۰
plusresetminus
شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۷

شن‌زارهایی که شن وارد می‌کنند!

ایتنا- زارعیان: اگر مدیریت یک شن‌زار را هم به دولت‌ها بدهید بعد از مدتی شن وارد می‌کنند!
شن‌زارهایی که شن وارد می‌کنند!


یک کارشناس اقتصادی با اشاره به جمله معروف یکی از برندگان نوبل اقتصادی گفت: اگر مدیریت یک شن‌زار را هم به دولت‌ها بدهید بعد از مدتی شن وارد می‌کنند!


به گزارش ایتنا از ایسنا، داوود زارعیان - مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران - اظهار کرد: بخش دولتی مولد نیست. دولت باید سیاست‌گذار باشد و اگر این سیاست‌گذاری انجام شد بخش خصوصی خود به خود به سمت تولید، خدمات و ایجاد اشتغال در جامعه حرکت خواهد کرد. وظیفه‌ دولت فراهم کردن پیش‌نیازها است.

وی با بیان این‌که در روند واگذاری‌های دولتی به بخش خصوصی رگولاتورهای لازم در بخش‌های مختلف ایجاد نشد، گفت: معمولا خصوصی‌سازی نیازمند تغییر در برخی حوزه‌ها همچون ساختارهای اداری مالی، تغییر در نظام اطلاع‌رسانی، تغییر در قوانین و مقررات موجود و از همه مهم‌تر تغییرات فرهنگی در جامعه است که در کشور ما هیچ‌یک از این ساختارها ایجاد نشد.

زارعیان ادامه داد: در واگذاری‌های دولتی به بخش خصوصی هیچ قانون‌گذاری انجام نشد. به طور مثال نظام بانکی نه تنها کمکی به اقتصاد نکرد بلکه در جاهایی مانع ایجاد کرد و بانک مرکزی با ویژگی‌های ساختار دولتی به فعالیت خود ادامه داد.

وی با اشاره به خصوصی‌سازی بخش ارتباطات اظهار کرد: در بخش ارتباطات یک قانون فاقد مقررات کامل ایجاد کردیم که در بسیاری از موارد نتوانست به سود حوزه ارتباطات کار کند.

زارعیان با بیان این‌که در تغییر ساختارها هیچ اقدامی صورت نگرفت، ادامه داد: غالب وظایفی که در وزارتخانه‌ها به بخش خصوصی واگذار شد دارای همان ساختار نیروی انسانی و حتی بیش از گذشته است.

مدیرکل روابط عمومی مخابرات به ساختار بخش مالی هم اشاره و تصریح کرد: در بخش مالی هم ساختار لازم را ایجاد نکردیم. باید بعد از واگذاری‌ها نظام حقوق و دستمزد سامان می‌گرفت که این کار انجام نشد.

وی یکی دیگر از نقاط ضعف خصوصی‌سازی را نبود تفکرات در حوزه ذهنی جامعه دانست و گفت: بعضا مشاهده شد که دولتی‌ها مقابل خصوصی‌ها ایستادند، زیرا مردم ذهنیت خوبی از خصوصی‌سازی ندارند. بعضی از مردم تصور می‌کنند خصوصی‌سازی یعنی این‌که عده‌ای بیایند و ببرند.

زارعیان تاکید کرد: یک نکته بسیار مهم دیگر، خصوصی‌سازی بعد از خصوصی شدن است. اگر کسی جایی را خرید تضمین داشته باشد که برایش مانع ایجاد نکنند. به طور مثال فولاد خوزستان را واگذار کردند و یک ماه بعد به بهانه حقوقی و قانونی پس گرفتند. این مسائل به روند خصوصی‌سازی لطمه می‌زند.

مدیرکل روابط عمومی مخابرات ایران اظهار کرد: بعد از واگذاری مخابرات به بخش خصوصی قوانینی که هر روز وضع می‌شود بیش از آن‌که پیش‌برنده باشد بازدارنده است.

وی افزود: تجربه واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی در کشورهای دنیا ما را هم به این سمت سوق داد اما مقدمات و زیرساخت‌های لازم برای اجرای این کار را فراهم نکردیم.

به گفته زارعیان، کشورهایی که قبل از ما اقدام به خصوصی‌سازی کردند اولین اقدامی که انجام دادند ایجاد رگولاتور در تمام بخش‌های اقتصادی واگذار شده بود.

این کارشناس اقتصادی، شورای رقابت به عنوان مجری اصل ۴۴ را فاقد توان لازم در تصمیم‌گیری و اجرا دانست.

وی با بیان این اعتقاد که بخش خصوصی کارآمدتر از تعاونی است، گفت: به نظر من تعاونی‌ها به دلیل نبود مدیریت قوی نمی‌توانند کارآیی لازم را داشته باشند و بخش خصوصی با مدیریت چند نفر کارآمدتر خواهد بود. برای جلوگیری از انباشت سرمایه در دست افرادی معدود نیز می‌توان قانون‌گذاری‌های قوی با لحاظ همه نکات ایجاد کرد.

به گفته زارعیان، تضمین درآمد مهم‌تر از واگذاری است. برای موفقیت در واگذاری‌ها نباید فقط به فروش دلخوش باشیم بلکه به تضمین‌های تولید و درآمد در آینده هم نگاه کنیم.
کد مطلب: 31559
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام