۱
plusresetminus
جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۰

آیا زندگی در سیارات مملو از هیدروژن امکان‌پذیر است؟

ایتتا - شاید بهتر باشد اخترشناسان دربارهٔ انواع سیارات زیست‌پذیر، نگاه گسترده‌تری داشته باشند.
آیا زندگی در سیارات مملو از هیدروژن امکان‌پذیر است؟
یک مطالعهٔ جدید نشان می‌دهد که زندگی در اتمسفرهایی با صددرصد هیدروژن می‌تواند ادامه پیدا کند. این یافته، می‌تواند درک ما از نحوه و مکان زندگی در کائنات را دستخوش تغییرات جدی کند.

به گزارش ایتنا و به نقل از Space، در این مطالعه، گروهی از پژوهشگران در مؤسسهٔ فناوری ماساچوست (ام‌آی‌تی) آزمایش‌هایی با باکتری اشریشا کلی (Escherichia coli) و مخمر ترتیب دادند. آنها این گونه‌ها را در یک جوّ صددرصد هیدروژنی قرار دادند و در کمال ناباوری دیدند که میکروب‌ها به بقای خود ادامه دادند که نشان می‌داد زندگی می‌تواند در چنین اتمسفرهایی نیز وجود داشته باشد.

سارا سیگر (پژوهشگر ارشد در این مطالعه) می‌گوید: «من مایلم اخترشناسان را به‌این سمت سوق دهم که دربارهٔ انواع سیاراتی که می‌توانند زیست‌پذیر باشند، نگاه گسترده‌تری داشته باشند. زیست‌شناسان اگر تا به‌حال اتمسفرهای غنی از هیدروژن را درنظر گرفته باشند، به این مطلب فکر خواهند کرد که زندگی در چنین اتمسفرهایی جالب خواهد بود؛ چرا که هیدروژن برای زندگی مضر نیست». اما وی همچنین اشاره می‌کند: «ستاره‌شناسان نمی‌دانند که زندگی می‌تواند در جوّهای مملو از هیدروژن به بقای خود ادامه دهد؛ و از اینرو کار پژوهشی ما مدرک تجربی روشن و مختصری در این‌باره در اختیارشان قرار می‌دهد».

خانم سیگر توضیح می‌دهد که پژوهشگران می‌توانند سیارات فراخورشیدی دیگری را نیز در مطالعات خود برای یافتن زندگی درنظر بگیرند. افزون بر این، از آنجا که جوّهای دارای میزان زیادی از هیدروژن معمولاً بزرگتر هستند و فاصلهٔ زیادی از سطح سیارهٔ خود را دربر می‌گیرند و بنابراین شناسایی آنها با فنون رصدی می‌تواند ساده‌تر باشد.

 


گفتنی است میکروب‌هایی که خانم سیگر و همکاران وی در آزمایشگاه و در شرایط صددرصد هیدروژن مورد مطالعه قرار دادند، نسبت به محیط «معمول» زمین با سرعت کمتری رشد کردند. اما وی می‌افزاید که این امر خیلی هم شگفت‌آور نیست؛ چرا که میکروب‌ها بدون اکسیژن باید تمام غذای خود را از فرایند تخمیر جذب کنند که انرژی زیادی نصیب‌شان نمی‌کند.

با اینکه این آزمایش نشان داد چطور زندگی می‌تواند در شرایط هیدروژن خالص هم وجود داشته باشد، اما دانشمندان انتظار ندارند سیاراتی فراخورشیدی پیدا کنند که جوّشان کاملاً از هیدروژن تشکیل شده باشد. با این وجود، آنها انتظار دارند سیاراتی از این دست بیابند که هیدروژن درصد بالایی از جوّ آنها را به خود اختصاص داده باشد.
کد مطلب: 60972
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام