۱
۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۲۸

درباره حجم‌خوری اینترنت اپراتورها به جمع‌بندی نرسیدیم

ایتنا - رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اظهار کرد: با وجود اظهاراتی که گاهی مبنی بر حجم‌خوری اینترنت از سوی اپراتورها بیان می‌شود، در بررسی‌هایی که از سوی سازمان صورت گرفته، تاکنون به این جمع بندی که حجم‌خوری از سوی اپراتورها صورت گرفته باشد، نرسیده‌ایم.
درباره حجم‌خوری اینترنت اپراتورها به جمع‌بندی نرسیدیم

حسین فلاح جوشقانی امروز در نشست خبری درباره سامانه نت سنج پلاس، اظهار کرد: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ابتدای حضور خود، درخواست داشتند کیفیت برای مردم شفاف شود و نظارت از سمت مردم باشد و این مساله به عنوان سیاست  کلی در دستور کار سازمان تنظیم مقررات ارتباطات قرار گرفت.

به گزارش ایتنا از ایسنا، جوشقانی با اشاره به تعداد اپراتورهای فعال در حوزه اینترنت بیان کرد: در حال حاضر ۱۷ اپراتور ثابت، سه اپراتور موبایل و دو اپراتور ثابت بی‌سیم داریم و بر این اساس پروژه‌ای طراحی کردیم که شاخص‌های کیفیت را بر اساس اسناد بین المللی بررسی کنیم که شاخص کیفیت سرویس از تاخیر، جیتر و پکت لاس و شاخص تجربه مشتری از جمله اینکه صفحه با چه سرعتی لود می شود را شامل می‌شود و این بررسی‌ها به اطلاع خود اپراتورها هم می‌شود.

رئیس سازمان تنظیم مقررات با بیان اینکه سعی کردیم برای بررسی کیفیت اینترنت، خود را به جای مشتری بگذاریم، افزود: برای این کار ۶۰۰۰ سنجه در سطح کشور نصب کردیم که شاخص های اطلاعات را بررسی می‌کند و این اطلاعات به صورتی که برای مردم قابل درک باشد، در سامانه نت سنج پلاس قرار می‌گیرد و مردم می‌توانند به صورت شفاف این اطلاعات را مشاهده کنند.

فلاح ادامه داد: همچنین در کل کشور ۲۴۰ هزار کیلومتر درایو تست قرار دادیم، به این صورت که ماشینی با یک سیم کارت در کل کشور تردد و بررسی می‌کند که اپراتورها پوشش مناسبی دارند یا خیر. البته با امکان درایو تست تنها می توان پوشش خیابان‌ها را بررسی کرد و داخل خانه‌ها را شامل نمی‌شود. در جاده های کشور و روستاها هم ۵۶ هزار درایوتست پوشش 2G قرار داشت که اکنون به ۳۸ هزار پوشش 3G و 4G رسیده است.

وی با بیان این‌که اطلاعات سامانه ۱۹۵ با سامانه نت سنچ پلاس یکپارچه  شده، افزود: از زمان راه اندازی این سامانه برخی اپراتورها گفتند که سنجه هایشان کم است. از طرفی اپراتورها از اینکه مردم در جریان کیفیت قرار می گیرند، نگران هستند اما این برای مردم خوب است، کما اینکه تا کنون بالغ بر ۱۳۰ هزار نفر از سایت بازدید کردند و نظرشان را درباره سامانه دادند.

بررسی پوشش اینترنت از خانه‌ها
رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات همچنین با اشاره به بررسی پوشش اینترنت از خانه‌ها اظهار کرد: برای اینکه پوشش داخلی اپراتورها را در نظر بگیری، اپلیکیشنی طراحی کردیم که اگر مشترکین آن را روی گوشی خود نصب کنند، هم می‌توانند به‌صورت آنلاین اطلاعات را ببیند و هم اطلاعات را برای ما بفرستند.

فلاح جوشقانی درباره کاستی‌های نت‌سنج‌پلاس در ساعات ابتدایی گفت: در ابتدای راه‌اندازی هر سامانه، بازدیدها بیش از اندازه است، به همین دلیل درحالی که پهنای باند اختصاص‌یافته به این بخش ابتدا یک گیگابیت برثانیه بود؛ ما دو گیگابیت اضافه کردیم تا شرایط بهبود یابد. در این مدت هم کاربرانی که از این سامانه استفاه کردند، ۴۶ درصد گفتند سامانه خیلی خوب، ۳۵ درصد خوب و ۲۰ درصد گفتند که متوسط یا ضعیف  است.

وی در پاسخ به اینکه آیا اپراتورها نظراتی که درباره کیفیت آنها داده می‌شود را می‌پذیرند، گفت: برخی اپراتورها نظرشان این است که دیتاهایی که از طریق سامانه نت سنج پلاس با دیتاهای خودشان متفاوت است. طبیعی است که اپراتور اینطور بگوید که دیتا را قبول نداریم و نمره اول کشور هستیم. ما به این اطلاعات اطمینان کامل داریم اما اگر مستند اعلام کنند حتما بررسی می‌کنیم. تفاوتی که این سامانه با نظارت‌های قبلی دارد این است که اطلاعات سامانه در معرض دید مردم قرار دارد و نیاز نیست ما بگوییم کار کدام اپراتور خوب است و کدام بد.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی یکی دیگر از امکانات موجود در سامانه نت‌سنج را مشاهده تعرفه سرویس‌های مختلف اپراتورها اعلام و اظهار کرد: افراد در این سامانه می‌توانند تعرفه سرویس‌های مختلف اپراتور را بر اساس کارکرد هر کدام مشاهده و با یکدیگر مقایسه کنند، به بیان ساده‌تر در تمام کارکردهای موجود در این سامانه، اپراتورها رتبه‌بندی می‌شوند. همچنین کاربران می‌توانند کیفیت پوشش اپراتورهای مختلف را در تکنولوژی‌های ۳G و ۴G در منطقه‌ای که هستند، مشاهده کنند.

فلاح جوشقانی تست سرعت اینترنت را یکی دیگر از قابلیت‌های سامانه نت‌سنج عنوان کرد و گفت: مشترکین می‌توانند در این سامانه سرعت اینترنت خود را اندازه‌گیری و ثبت کنند.

وی با تاکید بر این‌که از ارایه تمامی دیدگاه‌ها، نظرات و انتقادهای اپراتورها و کاربران استقبال می‌کنیم، افزود: این سامانه دوسویه است، در یک سمت آن رگولاتوری و اپراتورها قرار دارند که اطلاعات به روز و دقیق را وارد سامانه می‌کنند و در سمت دیگر آن نیز کاربران و مشترکینی هستند که از این اطلاعات استفاده می‌کنند. در همین راستا تعامل و مشارکت کاربران و اپراتورها به تحقق هدف ارایه اطلاعات به روز و دقیق کمک می کند.

او با بیان اینکه سامانه نت‌سنج پلاس ابزاری برای نظارت مردمی فراهم می‌کند، گفت: برای کاربران در انتخاب و خرید سرویس مورد نظرشان چند گزینه مهم است؛ اولین مورد کیفیت و مقایسه سرویس‌های مختلف در نقاط متفاوت است. علاوه بر این مشترکین می‌خواهند بدانند دیگر کاربران یک اپراتور و سرویس خاص تا چه میزان از آن راضی هستند و چه شکایاتی از آن شده است و نکته سوم بحث تعرفه است که برای کاربران اهمیت دارد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره مساله تمایل کاربران به استفاده از اینترنت موبایل به جای ثابت بیان کرد: قیمت دیتای موبایل نزدیک به دیتای ثابت است اما کیفیت بسیار بهتری دارد، به همین دلیل کاربران به سمت اپراتورهای موبایل می‌روند، این در حالی است که در دو سال گذشته اپراتورهای ثابت تمایلی به سرمایه‌گذاری در حوزه ارتقا کیفیت نداشتند و به همین دلیل لازم است در حوزه ارتباطات ثابت بیشتر فعالیت کنیم.

فلاح جوشقانی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۵۵ درصد ارتباطات ثابت در اختیار مخابرات است، افزود: مخابرات انحصار طبیعی دارد و دلیل آن واگذاری نامناسب مخابرات است. این‌ها در واقع سرمایه‌گذاری‌هایی هستند که مخابرات در زمانی که دولتی بوده انجام داده است، اما اکنون ایجاد فیبر نوری برای سایر اپراتورها توجیه‌پذیر نیست و به همین دلیل این نوع واگذاری به انحصار منجر شد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ادامه داد: برای حل مشکل انحصار، چند راه در نظر گرفتیم؛ اولین راه حل ارایه پروانه به اپراتور چهارم یا ایرانیان‌نت بود اما سرمایه‌گذاری مناسبی در حوزه فیبر صورت نگرفت. راه‌حل دوم که در حال پیگیری آن هستیم ایجاد یک کنسرسیوم با ترکیب اپراتورهای FCP و وزارت نیرو است تا بتوانیم روی شبکه فیبرنوری این وزارتخانه سرویس پرسرعت اینترنت به کاربر ارایه دهیم. ارائه سرویس در این روش با کمک شبکه هوایی صورت می‌گیرد. این همکاری مشترک هم باعث کاهش قیمت شده و سرعت را بالا می‌برد.

فلاح جوشقانی درباره جایگزینی ADSL با VDSL نیز بیان کرد: ما بر اساس مصوبه ۲۶۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، پروژه ‌VDSL را جلو بردیم و پایلوتی را در دزفول ایجاد کردیم که پیشرفت خوبی داشته است. همچنین در قم نیز پروژه پایلوتی را جلو برده و در اهواز، شیراز، مشهد و شهرهای متعدد به اپراتورهای FCP اجازه انجام این پروژه را داده‌ایم تا در کنار کافوهای مخابرات، کافو بگذارند و بتوانیم کیفیت را در حوزه اینترنت ثابت ارتقا دهیم.
کد مطلب: 59845
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
10 گیگ اماهانه از همراه اول میگیریم هنوز 15 روز نشده تموم میشه این چه وضعشه مگه اینیستا چقدر مصرف اینترنت داره
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام