۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۶

مرگ از آسمان

ایتنا - دانشمندان نخستین شواهد مربوط به شخصی که توسط شهاب‌سنگ کشته شده است را یافتند.
مرگ از آسمان
گروهی از پژوهشگران ترکیه، این کشف را هنگام جست‌وجو در بایگانی‌های دولتی ترکیه انجام دادند و دریافتند که این رویداد در روز ۲۲ ماه اوت سال ۱۸۸۸ منجر به کشته شدن یک تن و زخمی شدن فردی دیگر در جایی که امروز در عراق سلیمانیه نامیده می‌شود، اتفاق افتاده است.

به گزارش ایتنا و به نقل از Space، مدتهاست که ادعاها و داستان‌هایی درباره برخورد شهاب‌سنگ‌ها با مردم شنیده می‌شود. با این حال، بسیاری از این داستانها با شواهد کافی اثبات نمی‌شوند، چه در قالب یک گزارش کتبی یا برخی دیگر از نشانه‌های تاریخی.

اما، در این مطالعه پژوهشگران در بایگانی‌های دولتی ترکیه به جست‌وجو پرداختند. اوزان اونسالان (استادیار گروه فیزیک دانشگاه استانبول) می‌گوید: «تقریباً هرگونه رویداد در بایگانی‌ها ثبت شده است. منظور من این است که اگر عطسه هم کرده باشی، به نوعی ضبط شده است. رویدادهای طبیعی، مسائل مالی، پیام‌رسانی دولت و غیره، همه‌چیز ثبت شده است».

 

گفتنی است در میان این انبوه اسناد، آنها نامه‌هایی را پیدا کردند که در روز ۲۲ اوت ۱۸۸۸ و توسط مقامات محلی اندکی پس از سقوط یک شهاب‌سنگ به زمین در حوالی سلیمانیه عراق نوشته شده بود. در این گزارش آمده است که یک مرد کشته شد و شخص دیگری نیز بر اثر ضربه فلج شد. درمجموع، آنها سه نامه یافتند که به زبان ترکی عثمانی نوشته شده بود و بازگوکنندهٔ این رویداد است. آنها همچنین شواهدی یافتند که نشان می‌دهد این واقعه به عبدالحمید دوم، سی‌وچهارمین سلطان امپراتوری عثمانی نیز گزارش شده است.

اکنون، این گروه از پژوهشگران هنوز در تلاشند شواهد مکتوب دیگری نیز دربارهٔ این برخورد پیدا کنند. اونسالان می‌گوید: «ما احتمالاً باید پاسخی احتمالی از طرف سلطان عبدالحمید نیز بیابیم. همچنین، ما باید نمونهٔ واقعی از شهاب‌سنگ تحویل‌داده‌شده به موزه را هم پیدا کنیم. سپس، نوع نمونه را مطابق با معیارهای علمی طبقه‌بندی خواهیم کرد.» اونسالان می‌افزاید که وی و همکارانش قصد دارند به جست‌وجوی پرونده‌های باورنکردنی از این دست ادامه دهند.
کد مطلب: 60882
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام