ايتنا - آخرين عناوين بانكداری الكترونيك :: نسخه کامل http://www.itna.ir/web/ebanking Sun, 27 May 2018 18:11:47 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) http://www.itna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) آزاد است. Sun, 27 May 2018 18:11:47 GMT بانكداری الكترونيك 60 آیا آمازون بانک می‌زند؟ http://www.itna.ir/news/52259/آیا-آمازون-بانک-می-زند امروزه همگان، شرکت آمازون را نه تنها به عنوان یک سایت فروش در زمینه تجارت الکترونیک می‌شناسند؛ و عملاً به قطب و نیز نماد اصلی فروش آنلاین در سراسر جهان بدل شده است که همین امر موجب شده حجم عظیمی از نقدینگی بر بستر اینترنت جابجا گردد. اخیراً همین موضوع ثانوی -یعنی گردش عظیم مالی وابسته به شرکت پیشروی تجارت الکترونیک جهان- سؤالی مهم را برای کارشناسان مطرح نمود: آیا آمازون به دنبال تأسیس بانک اختصاصی است؟   به نظر متخصصین، شاید زمان ارائه پاسخ قطعی به این سؤال کمی زود باشد، اما برخی گزارش‌ها و گمانه‌زنی‌ها در این خصوص مطرح شده که قضیه را قدری جدی‌تر از آنچه تصور می‌کنیم نشان می‌دهد.   به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از وب سایت شبکه CNBC و به نقل از نشریه وال استریت: «آمازون مذاکراتی با برخی بانک‌ها از جمله جی‌پی مورگان چیس را آغاز نموده است.»   کارشناسان معتقدند بانک احتمالی آمازون، رونق بیش از پیش خرید و فروش آنلاین را به دنبال خواهد داشت و این شرکت با بانک خود می‌‎تواند امپراطوری جهانی‌ خود را گسترش دهد.    جف بزوس، مالک و مؤسس آمازون از سوی دیگر و طبق شنیده‌ها، بانک آمازون خدمات خود را به طور خاص به افراد جوان و کم‌درآمد که در بانک‌های سنتی حساب ندارند، ارائه خواهد نمود.   گفته می‌شود این بانک در صورت راه‌اندازی می‌تواند بیش از 70 میلیون مشتری را جذب نماید که این رقم معادل تعداد مشتریان سومین بانک بزرگ آمریکا، ولز فارگو خواهد بود.   گفتنی است آمازون بزرگ‌ترین خرده‌فروشی جهان محسوب می‌شود و «جف بزوس» مالک آن، با دارایی بیش از 100 میلیارد دلار اکنون ثروتمندترین فرد جهان است. ]]> بانكداری الكترونيك Sat, 17 Mar 2018 06:59:04 GMT http://www.itna.ir/news/52259/آیا-آمازون-بانک-می-زند شرکت ارتباط فردا، برنده جایزه سال تحول دیجیتالی دومین دوره جایزه ملی تحول دیجیتالی http://www.itna.ir/news/51937/شرکت-ارتباط-فردا-برنده-جایزه-سال-تحول-دیجیتالی-دومین-دوره-ملی ---------------- رپرتاژ آگهی -------------------- مراسم اختتامیه دومین دوره جایزه ملی تحول دیجیتالی همزمان با اجلاس مدیران دیجیتال کشور در تاریخ 10 بهمن­ماه در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد. در این مراسم و با حضور نصرا.. جهانگرد معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ناصر حکیمی معاون فناوری­های نوین بانک مرکزی و مسئولان شرکت­های فعال در این حوزه ، جایزه سال تحول دیجیتالی ایران به "شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا" اهدا شد. کمیته علمی و هیأت داوران این جایزه پس از ارزیابی‌­های و بررسی وضعیت 21 سازمان و شرکت‌ فعال در حوزه فناوری اطلاعات پرداخته و پس از بررسی 78 شاخص و ۱۵ مولفه در سه محور «زبدگی دیجیتالی»، «نوآوری دیجیتالی» و «رهبری دیجیتالی» جوایز این محورها را به شرکت های برگزیده اهدا کردند. شرکت ارتباط فردا که در سال گذشته و اولین دوره این جایزه ملی در هر سه محور موفق به کسب جایزه شده بود، امسال نیز موفق به کسب تندیس سیمین «زبدگی دیجیتالی»، تندیس سیمین «رهبری دیجیتالی» و تندیس برنزین «نوآوری دیجیتالی» شد. تندیس نوآوری دیجیتالی به خاطر ارزیابی انجام شده بر روی پلتفرم نوآوری باز فیتوتک به این شرکت تعلق گرفت.   به گفته مهدی شامی زنجانی دبیر جایزه ملی تحول دیجیتال، از اهداف این جایزه می‌توان به افزایش آگاهی و بینش در بدنه مدیریتی سازمانهای کشور در خصوص اهمیت و جایگاه تحول دیجیتالی، بهبود و ارتقای فرهنگ ارزش ‎ آفرینی دیجیتالی در فضای کسب ‎ و ‎ کار کشور، تشویق سازمان‌ها به انجام فرایند خودارزیابی و شناسایی نقاط ضعف و فرصت‌های بهبود خود در زمینه تحول دیجیتالی، ارزیابی وضعیت تحول دیجیتالی شرکت ‎ کنندگان در جایزه توسط داوران خبره و ارائه گزارش بازخورد به سازمان‌ها در راستای بهبود وضعیت تحول دیجیتالی آنها و شناسایی و معرفی سازمان‌های پیشرو کشور در حوزه تحول دیجیتالی اشاره کرد.   ]]> بانكداری الكترونيك Sun, 04 Feb 2018 12:58:53 GMT http://www.itna.ir/news/51937/شرکت-ارتباط-فردا-برنده-جایزه-سال-تحول-دیجیتالی-دومین-دوره-ملی بانکداری باز، یک تغییر پارادایم اجتناب ناپذیر http://www.itna.ir/news/51832/بانکداری-باز-یک-تغییر-پارادایم-اجتناب-ناپذیر ---------------- رپرتاژ آگهی -------------------- در حاشیه‌ی هفتمین دوره‌ی همایش بانکداری الکترونیک و نظام­های پرداخت و با حضور مسئولین بانک­ ایران زمین ، شرکت  تجارت الکترونیکی ارتباط فردا و خبرنگاران، « نشست آغاز ارائه خدمات بانک ایران زمین بر روی فینوتک برگزار شد.» سید محمد حسین استاد، مدیر روابط عمومی بانک ایران زمین، اعلام کرد: «با توجه به رویکرد این بانک به عنوان بانک دیجیتال ، نیازهای مشتریان  با دقت بررسی و با استفاده از ابزارها و شاخص­های الکترونیکی، محصولات خود ارائه می­شود. وی ابراز امیدواری کرد که همزمان با سرعت تکنولوژی، سرعت ارائه محصولات این بانک نیز افزایش یابد». فرهاد اینانلویی معاون فناوری اطلاعات بانک ایران­زمین، توجه به فین­تک­ها را مهم دانست. وی  با اشاره به امنیت بالا و تیم توسعه­ حرفه­ای فینوتک ابراز امیدواری کرد با استفاده از این پلتفرم،  توسعه بازار و دستیابی به تراکنش­های بیشتر در صنعت بانکداری میسر شود. وی ارائه Open API توسط بانک­ها و تغییر طرز تفکر موجود در نظام بانکی را مهم بر شمرد. مدیر عامل شرکت ارتباط فردا، سید حامد قنادپور گفت: «باید پذیرفت، که در تمامی صنایع نیاز به دسترسی به سرویس­های بانکی به شکل ساده‌­تر وجود دارد و این موضوع بدون تعامل بانک­ها امکان پذیر نیست. وی با ابراز خرسندی از اضافه شدن بانک ایران زمین به همکاران فینوتک، افزود، نوآوری باز یک تغییر پارادایم است که باید آن­ را پذیرفت و فینوتک یکی از بازیگران اصلی این تغییر پارادایم است.» مهسا خمیسی مدیر فینوتک صحبت­های خود را با مروری بر عملکرد فینوتک آغاز کرد. خمیسی گفت:« اکنون پس از گذشت یک سال، با توسعه همکاری با سرویس­‌دهندگانی مانند شرکت نوآوران امین در حوزه بازار سرمایه و بانک ایران­‌زمین در حوزه بانکداری، تعداد سرویس­های فینوتک از 11 سرویس به عدد 41 افزایش پیدا کرده و این پلتفرم از بانکداری باز به نوآوری باز ارتقا یافته است. همچنین تعداد مشتریان فینوتک به عدد 160 رسیده است». وی دریافت کارمزد از سرویس­های بانکی را یکی دیگر از دستاوردهای مهم فینوتک اعلام کرد؛ موضوعی که قبل از این کمتر در نظام بانکداری اتفاق افتاده بود. خمیسی از سندباکس فینوتک به عنوان یکی از ابزارهای خوب این پلتفرم یاد کرد. خمیسی با اشاره به آغاز همکاری فینوتک و بانک ایران زمین و اضافه شدن 10 سرویس این بانک بر روی فینوتک، این موضوع را حاصل عملگرایی و هم‌­افزایی دو مجموعه دانست. وی ابراز امیدواری کرد تا با همکاری و مشارکت بانک­ها و دیگر سرویس­‌دهندگان، گام بزرگی در توسعه پلتفرم نوآوری باز برداریم. در پایان ایرجی­زاده مدیر بانکداری مجازی بانک ایران زمین ابراز امیدواری کرد تا در کنار فینوتک تجربه کاربری در استفاده از خدمات مالی و پرداخت را در بستری امن برای مشتریان، توسعه و بهبود یابد. عبدالرضا شریفی حسینی معاون بانکداری الکترونیکی بانک آینده و علی نوروزی مدیرعامل شرکت نوآوران امین از دیگر میهمانان این مراسم بودند.   ]]> بانكداری الكترونيك Tue, 23 Jan 2018 14:15:18 GMT http://www.itna.ir/news/51832/بانکداری-باز-یک-تغییر-پارادایم-اجتناب-ناپذیر بانکداری باز، ضرورتی برای رقابت http://www.itna.ir/news/51623/بانکداری-باز-ضرورتی-رقابت ---------------- رپرتاژ آگهی ------------------- از ابتدای خلق فلسفه مدیریت، مدیری وجود نداشته است که علاقه­‌مند به ایجاد سرعت و سهولت در فرایندهای سازمان خود نباشد. چرا که این موضوع باعث ایجاد مزیت­های رقابتی متعددی در بدنه سازمان و ارتباط با ذینفعان می­شود. اما این موضوع به آرزویی دست نیافتنی برای بسیاری از سازمان­ها و برگ برنده­ای برای تعداد کمتری از آن­ها تبدیل شده ­است. پاشنه آشیل سازمان­ها در این عدم موفقیت،  هدر رفتن زمان در تصمیم‌­گیری­ها به دلیل عدم دسترسی آنی به داده‌­ها، وجود فرآیندهای بروکراتیک و پیچیده، مواجهه با خطای انسانی، وابستگی دائمی به سیستم‌های برون‌­سازمانی مانند وابستگی به بانک‌ها برای انجام فرآیندهای مالی است.   امروزه تمام شرکت­های پیشرو در دنیا با تکیه بر تکنولوژی‌های نوین، در بستری امن، سریع و ساده با دریافت راهکارهای شخصی­‌سازی شده، به مزیت­های رقابتی مناسبی دست یافته­‌اند. از آن­جایی که استفاده از خدمات بانکی وجه اشتراک تمام کسب و کارهاست، راهکارهای این حوزه موارد استفاده بیشتر و مهم­تری دارند.   به عنوان مثال شرکتی مانند CISCO با استفاده از این دسته از خدمات در حوزه مالی، بدون رفت و آمد به بانک، دسترسی در لحظه به اطلاعات حساب­ها، چک‌­ها و گردش اطلاعات خود دارد. همچنین تمامی پرداخت­های خود به ذینفعان و تأمین­کنندگان را از طریق نرم‌­افزارهای درون سازمانی خود و با دسترسی به حساب­های بانکی، پرداخت می­کند. CISCO از این طریق توانسته ­است با حل یکی از سخت‌ترین، پیچیده‌ترین و حساس‌ترین فرآیندهای سازمان و تبدیل آن به یک مزیت رقابتی، جایگاه هفتمین شرکت برتر فناوری اطلاعات در دنیا را کسب کرده و در یک دهه درآمد خالص خود را به میزان 2 برابر افزایش داده است. دستیابی به داده‌­های آنی ارزشمند، حذف خطاهای انسانی، بالا بردن رضایت مشتریان، کارمندان و ذینفعان نیز از دیگر مزایای استفاده از این سرویس­ها است. دستیابی آنی به داده­‌های ارزشمند، به مدیران  CISCO امکان داده تا تصمیم­های اثربخش و حیاتی را در زمان مناسب اتخاذ کنند.   در کشور ما نیز کسب و کارهای پیشرو و نوآور در این مسیر گام برداشتند و برای ایجاد مزیت­های رقابتی و ورود به بازارهای بین‌­المللی به دنبال این راهکارها هستند. در نتیجه، بازیگرانی در این عرصه شروع به فعالیت کرده‌­اند تا این مسیر را هموار کنند. یکی از اصلی­‌ترین بازیگران ارائه این خدمات، فینوتک است. فینوتک، این امکان را فراهم کرده­ است که کسب و کارها در هر ابعاد و اندازه‌­ای، بتوانند خدمات بانکی را در محیط‌­های نرم‌­افزاری خود پیاده‌­سازی کنند و در نتیجه مانند بسیاری از شرکت­های بزرگ در دنیا، وابستگی خود را به بانک­ها کاهش دهند. برای اطلاع بیشتر از راهکارها و فعالیت­هایی که در این حوزه انجام می­شود، می‌­توانید به آدرس finnotech.ir  مراجعه کنید.   ]]> بانكداری الكترونيك Sun, 07 Jan 2018 11:16:16 GMT http://www.itna.ir/news/51623/بانکداری-باز-ضرورتی-رقابت سال ۲۰۲۰ هر بیتکوین یک میلیون دلار می‌ارزد http://www.itna.ir/news/51225/سال-۲۰۲۰-بیتکوین-یک-میلیون-دلار-می-ارزد «جان مکافی» بنیانگذار یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نرم‌افزاری امنیتی جهان پیش‌بینی نمود ارزش هر یک واحد پول مجازی بیتکوین در سال 2020 میلادی به بیش از یک میلیون دلار می‌رسد و اگر پیش‌بینی او اشتباه از آب درآید، او حاضر است خود را به بدترین شکل جریمه کند. گفتنی است بیتکوین نوعی پول الکترونیکی است که در فضای مجازی کاربرد دارد و اخیراً اقبال به آن، بیش از حد انتظار بوده است. به گزارش ایتنا از رایورز آقای مکافی تا چندی پیش تمایلی به خرید بیتکوین نداشت و با این وجود، شتاب اخیر در افزایش ارزش واحد پولی بیتکوین باعث شد او هم وارد این بازی شود. او در صفحه اختصاصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «پیش از این پیش‌بینی کرده بودم پایان سال 2020، ارزش هر واحد پولی بیتکوین به بیش از 500 هزار دلار برسد و این در حالی بود که بر اساس گمانه‌زنی‌هایی که از چند سال قبل انجام داده بودم، ارزش هر بیتکوین پایان سال 2017 به 5 هزار دلار می‌رسد که هم‌اکنون این مسئله محقق شده است.» وی سپس افزوده: «هم‌اکنون پیش‌بینی بعدی خود را تغییر داده‌ و اعلام می‌کنم پایان سال 2020 میلادی هر واحد پولی بیتکوین بیش از یک میلیون دلار می‌ارزد.» پول مجازی بیتکوین که هنوز به طور دقیق مشخص نیست چه کسی آن را اختراع کرده است، چهارشنبه هفته گذشته به بالاترین ارزش خود رسید و برای نخستین بار، ارزش هر واحد آن از 10 هزار دلار عبور نمود. پایان هفته گذشته هر واحد پولی بیتکوین به قیمت 12 هزار دلار در سراسر جهان معامله شد. بخشی از این رشد بی‌سابقه، به سبب افزایش درخواست کاربران جهانی برای خرید بیتکوین است. این واحد پولی برخلاف پول‌های حقیقی که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، به گونه‌ای طراحی شده که با کاغذ و فلز در دسترس نیست و تنها به صورت مجازی معامله می‌شود.   ]]> فناوری Mon, 11 Dec 2017 11:05:12 GMT http://www.itna.ir/news/51225/سال-۲۰۲۰-بیتکوین-یک-میلیون-دلار-می-ارزد احتمال حضور رسمی پول مجازی در ایران http://www.itna.ir/interview/50710/احتمال-حضور-رسمی-پول-مجازی-ایران شرق - جهان فناوری با سرعتی عجیب و پیش‌بینی‌ناپذیر رو به جلو حرکت می‌کند و طبیعی است که چنین شتاب افسارگسیخته‌ای همان‌طور که بر زیست، جامعه، فرهنگ و شیوه اندیشیدن ما تأثیر گذاشته است، بر اقتصاد نیز اثر بگذارد. به نظر می‌رسد حالا دیگر نه لابه‌لای کتاب‌ها بلکه در جهان واقعی عصر اطلاعات را تجربه می‌کنیم و یقینا عقب‌ماندن از دیگر بازیگران عرصه فناوری‌های نوین برای هر کشوری گران تمام خواهد شد. پول‌های مجازی تنها یکی از محصولاتی هستند که بر پایه سیستم‌های غیرمتمرکز بلاکچین شکل گرفته‌اند. همچنان که بانک مرکزی به دنبال اتخاذ سیاست‌های خود درباره بیت‌کوین و پول‌های مشابه مجازی است، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز مهیاسازی زیرساخت‌های فناورانه آن یعنی بلاک چین را در دستور کار قرار داده است. در ادامه گفت‌وگوی «شرق» با امیرحسین دوائی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات را می‌خوانید: آقای دکتر، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی چندی قبل درباره ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین گفته‌اند که نگاه بانک مرکزی به این ارزها به شکل نوعی فرصت است و این بانک در حال بررسی ابعاد مختلف آن است. موضع وزارت ارتباطات درباره این ارزهای نوین چیست؟ درباره ارزهای دیجیتال یا ارزهای رمزنگاری‌شده دو بحث مختلف وجود دارد. یکی ماهیت اقتصادی این ارزهاست و دیگری بحث فناوری و زیرساختی آن. ما به‌عنوان متولی بخش فناوری و توسعه زیرساخت‌های نوین در کشور توجهی جدی به هر پدیده جدیدی در زمینه تکنولوژی داریم و ارزهای جدید و زمینه آنها یعنی فناوری بلاک چین نیز خارج از این قاعده نیستند. فناوری بلاک چین که گاهی فناوری غیرمتمرکز هم خوانده می‌شود؛ به‌عنوان زمینه‌ای که در آن پایگاه داده‌ها بین همه کاربران توزیع شده و همه رویدادها در مقابل دیدگان همه کاربران و به وسیله همه کاربران انجام می‌گیرد، تکنولوژی‌ای آینده‌ساز است؛ زیرا بر مبنای اعتماد متقابل  همه اعضا شکل می‌گیرد. وزارت ارتباطات چه برنامه‌هایی برای توسعه این زیرساخت در کشور دارد؟ همان‌طور که گفتم، ما به‌عنوان متولی زیرساخت فناوری در کشور مطالعات و تلاش‌هایمان برای بررسی ابعاد مختلف این موضوع را پیش‌از‌این شروع کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم چنین زیرساختی را فراهم کنیم. توجه کنید که ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین تنها یکی از محصولات این زیرساخت مهم است که شیوه مواجهه با آن در شرح وظایف بانک مرکزی است؛ اما ما به توسعه زیرساخت‌های آینده‌سازی مانند بلاک‌چین به‌عنوان یک زیرساخت مبتنی بر اعتماد علاقه‌مند هستیم. این تکنولوژی چه فوایدی خواهد داشت؟ مشخص است که این زیرساخت‌ها قدرت نرم هر کشوری هستند و اگر بتوانیم در این زمینه پیشرفت‌های لازم را داشته باشیم؛ نه‌تنها امنیت و اعتماد هر آنچه در این زمینه حاصل می‌شود، به ‌نفع کشور خواهد بود؛ بلکه می‌تواند زمینه را برای استفاده از آن در کشورهای دیگر فراهم کند. البته چنین هدفی نیازمند توجه و هماهنگی همه بازیگران عرصه است. ما تلاش می‌کنیم زیرساخت آن را فراهم کنیم و امیدواریم که فرصت استفاده مناسب از آن نیز به وسیله دیگر عناصر اقتصادی و اجتماعی به وجود بیاید. به‌طورکلی دیدگاه وزارتخانه در زمینه تکنولوژی‌های نوین مثبت است و تلاشی جدی داریم تا زمینه استفاده از این تکنولوژی‌ها را که جهان پیشِ رو را می‌سازند، فراهم کنیم.   ]]> بانكداری الكترونيك Thu, 26 Oct 2017 21:45:38 GMT http://www.itna.ir/interview/50710/احتمال-حضور-رسمی-پول-مجازی-ایران جنگ شاپرک و جیرینگ http://www.itna.ir/report/50709/جنگ-شاپرک-جیرینگ این یک نبرد خاموش و تمام‌عیار اقتصادی است. می‌توان برای این نبرد نام‌های متفاوتی انتخاب کرد اما درواقع صف‌کشی بانک‌ها به‌عنوان غول‌های بزرگ اقتصادی کشور که بخش بزرگی از ثروت و سرمایه کشور را در اختیار دارند و در لایه‌های مدیریتی کلان هم صاحب نفوذ هستند، علیه یک اپراتور مخابراتی است که خب این اپراتور از حیث ثروت و قدرت و نفوذ، کم از جبهه متحد بانک‌ها ندارد. داستان بر سر پرداخت‌های موبایلی است و صدها میلیارد تومان پولی که در این سیستم ردوبدل می‌شود. بانک‌ها در بخش درگاه‌های اینترنتی روی پای خود ایستاده‌اند اما در بخش روبه‌رشد و گسترده پرداخت‌های موبایلی باید با غولی قدرتمند به نام همراه اول تعامل کنند. پرداخت‌های موبایلی شهروندان سود دوسویه‌ای را برای اپراتور همراه اول و مؤسسات وابسته‌اش از یک‌سو و بانک‌ها از سوی دیگر به‌همراه می‌آورد اما اختلاف بر سر کارمزدی که سازمان‌های وابسته به همراه اول در این فرایند پرداخت‌ها کسر می‌کنند، موجب جبهه‌گیری متحد بانک‌ها علیه اپراتور مربوطه می‌شود. بگذارید ماجرا را بازهم ساده‌تر کنیم؛ اینجا با مواجهه شاپرک در مقابل جیرینگ روبه‌رو هستیم. شاپرک همان شبکه الکترونیکی پرداخت‌های بانکی است که بازوی اجرایی بانک مرکزی در این حوزه محسوب می‌شود و در آن‌سو جیرینگ، کیف پول مبتنی بر موبایل است که زیر نظر همراه اول فعالیت می‌کند و درواقع همان‌جایی است که پرداخت‌های موبایلی را به سمت بانک‌ها و در واقع دروازه شاپرک هدایت می‌کند! بانک‌ها تصمیم به کودتا علیه جیرینگ می‌گیرند اما می‌شد حدس زد که عملی‌شدن این اتفاق چندان منطقی به‌نظر نرسد. از آن‌سو همراه اول با عقد قراردادی عجیب با تلویزیون، تبلیغ پایانه‌های پرداخت موبایلی بانک‌ها در تلویزیون را در انحصار خود درآورد! از طریق شرکتی به نام توسکا که در واقع از دل جیرینگ بیرون آمده است! می‌بینید داستان بسیار پیچیده است اما خب چگالی منافع مالی در بازار پرداخت‌های الکترونیکی آنقدر بالاست که چنین برخوردهایی را طبیعی نشان می‌دهد. گزارش صفحه ۴ و ۵ را بخوانید و با ابعاد دقیق این اتفاق بیشتر آشنا شوید. رامبد جوان و مهران مدیری کاملاً ناخواسته به بازیگردان‌های یک دعوای بزرگ در اقتصاد کشور تبدیل شده‌اند. تنها دوسه‌روز پس از آنکه گزارش جدید شاپرک به‌عنوان رگولاتور پرداخت‌های الکترونیکی کشور منتشر و در آن به ریز پول‌های جابه‌جا شده توسط دستگاه‌های کارت‌خوان، موبایل و اینترنت‌بانک‌ها اشاره شد، فین‌تک‌ها متوجه شدند پول زیادی را جابه‌جا می‌کنند و ممکن است این وسط سر بعضی‌هایشان کلاه برود. پس دنبال راه چاره گشتند و برای شروع دست‌به‌دست هم دادند. آن‌ها فکر می‌کنند کسب‌وکارشان با یک دشمن قدرتمند روبه‌رو است که می‌تواند به شکل انحصاری عمل کند. اگر لغات و اصطلاحاتی که در چندخط بالا خواندید برایتان ناآشناست و به سختی متوجه مفهوم اتفاق رخ‌داده می‌شوید، ساده‌ترین کار یادآوری تبلیغات برنامه‌های دورهمی و خندوانه است. همان برنامه‌هایی که در آن یک کد چندرقمی با زینت یک‌ستاره و مربع پشت سر هم تکرار می‌شد تا مردم را تشویق کنند، پرداخت‌های الکترونیکی خود را با کمک شماره‌گیری همین کدهای دستوری و از طریق موبایل‌هایشان انجام دهند. پرداخت قبض، خرید شارژ سیم‌کارت، بسته‌های اینترنتی و … عمده‌ترین کارهایی هستند که می‌توانید در قالب پرداخت‌های موبایلی انجام دهید. اما این عملیات ساده که توسط مجریان سرشناس خندوانه و دورهمی با کلی شوخی و خنده تبلیغ شد، چطور توانست به یک دعوای بزرگ در صحنه اقتصاد کلان کشور تبدیل شود؟ کم‌کم باید از خودتان بپرسید آخرین‌بار که پول نقد دیدید کی بود. باورکردنی نیست اما اسکناس در حال کنار رفتن است و به‌جای آن مردم ترجیح می‌دهند کارت بانکی‌شان را روی دستگاه پوز بکشند، قبض‌ها را به شکل اینترنتی پرداخت کنند و تلفن همراه اعتباری‌شان را با شماره‌گیری کدهای دستوری متشکل از ستاره و عدد و مربع شارژ کنند. هر سه‌روش را در اصطلاح بانکی با عنوان پرداخت الکترونیکی می‌شناسیم و طبیعی است که هر کدامشان به فراخور زمان و مکان طرفداران خاص خود را داشته باشند. به‌عنوان مثال آمارهای شاپرک که نهاد ناظر و مجری عملیات پرداخت‌های الکترونیکی است، نشان می‌دهد در مرداد و شهریور امسال کارت‌خوان‌های فروشگاهی از نظر مبلغ با سهم ۸۷ درصدی از کل پرداخت‌های الکترونیکی پرکاربردترین سیستم موجود است. پس از آن درگاه‌های پرداخت اینترنتی حدود هشت‌درصد سهم دارند و سهم ابزارهای پرداخت موبایل حدود چهاردرصد است. با وجود اینکه به نظر می‌آید موبایل محبوبیت کمتری نزد مردم دارد اما مرور بقیه آمارهای شاپرک ابعاد تازه‌تری را از رقابت حساس و نفس‌گیر در عرصه پرداخت‌های الکترونیکی، پیش رویمان قرار می‌دهد. در آخرین و جدیدترین گزارش شاپرک آمده است که رشد تعداد تراکنش‌های انجام شده توسط درگاه‌های اینترنتی دودرصد است و تعداد تراکنش‌های انجام شده توسط کارت‌خوان‌های فروشگاهی ۱.۹۴ درصد افت کرده است. نکته قابل توجه در این بخش عدد چشمگیری است که در برابر ابزارهای موبایلی نوشته شده است؛ ۷.۶ درصد. این یعنی استفاده از کدهای دستور شامل ستاره، اعداد و مربع رو به افزایش است. از حق نگذریم راهکاری که این ابزار مقابل مشتری می‌گذارد بی‌نهایت ساده است و نسبت به بقیه روش‌ها دردسر کمتری دارد اما این وسط نباید از نقش ابزارهای تبلیغاتی در فراگیرشدن این روش بگذریم. فشار سنگین این تبلیغات را حتماً در برنامه‌های تلویزیونی مثل دورهمی و خندوانه، لابه‌لای تبلیغات رنگارنگ میان برنامه‌ها و بیلبوردهای محیطی احساس کرده‌اید و لابد مدام با تعجب از خودتان پرسیده‌اید، منفعت این کار چقدر است.   رقابت بر سر حمل پول کارت‌خوان‌های فروشگاهی همچنان سلطان بلامنازع پرداخت‌های الکترونیکی هستند. احتمالاً به این خاطر که اگر وارد هر مغازه‌ای شوید، طرف چندتا از آنها را روی میز گذاشته است و هرچه بخرید احتمالاً انتخاب اولتان این است که هزینه‌اش را با کارت بانکی‌تان پرداخت کنید. آمارهای شاپرک این قضیه را اثبات می‌کنند. به‌عنوان مثال در شهریور امسال حدود یک‌میلیارد تراکنش توسط کارت‌خوان‌های فروشگاهی انجام شده و سهم ابزار اینترنتی و موبایلی ۴۱ میلیون و ۱۳۷ میلیون تراکنش است. از نظر تعداد ابزارهای فعال هم باید کارت‌خوان‌ها را برنده دانست؛ درحالی‌که ۶.۵ میلیون کارت‌خوان فعال وجود دارد، سهم ابزارهای پرداخت الکترونیکی ۶۱۵ هزار و سهم ابزارهای موبایلی فعال ۳۴۴ هزار عدد است. حالا لازم است نگاهی به آمار بیندازیم تا متوجه شویم مردم از کدام ابزار برای چه کاری استفاده می‌کنند. بیشترین تعداد تراکنش‌های ابزار کارت‌خوان فروشگاهی، مربوط به مبالغی بین پنج تا ۱۵ هزار تومان بوده است. از طرفی ۲۷.۶ درصد تعداد تراکنش‌های ابزار کارت‌خوان فروشگاهی، زیر پنج‌هزار تومان قیمت داشته است. سهم مبالغ بین پنج تا ۲۵ هزار تومان ۳۶.۵ درصد است و ۲۹ درصد تراکنش‌ها مربوط به مبلغ‌های بالای ۲۵ هزار تومان بوده. هر چقدر در بخش ابزار پرداخت فروشگاهی شاهد عددها و مبالغ بزرگ هستیم، در بخش ابزارهای موبایلی با عددهای کوچک روبه‌رو می‌شویم. به نحوی که ۴۹.۴۶ درصد مجموع تراکنش‌ها شامل مبلغی کمتر از دوهزار تومان می‌شود و مبلغ ۵۶.۷۰ درصد تراکنش‌ها کمتر از پنج‌هزار تومان بوده است. با توجه با استفاده عموم جامعه از کارت‌های شارژ با مبلغ حدود پنج‌هزار تومان و همچنین اقبال فراوان ابزار پذیرش موبایلی به منظور تهیه کارت‌های شارژ اپراتورهای مختلف، می‌توان حضور حداکثری تراکنش‌های موبایلی در این بازه قیمت را توجیه کرد. با وجود اینکه عددها و مبالغ در بحث ابزارهای پرداخت موبایلی کوچک است، رشد سریع استفاده از این روش و پتانسیل نهفته در آن باعث شده شرکت‌های فعال در این بخش با سرعت گسترش پیدا کنند. از تبلیغات محیطی و بیلبوردها به‌روی پیراهن تیم‌های ورزشی بیایند و در قدم بعدی بانک‌ها را کنار بزنند و در برنامه‌های تلویزیونی مثل دورهمی و خندوانه اسم‌ها و شماره‌هایشان پشت سر هم تکرار شود. یکی شما را تشویق می‌کند تا یک کد را شماره‌گیری کنید و شارژ بخرید، دیگری به شما می‌گوید نرم‌افزاری نصب‌کرده و بی‌خیال کد شوید. در نهایت همه‌شان توانسته‌اند سهم کارت‌خوان‌های فروشگاهی را از بازار کاهش دهند. مقایسه آمار منتشر شده شاپرک نشان می‌دهد که غول‌های PSP مثل شرکت به‌پرداخت ملت که در حوزه کارت‌خوان‌های فروشگاهی سهم بالایی دارند، بازار را به شرکت‌های فعال در حوزه پرداخت موبایلی، کدهای مشهور USSD و اپلیکیشن‌هایشان واگذار کنند.    دعوا سر چیست؟ جایی که پول هست همه را جذب خود می‌کند. بازیگران اصلی فعال در زمینه پرداخت‌های موبایلی به تازگی احساس کرده‌اند می‌توانند سهم بیشتری از سود موجود در بازار را برای خود نگه دارند. مسئله ساده است اگر مشتریان پرداخت موبایل از کدهای دستوری USSD استفاده‌کنند، بخشی از سود باید به اپراتورهای موبایل تعلق بگیرد. پس طراحی و ساخت اپلیکیشن‌های موبایل اولویت پیدا می‌کند. احتمالاً شما هم شاهد رویکردهای تبلیغاتی این شرکت‌ها جهت سوق‌دهی مخاطب به استفاده از اپلیکیشن‌ها بوده‌اید. به نظر می‌رسد این هزینه‌های تبلیغاتی تا اینجای کار کارساز بوده و توانسته علاوه بر کمترکردن تعداد کارت‌خوان‌های فروشگاهی و میزان تراکنش آنها سهم بازار نرم‌افزارهای موبایلی را افزایش دهد. رقابت در بخش پرداخت‌های موبایل اگرچه به شکل زیرپوستی همیشه در جریان بوده است اما از یکی دو روز پیش وارد فاز تازه و علنی شده است. می‌گویند چندشرکت فعال در این بخش به سراغ شاپرک که بزرگ‌تر ماجراست رفته‌اند و علیه جیرینگ شکایت کرده‌اند. از آن طرف جیرینگ بی‌کار ننشسته و ضمن عقد یک قرارداد با صداوسیما رقبایش را مجبور می‌کند تبلیغات خود را تنها بعد از تاییدشدن توسط یکی از شرکت‌های تابعه‌اش به تلویزیون ببرند. روایت‌ها در مورد علنی‌شدن این نبرد بزرگ و پر سر و صدا متفاوت است و به همین خاطر مجبوریم تنها به روایت آنها اکتفا کنیم. در روایت اول آمده شاپرک با ملزم‌کردن شرکت‌های پرداخت الکترونیک بر قطع همکاری با شرکت جیرینگ شرکت تأمین‌کننده بستر زیرساختی شبکه پرداخت موبایلی همراه اول، ضمن دخالت مستقیم در قراردادهای تجاری سایر شرکت‌ها، برای ایجاد انحصار در شبکه پرداخت‌های موبایلی تلاش می‌کند. مخالفان شاپرک این اقدام را به «ناتوانی در انجام وظایف حاکمیتی در راه‌اندازی کیف پول الکترونیکی و جلوگیری از ایجاد تراکنش‌های غیرواقعی» ربط می‌دهند. آن‌ها می‌گویند شاپرک طی سال‌های گذشته نتوانسته تغییری در مدل دریافت کارمزد از بانک به سمت دریافت‌کننده خدمات ایجاد کند و با این‌کار نه‌تنها لطمه سنگینی به توسعه زیرساخت‌های بانکی زده بلکه باعث بزرگ‌شدن حباب‌گونه شرکت‌هایی شده که ارزش افزوده آنها از طریق استفاده از بستر زیرساختی شبکه تلفن همراه انجام شده است. شاپرک هم در برابر این حمله بی‌کار ننشسته و در مقام دفاع از خود دو نامه را رسانه‌ای کرده است. اولین نامه از طرف فعالان بخش پرداخت‌های موبایل برای مدیر شاپرک نوشته شده است و در آن آمده این شرکت‌ها نسبت به زیاده‌خواهی جیرینگ اعتراض دارند. در پایان نامه اول آمده آنها به شکل مشترک تصمیم گرفته‌اند تا زمانی که جیرینگ سهم مورد مطالبه خود را از کارمزد تراکنش‌های موبایلی کاهش ندهد، قراردادشان را با آن تمدید نکنند. صحت نامه دوم هنوز تأیید نشده است و به‌نوعی باید آن را حمله‌ای سنگین علیه جیرینگ در نظر گرفت چون در آن جیرینگ به‌عنوان یک شرکت انحصارگر معرفی شده است. این نامه با سربرگ صداوسیما منتشر شده و آن‌طور که از محتوای نامه برمی‌آید، به توافق شرکتی به نام توسکا با تلویزیون مربوط می‌شود. منتشرکنندگان نامه با کمک آن اتهامی بزرگ را متوجه رقیب می‌کنند؛ چون ادعا دارند توسکا شرکتی است متعلق به همراه اول و جیرینگ که طی قراردادی با صداوسیما موفق شده فرآیند پخش تبلیغات از تلویزیون را به شکل انحصاری مال خود کند. در متن نامه آمده است مدیران صداوسیما کلیه شرکت‌ها و مؤسسات طرف قرارداد خود را ملزم کرده‌اند کلیه برنامه‌ها و طرح‌های مشارکتی در حوزه خدمات پرداخت موبایلی مثل برنامه‌های دورهمی و خندوانه را تنها با تأیید شرکت توسکا پیش‌ببرند.(هفت صبح) ]]> بانكداری الكترونيك Wed, 25 Oct 2017 14:29:49 GMT http://www.itna.ir/report/50709/جنگ-شاپرک-جیرینگ راه‌اندازی راهنمای ضدپول‌شویی اینتل http://www.itna.ir/news/50511/راه-اندازی-راهنمای-ضدپول-شویی-اینتل "پول‌شویی" فرآیندی است که طی آن افراد متخلف با استفاده از امکانات مؤسسات مالی و بانک­ ها درآمد نامشروع خود را تطهیر نموده و آن را قانونی جلوه می‌دهند. دولت‌ها نیز به منظور شناسایی این فرآیند، همواره گزارش‌های متعددی را از بانک‌های خود طلب می‌نمایند و بانک‌ها موظف هستند موارد مشکوک به پول‌شویی را در قالب چارچوب مورد درخواست بانک مرکزی تهیه و به طور مستمر ارائه نمایند. از سوی دیگر، شناسایی روش‌ها و رفتارهای افراد پول‌شوی با توجه به پیشرفت بانکداری الکترونیکی به تدریج پیچیده‌تر شده است و با توجه به حجم انبوه اطلاعات در یک بانک، شناسایی این رفتارها بدون استفاده از سیستم‌های ضدپول‌شویی، چندان سهل نیست. به گزارش ایتنا و به نقل از زد.دی نت، اینتل به تازگی یک راهنمای ضدپول‌شویی به نام saffron راه‌اندازی کرده است و بنابر ادعای خود اینتل، این راهنما، جزو برنامه‌های پیشگام در این زمینه به حساب می‌آید. در این راهنما، از هوش مصنوعی حافظه انجمنی برای بخش خدمات مالی استفاده می‌شود. saffron اینتل از روش یادگیری مغز انسان پیروی می‌کند، ارتباطات جدیدی ایجاد می‌کند و اطلاعات مرتبط را به یاد می‌آورد. این راهنما می‌تواند ارتباط بین اطلاعات مرتبط از فروشگاه‌های مختلف داده، شباهت‌ها و تفاوت‌های سطحی آنها را مشخص کند. این راهنما با بهره‌گیری از حافظه انجمنی، جرائم مالی را با یکی کردن داده‌های ساختارمند و غیرساختارمند سیستم‌های سازمانی، ایمیل، وب و دیگر منابع داده کشف می‌کند. مقدار اطلاعاتی که توسط بانک‌ها و شرکت‌های بیمه جمع‌آوری می‌شود، در حال افزایش است، به گونه‌ای که این اطلاعات هر دو سال، دو برابر می‌شود. همراه با افزایش کیفیت داده، نوع و منابع داده هم زیاد می‌شود. امروز بسیاری از داده‌ها مورد بررسی قرار نمی‌گیرد؛ زیرا  در آن مقیاس وسیع، با ابزارهای سنتی قابل دسترس نیست. یکی از تفاوت‌های مهمی که این راهنما با روش‌های یادگیری ماشینی سنتی دارد، این است که این راهنما بر پایه یک شیوه یادگیری مداوم، طراحی شده است.   ]]> بانكداری الكترونيك Fri, 13 Oct 2017 19:17:51 GMT http://www.itna.ir/news/50511/راه-اندازی-راهنمای-ضدپول-شویی-اینتل به روز نبودن قوانین بانک مرکزی در حوزه بانکداری الکترونیکی http://www.itna.ir/news/49730/روز-نبودن-قوانین-بانک-مرکزی-حوزه-بانکداری-الکترونیکی یک کارشناس حوزه بانکداری الکترونیکی به بررسی فرصت‌ها و چالش‌های بانکداری الکترونیکی در ایران پرداخت و گفت که استفاده از سیستم‌های نوین پرداخت مالی و بانکداری الکترونیکی آینده تبادلات مالی در اقتصاد کشور را رقم خواهد زد.مهدی رزمی با بیان اینکه بانکداری الکترونیکی به طور مستقیم در کاهش ترافیک، کاهش هزینه‌های سوخت، کاغذ و زمان موثر خواهد بود، گفت: بانکداری الکترونیکی همچنان به طور مستقیم در ایجاد فرصت‌های نهان اقتصادی برای شرکت‌ها موثر است. استفاده از اطلاعات تراکنش‌های الکترونیکی باعث می‌شود تا شرکت‌های خرد و بانک‌های کلان با استفاده از اطلاعات تراکنشی مشتریان خود بتوانند برنامه‌ریزی‌های متناسبی را در حوزه مالی داشته باشند.وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی در چند سال اخیر جزئیات تراکنش‌های مالی را به تفکیک استان‌ها و شهرهای مختلف منتشر می‌کند، اظهار کرد: این باعث می‌شود تا صاحبان شرکت‌های خرد با استفاده از اطلاعات مشتریان خود در یافتن راهکارهای موثرتر برای بازاریابی خود اقدام کنند.این کارشناس بانکداری الکترونیکی در ادامه توضیحات خود درباره فرصت‌های بانکداری الکترونیکی برای اقتصاد کشور اظهار کرد: این گونه خدمات الکترونیکی علاوه بر اینکه باعث ایجاد رونق در کسب و کارهای فعلی می‌شود، موجب ایجاد کسب و کارهای جدید و اشتغالزایی نیز می‌شود. امروزه استارت‌آپ‌های جدیدی در زمینه‌هایی مانند خرید الکترونیکی به وجود آمده که پیرامون خود مشاغلی را نیز به وجود آورده است.رزمی در ادامه با انتقاد از به روز نبودن قوانین بانک مرکزی در حوزه بانکداری الکترونیکی یکی از عوامل رشد نیافتگی این بانکداری را نبود قوانین متناسب در این حوزه ارزیابی کرد و گفت: فرض کنید یک تکنولوژی جدید وارد کشور می‌شود و شروع به ارائه خدمات می‌کند اما به دلیل به وجود آمدن یک مشکل کوچک بانک مرکزی اقدام به لغو مجوز آن شرکت می‌کند. این مسئله به دلیل عدم شناخت جدی بانک مرکزی به وجود می‌آید که در نهایت باعث می‌شود تا حرکت به سمت تکنولوژی های جدید در این حوزه کند شود.وی ادامه داد: شرکت‌های NFC چندین سال است که در کشور در حوزه بلیت‌های الکترونیکی و موبایلی ارائه سرویس می‌دهد اما بانک مرکزی هنوز به این شرکت‌ها مجوز و پروانه قطعی نداده است. در حالی که توقع می‌رود که بانک مرکزی از ابتدا نسبت به اعطا و یا عدم اعطای قطعی مجوز اقدام کند نه اینکه منتظر بماند تا مشکلی برای این شرکت‌ها به وجود بیاید.این کارشناس بانکداری الکترونیکی در ادامه یکی دیگر از دلایل عدم رونق جدی بانکداری الکترونیکی در کشور را در حوزه مسائل فرهنگی جست‌وجو کرد و گفت: بدنه سنتی جامعه ما که بخش بزرگی از تبادلات مالی را انجام می‌دهد، به دلیل الگوهای فکری و رفتاری سنتی کمتر به انجام امور مالی خود از طریق الکترونیکی تمایل دارد که البته این مسئله جای نگرانی ندارد چرا که همین قشر نیز روز به روز به ضرورت استفاده از بانکداری الکترونیکی پی می‌برد و در آینده نیز بیشتر پی خواهد برد. ]]> وب و اينترنت Sat, 12 Aug 2017 04:42:32 GMT http://www.itna.ir/news/49730/روز-نبودن-قوانین-بانک-مرکزی-حوزه-بانکداری-الکترونیکی بانک ملت هک شدن حساب‌های مشتریان را تکذیب کرد http://www.itna.ir/news/48623/بانک-ملت-هک-شدن-حساب-های-مشتریان-تکذیب در حالی امروز برخی مشتریان از هک شدن حساب‌های بانک ملت و خالی شدن حساب‌هایی با ارقام چندین میلیونی خبر دادند که این بانک اعلام کرده است هیچ هکی صورت نگرفته و موضوع به اختلالاتی در سرویس حواله اینترنتی آن مربوط بوده است.به گزارش  ایتنا از ایسنا، در اطلاعاتی که برخی مشتریان اعلام کردند عنوان شده بود که ظاهرا در چند ساعت گذشته حساب‌های بانک ملت هک شده و حتی برداشت‌های میلیونی از آنها انجام شده است. این در حالی است که پیگیری موضوع از این بانک از تکذیب چنین ادعایی حکایت داشت و با این توضیح همراه بود که اختلال در سرویس حواله اینترنتی بانک ملت اتفاق افتاده و به زودی حل می‌شود.همچنین اعلام شد که صبح امروز اختلالات رخ داده در سرویس حواله اینترنتی بانک ملت شناسایی و اقدامات لازم توسط کارشناسان فنی این بانک انجام شده است. در عین حال که سامانه‌های دیگر این بانک از جمله همراه بانک و حواله‌های داخل شعب فعال است. ]]> امنيت Sat, 15 Apr 2017 17:12:05 GMT http://www.itna.ir/news/48623/بانک-ملت-هک-شدن-حساب-های-مشتریان-تکذیب