژه به خانواده هایی که فرزندان کودک و نوجوان آن ها به اینترنت دسترسی دارند توصیه کرده است تا برای عدم ایجاد آلودگی و اختلال در رایانه های شخصی خود و نیز جلوگیری از سرقت اطلاعات شخصی و سوء استفاده های اخلاقی موارد زیر را حتما رعایت کنند:

به عنوان نخستین دستورالعمل حفاظتی ، مراقب اطلاعاتی که در شبکه های اجتماعی وارد می کنید باشید...

دقت کنید که جزئیات محرمانه و خصوصی نباید به هیچ عنوان در این پایگاه های اینترنتی قرارداده شوند، این جزییات ممکن است شامل آدرس دقیق محل سکونت و کار ، ریز اطلاعات شخصی و نیز برنامه های شما برای مسافرت یا گذراندن تعطیلات باشد.

از ابزار کنترل والدین (Parental Control) که معمولاً بخشی از نسخه های رسمی نرم افزارهای امنیتی هستند، استفاده کنید...

این ابزار به خوبی قدرت کنترل و نظارت شما را بر دسترسی کودکان و نوجوانان به اینترنت افزایش می دهند. ایده خوبی ست اگر بتوانیم برای فرزندانمان یک بازه زمانی مناسب تعریف کنیم تا دسترسی آن ها به اینترنت تنها در این بازه زمانی امکان پذیر باشد و یا بتوانیم صفحاتی را که حاوی مطالب خشن ، غیر اخلاقی و مشکوک هستند را به طور کامل فیلتر کنیم و یا حتی در انتهای هر روز گزارش کاملی از فعالیت های اینترنتی کودکان و نوجوانان داشته باشیم ... تمام این ها با نصب یک ابزار کنترل والدین مانند نرم افزار Panda Internet Security، قابل اجراست.

مراقب نامه ها و پیغام های الکترونیک خود باشید ...

صندوق های پست الکترونیک و یا نرم افزارهای ارسال و دریافت پیام های فوری (چت)، یکی از مهمترین کانال های نفوذ و انتشار ویروس های رایانه ای محسوب می شوند؛ بنابراین بهتر است در نظر داشته باشید که بسیاری از نامه های الکترونیک یا پیام های فوری حاوی لینک های اینترنتی، آلوده به بدافزار یا کد مخرب هستند، به ویژه آن هایی که از شما درخواست می کنند تا اطلاعات شخصی یا محرمانه خود را در قالب فرم های اینترنتی برایشان ارسال نمایید یا یک فایل ویدوئی جالب و جذاب را دانلود کنید.

پاندا به تمام کاربران اینترنت توصیه می کند که هر پیغام یا نامه الکترونیک با منبع ناشناس و مشکوک را قبل از باز کردن به طور کامل حذف کنند.

۴- حداکثر جوانب حفاظتی را در هنگام کار با رایانه های اشتراکی مثل کافی نت ها یا اماکن عمومی در نظر بگیرید ...

هیچ نوع رمز عبوری را در رایانه های اشتراکی که معمولا در مکان های عمومی مانند کافی نت ها هستند وارد نکنید، مگر این که از امنیت کامل آن ها مطمئن باشید. اما مطلقاً هیچ نوع عملیات بانکی، مالی و اعتباری را از طریق رایانه های عمومی انجام ندهید.

۵- اصلاحیه های امنیتی مربوط به سیستم های عامل و برنامه های کاربردی مهم را به صورت دوره ای نصب کنید...

این اصلاحیه ها برای پوشش حفره هایی ست که معمولا مورد سوء استفاده هکرها و مجرمان اینترنتی قرار می گیرند تا براحتی به درون رایانه های شخصی و سازمانی نفوذ کرده و فعالیت های مجرمانه خود را انجام دهند.

برای نصب این اصلاحیه ها ، بهترین راهکار فعال کردن بروزرسانی خودکار سیستم های عامل و توجه به هشدارهای امنیتی نرم افزارهای مهم دیگر در زمینه بروزرسانی و نصب اصلاحیه های امنیتی ست ...

۶- به شبکه های بی سیم ناامن ، متصل نشوید ...

هیچ تضمینی وجود ندارد ... ممکن است این شبکه ها توسط خرابکارانی اداره می شود که با اتصال به آن ها هر نوع اطلاعات ارسالی و دریافتی شما از طریق اینترنت، در معرض سرقت و سوء استفاده قرار بگیرد. بنابراین همیشه از خدمات اینترنت بی سیم که توسط مراکز معتبر به شما ارائه می شوند ، استفاده کنید.

۷- و اما مهمترین نکته حفاظتی ...

از نسخه رسمی یک نرم افزار امنیتی پیشرفته و قدرتمند استفاده کنید. این نرم افزار ها باید دارای قابلیت فعالسازی، پشتیبانی فنی و نیز قابلیت های متنوع حفاظتی باشند تا بتوانید از امنیت کامل اطلاعات و ارتباطات رایانه ای خود اطمینان داشته باشید، از کار با اینترنت امن لذت ببرید، با آرامش خیال به تبادل اطلاعات بپردازید و کودکان و نوجوانان خود را از معرض انواع تهدیدهای اینترنتی و اطلاعات و محتویات نامناسب دور نگاه دارید ...

برای اطلاعات بیشتر و دریافت اطلاعات آموزشی در زمینه امنیت اینترنت در خانواده، می توانید به پایگاه اینترنتی www.protectyourfamily.pandasecurity.com مراجعه کنید.



ترجمه و ویرایش خبر: اسماعیل ذبیحی
کد مطلب: 18698
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام