۰
plusresetminus
شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۷
توسط هکرها:

فریب خودروی تسلا

ایتنا - هکرها با دستکاری یک اتومبیل خودران تسلا، آن را در مسیر نادرست قرار دادند.
فریب خودروی تسلا

به گزارش ایتنا و به نقل از Technology Review، هکرها به‌تازگی راه‌های نگران‌کننده‌ای برای دستکاری سامانه‌های گوناگون خودروی تسلا «مدل S» را به نمایش گذاشته‌اند و شاهکار جدید آنها از این قرار است: تغییر مسیر خودرو در میان خطوط ترافیکی با قرار دادن تعدادی برچسب در جاده.
 
این مثالی از «حمله خصمانه» است؛ یعنی روشی برای دستکاری مدل یادگیری ماشین با خوراندن یک ورودی خاص به آن. البته همزمان با استفاده گسترده از یادگیری ماشین، حملات خصمانه نیز می‌توانند رایج‌تر شوند؛ به‌ویژه در زمینه‌هایی مانند امنیت شبکه.
 
گفته می‌شود سامانه خودران تسلا تا حدی آسیب‌پذیر است؛ زیرا این سامانه، خطوط رانندگی را با استفاده از بینایی کامپیوتری تشخیص می‌دهد. به عبارت دیگر، این سیستم برای راندن در میان خطوط، بر داده‌های دوربین (که با استفاده از یک شبکه عصبی تحلیل می‌شوند) اتکا دارد.
 
گفتنی است این نخستین حمله خصمانه به سامانه‌های رانندگی خودران نیست. داون سانگ (استاد دانشگاه کالیفرنیا) می‌گوید پیش‌تر، از برچسب‌های به‌ظاهر بی‌آزار استفاده کرده و یک اتومبیل خودران را طوری فریب داده که فکر کند نشانگر ایست، یک علامت هشدار سرعت ۶۰ کیلومتربرساعت است. مطالعه دیگری نیز که در ماه مارس منتشر شد، نشان داد چگونه می‌توان سامانه‌های یادگیری ماشین در پزشکی را هم به‌طور مشابه به تشخیص اشتباه واداشت.
 
 
پژوهشگران هک‌کننده تشخیص خطوط رانندگی که از «آزمایشگاه امنیت کین» مربوط به غول فناوری چینی Tencent بودند، در موردی دیگر نیز برای ایجاد درهم‌گسیختگی در برف‌پاک‌کن خودکار اتومبیل، از حمله مشابهی استفاده کرده‌اند. آنها با استفاده از روش دیگری نیز توانسته بودند فرمان ماشین را منحرف کنند.

یکی از سخنگویان تسلا به فوربز گفته است که آسیب‌پذیری اخیر در تازه‌ترین به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری رفع شده است. وی گفت با توجه به اینکه یک راننده به‌سادگی می‌تواند اتومبیل خود را هر وقت که بخواهد از حالت خودران خارج کند، این حمله خصمانه در شرایط واقعی نمی‌تواند رخ دهد.
کد مطلب: 56316
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام