۱
plusresetminus
يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۱

اگر عوارض موبایلتان را پرداخته‌اید اما هنوز رجیستر نشده، چه باید بکنید؟

ایتنا - در صورتی که عوارض دستگاه سیم‌کارت‌خور خود را پرداخت کرده‌اید اما هنوز دستگاهتان قانونی نشده و یا اطلاعات دستگاهتان از گمرک برای همتا ارسال نشده، باید نسبت به ثبت درخواست پیگیری در میز خدمات الکترونیک گمرک اقدام کنید.
اگر عوارض موبایلتان را پرداخته‌اید اما هنوز رجیستر نشده، چه باید بکنید؟


طرح رجیستری یا شناسنامه‌دار کردن تجهیزات سیم‌کارت‌خور که در طول سال‌های گذشته، چندین بار اجرای ناموفقی داشت، بالاخره به‌صورت کامل برای گوشی‌ها اجرایی شد و به گفته مسؤولان، سهم قاچاق این کالا را به عدد تقریبی صفر رساند.

به گزارش ایتنا از ایسنا، رجیستری گوشی‌های تلفن همراه، با هدف شناسنامه‌دار شدن یکی از پرمصرف‌ترین کالاهای وارداتی و مبارزه سیستمی با قاچاق تلفن همراه، پیاده‌سازی و اجرا شد. در واقع مهم‌ترین هدف اجرای رجیستری از همان ابتدا جلوگیری از قاچاق گوشی عنوان شده بود. به این صورت که با اجرای ثبت شماره سریال گوشی در رگولاتوری، در صورت واردات غیرقانونی موبایل، سیم‌کارت روی آن فعال نشده و توسط اپراتورهای تلفن همراه، خدماتی به این دستگاه‌های تلفن ارائه نمی‌شود.

البته در ماه‌های اخیر موضوع واردات گوشی‌های مسافری و بسته شدن سامانه همتا، موجب افزایش قیمت گوشیشده بود؛ به‌طوری که کارشناسان این بازار اظهار کردند در حالی که سایت همتا، امکان گوشی مسافری را باز کرده بود و با پرداخت عوارض و گمرکی، به گوشی‌ها کد رجیستری می‌داد، این امکان توسط سامانه‌ی همتا برداشته شده و موجب شده بود بازار گوشی اگر چه کمبودی نداشت، اما با افزایش قیمت روبه‌رو شود.

سامانه رجیستری قطع نشده
البته پس از آن ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قطع شدن سامانه رجیستری تلفن همراه را تکذیب و عنوان کرده بود «به دلیل بالا بودن درخواست‌ها، پس از اقدام متقاضی برای رجیستر کردن تلفن همراه، درخواست او در صف انتظار قرار می‌گیرد و این تصور به وجود می‌آید که سامانه رجیستری قطع شده است.»

به همین دلیل در ابلاغیه‌ای از کانال رجیستری عنوان شد که متقاضیان ثبت اطلاعات تلفن همراه مسافری اگر در زمان ثبت شناسه (IMEI) دستگاه در سامانه گمرک خطایی مبنی بر تعریف نشدن کد متناظر گمرکی دریافت کردند، در صورتی که شناسه پیش از برقراری ارتباط برخط گمرک و همتا، در گمرک ثبت شده باشد، پس از بررسی‌های لازم، کد فعال‌سازی از طرف سامانه همتا برای متقاضی ارسال می‌شود.

در اطلاعیه‌ی دیگری نیز آمده بود که نظر به اطلاعیه‌ی گمرک جمهوری اسلامی ایران در زمینه ثبت دستگاه مسافری، اگر در زمان ثبت دستگاه خود در سامانه گمرک، خطای «کد متناظر گمرکی برای این شناسه (IMEI) تعریف نشده است» را دریافت می‌کنید، استحضار داشته باشید این خطا به دلیل آن است که شناسه IMEI دستگاه شما پیش از برقراری ارتباط برخط گمرک و همتا، در گمرک ثبت و شناسه پرداخت برای آن تولید شده ولی بعد از برقراری ارتباط برخط، برای پرداخت عوارض آن اقدام شده است.

در این راستا در آخرین اطلاع‌رسانی درباره‌ی وضعیت رجیستری گوشی‌های مسافری، در کانال آموزش و اطلاع‌رسانی ثبت تلفن همراه (رجیستری) آمده است: با توجه به تغییرات اخیر در زمینه ثبت دستگاه مسافری و برقراری ارتباط برخط بین سامانه‌های گمرک و همتا، در صورتی که عوارض دستگاه خود را به صورت اینترنتی، پستی یا حضوری در گمرک پرداخت کرده‌اید اما هنوز دستگاهتان قانونی نشده و با پیگیری، متوجه می‌شوید که اطلاعات دستگاهتان از گمرک برای همتا ارسال نشده، نسبت به ثبت درخواست پیگیری در میز خدمات الکترونیک گمرک اقدام کنید.
کد مطلب: 56120
نام شما
آدرس ايميل شما

شما از کدام مرورگر اینترنتی بیشتر استفاده می‌کنید؟
اینترنت اکسپلورر
فایرفاکس
کروم
سافاری
اج
مرورگرهای دیگر