۰
plusresetminus
پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۲

دامنه چیست و چطور می توان دامنه ثبت کرد؟

به طور کلی هر دامنه از دو قسمت تشکیل شده است. بخش اولی دامنه، اسم دامنه و بخش دوم آن پسوند دامنه می باشد و از طریق پسوند دامنه، جهانی یا محلی بودن یک دامنه مشخص می شود.
دامنه چیست و چطور می توان دامنه ثبت کرد؟
---------------- رپرتاژ آگهی -----------------



دامنه چیست؟
دامنه که در زبان انگلیسی به آن domain گفته می شود عبارت است از آدرسی یکتا که اسم سایت شما می باشد.
با یک مثال در دنیای فیزیکی، دامنه را می توان به آدرس یک مغازه تشبیه کرد که در آن مشتریان از طریق این آدرس می توانند به مغازه دسترسی داشته باشند و این آدرس باید منحصر به فرد باشد تا کسی نتواند ادعایی در مورد آن داشته باشد.
 
همه چیز درباره دامنه ها
دامنه ها انواع مختلفی دارند بعضی از آن ها جهانی و بین المللی هستند و توسط افراد و شرکت های مختلفی از سراسر جهان به کار می روند و بعضی از این دامنه ها محلی و ناحیه ای می باشند و در یک محدوده خاص قابل استفاده می باشند.
دامنه هایی مثل .com و .org دامنه های جهانی می باشند و توسط شرکت ها و افراد مختلفی در سرتاسر جهان مورد استفاه قرار می گیرد. دامنه هایی مثل .ir و .tr دامنه های محلی می باشند و در یک منطقه خاص مورد استفاده قرار می گیرند. در این مورد، دامنه اولی مخصوص کشور ایران و دامنه بعدی مختص کشور ترکیه می باشد.
اجزای یک دامنه
 
اجزای یک دامنه
به طور کلی هر دامنه از دو قسمت تشکیل شده است. بخش اولی دامنه، اسم دامنه و بخش دوم آن پسوند دامنه می باشد و از طریق پسوند دامنه، جهانی یا محلی بودن یک دامنه مشخص می شود.

نکاتی که باید در انتخاب یک دامنه برای سایتی مدنظر قرار بگیرد:

1- برای سایت خود نامی انتخاب کنید که بیشترین همخوانی را با برند یا کسب و کار شما داشته باشد و باید این دامنه با دامنه های دیگر متفاوت باشد تا بعدا دچار دردسر نشوید.
2- از پسوند های متناسب با نوع سایت خود استفاده کنید. مثلا اگر سایت شما قرار است تا در کشوری مثل ایران فعالیت داشته باشد، بهتر است از پسوند .ir استفاده کنید.
3- دامنه ای برای خود در نظر بگیرید که برای کاربران به راحتی قابل نوشتن باشد و همچنین اسم دامنه هم باید به راحتی در حافظه کاربران قرار بگیرد تا دچار دردسر نشوند.

دامنه ها چگونه کار می کنند؟
هنگامی که کاربری اسم دامنه را در مرورگر خود وارد می کند، ابتدا درخواستی را به شبکه ای از سرورها به نام DNS می فرستد و DNS اسم دامنه را به ip تبدیل می کند؛ چون سرورها فقط با ipها کار می کنند.
بعد از اینکه DNS اسم دامنه سایت را دریافت کرد، به اولین سروری که ip سایت در آن قرار دارد، درخواست را ارسال می کند و کاربر می تواند سایت را مشاهده کند. برای کارهای بعدی که کاربر در سایت انجام می دهد هم روال به شکل گفته شده می باشد.

ip چیست؟
همان طور که هر آدرسی در دنیای فیزیکی، یک کد پستی دارد، این داستان هم در دنیای اینترنت وجود دارد و به کد پستی در اینترنت ip گفته می شود و این ipها توسط DNSها به کار برده می شوند و DNSها با این ipها کار ی کنند. مثلا ip سایت گوگل 172.217.18.142 می باشد.
در واقع در شبکه اینترنت برای شناسایی آدرس ها از ipها استفاده می شود و به هر کامپیوتر یک آدرس ip اختصاص داده می شود و با ip یک کامپیوتر در اینترنت شناسایی می شود.
به خاطر سپردن این ipها برای کاربران می توان بسیار سخت باشد و برای حل این مشکل از اسم دامنه استفاده می شود. هر ip به یک دامنه اشاره دارد و کاربران با استفاده از اسم دامنه می توانند به راحتی به سایت مورد نظر خود دسترسی داشته باشند.

چگونه دامنه ای را ثبت کنیم؟
شرکت های خاصی دامنه ها را می فروشند. همان طور که قبلا گفتیم هر دامنه به دو بخش نام دامنه و پسوند دامنه تقسیم می شود. قیمت های دامنه ها با توجه به نوع پسوند دامنه متفاوت است.
برای خرید دامنه باید به شرکت های مربوطه مراجعه کنیم و بعضی از شرکت های دیگر با گرفتن نمایندگی از شرکت های مختلف دیگر، مجموعه بزرگی از دامنه ها با پسوندهای متعددی را به فروش می رسانند.
دامنه های اینترنتی به چند نوع تقسیم می شوند و دامنه های هر طبقه، بسته به نوع دامنه، قیمت های مختلفی دارند.

ثبت دامنه های مربوط به کشور ایران (.ir)
برای خرید دامنه های ir لازم است تا متقاضی ابتدا در سایت nic.ir ثبت نام کند و یک شناسه کاربری دریافت کند و در مرحله بعد لازم است تا یکی از نمایندگی های nic.ir را که کار فروش دامنه های ir انجام می دهند را بیابد و سفارش خود را در آن جا ثبت کند.
این نمایندگی ها مبلغ دامنه را از کاربر دریافت می کنند و دامنه خریداری شده را به حساب کاربری که در سایت nic.ir ساخته اند، اضافه می کنند.
دامنه های ir بهترین نوع دامنه برای افراد و شرکت هایی می باشد که می خواهند در ایران خدماتی به کاربران ایرانی ارائه دهند.

ثبت دامنه های جهانی (عمومی)
دامنه هایی مانند com، net، org و ... توسط افراد و سازمان های مختلفی از سرتاسر جهان استفاده می شود و هر کسی از هر جایی می تواند این نوع از دامنه ها را خریداری کند و به همین دلیل به دامنه های جهانی معروف هستند.
برای خرید این نوع از دامنه ها، باید شرکت هایی که نمایندگی فروش این نوع از دامنه ها را دارند، بیابید و از آن ها این نوع دامنه ها را خریداری کنید.
با توجه به این که شرکت های ارائه دهنده این نوع از دامنه ها به صورت جهانی فعالیت می کنند و هزینه های مربوط به دامنه ها را به صورت دلاری دریافت می کنند، با نوسانات قیمت ارز، قیمت این نوع از دامنه ها نیز نوسان خواهد داشت.
این نوع از دامنه ها برای شرکت هایی مناسب می باشد که می خواهند خدمات و کالاهای خود را در کشورهای مختلفی ارائه دهند.

ثبت دامنه های تخصصی
این نوع از دامنه ها برای کاربرهای تخصصی مورد استفاده قرار می گیرد مثلا دامنه هایی با پسوند tv برای شبکه های تلویزیونی به کار می‌رود یا دامنه ای با پسوند edu برای شرکت ها و مراکز آموزشی به کار می رود.
با توجه به این که هر روز نیاز به این نوع دامنه ها بیشتر می شود، تعداد دامنه های تخصصی نسبت به گذشته رشد فزاینده ای داشته است.
دامنه های تخصصی هم به صورت جهانی و هم به صورت کشوری قابل خرید می باشد و برای خرید هر نوع دامنه، قوانین مختلفی وجود دارد که لازم است قبل از ثبت دامنه آن ها را مطالعه کرد.
 
کد مطلب: 63342
برچسب ها: رپرتاژ
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام