۰
plusresetminus
سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۴۶
اختراعی جدید:

تولید برق در آسمان سرد و تاریک

ایتنا - این دستگاه جدید می‌تواند با بهره‌گیری از از طریق اختلاف دمایی، در آسمان سرد شبانگاهی نیز انرژی تجدیدپذیر تولید کند.
تولید برق در آسمان سرد و تاریک
به گزارش ایتنا و به نقل از Space، یک دستگاه ترموالکتریکی جدید می‌تواند برق مورد نیاز برای لامپ LED را حتی در تاریکی شب نیز تولید کند. برای این کار، از پدیده‌ای موسوم به سرمایش تابشی استفاده می‌شود. این پدیده زمانی اتفاق می‌افتد که گرمای روی سطوح زمین، به جو تابیده می‌شوند. این فرایند سبب می‌شود تا یک سطح، نسبت به هوای اطراف آن خنکتر شود و اتفاقاً به‌همین دلیل است که روی علف‌ها یخ شکل می‌گیرد؛ حتی با وجودی که هوای اطراف بالاتر از نقطه انجماد است.
 
پژوهشگران می‌گویند دستگاه آنها شکل مفیدی از انرژی تجدیدپذیر است؛ به‌ویژه از آنجا که نیاز برای روشنایی در شب، به نقطه اوج خود می‌رسد. آسواد رامان (پژوهشگر ارشد این مطالعه) می‌گوید: «گذشته از ایجاد روشنایی، ما معتقدیم که این کار می‌تواند برای تولید برق در مناطق دوردست و به‌طور کلی هر جایی که تولید نیرو در شب امری ضروری است، یک رویکرد عمده باشد».
 

این دستگاه نمونه، سال گذشته روی یک میز یک‌متری بالای سطح زمین مورد آزمون قرار گرفت. پژوهشگران ترتیبی دادند تا یک ال‌ئی‌دی با استفاده از یک مبدل تقویت ولتاژ روشن شود و سپس مشاهده کردند که این دستگاه در طی ۶ ساعت، می‌تواند به‌اندازه ۲۵ میلی‌وات انرژی بر متر مربع تولید کند. هرچند که این مقدار در مقایسه با سلول‌های خورشیدی معمول، بسیار اندک است؛ ولی این مزیت را دارد که برخلاف سلول‌های خورشیدی، در تاریکی شب نیز برق تولید کند.
 
رامان درباره استفاده از این فناوری در پژوهش‌های فضایی نیز می‌گوید: «با بهره‌گیری از سرمای فضا و کیهان، می‌توان از این طرح به‌عنوان منبعی انرژی تجدیدپذیر در تحقیقات و مأموریت‌های فضایی استفاده کرد. ما بر این باوریم که این روش می‌تواند مکمل فناوری خورشیدی باشد. با اینکه اصولاً توان خروجی همیشه کمتر از توان ورودی است، اما این دستگاه می‌تواند در طی ساعاتی که سلولهای خورشیدی بی‌کار هستند، فعالیت داشته باشد و برق و روشنایی تولید کند».
کد مطلب: 58268
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام