۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۴۷

چه تعداد سیم‌کارت مزاحم مسدود شده‌اند؟

ایتنا - از تاریخ ۶ مهر ماه تا ۱۲ مهرماه سال جاری، در مجموع ۴۳۷۶ سیم‌کارت ارسال‌کننده پیامک مزاحم شناسایی شده است.
چه تعداد سیم‌کارت مزاحم مسدود شده‌اند؟

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی سامانه ۱۹۵ را برای ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره‌های شخصی ارسال می‌شدند، راه‌اندازی کرده که بر اساس آن تاکنون ۱۴۱ هزار و ۷۷۵ سیم‌کارت مسدود شده است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، برای جلوگیری از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی، راه‌های مختلفی از جمله استفاده از سامانه #۸۰۰* که برای ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که از طریق سامانه‌های ارسال پیام کوتاه و با سرشماره‌های مختلف برای مشترکان تلفن همراه ارسال می‌شد، ایجاد شد؛ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) نیز سامانه ۱۹۵ را برای ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره‌های شخصی ارسال می‌شدند، راه‌اندازی کرد که تا کنون ۱۴۱ هزار و ۷۷۵ سیم‌کارت از ابتدای راه‌اندازی این سامانه مسدود شده است.

در این راستا پیمان قره‌داغی -مدیر کل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری- با اشاره به سامانه ۱۹۵ اظهار کرد: این سامانه از سال ۹۵ شروع به کار کرده و در هنگام آغاز به کار، برخی از اپراتورها عملکردشان خوب نبوده اما رفته‌رفته بهتر شده است، البته آنچه اهمیت دارد عملکرد کنونی اپراتورهاست. بععضی اپراتورها عملکرد خیلی خوبی داشتند و خودشان سامانه کشف تخلف دارند و شناسایی و قطع سرویس می‌کنند، بعضی از اپراتورها هم سامانه دارند اما هنوز به آن شکلی که مد نظر ما است، نرسیده‌اند.

دو روش شناسایی سیم‌کارت‌های مزاحم
وی با بیان این‌که سیم‌کارت‌های ارسال‌کننده پیامک به دو روش شناسایی می‌شوند، توضیح داد: یکی سامانه کشف تخلف رگولاتوری و دیگر گزارش‌های مردمی که به سرشماره ۱۹۵ ارسال می‌شود. البته بخش اعظمی از این پیامک‌ها را خودمان با سامانه کشف تخلف شناسایی می‌کنیم،‌ اما این فرصت برای مردم وجود دارد که اگر شماره‌ای برایشان پیامک مزاحم ارسال می‌کند به سرشماره ۱۹۵ بفرستند.

قره‌داغی درباره آمار مسدود کردن هریک از اپراتورها گفت: از تاریخ ۶ مهر ماه تا ۱۲ مهرماه سال جاری، در مجموع ۴۳۷۶ سیم‌کارت ارسال‌کننده پیامک مزاحم شناسایی شده است. از این تعداد بالغ بر ۶۵ درصد یعنی ۲۸۳۴ سیم‌کارت برای شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل، رتبه بعدی رایتل با ۲۴ درصد یا ۱۰۵۷ سیم‌کارت، رتبه بعدی همراه اول با ۳۰۸ مورد یا هفت درصد، رتبه بعدی شاتل موبایل با ۹۳ مورد یا دو درصد، کیش سل‌پارس با ۸۱ سیم‌کارت یا دو درصد و در نهایت کیش موبایل که سه مورد شماره شناسایی و مسدود شده است و دیگر امکان ارسال پیامک ندارند.

مدیر کل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری خاطرنشان کرد: بخشی از سیم‌کارت‌های مزاحم ممکن است مربوط به موضوع احراز هویت باشد که خیلی سفت و سخت گرفته نشده،‌ اما این موضوع در دستور کار اپراتورها قرار دارد و انتظار داریم که عدد و ارقام خیلی کمتر  از اینها باشد که ظرف هفته‌های آتی خیلی کمتر خواهد شد. همانطور که همراه اول در مقایسه با تعداد مشترکانی که دارد، این موضوع را مدیریت کرده و تعداد پیامک‌های مزاحم از این اپراتور بسیار کاهش یافته است.

قره‌داغی پیش از این از مسدودسازی خدمات هشت دفتر فروش متخلف اپراتورها و قطع ۲۵۴۸ سیم‌کارت ارسال‌کننده پیامک تبلیغاتی مزاحم از ۲۹ شهریور تا دوم مهر خبر داده بود که براساس پایش و نظارت انجام‌شده در سامانه مدیریت کشف تخلف رگولاتوری (FMS) ، ۶۷ درصد از سیم‌کارت‌های کشف‌شده مربوط به تخلف در حوزه پیامک‌های انبوه تبلیغاتی مزاحم مربوط به سیم‌کارت‌های اپراتور ایرانسل، ۲۲ درصد اپراتور رایتل، ۹ درصد اپراتور همراه اول و دو درصد به اپراتورهای مجازی تلفن همراه بوده است.

وی با بیان این‌که اولویت رگولاتوری ساماندهی مبادی صدور سیم‌کارت در اپراتورها و دفاتر پیشخوان خدمات دولت است، گفته بود: دفاتر متخلف در استان‌های سیستان و بلوچستان، مازندران، ایلام، تهران، قم و اصفهان بدون رعایت کردن الزامات احراز هویت متقاضیان، سیم‌کارت‌هائی را فعال کرده و فروخته‌اند که متخلفین از آنها برای ارسال پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم به مردم استفاده کرده‌اند. در راستای حمایت از حقوق مشترکین تمامی دفاتر فروش یا پیشخوان خدمات دولت متخلف در این حوزه بسته شده و سیم‌کارتهائی که از این روش واگذار شده‌اند، مسدود می‌شوند.

قره‌داغی با اشاره به ابراز نارضایتی مشترکین تلفن همراه از دریافت پیامک‌های انبوه تبلیغاتی گفت: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی به منظور جلوگیری از ادامه تخلف و سوءاستفاده از حقوق مردم بر نحوه سرویس‌دهی اپراتورها نظارت کرده و شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی لازم را در این زمینه انجام می‌دهد تا مشترکین نیز متناسب با تعهد اپراتورها به حفظ حقوق آن‌ها، برای انتخاب اپراتور و سرویس خود اقدام کنند.

همچنین تمامی مشترکان تلفن همراه درصورت دریافت پیامک تبلیغاتی مزاحم، می‌توانند شماره سیم‌کارت ارسال‌کننده پیامک را به سرشماره ۱۹۵ ارسال کنند تا این شماره‌ها در شبکه مسدود شوند.
کد مطلب: 58435
نام شما
آدرس ايميل شما