۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۱۵

خیز ناسا به سوی ماه؛ شمارش معکوس آغاز شد

ایتنا - پرواز آزمایشی ناسا به سوی ماه قرار است این هفته انجام شود.
خیز ناسا به سوی ماه؛ شمارش معکوس آغاز شد

اداره ملی هوا و فضای آمریکا، ناسا، روز دوشنبه، ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان)، شمارش معکوس را برای پرتاب موشک جدید خود به سوی کره ماه آغاز کرد. این پرتاب قرار است در هفته جاری انجام گیرد، اما خرابی‌هایی که به علت طوفان به بار آمده است، شاید باعث شود که این پرواز آزمایشی بار دیگر به تاخیر افتد. 

بادهای شدید طوفان نیکول، پنجشنبه هفته گذشته باعث شدند که بخشی سه متری از بالای موشک کنده شود. مسئولان پروژه می‌خوهند کسب اطمینان کنند که موشک همچنان امنیت پرواز دارد. پیش‌بینی می‌شود که تصمیم نهایی دوشنبه‌شب گرفته شود. 

مطابق برنامه، پرتاب قرار است بامداد چهارشنبه، ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان)، از «مرکز فضایی کندی» انجام شود که در کیپ کاناورال در ایالت فلوریدای آمریکا واقع است. این پرواز البته فضانورد واقعی نخواهد داشت و هدف از انجام آن، آزمایش این موشک ۹۸ متری است که قوی‌ترین موشک ساخته‌شده در تاریخ ناسا محسوب می‌شود. موشک خواهد کوشید کپسول خود را به مدار کره ماه بفرستد.

این پروژه چهار میلیارد دلاری به دلایل مختلف، از نشت سوخت تا طوفان ایان که حدود یک ماه و نیم پیش موشک را مجبور کرد به آشیانه بازگردد، از اوت تاکنون به تاخیر افتاده است. در زمان درگرفتن طوفان نیکول فرصت کنار بردن سریع موشک نبود و به همین دلیل، بیرون ماند و آسیب دید. 

ناسا قصد دارد در سال ۲۰۲۴ فضانوردهایی را به مدار کره ماه بفرستد و در سال ۲۰۲۵ بار دیگر فضانوردها را روی این کره فرود آورد؛ کاری که در تاریخ بشر تنها یک بار انجام شده است: در دسامبر ۱۹۷۲ که سازمان ناسا در جریان پروژه آپولو، موفق شد فضانوردانی را بر کره ماه بنشاند. 

روز یکشنبه یک ماهواره بسیار کوچک ناسا به نام «کپستون» که در تابستان از نیوزلند به هوا پرتاب شده بود، وارد مدار ویژه‌ای از ماه شد. «کپستون» قرار است شش ماه در این مدار ویژه که ده‌ها هزار کیلومتر طول دارد، باقی بماند. ناسا می‌خواهد در این مدار انباری برای فضانوردهایی که به ماه می‌روند، بسازد. این ایستگاه قرار است «گیت‌وی» نام داشته باشد و نقطه‌ای برای فضانوردها در مسیر سفر بین زمین و ماه باشد.
کد مطلب: 70523
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام