۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۴۶

زمین؛ کلید کشف اسرار مریخ

ایتنا - نمونه‌های شهاب‌سنگ مربوط به مکانی باستانی در آلمان، شاید بتوانند سرنخ‌های جدیدی دربارهٔ تاریخچهٔ اقیانوس‌ها و زندگی در مریخ در اختیار دانشمندان قرار دهند.
زمین؛ کلید کشف اسرار مریخ
دهانهٔ ریس یا Nördlinger Ries در غرب بایرن در آلمان واقع شده و گفته می‌شود تقریباً ۱۵ میلیون سال پیش و در هنگام برخورد یک شهاب سنگ با زمین شکل گرفت. این مکان سنگ و مواد معدنی فوق‌العاده جالبی دارد که شبیه به مواد موجود در سطح مریخ هستند. به گزارش ایتنا و به نقل از Space، مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که ممکن است بررسی نمونه‌های این مکان – که روی زمین واقع است – بتواند پرتوی بر گذشتهٔ مریخ بتاباند.

به گزارش ایتنا از Space، تیم لیونز (استاد زیست-زمین-شیمی در دانشگاه کالیفرنیا و یکی از نویسندگان این مطالعه) می‌گوید: «سؤالی که علاقهٔ ما را برمی‌انگیزد، این نیست که آیا در حال حاضر زندگی در مریخ وجود دارد یا نه؛ بلکه ما این پرسش را مطرح می‌کنیم که آیا میلیارد‌ها سال پیش زندگی در مریخ وجود داشته یا نه، که البته به‌نظر می‌رسد این مورد بسیار محتمل‌تر باشد».

پژوهشگران نمونه‌های سنگی گودال ریس را – که زمانی پر از آب بود – مورد مطالعه قرار دادند. یافته‌های آنها نشان می‌دهد که این نمونه‌ها به‌دلیل نسبت ایزوتوپ‌های نیتروژن و همچنین قلیایی بود زیاد، pH بالایی دارند که این امر خود، نشان‌دهندهٔ عدم تعادل pH است.
 

از سوی دیگر، گفته می‌شود قرار است مریخ‌نورد ۲۰۲۰ ناسا در یک دهانهٔ باستانی در مریخ فرود بیاید که گمان می‌رود این گودال نیز در گذشته نیز دارای آب مایع بوده باشد. اطلاعات موجود نشان می‌دهند که ترکیب شیمیایی دهانهٔ مذکور در سطح مریخ، با نمونهٔ دهانهٔ ریس قابل مقایسه است. بنابراین، مطالعهٔ میزان قلیایی بودن، pH و محتوای نیتروژن نمونه‌های دهانهٔ ریس می‌توانند به پژوهشگران کمک کنند تا به ویژگی‌های آب باستانی در مریخ بهتر پی ببرند و به‌تبع آن، میزان دی‌اکسید کربن موجود در مریخ در میلیاردها سال قبل را نیز محاسبه نمایند.

البته استاد لیونز برآورد می‌کند که آوردن نمونه‌ها از مریخ به زمین، ۱۰ تا ۲۰ سال طول بکشد؛ با این حال، او می‌گوید بسیار خرسند خواهد بود اگر بتواند در یافتن پاسخ به پرسشی که در سرتاسر جهان مطرح است، نقشی داشته باشد.
کد مطلب: 60692
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام