۰
plusresetminus
شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۷
آزمایش جدید ناسا:

نجات زمین در برابر هجوم سنگ‌های فضایی

ایتنا - ناسا با ایجاد برخورد میان فضاپیمای جدید خود و یک سیارک، سازوکارهای پدافندی آن در برابر سنگ‌های فضایی را خواهد آزمود.
نجات زمین در برابر هجوم سنگ‌های فضایی
به گزارش ایتنا و به نقل از Space، نخستین مأموریت تدافعی ناسا قرار است در ماه ژوئن سال ۲۰۲۱ پیاده‌سازی شود تا اطمینان حاصل گردد که تمام قطعات فضاپیما برای برخورد موفقیت‌آمیز به «ماه» یک سیارک دودویی، برقرار هستند.
 
گفته می‌شود این مأموریت که «آزمون هدایت سیارک دوگانه» (DART) نام دارد، در ماه اکتبر سال ۲۰۲۲ به پایان خواهد رسید و بر سیارک دودویی دیدیموس (Didymos) برخورد خواهد داشت. در واقع این مأموریت، نوعی فناوری را خواهد آزمود که از نظر تئوری می‌تواند باعث نجات کره زمین در برابر برخورد مرگبار با سیارک‌ها گردد.
 
النا آدامز از آزمایشگاه فیزیک کاربردی در دانشگاه جان‌هاپکینز می‌گوید: «به‌نظر من مردم خیلی از این مأموریت استقبال خواهند کرد؛ چون دوست ندارند با برخورد سیارک‌ها به زمین، مثل دایناسورها منقرض شوند». کار خانم آدامز به‌عنوان مهندس سیستم‌ها، عبارت است از برقراری ارتباط و هماهنگی میان تمام قطعات مختلف موجود در این مأموریت – از خود فضاپیما گرفته تا سکوی پرتاب و اعضای گروه.
 
پیش‌تر قرار بود پرتاب این فضاپیما به صورت معمول باشد که باعث افزایش طول سفر از کره زمین به دیمیدوس می‌شد؛ ولی ناسا تصمیم گرفت یک وسیله پرتاب فالکون۹ از اسپیس‌اکس خریداری کند. خانم آدامز می‌گوید: «پیش‌تر، می‌بایست زمان زیادی را صرف چرخیدن دور زمین بکنیم و واقعاً نمی‌دانستیم کجا پرتاب خواهیم شد. ولی حالا یک وسیله پرتاب خاص داریم و می‌توانیم هر جایی که بخواهیم، برویم».
 

قطعات این فضاپیما در تابستان امسال در کنار یکدیگر قرار خواهند گرفت و بدنه یابشگر (probe) نیز به‌منظور آزمایش، در ماه ژوئن به آزمایشگاه فیزیک کاربردی خواهد رسید. در آن هنگام، سامانه پیش‌رانش این فضاپیما نیز روی آن سوار خواهد شد که یک موتور برقی یونی است.
 
گفتنی است مأموریت DART برخلاف مأموریت‌های سنتی ناسا که مملو از دستگاه‌های علمی‌اند، تنها یک ابزار و یک دوربین پیشرفته با خود حمل خواهد کرد تا چه در طول مسیر و چه در زمان انجام مأموریت پایانی، عکس‌هایی با وضوح بالا تهیه کند.
کد مطلب: 56628
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام