ايتنا - آخرين عناوين اپراتورها :: نسخه کامل http://www.itna.ir/Comm/operators Sat, 26 May 2018 12:31:00 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) http://www.itna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) آزاد است. Sat, 26 May 2018 12:31:00 GMT اپراتورها 60 کاهش نرخ مکالمات بین‌الملل http://www.itna.ir/news/52970/کاهش-نرخ-مکالمات-بین-الملل صادق عباسی شاهکوه اظهار داشت: تا پایان نیمه اول امسال موضوع رفع انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت از ارائه خدمات مکالمات بین الملل اجرایی می شود و شرکت های ارائه دهنده خدمات تلفن و اپراتورها می توانند به صورت مستقیم در این حوزه ورود کنند. به گزارش سرویس اخبار تکنولوژی از مهر، وی با بیان اینکه هنوز مدل رفع انحصار زیرساخت از مکالمات بین الملل نهایی نشده است، افزود: اما در این طرح قصد داریم به جای آنکه به صورت مستقیم با اپراتورهای بین الملل قرارداد ببندیم، اپراتورهای داخلی با طرف خارجی قرارداد ببندند و ما تنها بحث تحویل ترافیک را عهده دار شویم. عباسی شاهکوه گفت: تاکنون مدل ارائه خدمات مکالمات بین الملل به این شکل بود که شرکت زیرساخت ترافیک را از اپراتورها تحویل گرفته و در بین الملل به آنها تحویل می داد که در شیوه جدید اگرچه این مسئولیت زیرساخت، حذف نخواهد شد اما بحث قرارداد با طرف خارجی به اپراتورهای ایرانی سپرده می شود و ممکن است اپراتورها بتوانند با قیمت های پایین تری این قراردادها را منعقد کنند. وی تاکید کرد: پیش بینی ها نشان می دهد این مدل ارائه خدمات، در قیمت نهایی مصرف کننده تاثیر می گذارد و با وجود اینکه فضا نیمه رقابتی می شود ما شاهد کاهش نرخ مکالمات بین الملل خواهیم بود. مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت تاکید کرد: جزئیات این طرح هنوز نهایی نشده اما به طور قطع شرایط از وضعیت فعلی بهتر خواهد شد. عباسی شاهکوه گفت: اگرچه مکالمات بین الملل از طریق دو صفر و خط تلفن در کل دنیا کاهش پیدا کرده و کاربران به سمت استفاده از ابزارهای پیام رسان برای مکالمه می روند اما جبران این کاهش درآمد از محل های دیگر ارائه خدمات ممکن است. ]]> اپراتورها Sat, 26 May 2018 07:51:52 GMT http://www.itna.ir/news/52970/کاهش-نرخ-مکالمات-بین-الملل نسبت افزایش قیمت ارز و سیم‌کارت در بازار ایران http://www.itna.ir/news/52943/نسبت-افزایش-قیمت-ارز-سیم-کارت-بازار-ایران بازار سیم‌کارت تلفن همراه از جمله حوزه‌هایی است که در ایامی مانند ماه رمضان تغییرات چندانی در میزان خرید و فروش‌ها مشاهده نمی‌شود و معمولا در آستانه‌ تابستان، تقاضا برای سیم‌کارت‌ افزایش می‌یابد که همین موضوع سبب تغییرات قیمتی نیز می‌شود. البته تغییرات نرخ ارز و افزایش قیمت گوشی هم می‌تواند سبب افزایش قیمت سیم‌کارت شود. به گزارش سرویس اخبار تکنولوژی از ایسنا، ‌ معمولا بازار سیم‌کارت‌های تلفن همراه کمی بعد از تحول در بازار گوشی‌های تلفن همراه به اتفاقات بازار واکنش نشان می‌دهد؛ البته به گفته فعالان بازار، نوسانات ارزی در ماه‌های اخیر تاثیراتی در بازار سیم‌کارت‌های تلفن همراه هم داشته و به نوعی رکود منجر شده است؛ زیرا اگرچه بازار سیم‌کارت‌ هر ساله بعد از ایام تعطیلات نوروز شاهد رونق بود، اما امسال سهم تقاضا آنقدر زیاد نبود و این بازار رونقی که باید را تجربه نکرد. در این زمینه افشار فروتن - رئیس انجمن صنفی فروشندگان تلفن همراه، سیم‌کارت و لوازم جانبی- درباره تغییرات قیمت سیم‌کارت به ایسنا گفت: با توجه به تجربه‌ای که در سال‌های گذشته بوده، همیشه ایامی از سال از جمله نزدیک شدن به پایان سال و یا شروع تعطیلات تابستانی، مواقعی است که افزایش تقاضا برای تهیه سیم‌کارت مقداری بیشتر می‌شود. هرچند که آن‌چنان رونقی در بازار نیست که سهم تقاضا آنقدر زیاد باشد و تاثیرات زیادی بگذارد. وی در ادامه با بیان اینکه سیم‌کارت تلفن همراه در طول این چند سال ورود به بازار مصرف، همواره شرایط خاص خود را داشته، افزود: شاید نتوان سیم‌کارت را با اقلام دیگر مقایسه کرد که با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان تغییری در تقاضا و قیمت ‌آن‌ها مشاهده شود. با وجود این، در زمان‌های پایان سال و تابستان، مقداری افزایش و کاهش سطح تقاضا وجود دارد، آن هم بیشتر در مورد سیم‌کارت‌های اعتباری است که سطح تقاضا افزایش یا کاهش پیدا می‌کند. افشار با بیان اینکه در حال حاضر موارد و عوامل دیگری از جمله نوسانات نرخ ارز و شرایط موجود و افزایش قیمت گوشی بر بازار بی‌تاثیر نبوده است، افزود: این افزایش قیمت هم بیشتر در سیم‌کارت‌هایی با کدهای قدیمی یک دو و سه بیشتر است. البته سیم‌کارت خیلی سریع تاثیر نمی‌گیرد اما این تاثیرات با زمان قابل توجه‌تری تاثیر می‌گذارند که ما نیز شاهد آن بودیم و افزایش نسبی را در کل سیم‌کارت‌های دائمی در بازار داشتیم که کماکان هم همین روند ادامه دارد. رئیس انجمن صنفی فروشندگان تلفن همراه، سیم‌کارت و لوازم جانبی با اشاره به بیشترین قیمت سیم‌کارت‌های دائمی اظهار کرد: سیم‌کارت‌های با کد قدیمی دیگر صفر نیستند و عمدتا کارکرده هستند و به نسبت کارکردشان تاثیرات مختلف دارند. بیشترین قیمت را نمی‌توان برای این‌ها متصور شد، زیرا سیم‌کارت‌هایی هستند که حتی تا چندصد میلیون هم در بازار عرضه می‌شوند؛ اما بازه‌ی قیمت این سیم‌کارت‌های با کدهای ثابت یک تا سه از حدود سه میلیون تومان شروع می‌شود که هر کدام از این کدها شرایط خاصی دارند. ]]> اپراتورها Wed, 23 May 2018 04:56:16 GMT http://www.itna.ir/news/52943/نسبت-افزایش-قیمت-ارز-سیم-کارت-بازار-ایران استانداردهای لازم برای نصب آنتن موبایل در مناطق مسکونی کدامند؟ http://www.itna.ir/news/52928/استانداردهای-لازم-نصب-آنتن-موبایل-مناطق-مسکونی-کدامند بسیاری از مردم نمی‌دانند که استاندارد ملی ایران چه حدودی را برای میران تشعشعات رادیویی و مایکروویو در مناطق مسکونی تعیین کرده است و آنتن‌های اپراتورهای تلفن همراه و وایمکس باید در چه فاصله‌ای از اماکن مسکونی نصب شوند؟ به گزارش سرویس اخبار تکنولوژی از ایسنا، از سوی نهادهای مسوول بارها اعلام شده که تشعشعات پرتوهای رادیویی کمتر از میزان استاندارد تعیین‌شده است، با این وجود شهروندان درصورت نگرانی از نصب دکل‌های اپراتورهای تلفن همراه و وایمکس می‌توانند شکایت خود را ثبت کنند تا اندازه‌گیری‌های لازم انجام و نتایج آن اعلام شود. با توجه به پروانه‌های واگذارشده به اپراتورهای تلفن همراه و و وایمکس، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نسبت به پاسخگویی به شکایات مردم از تشعشعات آنتن‌های اپراتورهای یادشده اقدام می‌کند. این فرآیند به‌صورت ثبت شکایت در سامانه شکایات سازمان توسط افراد حقیقی یا حقوقی؛ بررسی شکایت و انجام اندازه‌گیری‌های لازم توسط اپراتور یا اداره کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه مربوطه و اعلام نظر سازمان انرژی اتمی ایران به عنوان متولی تشعشعات در کشور درباره نتایج اندازه‌گیری انجام می‌شود. تاکنون فاصله مشخصی جهت نصب آنتن‌های مخابراتی از اماکن مسکونی تعیین نشده است، چراکه فاصله در کنار پارامترهای دیگری چون توان تشعشعی و زاویه تابش آنتن تعیین کننده استاندارد یا غیر استاندارد بودن حدود تشعشعات یک آنتن است. لذا در صورت وجود نگرانی از تشعشعات آنتنی در مجاورت مکانی مسکونی باید موضوع از طریق ثبت شکایت در سامانه شکایات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیگیری شود تا پس از انجام اندازه گیری های لازم رای نهایی در خصوص مجاز یا غیرمجاز بودن حدود پرتودهی آنتن مورد نظر از سوی سازمان انرژی اتمی ایران صادر شود. در هر حال مقادیر تشعشعات رادیویی و مایکروویو در مناطق مسکونی و اماکن عمومی باید از حدودی که در استاندارد ملی ایران با عنوان "پرتوهای غیر یونساز-حدود پرتوگیری" آمده است، کمتر باشد. اما  بسیاری از شهروندان سوال دارند که در صورت نگرانی از برپایی، سازه، استحکام پایه و محل نصب دکل‌های اپراتورهای تلفن همراه و وایمکس چه اقدامی باید انجام دهند؟ متولی نصب و رسیدگی به شکایات مربوط به دکل‌ها در شهر تهران، شرکت ارتباط مشترک شهر بوده و در شهرستان‌ها این امر به عهده شهرداری‌هاست. لذا در صورت وجود هرگونه نگرانی در این خصوص باید با نهادهای یاد شده مکاتبه شود. نحوه و مراحل ثبت شکایت از تشعشعات آنتن‌های تلفن همراه و وایمکس هم به این صورت است که جهت ثبت شکایت در پایگاه اطلاع رسانی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با آدرس www.cra.ir به شاخه پاسخگویی به شکایات مراجعه کرده و با وارد کردن اطلاعات خواسته شده در هر قسمت شکایت خود را ثبت کرده و با گرفتن کد رهگیری مراحل اقدامات انجام شده در آن مورد را پیگیری کنید. ]]> موبايل Tue, 22 May 2018 04:48:52 GMT http://www.itna.ir/news/52928/استانداردهای-لازم-نصب-آنتن-موبایل-مناطق-مسکونی-کدامند امکان شکایت از اپراتورها و نظارت رگولاتوری http://www.itna.ir/news/52906/امکان-شکایت-اپراتورها-نظارت-رگولاتوری با سامانه ثبت شکایات مبتنی بر مکان‌نمای جغرافیایی، مشترکان می‌توانند در صورت بروز اختلال از طرف اپراتورها، با مشخص کردن مکان جغرافیایی، ضمن اعلام مشکل به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به حل اشکال توسط اپراتور کمک کنند. به گزارش سرویس اخبار تکنولوژی از ایسنا، اختلالات صوت و دیتا در برهه‌ای از زمان برای مشترکان و کاربران اپراتورهای مختلف زیاد پیش می‌آمد. از طرفی اشاره به جزئیات این اختلالات از جمله مکان جغرافیایی برای حل مشکل از طرف اپراتورها و مراجع پاسخگو از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل «سامانه ثبت شکایات مبتنی بر مکان‌نمای جغرافیائی» با هدف تقویت نظارت بر ارائه خدمات در حوزه    ارتباطات و فناوری اطلاعاتاطلاع از کمیت و کیفیت فعالیت خدمات‌دهندگان و ارتقای این سیستم با رویکرد توسعه نظارت مردم راه‌اندازی شده است. در این راستا محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - با تاکید بر لزوم نظارت و بهبود کیفیت اظهار کرده است: سرعت توسعه فناوری اطلاعات و زیرساخت‌ها در کشور بسیار خوب بوده اما مردم همزمان از ما مطالبه کیفیت دارند. مکمل اپراتورها، سیستم نظارت مردمی است و با رونمایی از سیستم مبتنی بر نقطه جغرافیایی، از این پس اپراتورها مطابق وعده‌ای که داده بودیم، در معرض نظارت عمومی مردم هستند. ویژگی متمایز این سامانه، رصد میزان شکایات ثبت‌شده از اپراتورها یا سایر شرکت‌های خدمات‌دهنده به صورت بر خط روی نقشه‌های جغرافیائی است. این امکان تاثیر مثبتی بر پاسخگوتر شدن شرکت‌ها و ایجاد شفافیت بیشتر درباره عملکرد آن‌ها داشته و در ارزیابی مردم از اپراتورها یا سایر شرکت‌های خدمات‌دهنده تاثیرگذار خواهد بود. کمک به مکان‌یابی موقعیتی که مشترک به گزارش‌دهی درباره وضعیت آن پرداخته، یکی دیگر از ویژگی‌های این سامانه است که بر اساس آن اگر در نقطه‌ای از یک جاده بین شهری نیز، اتصال به شبکه تلفن همراه، دچار نقصان یا قطعی شود کاربر به سادگی می‌تواند با جانمایی آن در این سیستم، به ناظر یا اپراتور برای حل آن کمک کند. ویژگی دیگر این سامانه چندرسانه‌ای بودن آن و قابلیت انتقال متن، صوت، تصویر و ویدئو برای شفافیت بخشیدن بیشتر به اطلاعات و آسوده‌تر شدن تعامل مخاطبان برای انتقال پیام مورد نظرشان است. نظارت رگولاتوری بر اپراتورها از نگاه مردم در این زمینه مجید حقی- معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی - در گفت‌وگو با ایسنا، با ذکر ویژگی‌های سامانه ثبت شکایات مبتنی بر مکان‌ جغرافیائی، گفت: اختلال در اپراتورها جنس‌های مختلف دارد، ممکن است از جنس قطعی،Packet loss ، اختلال در کیفیت یا کمیت باشد. رویکرد این سامانه با ذکر مکان جغرافیایی از طرف کاربر این است که به ما کمک ‌کند، دقیق‌تر به مشکل رسیدگی کنیم. ویژگی دیگر این سامانه این است که مردم می‌توانند شکایت خود و سایرین را در سامانه ببینند. به عبارتی ما تلاش کردیم از نگاه مردم برای ارزیابی اپراتورها استفاده کنیم. حقی ادامه داد: ویژگی دیگر این سامانه، رویکردی برای اپراتورهاست که سریع‌تر به حل اشکال بپردازند، زیرا اشکالشان در معرض دید است. هرچه تعداد این اشکالات بیشتر باشد، ممکن است در نگاه مردم تاثیر بگذارد و از آنجایی که این موضوع با منافع اپراتورها در تضاد است، سریع‌تر موضوع را پیگیری می‌کنند. اپراتورها جزییات شکایات را می‌بینند و رسیدگی می‌کنند. وی با بیان اینکه طبیعی است در صورت بروز اختلال، اپراتورها از کاربران جزییات مشکل را بخواهند، گفت: طرح کلی یک سوال منجر به پاسخ کلی سوال می‌شود و ممکن است مشکل همچنان لاینحل بماند، زیرا در آن صورت پیرامون یک موضوع صحبت می‌شود و نه جزئیات آن. بنابراین در صورت بروز مشکل بهتر است مصداق مشخص شود و ما نیز بتوانیم مطالبات رگولاتوری را به صورت مشخص از اپراتورها داشته باشیم تا قابل قبول بودن پاسخ احراز ‌شود. سامانه جامع رسیدگی و پاسخگوئی به شکایات شبکه‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات روی پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی قابل دسترس است و کاربران با مراجعه به این سامانه می‌توانند اعتراضات خود نسبت به خدمات اپراتورها را با ذکر مکان جغرافیایی اعلام کرده و منتظر پیگیری موضوع از طرف رگولاتوری باشند. ]]> اپراتورها Sun, 20 May 2018 05:10:43 GMT http://www.itna.ir/news/52906/امکان-شکایت-اپراتورها-نظارت-رگولاتوری مجوز فروش سیم‌کارت‌های خارجی صادر شد http://www.itna.ir/news/52829/مجوز-فروش-سیم-کارت-های-خارجی-صادر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده که مجوز فروش سیم‌کارت‌های تلفن همراه خارجی را به شرکت‌های غیردولتی و واجد شرایط که در ایران به ثبت رسیده باشند، اعطاء می‌کند. به گزارش سرویس اخبار تکنولوژی از ایسنا، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده که در راستای حمایت از حقوق مشترکین و افزایش رضایت آن‌ها به منظور ضابطه‌مند شدن فعالیت عاملین فروش و امکان کنترل و نظارت بر فعالیت آنها، مجوز فروش سیم‌کارت‌های تلفن همراه خارجی در کشور را به شرکت‌های غیردولتی و واجد شرایط که در ایران به ثبت رسیده باشند، اعطاء می‌کند. بر این اساس دارنده مجوز بر اساس خدمات موضوع مجوز می‌تواند نسبت به فروش سیم‌کارت‌های خارجی تلفن همراه در داخل کشور و ارایه خدمات پشتیبانی و اطلاع‌رسانی مربوط طبق مفاد مصوبه شماره ۸ جلسه شماره ۱۶۷ کمیسیون تنظیم مقررات رادیویی اقدام کند. مدت اعتبار مجوز، دو سال شمسی از تاریخ صدور اعلام شده است. کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره ۱۶۷ تاریخ سی‌ام خرداد ۱۳۹۲ پیشنهاد"ضوابط و دستورالعمل فروش سیم‌کارت‌های تلفن همراه خارجی در داخل کشور" را بررسی و مفاد آن را تصویب کرده بود که در بخش‌هایی از آن آمده است: دستور­العمل حاضر با­توجه به افزایش تقاضا برای خرید سیم­‌کارت­‌های تلفن همراه خارجی در کشور و در راستای حمایت از حقوق مشترکین و افزایش رضایت آن‌ها و به منظور جلوگیری از بروز مشکلات فنی و امنیتی احتمالی ناشی از فروش سیم­‌کارت­‌های مذکور و همچنین ضابطه­‌مند­شدن فعالیت عاملان فروش و امکان کنترل و نظارت بر فعالیت آن‌ها، تدوین شده است. البته فروش سیم­‌کارت­‌های شبکه­‌های ماهواره­ای جزء خدمات موضوع این ضوابط نیست و فروش سیم­‌کارت­‌هایی که با استفاده از رومینگ، از طریق شبکه­‌های ماهواره­‌های نظیر ثریا، اینمارست و مانند این‌ها امکان ارایه خدمت دارند، ممنوع است. مدت اعتبار مجوز، دو سال از تاریخ صدور است و پس از انقضای آن با تشخیص سازمان، اعتبار آن هر بار به دفعات تا دو سال دیگر به درخواست متقاضی و با موافقت سازمان قابل تمدید خواهد بود. متقاضی باید شرکت غیردولتی بوده و در ایران به ثبت رسیده باشد و تا پایان مدت اعتبار مجوز باید این ماهیت حقوقی خود را حفظ کند و اعتبار مجوز تا زمان حفظ ماهیت حقوقی مذکور خواهد بود. دارنده مجوز می‌تواند از طریق عاملین فروش نسبت به فروش سیم‌کارت‌های خارجی با حفظ مسئولیت و عواقب ناشی از آن اقدام کند. متقاضی باید برای صدور پروانه موافقت ارایه کننده اصلی یا اعطای نمایندگی به متقاضی که به تایید سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور مبداء رسیده است را به همراه نسخه ترجمه رسمی به سازمان ارایه کند. در صورتی­که دارنده مجوز در طول مدت اعتبار، درخواست نمایندگی فروش سیم­‌کارت جدیدی را داشته باشد باید نسبت به ارایه مدارک موضوع بند ۶-۲ به سازمان جهت اخذ تائیدیه اقدام کند. بدیهی است در صورت عدم تائید سازمان، دارنده مجوز مجاز به فروش سیم­‌کارت مذکور نیست. دارنده مجوز باید کلیه مشخصات مشترکین حقیقی شامل کارت ملی (و یا مشخصات گذرنامه برای اتباع خارجی)، نشانی دقیق پستی، کدپستی و شماره تماس و مشخصات کامل ثبتی مشترکین حقوقی شامل شماره، محل و تاریخ ثبت،­آدرس و کدپستی مرکز اصلی شرکت همچنین مشخصات کامل کارت ملی مدیرعامل و صاحبان امضاء مجاز شرکت (مطابق با مشخصات اشخاص حقیقی) را اخذ و ثبت و پس از رویت اصل مدارک شناسایی رسمی یک کپی از آن مدارک را از مشترک دریافت و قبض فروش رسمی با ذکر شماره تلفن به مشترک ارائه نماید. فاکتورهای فروش باید با سربرگ دارنده مجوز و ذکر نام و کد عامل فروش باشد. دارنده مجوز حق افشای هیچ یک از اطلاعات مربوط به مشترک (مانند نام، نشانی، شماره تلفن و ...) را مگر به موجب دستور مراجع ذیصلاح در داخل کشور ندارد. ضوابط و مقررات این دستورالعمل و هرگونه مقررات جدید که توسط کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به تصویب می­‌رسد و توسط سازمان به دارنده مجوز ابلاغ می­‌شود، برای دارنده مجوز لازم­‌الاجرا است. مسئولیت بازرسی و نظارت بر حسن انجام کار و تعهدات مندرج در این ضوابط و دستورالعمل بر عهده سازمان است و دارنده مجوز موظف است گزارش ثبت اطلاعات مشترکین موضوع ماده ۸ این دستور­العمل را به صورت دوره‌ه­ای هر سه ماه یک­بار به سازمان ارایه کند. دارنده مجوز موظف است امکان دسترسی به اطلاعات مربوط به مشترکین خود را به­ موجب ارجاع مراجع قانونی فراهم کند. دارنده مجوز باید کلیه تمهیدات لازم را برای ایجاد امکان انجام وظایف قانونی نظارتی مراجع ذیصلاح در تمام طول مدت مجوز در چارچوب قوانین کشور فراهم کند. سازمان در قبال نگهداری اطلاعاتی که ماهیت محرمانه دارد، مسئول بوده و صرفاً در ارتباط با وظایف قانونی خود از آنها بهره‌­برداری خواهد کرد و از افشای آن‌ها به جز برای مقامات صالح ذیربط، مقامات قضایی و یا نهادهای قانونی بازرسی خودداری خواهد نمود؛ که در این‌صورت سازمان مسئولیتی نخواهد داشت. ]]> اپراتورها Mon, 14 May 2018 04:58:40 GMT http://www.itna.ir/news/52829/مجوز-فروش-سیم-کارت-های-خارجی-صادر رونمایی از سیم‌کارت بحران http://www.itna.ir/news/52826/رونمایی-سیم-کارت-بحران محمدرضا قوی در حاشیه نمایشگاه الکامپ اهواز به اعلام این خبر به ایسنا اظهار کرد: شرکت ما به عنوان یکی از نخستین اپراتورهای USO کشور، ارائه خدمات تلفن ثابت، همراه و اینترنت به روستاها و مناطق صعب العبور را از سال 1390 آغاز کرد و در حال حاضر 1000 روستا در کشور را تحت پوشش داریم. به گزارش سرویس اخبار تکنولوژی از ایسنا، وی افزود: برخی مناطق در کشور وجود دارند که برای اپراتورهای تلفن همراه از نظر جغرافیایی و یا اقتصادی توجیه ندارد که در آن مکان‌ها خدمات ارائه دهند. با حمایت دولت، در چنین مکان‌هایی خدمات USO ارائه می‌شود. تاکنون خدمات USO در روستاهای کشور با استفاده از تکنولوژی GSM-WLL و باند KU ارائه شده است و در نمایشگاه الکامپ اهواز برای نخستین بار تکنولوژی استفاده از باند KA به نمایش گذاشته شده است و به این ترتیب شاهد ارتقاء ارائه خدمات خواهیم بود. قوی تصریح کرد: در تکنولوژی KU در برخی مواقع شاهد قطع مکالمات و یا خدمات نامناسب اینترنت هستیم، ولی تکنولوژی KA که در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا استفاده می‌شود و امروز برای نخستین بار در کشور، در اهواز به نمایش گذاشته شده است، این مشکلات را ندارد. در حال حاضر به صورت پایلوت در محل نمایشگاه الکامپ اهواز، امکان استفاده از باند KA را فراهم کرده‌ایم و به محض این‌که مجوز استفاده در کل کشور صادر شود، امکان توسعه آن به روستاها وجود دارد. او خاطرنشان کرد: در استان خوزستان نیز 28 روستای دور افتاده شامل 1500 نفر جمعیت روستایی تحت پوشش خدمات USO قرار دارند. در این روستاها، سیم‌کارت‌های اپراتور USO به روستاییان داده می‌شود و از این طریق امکان استفاده از تلفن همراه و یا اینترنت فراهم می‌شود. این تکنولوژی بر اساس ماهواره است و به همین دلیل هر نقطه‌ای در کشور را می‌تواند تحت پوشش قرار دهد. وی با اشاره به ضرورت راه‌اندازی اپراتور بحران در کشور، تاکید کرد: در مواقع بحران، مانند وقوع زلزله، به دلیل حجم گسترده تماس‌های تلفنی و یا قطع برق، ارتباط تلفن‌های همراه در اپراتورهای دیگر قطع می‌شود. در چنین شرایطی حتی مسئولان مرتبط با مدیریت بحران نیز با مشکل ارتباط مواجه می‌شوند. شرکت ما به عنوان اپراتور USO کشور برای نخستین بار از ایده سیم کارت بحران در نمایشگاه الکامپ اهواز رونمایی کرده است و این آمادگی را دارد که به نخستین اپراتور بحران کشور تبدیل شود. به این ترتیب در زمان بحران، امکان فعال کردن این سیم کارت در نقطه موردنظر وجود دارد و به این ترتیب ارتباط مدیران بحران و خبرنگاران و هر قشری که در چنین مواقعی نیاز به ارتباط دارد، برقرار می‌ماند. ]]> اپراتورها Sun, 13 May 2018 08:35:27 GMT http://www.itna.ir/news/52826/رونمایی-سیم-کارت-بحران مزاحمت با سیم‌کارت‌های جعلی جریمه دارد http://www.itna.ir/news/52797/مزاحمت-سیم-کارت-های-جعلی-جریمه در صورت هرگونه ایجاد مزاحمت از طریق سیم‌کارت و یا ارتکاب اعمال مجرمانه، ابتدا مالک سیم‌کارت باید در محاکم قضایی پاسخگو باشد چراکه قانون وی را دارنده سیم‌کارت می‌شناسد؛ هر چند بعد از بررسی‌های فنی می‌توان مشخص کرد که این تماس از سوی وی صورت نگرفته است، اما قانون در ابتدا مالک سیم‌کارت را می‌خواهد و وی باید پاسخ‌گوی محاکم قضایی و شاکی باشد تا بعد که مجرم اصلی شناسایی شود. به گزارش سرویس اخبار تکنولوژی از ایسنا، به گفته برخی کارشناسان، ارزان بودن سیم‌کارتها بعضا باعث شده تا افراد در نگه‌داری سیم کارت‌ها دقت لازم را نداشته و در پی آن چندین سیم‌کارت داشته باشند، در حالی که نمی‌دانند که این سیم‌کارت‌ها کجا و در دسترس چه کسی است. بر همین اساس عدم دقت در نگه‌داری سیم‌کارت ممکن است باعث شود تا این سیم‌کارت در دسترس افراد سودجو قرار گیرد و آن‌ها با فعال کردن سیم‌کارت، در شبکه‌های اجتماعی عضو شده و به فعالیت‌های مجرمانه اقدام کنند.   در این باره شکایت‌هایی از سوی شهروندان مبنی بر اینکه فردی ناشناس در تلگرام اقدام به مزاحمت و ارسال مطالب توهین آمیز با محتوای مبتذل علیه آن‌ها کرده، مطرح شده و مورد بررسی و پیگیری قرار گرفته است.   کاربران می‌توانند علاوه بر استفاده از سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، با ارسال کد ملی مالک خط به یکی از شماره‌های ۳۰۰۰۱۵۰ و ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ از طریق یکی از خطوط تحت مالکیت، نسبت به استعلام تعداد خطوط ثبت شده به نام خود اقدام کنند. همچنینبر اساس اطلاعات سایت پلیس فتا، به افرادی که در فضای مجازی اقدام به مزاحمت علیه شهروندان می‌کنند، هشدار داده شده که طبق قانون جرایم رایانه‌ای به حبس از سه ماه تا دو سال یا جزای نقدی یا هر دو آن محکوم می‌شوند. به همین دلیل و برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، طرح احراز هویت سیم‌کارت‌های تلفن همراه از نیمه سال ۱۳۹۳ با اجرای  فاز اول آغاز شد. در فاز اول دریافت کد ملی و اطلاعات هویتی مالکان سیم‌کارت‌ها از طریق سامانه اپراتورها صورت گرفت. در این مرحله بود که افرادی با ۱۵ تا ۳۷ هزار سیم‌کارت شناسایی شدند. این فاز ظاهرا به صورت کامل اجرایی شده یا به عبارتی دیگر سیم‌کارت بدون اطلاعات مالک در کشور وجود ندارد. فاز دوم این طرح نیز شامل افرادی بود که بیش از ۱۰ سیم‌کارت به‌نام‌ خود دارند. با توجه به اینکه افراد حقیقی از نظر قانونی نمی‌توانند بیش از ۱۰ سیم‌کارت داشته باشند، در مرحله دوم اجرای طرح ساماندهی سیم‌کارت‌های فاقد اطلاعات مشخص به تمامی مشترکان این سیم‌کارت‌ها پیامکی ارسال شد تا با مراجعه به امور مشترکان اپراتور خود، سیم‌کارت‌های فعال مورد نیازشان را اعلام کنند. اما دیوان عدالت اداری حکمی را صادر کرد که نمی‌توان مالکیت کسانی را که در گذشته بیش از ۱۰ سیم‌کارت داشتند، مخدوش کرد. بنابراین اجرای آن به شهریور موکول شد. در نهایت، با اتمام کار طراحی و انتقال پایگاه‌های دیتا، سامانه اپراتورهای تلفن همراه در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی راه‌اندازی شد تا واگذاری سیم‌کارت‌ها و هرگونه خدمات به مشترکان با احراز هویت انجام و از هرگونه سوء‌استفاده از مدارک افراد جلوگیری شود. همچنین سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکین تلفن همراه به نام اشخاص روی پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از مهر ۱۳۹۴ راه‌اندازی شد. تمامی مشترکان می‌توانند با مراجعه به پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی در بخش خدمات الکترونیک و یا در نشانی اینترنتی mobilecount.cra.ir به این سامانه مراجعه کرده و از تعداد سیم‌کارت‌هایی که با کد ملی آنان ثبت شده است، مطلع شوند. این خدمات فقط به افراد حقیقی داده می‌شود که حداقل یک سیم‌کارت در یکی از اپراتورهای چهارگانه داشته باشند. بدین ترتیب مشترکین تلفن همراه باید کد ملی و شماره تلفن همراه خود را در این سامانه وارد کنند. پس از ثبت اطلاعات، پیامکی برای آنها ارسال می‌شود که در آن تعداد سیم‌کارت‌های ثبت شده با کد ملی متقاضی در هر اپراتور تلفن همراه درج شده است. هر مشترک در هر دوره ۱۰ روزه فقط یک‌بار می‌تواند از این سامانه تعداد خطوط خود را استعلام کند. همچنین درصورتی که از آخرین استعلام بیش از ۱۰ روز گذشته ولی موفق به استعلام نشده باشید می‌توان موضوع را با مدیریت سامانه درمیان گذاشت. با وارد کردن اطلاعات اولیه، کد رهگیری به شما داده خواهد و پس از آن پیامکی با محتوای تعداد سیم‌کارت‌ها در هر اپراتور برایتان ارسال خواهد شد. مشترکان تلفن همراه درصورت مشاهده هرگونه مغایرت در تعداد خطوط ثبت‌شده به نام خودشان می‌توانند برای جلوگیری هر نوع سوءاستفاده احتمالی، شخصا به دفاتر خدمات مشترکین اپراتورها مراجعه کنند و با ارائه کارت ملی از تمامی خطوط به نام خود که ممکن است بدون اطلاع مشترک به نام وی ثبت شده باشد، آگاه شده و برای قطع هر یک از سیم‌کارت‌ها اقدام کنند. همچنین چنانچه دارندگان سیم کارت قصد بر غیر فعال کردن سیم کارتی را دارند در ابتدا اگر با سیم کارت مورد نظر قبلا در شبکه‌های مجازی عضویت داشته‌اند باید اکانت نرم افزار مورد نظر را حذف (Delete Account) کنند و سپس به سوزاندن یا غیر فعال کردن سیم‌کارت اقدام کنند. بر این اساس به دارندگان سیم‌کارت‌ها توصیه شده است که حتما در نگهداری سیم‌کارت‌های خود دقت لازم را داشته باشند و سیم کارت‌هایی را که نیاز ندارند حتما از طریق اپراتور مربوطه غیر فعال کنند و برای واگذاری این سیم‌کارت‌ها حتما اطلاعات ذخیره شده بر روی آن‌ها و به خصوص عضویت در شبکه‌های اجتماعی را غیر فعال کرده و تمامی اطلاعات آن را با توجه به نوع شبکه اجتماعی پاک کنند.   ]]> اپراتورها Sat, 12 May 2018 05:07:06 GMT http://www.itna.ir/news/52797/مزاحمت-سیم-کارت-های-جعلی-جریمه اختلال در خدمات اپراتورها در پی فیلتر تلگرام پیگیری می‌شود http://www.itna.ir/news/52738/اختلال-خدمات-اپراتورها-پی-فیلتر-تلگرام-پیگیری-می-شود معاون وزیر ارتباطات از رسیدگی به شکایت مربوط به کیفیت اینترنت پس از فیلتر تلگرام خبرداد و گفت: اجرای حکم قضایی در مسدودسازی یک پیام‌رسان، نباید در سایر کاربریهای اینترنت اختلال ایجاد کند. به گزارش سرویس اخبار تکنولوژی از مهر، حسین فلاح جوشقانی گفت: اجرای دستور قضایی درباره مسدودسازی یکی از پیام‌رسان‌های اجتماعی نباید در دسترسی به سایر کاربری‌های اینترنت اختلال ایجاد کند. وی با اشاره به گزارش‌هایی مبنی بر اختلال در برخی نرم‌افزارهای کاربردی و نیز بازی‌های رایانه‌ای آنلاین (برخط ) و همچنین اختلال در بعضی از وب سایت‌های اینترنتی پس از اجرای حکم قضائی در مسدودسازی یکی از پیام‌رسان‌ها تاکید کرد: اجرای این حکم نباید در مورد سایر کاربری‌های اینترنت اختلال ایجاد کند. معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از مردم درخواست کرد در صورتی که برای استفاده از سایر کاربری‌های اینترنت با مشکل روبرو شدند موارد را از طریق سامانه ۱۹۵ جهت پیگیری اعلام کنند. رئیس رگولاتوری درباره نحوه رسیدگی به این شکایات عنوان کرد: در صورتی که با بررسی به این نتیجه برسیم که اپراتور در این زمینه سرویسی را با کیفیت نامناسبی ارائه کرده است در چارچوب پروانه با اپراتور برخورد می‌شود. ]]> اپراتورها Mon, 07 May 2018 04:23:20 GMT http://www.itna.ir/news/52738/اختلال-خدمات-اپراتورها-پی-فیلتر-تلگرام-پیگیری-می-شود عوارض دریافتی پیامک در سال ۹۷ بازگردانده می‌شود http://www.itna.ir/news/52679/عوارض-دریافتی-پیامک-سال-۹۷-بازگردانده-می-شود معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری اعلام کرد: اپراتورهای تلفن همراه موظف هستند مبالغی که در قالب ۱۰ ریال عوارض به ازای ارسال هر پیامک از ابتدای فروردین سال ۹۷ از مشترکان تلفن همراه دریافت کرده‌اند به آنها بازگردانند. به گزارش سرویس اخبار تکنولوژی از ایسنا، مجید حقی درباره پیشینه این موضوع گفت: نمایندگان مجلس در اسفند سال ۹۳، یک بند الحاقی درآمدی به تبصره ۱۹ لایحه بودجه اضافه کرده بودند که براساس آن اپراتورهای تلفن همراه موظف بودند علاوه بر قیمت هر پیامک، مبلغ ۱۰ ریال عوارض از هر پیامک را از مشترکان دریافت کرده و آن را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کشور واریز کنند. وی افزود: این ردیف در قانون بودجه سال ۹۷ و همچنین جداول درآمدی و موافقتنامه سازمان برنامه و بودجه پیش‌بینی نشده است. بر همین اساس دریافت این وجه در سال جاری پشتوانه قانونی ندارد و اپراتورها براساس ابلاغ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی از تاریخ ۹ اردیبهشت سال جاری مجاز نیستند ۱۰ ریال عوارض ارسال پیامک را از مشترکان دریافت کنند. معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری تصریح کرد: همچنین اپراتورهای تلفن همراه موظف هستند ۱۰ ریال عوارض پیامک را که از ابتدای فروردین تا ۹ اردیبهشت ۹۷ از مشترکان دریافت کرده‌اند را در صورتحساب آنها در قالب بستانکار اعمال کنند. ]]> موبايل Tue, 01 May 2018 04:34:43 GMT http://www.itna.ir/news/52679/عوارض-دریافتی-پیامک-سال-۹۷-بازگردانده-می-شود امکان استعلام آخرین مالک سیم کارت موبایل ممکن شد http://www.itna.ir/news/52600/امکان-استعلام-آخرین-مالک-سیم-کارت-موبایل-ممکن سامانه اطلاع رسانی کمیته راهبری طرح رجیستری اعلام کرد: موارد متعددی مراجعه به سامانه همتا ( سامانه‌ طرح ثبت تلفن‌های همراه) وجود داشته است که شخصی سیم کارت تلفن همراه را خریداری کرده ولی فروشنده، مالکیت تلفن همراه را به فرد خریدار انتقال نداده است. فرد خریدار نیز در حال حاضر به هر دلیلی به فرد فروشنده دسترسی ندارد تا از او درخواست انتقال مالکیت کند. به گزارش سرویس اخبار تکنولوژی از مهر، به همین دلیل در حال حاضر این امکان در سامانه همتا (hamta.ntsw.ir) فراهم شده است که فرد خریدار پس از ورود به کارتابل خود، با ورود به بخش «وضعیت شناسه دستگاه (IMEI)»، پس از وارد کردن شناسه IMEI تلفن همراه مذکور، شماره سیم‌کارت آخرین مالک تلفن همراه را مشاهده کند تا بتواند با وی ارتباط گرفته و درخواست فرآیند انتقال مالکیت کند. تنها درصورتیکه شناسه IMEI مذکور در کارتابل هیچ سیم‌کارتی نباشد (تحت مالکیت هیچ سیم‌کارتی نباشد) در این بخش قابل نمایش است و درصورتیکه این شناسه قبلا از طریق افزودن دستگاه وارد کارتابل شخص دیگری شده باشد، در این قسمت به هیچ عنوان قابل نمایش نیست.   ]]> موبايل Tue, 24 Apr 2018 04:30:06 GMT http://www.itna.ir/news/52600/امکان-استعلام-آخرین-مالک-سیم-کارت-موبایل-ممکن