۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۷
در دومین دوره رویداد بازی‌سازی Level Up

رقابت بزرگ بازی‌سازی مستقل برای رایانه‌های شخصی

ایتنا - علی‌رغم توجه مضاعف به بازی‌های موبایل، هنوز صنعت بازی‌سازی برای رایانه‌های شخصی جدی گرفته می‌شود و گسترش می‌یابد.
رقابت بزرگ بازی‌سازی مستقل برای رایانه‌های شخصی

دومین دوره رویداد لِوِل آپ (Level Up)، با هدف تولید و ساخت بازی‌های کامپیوتری برای رایانه‌های شخصی و با تمرکز با فرهنگ بازی‌سازی مستقل برگزار می‌
به گارش ایتنا در این  رویداد که از 10 خرداد آغاز می‌شود و تا ۲۲ تیر ماه هم ادامه پیدا می‌کند، به گفته امیرحسین فصیحی، مدیرعامل شرکت فن‌افزار، در امتداد شعار جهانی‌سازی دوره گذشته، عبارت «تیم‌بساز، بازی‌بساز» برای معرفی خط مشی برگزیده شده است تا اهمیت تیم‌سازی و نگرش گروهی را برای بازی‌سازان جوان پر‌رنگ کند.
 او در توضیح تغییر نگاه این رویداد محبوب به سمت بازی‌های رایانه‌ای گفت: «باور داریم که علی‌رغم توجه مضاعف به بازی‌های موبایل، هنوز صنعت بازی‌سازی برای رایانه‌های شخصی جدی گرفته می‌شود و گسترش می‌یابد. از سوی دیگر، امسال، شرکت فن‌افزار در کنار خود هیولا، پلتفرم عرضه دیجیتال بازی‌های کامپیوتری را نیز به عنوان بازوی برگزار کننده رویداد می‌بیند و از همین رو تصمیم گرفته است که در این دوره روی بازی‌های کامپیوتری (PC Games) و فرهنگ بازی‌سازی مستقل تمرکز شود.»
 
محتوای ایرانی برای بازارهای جهانی
اولین دوره این رویداد دو سال پیش با شعار «در مسیر جهانی شدن» برگزار شد که در طی آن، ۱۷۴ تیم از اقصی نقاط ایران به رقابت پرداختند و ۶۴ محصول وارد مرحله داوری شدند. تفاوت عمده این دوره نسبت به دوره پیشین بها دادن به «قالب (Theme)» در بازی‌سازی است.
امیرحسین فصیحی درباره چارچوب‌های بازی‌سازی در این دوره از رویداد level up چنین می‌گوید: «امسال، تم ساختاری و تم محتوایی برای بازی‌های در نظر گرفته شده است. تم ساختاری، نوع بازی را مشخص می‌کند و تم محتوایی نیز با تکیه بر فرهنگ و هنر ایرانی، حال‌وهوای کلی بازی را روایت می‌کند.»
او در این مراسم از جای خالی بازی‌های رقابتی چندنفره در بازار ایران سخن گفت و اضافه کرد: «بازی‌هایی که ساخته می‌شوند باید از نوع چندنفره رقابتی (Competitive Multiplayer) باشند. چنین سبک بازی‌های در بازار ایران کمتر یافت می‌شوند و در بازارهای جهانی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و طرفداران بسیاری دارند. ساخت بازی‌های چندنفره رقابتی با الهام گرفتن از فرهنگ غنی و هنر ایرانی می‌تواند مخاطب‌های داخلی و خارجی را به سمت بازی‌های مستقل ایرانی بکشاند.»
او همچنین درباره تمرکز این رویداد برای تولید بازی روی کامپیوترهای شخصی سخن گفت: «بستر ایده‌آل برای این دست بازی‌ها، رایانه‌های شخصی است. به همین منظور تصمیم گرفتیم امسال تمرکز را روی این بخش از صنعت بازی بگذاریم و تیم‌های مستقل را تشویق کنیم تا در این راه قدم بگذارند.»
 
ثبت‌نام در رویداد
کسری تهرانی، مدیر توسعه تجاری هیولا،  در توضیح روند برگزاری رویداد گفت: «تیم‌های علاقه‌مند به شرکت در رویداد Level Up فرصت دارند در بازه‌ی زمانی ۱۱ تا ۲۲ تیر در وب‌سایت levelup.fanafzar.com مشخصات خود را ثبت کنند. البته تدابیری نیز اتخاذ شده است تا کسانی که تیم کامل ندارند بتوانند تیم‌سازی و در این رویداد شرکت کنند.»
 به گفته این مدیر هیولا،  تیم‌ها پس از تائید و ورود به رویداد می‌توانند از بین  مربیان (Mentor) یکی را به عنوان مربی خود انتخاب کنند تا در طول این دوره از تجربه‌های او استفاده کنند و هنگام ساخت بازی از راهنمایی‌های او کمک بگیرند.
او از علاقه‌مندان دعوت کرد  برای اطلاعات بیشتر به صفحه‌های اجتماعی رویداد لِوِل‌ آپ و هیولا در توییتر و اینستاگرام یا Hayoola.com مراجعه کنند.

تهرانی همچنین به روند برگزاری رویداد و مراحل آن اشاره کرد و افزود: «‌تیم‌های ثبت‌نامی ۸هفته فرصت دارند تا پروژه خود را بسازند. این رویداد در سه مرحله برگزار خواهد شد. شرکت‌کنندگان باید برای عبور از هر مرحله، موارد خواسته شده از آن‌ها را ارسال کنند. آخرین مرحله یا همان مرحله سوم، ارسال خروجی بازی است که باید نسخه آزمایشی قابل بازی (Playable Demo) باشد به طوری که جذابیت و حس‌وحال بازی را کاملا به نمایش بگذارد. در واقع، به اصطلاح بازی‌سازان باید برشی عمودی (Vertical Slice) از بازی باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر ویدئو آموزشی فن‌افزار درباره برش عمودی را در آپارات ببینید.
 
جوایز و داوری مسابقه
 یاسر ژیان، یکی از مربیان رویداد، با اعلام آنکه بخشی از جوایز مسابقه به‌ترتیب مبلغ ۳۰، ۱۵ و ۷ میلیون تومانی برای تیم‌های اول تا سوم است گفت: «با حمایت هیولا از این رویداد، بازی‌سازان در این دوره می‌توانند محصول تولیدی‌شان را تحت عنوان «دسترسی سریع» (Early Access) که روشی مرسوم در بازی‌سازی مستقل برای تأمین سرمایه جمعی است در این پلتفرم عرضه کنند. به این ترتیب تیم‌ها می‌توانند از این فرصت و سرمایه‌ای که به دست می‌آورند برای تکمیل محصول خود استفاده کنند.»
او تاکید کرد تیم‌ها باید بتوانند بر اساس شرایطی که در وب‌سایت توضیح داده شده است محصولی قابل بازی تا هیئت داوران این رویداد آن را در روز قضاوت ارزشگذاری کنند. همچنین در ادامه افزود: «Level Up در تلاش است تا فضایی پدید آورد که علاقه‌مندان و تیم‌های بازی‌‌سازی بیشتری به سمت توسعه بازی‌های مستقل قدم بردارند. با افزایش بازی‌های مستقل و کیفیت آن‌ها، صنعت بازی‌سازی ایران می‌تواند قدم‌های بهتر و بیشتری رو به جلو بردارد.»

در مراسم افتتاحیه رویداد، حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز حضور داشت و در سخنان خود به نقش حمایتی بنیاد اشاره کرد و گفت: «صنعت بازی یکی از صنایع پرسود دنیاست. این بخش از صنعت پتانسیل بسیاری برای صادرات دارد و تاکنون چند تیم بازی‌سازی نشان داده‌اند که بازی ایرانی می‌تواند مخاطبان بین‌المللی جذب کند. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از هر رویداد باکیفیتی که باعث رشد صنعت و تیم‌های بازی‌سازی ایرانی شود حمایت می‌کند. همچنین، بنیاد از برگزیدگان این رویداد نیز حمایت کافی برای ورود به بازار تجاری خواهد کرد.»
تمرکز مثبت مجموعه هایی مانند هیولا منجر به توسعه فرهنگ بازی‌سازی دانش‌محور به‌خصوص در زمینه‌های مهجوری مانند بازی‌های رایانه‌ای خواهد شد که برای بخش حرفه‌ای‌تر و کارکشته‌تر بازار سرگرمی‌های دیجیتال به شدت جذاب هستند.
رویداد بازی‌سازی Level Up برآمده از تفکر و اندیشه یک تیم بازی‌سازی مستقل است که توانسته با تکیه بر ارزش‌های فرهنگی و هنری ایرانی محصولاتی را تولید کند که در بازارهای جهانی نیز مخاطبان بسیاری داشته باشند. برگزارکنندگان این رویداد تلاش می‌کنند تا فرهنگ و شجاعت ساخت بازی‌ مستقل را در ایران تقویت کنند تا صنعت بازی‌سازی در ایران غنای بیشتری پیدا کند.
 
کد مطلب: 53318
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام