جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۷

گوگل هشتمین سیاره از نزدیک‌ترین منظومه به ما را شناسایی کرد

ایتنا - این هشتمین سیاره در منظومه Kepler-90 محسوب می‌شود که در اصل نزدیک‌ترین مجموعه به منظومه شمسی است.
گوگل هشتمین سیاره از نزدیک‌ترین منظومه به ما را شناسایی کرد
شرکت گوگل به واسطه سرویس‌های کاربردی خود فقط برای یافتن اطلاعات مختلف مورد استفاده کاربران قرار نمی‌گیرد و فناوری هوش مصنوعی که گوگل هم اکنون در خدمات خود به کار می‌برد، به جست‌وجو در کهکشان‌ها و سیارات منظومه شمسی هم کمک می‌کند.

به گزارش ایتنا به نقل از سی‌نِت، سازمان فضایی ناسا روز گذشته اعلام کرد به واسطه استفاده از سیستم هوشمند شبکه عصبی گوگل با تلسکوپ فضایی Kepler موفق به کشف یک سیاره جدید به نام Kepler-90i شده است.

این هشتمین سیاره در منظومه Kepler-90 محسوب می‌شود که در اصل نزدیک‌ترین مجموعه به منظومه شمسی است و به واسطه چرخش سیارات به دور یک خورشید در نزدیکی ما اهمیت بسیار زیادی دارد.
منظومه Kepler-90 که شباهت‌های بسیار زیادی به منظومه شمسی تک‌خورشیدی دارد حدود 2545 سال نوری با ما فاصله دارد.

«کریستوفر شالو» مدیریت مرکز توسعه هوش مصنوعی گوگل را برعهده دارد و به دنبال همکاری‌هایی که با «اندرو وندربورگ» ستاره‌شناس دانشگاه تگزاس انجام داده است از سیستم شبکه عصبی برای شناسایی هرچه بهتر سایارات استفاده می‌کند.
در کنفرانس مطبوعاتی که روز گذشته برگزار شد او توضیح داد که با استفاده از مفاهیم هوش مصنوعی گوگل موفق به کشف سیاره جدید شده است.

شالو در این باره اظهار داشت الگوریتم‌های سیستم شبکه عصبی برای کشفیات فضایی بسیار شبیه به فناوری هوشمندی است که برای شناسایی سگ‌ها و گربه‌ها در سرویس Photos گوگل مورد استفاده قرار می‌گیرد.
او گفت: «فناوری یادگیری ماشینی در موقعیت‌های مختلف بسیار هوشمند عمل می‌کند و در شرایطی که انسان نمی‌تواند حجم گسترده‌ای از داده‌ها را مورد تحلیل قرار دهد مورد استفاده قرار می‌گیرد».

تلسکوپ فضایی Kepler ناسا سال 2009 میلادی در یک عملیات ویژه برای شناسایی سیارات نزدیک به منظومه شمسی فعالیت خود را آغاز کرد و از آن زمان تاکنون شواهد زیادی از کرات مختلف با قابلیت حیات انسان روی آنها به دست آورده است.