۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۵

آیا نبرد برای تسخیر فضا در جریان است؟

ایتنا - با اینکه ایالات متحده در تلاش است تا بار دیگر خودش را به ماه برساند، اما مقامات ناسا بر این باور نیستند که میان ایالات متحده، چین و روسیه مسابقه فضایی در حال انجام است.
آیا نبرد برای تسخیر فضا در جریان است؟

به گزارش ایتنا به نقل از space.com، ایالات متحده قصد دارد سال ۲۰۲۴ یعنی چهار سال زودتر از آنچه که پیش‌تر گفته شده بود، خودش را به ماه برساند، و گفته می‌شود یکی از دلایل تغییر در برنامه زمانی مزبور، این بوده که دولتمردان این کشور نمی‌خواهند آمریکا از دو قدرت فضایی دیگر یعنی روسیه و چین عقب بماند.
 
مایک پنس (معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده) در جلسه پنجم شورای ملی فضایی آمریکا ضمن اشاره به «رقابت فضایی»، از وابستگی ایالات متحده به موشک و فضاپیمای روسی سایوز برای اعزام و بازگشت فضانوردان ناسا به ایستگاه فضایی بین المللی و هزینه آن که نزدیک به ۸۰ میلیون دلار برای هر صندلی است، با افسوس یاد کرد و گفت متأسفانه از سال ۲۰۱۱ که ناسا ناوگان شاتل فضایی خود را در فضا ساکن کرد، شاهد همچین وضعیتی بوده‌ایم.
 
گفتنی است با توجه به اینکه قرار است کپسول دراگون۲ اسپیس‌اکس در همین تابستان فضانوردان را به آزمایشگاه مدارگرد منتقل کند و فضاپیمای بویینگ با نام CST-100 Starliner نیز در ماه‌های آینده مأموریت مشابهی خواهد داشت، اوضاع تغییر خواهد کرد.
 
از سوی دیگر، چین و روسیه نیز در حال توسعه و به کارگیری قابلیت‌های فضایی خود هستند؛ از سلاح‌های ضدماهواره گرفته تا لیزر‌های هوابرد و موشک‌های ماوراء صوت.
بدین‌ترتیب تمامی این قابلیت‌ها سبب شده‌اند تا فضا، به یک میدان نبرد تبدیل شود. ولی با این وجود، افرادی همچون جیم بریدنستین (مدیر ناسا) قبول ندارند که ایالات متحده وارد یک رقابت فضایی شده باشد.
 
تسخیر فضا
 
آقای برندستین روز دوم مارس (۱۳ اسفند) پس از نخستین پرتاب فضاپیمای دارای سرنشین دراگون۲ به ایستگاه فضایی بین‌المللی گفت: «[اگر مسأله رقابت مطرح باشد،] آمریکا سال‌ها پیش به‌عنوان نخستین کشور به ماه رفته است و حالا در موقعیتی هستیم که می‌توانیم با خیال راحت برنامه‌های بعدی را پیش ببریم.»
 
وی می‌گوید شاید کشورهای چین و روسیه چندان مایل نباشند که به این «رقابت» بپیوندند. برای نمونه، برنامه‌های چین برای فرستادن فضانورد به ماه در حال حاضر چندان رسمیتی ندارند و بیشتر تصمیم دارد در این مورد برای بلندمدت برنامه‌ریزی کند.
 
کد مطلب: 56064
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام