چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۲۹

دانشمندان یکی از قدیمی‌ترین منظومه‌های سیاره‌ای را کشف کردند

ایتنا - احتمال قابل سکونت بودن این ابرزمین خیلی کم است. تصور می‌شود که دمای سطج آن بیش از 1700 درجه سانتیگراد باشد.
دانشمندان یکی از قدیمی‌ترین منظومه‌های سیاره‌ای را کشف کردند
پژوهشگران آنچه می‌گویند یکی از قدیمیترین منظومه‌های سیاره‌ای کشف شده است را شناسایی کردند. این منظومه سیاره‌ای دارای یک سیاره سنگی با نام TOI-561b است که دور ستاره‌ای می‌چرخد که 10 میلیارد سال قدمت دارد. آن ستاره بیش از دو برابر مسن‌تر از خوردشید است، و پروژهشگران می‌گویند که این نشان می‌دهد که سیاره‌ها از آغازین روزهای پیداش کیهان در حال شکل‌گیری بوده‌اند.

به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، سایز TOI-561b حدود یک و نیم برابر زمین است و از این نظر یک ابرزمین به شمار می‌رود. یکی از جالبترین جنبه‌های این سیاره این است که سرعت حرکت انتقالی آن به دور ستاره‌اش فوق‌العاده سریع است: بیش از دو برابر زمین. دلیل سرعت انتقالی آن نزدیکی بسیار زیادش نسبت به ستاره‌اش است.

احتمال قابل سکونت بودن این ابرزمین خیلی کم است. تصور می‌شود که دمای سطج آن بیش از 1700 درجه سانتیگراد باشد. یک جنبه جالب دیگر این سیاره این است که چگالی آن به نسبت سایزش به طرز نامعمولی اندک است. با اینکه جرم آن حدود سه برابر جرم زمین است، ولی چگالیش تقریبا در حد زمین است. دانشمندان حدس می‌زنند که TOI-561b بسیار مسن است.

سیاره‌های مسن‌تر چگالی کمتری دارند که دلیل آن عناصر سنگین کمتری همچون فلزات است. عناصر سنگین درون ستاره‌ها با افزایش سنشان ایجاد می‌شوند و با انفجار تبدیل به یک ابرنواختر می‌شوند. انفجار ابرنواختر باعث توزیع عناصر به فضای اطرافشان می‌شود، و سیاره‌ها وقتی شکل می‌گیرند این عناصر را تجمیع می‌کنند. در اوائل پیداش کیهان، انفجارهای ستاره‌ای کمتری رخ داده بود، و نتیجه آن سیاره‌هایی بود که عناصر سنگین کمتری درون خود داشتند.

TOI-561b قدیمت‌یرین سیاره سنگی کشف شده تاکنون است. لاورن وایس، پژوهشگر، گفت که وجود TOI-561b اثبات می‌کند که سایره‌های سنگی از تقریبا آغاز شکلگیری جهان هستی در 14 میلیارد سال پیش در حال شکلگیری بوده‌اند. این سیاره با استفاده از داده‌های برگرفته از ماموریت TESS  ناسا کشف شد و با استفاده از رصدخانه W.M. Keck در هاوایی تایید شد.