۱
۰
plusresetminus
چهارشنبه ۳ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۰۰

کوچک‌ترین باتری جهان برای رایانه‌هایی به اندازه یک ذره غبار

ایتنا - دانشمندان کوچک‌ترین باتری جهان را ساخته‌اند که می‌تواند به انرژی رایانه‌هایی به اندازه یک ذره غبار را تامین کند.
کوچک‌ترین باتری جهان برای رایانه‌هایی به اندازه یک ذره غبار

این کشف مهم نسل جدیدی از ابزارهای پوشیدنی، ایمپلنت‌های پزشکی و سایر ریزالکترونیک‌ها را که تاکنون به دلیل محدودیت‌های اندازه باتری متوقف شده بودند، فعال می‌کند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، پژوهشگران دانشگاه صنعتی کمنیتس در آلمان در مطالعه‌ای جدید با عنوان «باتری‌های روی تراشه برای رایانه‌هایی به اندازه غبار» به تفصیل بیان کردند چطور این باتری کوچک به جهش در کوچک‌سازی الکترونیک منجر می‌شود و فضایی برای «محاسبات فراگیر» ایجاد می‌کند.

این پژوهش که در نشریه «ادونسد انرجی متریالز» (Advanced Energy Materials) منتشر شد، از راهکاری به نام فرایند سوییس-رول برای ساخت باتری‌های میکروسکوپی بهره گرفت که به آن‌ها امکان می‌دهد ظرفیت انرژی ریزباتری‌های فعلی را که از راهکار انباشتگی استفاده می‌کنند، به میزان چشمگیری بهبود بخشند.

در توضیحات این مطالعه چنین آمده است: «از فرایند مونتاژ خودکار روی تراشه، معروف به میکرواوریگامی، برای تبدیل پشته‌های باریک به سوییس-رول‌های ریز استفاده می‌شود.»

«بعد از پیچیده (رول) شدن باتری، از فضای تراشه موجود به شیوه‌ای کارامد استفاده می‌شود تا یک میکروسیستم سه‌بعدی فشرده و کاملا یکپارچه در آن جای بگیرد.»

این باتری کاملا قابل شارژ است و می‌تواند تا ۱۰ ساعت ریزرایانه‌ها را تغذیه کند؛ البته هنوز معلوم نیست کی قرار است به بازار عرضه شود.

در این مطالعه چنین آمده است: «رایانه‌های با اندازه غبار تنها در صورتی به رده جدیدی از پلتفرم محاسباتی تبدیل می‌شوند که همه‌جا و همه‌وقت و با تکیه بر کارکرد انرژی مستقل در دسترس باشند.»

الیور اشمیت، استاد دانشگاه صنعتی کمنیتس، گفت: «هنوز برای این فناوری‌ ظرفیت بهینه‌سازی عظیمی وجود دارد و می‌توانیم در آینده منتظر باتری‌های به مراتب قوی‌تری باشیم.»

این تازه‌ترین پیشرفت درست چند ماه بعد از آن است که پژوهشگران ام‌آی‌تی پی‌ بردند طولانی‌ترین باتری جهان به طول ۱۴۰ متر را چگونه بسازند.

گواه اجرایی بودن این ایده که در نشریه «متریالز تودی» (Materials Today ) در دسامبر منتشر شد، این است که به لحاظ تئوری می‌توان از آن برای ساخت باتری‌های بسیار طولانی‌تری تا طول یک کیلومتر نیز استفاده کرد.  
کد مطلب: 68030
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
«دانشمندان کوچک‌ترین باتری جهان را ساخته‌اند که می‌تواند به انرژی رایانه‌هایی به اندازه یک ذره غبار را تامین کند.»
این خبر می خوانیم و بعد خبری دیگر از دیار همسایه :«طالبان پوشیدن کت و شلوار را ممنوع و گفته دانش آموزان باید با تنبان و پیراهن به مدارس بروند!!»
تفاوت اندیشه از کجاست تا کجا ، کوته بینی و ظاهر بینی آدم ها را به کجا میبرد؟
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام