۰
plusresetminus
يکشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۵۹

نرم افزار های جاسوسی در رایانه

ایتنا - Spywareها خود نرم‌افزارهاي مستقلي هستند كه توسط برخي افراد سودجو طراحي شده‌اند.
نرم افزار های جاسوسی در رایانه
اجراي نرم‌افزارهاي جاسوسي (spyware) برروي سيستم‌هاي رايانه‌اي مسيري را براي كنترل اين سيستم‌ها براي شيادان باز مي‌كند كه بايد در ورود اطلاعات اينترنتي بسيار مراقب بود.

به گزارش ایتنا به نقل ازخبرگزاري دانشجويان ايران، با گسترش تكنولوژي اطلاعات و روند صعودي بهره‌برداري از اينترنت، راهكارهاي نويني نيز پيش روي شيادان فضاي سايبر قرار گرفته است تا با سوء استفاده از افكار و تصورات برخي افراد ساده به ضربه زدن به آن‌ها اقدام كنند.

ويروس‌ها و كرم‌هاي اينترنتي كه از اوايل گسترده شدن فضاي وب براي آزار و اذيت كاربران طراحي شده بودند، چندي است كه جاي خود را به نرم‌افزارهاي جاسوسگري كه از آن‌ها به Spyware ياد مي‌شود داده‌اند زيرا اين نرم‌افزارهاي مخرب با توجه به گستردگي‌شان قابل دربرگيري تمامي ويروس‌ها و تروجان‌ها نيز هستند.

ويروس‌ها اغلب برگرفته شده از برخي كدهاي مخرب و در متن برخي برنامه‌ها و كاربردها قرار دارند ولي Spywareها خود نرم‌افزارهاي مستقلي هستند كه توسط برخي افراد سودجو طراحي شده‌اند و درصدد درآمدزايي با كلاه برداشتن از سر كاربران اينترنتي است.

اين نرم‌افزارها گونه‌هاي مختلفي دارند كه مهم‌ترين‌ آن‌ها Rootkitها، Keyloggerها و Adwareها هستند.

Rootkitها امكان كنترل سيستم‌ها را از راه دور براي شيادان ممكن مي‌سازند تا هرگونه اعمالي كه مي‌خواهند برروي سيستم انجام دهند؛ Keyloggerها درصدد كشف و به دست آوردن اطلاعات شخصي و رموز و نام‌هاي كاربري افراد هستند كه فعاليت آن‌ها در كشف اطلاعات مربوط به حساب بانكي افراد از طريق تراكنش‌هاي اينترنتي است و Adwareها بدون اينكه كاربر مديريتي برروي سيستم خودش داشته باشد، آگهي‌هاي تبليغاتي را براي او به نمايش درمي‌آورد تا با انتخاب طرف به صفحه هدايت شده بتواند به اهدافش برسد.

تمامي نرم‌افزارهاي Spyware در ابتداي ورودشان به يك سيستم قابل كنترل هستند زيرا براي فعال كردن و يا دانلود يك نرم‌افزار اين كاربر است كه بايد اجازه ورود به سيستم را بدهد ولي بعد از ثبت اين نرم‌افزارها برروي سيستم ديگر اطميناني نيست كه ايمني رايانه هم‌چنان حفظ شود و به همين علت است كه به كاربران توصيه مي‌شو هرگز به دانلود و دريافت نرم‌افزارها، فايل‌ها و برنامه‌هايي كه نسبت به آن‌ها اطمينان كافي ندارند، پرهيز و گول هر تبليغ و آگهي را نخورند.

اغلب Spywareها با اهداف شومي شكل گرفته‌اند و در قبال آلودگي يك سيستم از كاربر هزينه‌هاي هنگفتي را جهت پاكسازي طلب مي‌كنند، در حاليكه پشت فعاليت تمامي ويروس‌ها اهداف شيادانه نيست و افراد طراحان آن گاهي درصدد آن هستند كه با حمله به يك سامانه، مديران فني را از حفره‌هاي امنيتي با خبر سازند و پس از رسيدن به هدف‌شان فعاليت خود را متوقف مي‌كنند.

از عمده‌ترين آثار spywareها كاهش سرعت سيستم‌هاي رايانه‌يي و اختلال در عملكرد آن‌هاست؛ به گونه‌اي كه كار با آن واقعا خسته كننده مي‌شود و هرچند برخي از آن‌ها قابل تشخيص توسط آنتي‌ويروس‌ها هستند اما اين موضوع عموميت ندارد و در اكثر مواقع نمي‌توان آن‌ها را تشخيص داد.
کد مطلب: 17825
نام شما
آدرس ايميل شما