۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۵ تير ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۲۵

تأیید نظریه معروف استیون هاوکینگ درباره سیاهچاله‌ها

ایتنا - یکی از مشهورترین قضیه‌های استیون هاوکینگ با استفاده از امواج فضا-زمان که از ادغام دو سیاهچاله دوردست پدید آمده بودند، به اثبات رسید.
تأیید نظریه معروف استیون هاوکینگ درباره سیاهچاله‌ها
به نظر می‌رسد بررسی محققان درباره قانون مساحت، خواص سیاهچاله ها سرنخ قابل توجهی از قوانین پنهان حاکم بر جهان بدست می­دهد.

به گزارش ایتنا به نقل از Live Science و بنابر مطالعه‌ای جدید،گفتنی است قضیه مساحت سیاهچاله که فیزیکدان معروف استیون هاوکینگ در سال ۱۹۷۱ از نظریه نسبیت عام انیشتین استخراج کرد، بیان می‌دارد که امکان ندارد مساحت سطح سیاهچاله با گذشت زمان کاهش پیدا کند. این قانون فیزیکدانان را به خود جذب نموده است؛ زیرا با قانون دوم ترمودینامیک نیز ارتباط نزدیکی دارد. بنابر قانون دوم ترمودینامیک، آنتروپی یا بی نظمی یک سیستم بسته، باید همیشه افزایش یابد. از آنجا که آنتروپی سیاهچاله متناسب با سطح آن است، پس هر دو باید همیشه افزایش یابند.
 
ماکسیمیلیانو ایسی (نویسنده اصلی مقاله و اخترفیزیکدان در مؤسسه فناوری ماساچوست) می‌گوید: «نمی‌توان سطح یک سیاهچاله را کاهش داد، که این در واقع همان قانون دوم ترمودینامیک است. سیاهچاله ها دارای آنتروپی هستند که متناسب با مساحت سطح آنها است. البته این امر از روی تصادف نیست؛ بلکه حاکی از یک واقعیت عمیق است».
 

 
محققان برای آزمایش این نظریه، امواج گرانشی یا موج‌های موجود در تار و پود فضا-زمان را که ۱٫۳ میلیارد سال پیش توسط دو سیاهچاله غول‌پیکر و در هنگام چرخش با سرعت زیاد آنها به سمت یکدیگر ایجاد شده، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.
 
آنها با تقسیم سیگنال به دو نیمه - قبل و بعد از ادغام سیاهچاله‌ها - جرم و چرخش هر دو سیاهچاله اصلی و سیاهچاله ترکیبی جدید را محاسبه کردند. این اعداد امکان محاسبه سطح هر سیاهچاله قبل و بعد از برخورد را در اختیار آنان قرار می‌داد.
 
دانشمندان مشاهده کردند که سطح سیاهچاله تازه ایجاد شده، از سطح ترکیب دو سیاهچاله اولیه بیشتر بود که بدین‌ترتیب قانون مساحت هاوکینگ با اطمینان بیش از ۹۵ درصد تأیید شد. به گفته محققان، نتایج آنها تقریباً با آنچه که انتظار داشتند، مطابقت داشت.
کد مطلب: 65365
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام