۰
plusresetminus
شنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۵۹
از سال 2023

گوگل برای لپ‌تاپ‌های کروم‌بوک‌ CPUهای اختصاصی می‌سازد

ایتنا - استفاده از یک پردازنده تولید خود یک شرکت برای آن مزیت کنترل همه چیز و تلفیق بهتر سخت‌افزار و نرم‌افزار را فراهم می‌آورد، ولی این هدف بدون چالش نیز نخواهد بود.
گوگل برای لپ‌تاپ‌های کروم‌بوک‌ CPUهای اختصاصی می‌سازد
خیلی‌ها گوگل، و از جنبه تکنیکی بسیاری از شرکت‌های دیگر، را شرکت‌هایی لحاظ می‌کنند که همیشه استراتژی‌های اپل را کپی‌برداری می‌کنند، به ویژه استراتژی‌های موفق آن. در اوج بحث‌ها درباره اپل M1، شایعه شد که گوگل در حال کار بر روی سیلیکون مبتنی بر ARM خود است، سیلیکونی که بتواند به رقابت با سری پردازنده‌های Apple A برود که در سال 2010 عرضه شده بودند. البته، سیلیکون M1 قرار نبود که برای گوشی‌ها طراحی شده بود بلکه برای مک‌ها استفاده شود، و اکنون گزارش شده است که گوگل به فکر یک استراتژی مشابه است که از سال 2023 کرومبوکهای آتی بر روی پردازنده‌های برند گوگل کار کنند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، در واقع گوگل سال‌هاست که روی ایده ساخت پردازنده‌های اختصاصی خودش مشغول به کار بوده است، ولی این پردازنده‌ها عمدتا سیلیکون خاص دامنه طراحی شده برای اهداف پردازش داده‌های ابری یا یادگیری ماشین بوده‌اند. در مقابل، Google Tensor در گوشی پیکسل 6 نخستین پردازنده برنامه کاربردی یا AP مورد نظر برای اجرای همان کارکردهای چیپست Apple A یا کوالکام اسنپدراگون خواهد بود. و گوگل در حال گسترش تلاش‌هایش برای ساخت درون‌سازمانی سیلیکون برای دستگاه‌های دیگرش نیز هست.
 

وبسایت نیکی گزارش داده است که گوگل در حال توسعه یک پردازنده مشابه برای نوت‌بوک‌ها و تبلت‌های Chrome OS است و قصد دارد تا در حدود دو سال آینده این سیلیکون را به بازار عرضه کند. فعلا جزئیات فنی این چیپست کروم‌بوک اسرارآمیز اعلام نشده است، ولی احتمالاً بتوان از روی مشخصات Google Tensor تخمینی از آن داشت. البته روشن است که اسمارت‌فون‌ها و کروم‌بوک‌ها نیازهای پردازشی متفاوتی دارند، و اگر گوگل می‌خواهد که یک پردازنده قدرتمندتر مبتنی بر ARM تولید کند باید بلندپرواز باشد.
 
استفاده از یک پردازنده تولید خود یک شرکت برای آن مزیت کنترل همه چیز و تلفیق بهتر سخت‌افزار و نرم‌افزار را فراهم می‌آورد، ولی این هدف بدون چالش نیز نخواهد بود. نیاز خواهد بود که حجم بالایی از منابع R&D به توسعه تراشه برای دوره‌های زمانی طولانی‌تری تخصیص داده شود.
کد مطلب: 66023
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام