ايتنا - آخرين عناوين ارتباطات :: نسخه کامل http://www.itna.ir/Comm Mon, 05 Feb 2018 10:31:14 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) http://www.itna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) آزاد است. Mon, 05 Feb 2018 10:31:14 GMT ارتباطات 60 قابلیت لغو سرویس‌های ارزش افزوده در تلفن ثابت http://www.itna.ir/news/51947/قابلیت-لغو-سرویس-های-ارزش-افزوده-تلفن-ثابت برخی از مشترکان تلفن ثابت با تلفن گویای ۷۰۷۰، سرویس ارزش افزوده‌ای را برای تلفن ثابت خود فعال کرده‌اند. ممکن است این مشترکان در حال حاضر تمایلی به استفاده از این سرویس‌ها نداشته باشند. بنابراین می‌توانند از طریق پرتال شرکت مخابرات ایران به نشانی www.tci.ir  در بخش «مخابرات من»، سرویس مورد نظر را جستجو کرده و دستور لغو آن را صادر کنند. از آن پس آن سرویس برای شماره تلفن ثابت مورد نظر غیرفعال خواهد شد. به گزارش ایتنا از ایسنا، در مراکز حضوری امور مشتریان شرکت مخابرات ایران نیز چنین امکانی فراهم است و مشتریان می‌توانند درخواست لغو سرویس را در این مراکز هم ارایه دهند. سرویس‌های ارزش افزوده مخابرات شامل مشاوره تلفنی، رای‌گیری تلفنی، اختصاص یک سرشماره برای چندین خط (ثابت یا موبایل)، ارائه آهنگ پیشواز، صندوق صوتی پیام کوتاه و برخی دیگر از خدمات می‌شود که البته دلایلی مانند رشد استفاده از گوشی‌های هوشمند و اپلیکیشن‌های مختلف برای دریافت خدمات، به نوعی جایگزین استفاده از خدمات ارزش افزوده تلفن ثابت در سال‌های اخیر شده است.  در پرتال شرکت مخابرات ایران امکان رویت همه خدمات ارزش افزوده مورد استفاده یک مشترک قابل رویت برای خود او وجود دارد. سرویس‌های شبکه هوشمند (IN) نیز بخشی از خدمات ارزش افزوده تلفن ثابت هستند که در سراسر کشور با تایید مشترکان فعال می‌شود و در صورتی که این سرویس برای مشترکی فعال شده که تمایلی به استفاده از آن ندارد، می‌تواند با مراجعه به بخش مخابرات من، آن را غیر فعال کند. ]]> ارتباطات Mon, 05 Feb 2018 06:56:10 GMT http://www.itna.ir/news/51947/قابلیت-لغو-سرویس-های-ارزش-افزوده-تلفن-ثابت احتمال ادغام همراه اول و شرکت مخابرات؟ http://www.itna.ir/news/51748/احتمال-ادغام-همراه-اول-شرکت-مخابرات   رسول سراییان امروز در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیران شرکت مخابرات ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حوزه تلفن همراه که همیشه سودآوری صعودی داشته است، روند خوبی داشته‌ایم اما در حوزه تلفن‌های ثابت مشکلاتی در حوزه سودآوری وجود دارد که بعضی از موارد آن خارج از حوزه مدیریتی بوده، اما خوشبختانه از سال 1395 این مسیر به سیر طبیعی خود برگشته و در حال بهتر شدن است. به گزارش ایتنا از ایسنا، وی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال ادغام همراه اول و شرکت مخابرات نیز بیان کرد: بهتر است از منظر تکنولوژیک و منافع بازار به این مساله نگاه کنیم؛ امروز همه اپراتورها به این سمت حرکت می‌کنند که تمام خدمات مورد نیاز مشتریان را در قالب یک بسته به مشتریانشان ارائه کنند. این بسته شامل یک بسته ارتباطات ثابت و اینترنت و در کنار آن ارتباطات موبایلی است. رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران اضافه کرد: برای این‌که از سرمایه‌گذاری موازی جلوگیری شود و هزینه‌ها کاهش پیدا کند، الزاما همه اپراتورهای دنیا به این سمت حرکت کرده‌اند، در حالی که ما با تاخیر وارد این قضیه شده‌ایم، چرا که امکان ندارد در بازار رقابت جداگانه سرمایه‌ گذاری موازی انجام دهیم. ]]> ارتباطات Tue, 16 Jan 2018 10:24:18 GMT http://www.itna.ir/news/51748/احتمال-ادغام-همراه-اول-شرکت-مخابرات کاهش درآمدهای دولت از تماس و پیامک http://www.itna.ir/news/51698/کاهش-درآمدهای-دولت-تماس-پیامک در لایحه بودجه سال ۹۷ درآمدهای مخابراتی دولت از محل صوت و پیامک تلفن همراه حذف شد. در بودجه سال قبل، درآمد دولت از افزایش یک تومانی قیمت هر پیامک، ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد شده بود. دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درآمدها و اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۷ مورد بررسی قرار داد. بررسی‌ها حاکی از آن است که درآمدهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در لایحه بودجه سال ۹۷ نسبت به قانون بودجه سال ۹۶ حدود ۱۵ صدم درصد افزایش یافته و از ۶۹۳۸۹ میلیارد ریال در قانون سال ۱۳۹۶ به ۶۴۴۹۳ میلیارد ریال در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ رسیده است. کاهش درآمد دولت از محل مکالمه و پیامک این درحالی است که درآمدهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به نرخ تورم، رشد کمتری داشته است. مرکز پژوهش‌های مجلس دلیل این رشد اندک را مربوط به بی‌توجهی به پیشرفت فناوری و گسترش درآمدهای ناشی از عرضه دسترسی اینترنتی از طریق ابزارهای بی‌سیم و به حاشیه رفتن درآمدهای مخابراتی صوت و پیامک می‌داند. درحالی که در قانون بودجه سال ۹۷ برای درآمدهای دولت از محل افزایش قیمت هر پیامک و نیز بدهی معوقه اپراتورهای مخابراتی به ترتیب ۴۰۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیارد تومان ردیف درآمدی دیده شده بود در لایحه بودجه سال ۹۷ این دو مورد حذف شده است. براین اساس مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده است که حفظ درآمدهای دولت در این بخش در سال‌های آینده نیازمند بازنگری پروانه‌های اپراتورهای ارتباطی براساس مدل‌های درآمدی جدید آنهاست. درهمین حال طبق قانون اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات، عمده درآمدهای این وزارتخانه باید در توسعه زیرساختهای ارتباطی دولت الکترونیکی به ویژه در مناطق محروم هزینه شود. کاهش ۱۴ درصدی اعتبارات وزارت ارتباطات در سال ۹۷ بررسی اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نشان می دهد که اعتبارات این وزارتخانه در مجموع در لایحه سال ۱۳۹۷ نسبت به قانون سال ۱۳۹۶ حدود ۱۴ درصد کاهش داشته و از ۴۵۲۳۷ میلیارد ریال در قانون بودجه سال ۱۳۹۶ در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ به ۳۹۰۴۹ میلیارد ریال کاهش پیدا کرده است. بیشترین کاهش در اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در اعتبارات طرح های تملک دارایی سرمایه‌ای برنامه ای این وزارتخانه رخ داده که ۵۰ درصد کاهش یافته است. عدم تخصیص اعتبارات برنامه ای طرح های تملک دارایی سرمایه ای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۱۳۹۵ و ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۶ نشان می دهد که طرح های تملک دارایی سرمایه ای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تنها از طریق اعتبارات متفرقه تأمین مالی می شوند که اعتبارات متفرقه این وزارتخانه نیز ۱۶درصد کاهش یافته است. تخصیص اعتبارات طرح های تملک دارایی سرمایه ای ردیف های متفرقه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۱۳۹۵ و ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۶ بسیار کمتر از میزان مصوب بوده است و اعتبارات هزینه‌ای متفرقه دستگاههای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیشتر محقق می‌شوند. اختصاص نیمی از اعتبارات هزینه‌ای به پژوهشگاه فضایی بررسی ها نشان می دهد که در لایحه سال ۱۳۹۷ نسبت به قانون سال ۱۳۹۶، اعتبارات هزینه‌ای برنامه‌ای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز حدود ۱۴۹ درصد افزایش یافته است. به نحوی که نزدیک به نیمی از این اعتبارات به پژوهشگاه فضایی اختصاص می یابد. مرکز پژوهشهای مجلس معتقد است که افزایش بی رویه اعتبارات هزینه‌ای در مقابل کاهش اعتبارات طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای می‌تواند نشانگر تورم نیروی انسانی و هشداری برای آینده توسعه زیرساختهای ارتباطی و فناوری اطلاعاتی کشور باشد. با توجه به اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیشترین مسئولیتش در حوزه مقررات‌گذاری و تنظیم مقررات است، افزایش هزینه‌های جاری نمی‌تواند موجب تحقق تکالیف برنامه ششم توسعه شود. اعتبارات وزارت ارتباطات، تکلیف این بخش را پوشش نمی‌دهد برهمین اساس شواهد نشان می‌دهد که اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همه تکالیف مندرج در قانون تشکیل این وزارتخانه را پوشش نمی‌دهد. به همین دلیل پیشنهاد می شود وزارت ارتباطات با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور، عناوین طرح‌های خود را به صورتی اصلاح کند که ارتباط اعتبارات این وزارتخانه با تکالیف قانونی که عهده‌دار آن است، مشخص شوند. این مهم می تواند از طریق تجزیه طرح‌های دارای عناوین کلی به طرح‌های کوچک تر اما شفاف‌تر حاصل شود. شرکت ارتباطات زیرساخت ایران نیز باید اجرای هرچه سریع‌تر احکام مرتبط در ماده ۶۷ قانون برنامه ششم و اصلاح ساختار خود را در دستور کار قرار دهد تا از این طریق درآمد خود را تا حد زیادی افزایش و هزینه‌های خود را کاهش دهد. شرکت پست جمهوری اسلامی نیز باید اصلاح ساختار، استفاده از فناوری‌های نوین و اجرای احکام مرتبط در ماده ۶۸ قانون برنامه ششم توسعه برای درآمدزایی را دنبال کند. ]]> ارتباطات Sat, 13 Jan 2018 11:38:27 GMT http://www.itna.ir/news/51698/کاهش-درآمدهای-دولت-تماس-پیامک ارائه طیف 5G در کره جنوبی از ژوئن ۲۰۱۸ http://www.itna.ir/news/51502/ارائه-طیف-5g-کره-جنوبی-ژوئن-۲۰۱۸ در سال‌های آینده و با فراگیر شدن اینترنت نسل پنجم، شاهد تغییرات زیادی در سبک زندگی افراد خواهیم بود. در ساده‌ترین تعریف ممکن، 5G نسل پنجم شبکه‌های تلفن همراه است. این نسل، گام بعدی در فناوری موبایل است که گوشی‌ها و تبلت‌های آینده از آن استفاده خواهند نمود. شرکت‌هایی مانند اینتل، ورایزون، AT&T و کوالکام، آزمایش‌هایی را برای شبکه نسل پنجم انجام داده‌اند و این آزمایش‌های اولیه است که احتمالاً استاندارد بین المللی این نسل را شکل خواهد داد.   به گزارش ایتنا از رایورز یکی از ویژگی‌های رایج برای 5G، استفاده از موج انتقال mmWave یا میلی‌متر موج است که می‌تواند کلید سرعت بالای اینترنت نسل پنجم باشد که وعده‌اش داده شده است. دولت کره‌جنوبی اعلام کرد که ارائه طیف 5G را برای حامل‌های محلی تلفن‌همراه در ماه ژوئن سال 2018 آغاز خواهد نمود.   وزارت علوم و فناوری اطلاعات و ارتباطات این کشور اعلام کرده که طیف 3.5GHz و 28GHz را یک سال زودتر از زمانی که پیش از این وعده داده شده بود، ارائه خواهد کرد. این وزارتخانه انتظار دارد این سیستم در مارس 2019 تجاری‌سازی و تا 2022 در کل جهان استقرار یابد. مخابرات‌های محلی اس.کی تلکام، کِی.تی و ال.جی آپلاس، سرعت استقرار این فناوری را بیشتر خواهند نمود.   دولت این کشور به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌های مخابراتی، از این هزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری در تجهیزات و ابزارهای خاصی استفاده می‌کند. دولت همچنین قصد دارد طیف شبکه‌ای بی‌سیمی را جهت استفاده در مترو طراحی نماید. ادعا می‌شود که با این برنامه، سرعت وای‌فای تا 100برابر بیشتر شود. در حال حاضر، دولت در حال آزمایش طیف 23GHz است و در آوریل سال 2018 آن را ارائه خواهد کرد.   اس.کی تلکام و کی.تی در نظر دارند تا شبکه 5G خود را در سال 2018 و در حین بازی‌های زمستانی که در کره جنوبی برگزار می‌شود، رونمایی کنند. شرکت ال.جی آپلاس و هواوی نیز آزمایش‌های میدانی خود در زمینه 5G را در سئول انجام داده‌اند و در آینده‌ای نزدیک، نتایج خود را ارائه خواهند کرد. ]]> فناوری Sun, 31 Dec 2017 07:54:22 GMT http://www.itna.ir/news/51502/ارائه-طیف-5g-کره-جنوبی-ژوئن-۲۰۱۸ ارتباطات را در بحران زلزله مدیریت کنیم http://www.itna.ir/news/51509/ارتباطات-بحران-زلزله-مدیریت-کنیم امروزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به افزایش جمعیت، دیگر از حالت یک خدمت لوکس خارج شده است. در چند زلزله اخیر که یک مورد آن هم مربوط به شهر تهران بود؛ وسایل ارتباطی اولین گزینه‌ای بود که شهروندان بعد از رخداد زلزله به سراغ آن رفتند. کسب اطلاع از وضعیت دیگر دوستان و اقوام و همینطور اطلاع از چند و چون ماجرا و شدت خطر احتمالی از سایت‌های خبری اهمیت ارتباطات را دوچندان کرد؛ به طوریکه بخش زیادی از حجم ترافیک شبکه مخابراتی در ساعات بعد از زلزله مختل شده بود. به گزارش ایتنا از ایسنا، از سوی دیگر همین زیرساخت‌های ارتباطاتی می‌توانند به عنوان مجرایی اصلی برای ایجاد هماهنگی‌های مربوط به کمک‌رسانی عمل کنند. تصور کنید برای جلوگیری از تخریب یک سد بتونی بعد از زلزله چقدر برقراری ارتباط بین کارشناسان با مسئولین اجرایی سد می تواند حیاتی باشد؛ امری که در صورتی که از آن جلوگیری نشود می تواند باعث وقوع سیل و فاجعه‌ای دیگر برای شهر باشد. تهیه بالن ارتباطاتی برای همه شهرهای کشور ایجاد مراکز ارتباطی خارج از شبکه سیمی مخابرات می تواند یکی از اقداماتی باشد که در راستای مدیریت بحران در حوزه وظایف مربوط به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت گیرد. در همین راستا صادق بیگ‌پور - مشاور وزیر و رییس کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات - با اشاره به آزمایش بالن سیار مخابراتی در اربعین و زلزله کرمانشاه، تاکید کرد: بر اساس دستور وزیر ارتباطات این بالن برای تمام استان‌های کشور تهیه می‌شود که در مواقع بحران به ایجاد ارتباطات پایدار کمک کند. رییس کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از تصویب پیشنهاد وزارت ارتباطات برای استفاده از ظرفیت دولت الکترونیک و بانک های اطلاعاتی برای توزیع عادلانه و مناسب نیازمندی‌های حیاتی مردم در مواقع بحران خبر داد و گفت: مهمترین مشکلاتی که در حوزه ارتباطات در این مواقع ایجاد می‌شود، ترافیک شدید ارتباطی و وابستگی بسیار شبکه زیرساختی ارتباطات به برق است. با توجه به اینکه سال های بسیاری است که در این حوزه صحبت می شود و برنامه و مانور اجرا می کنیم اما در زمان حادثه آمادگی نداریم و غافلگیر می شویم که به هیچ عنوان قابل قبول نیست؛ برخی از تجهیزات و امکانات یا فرسوده بودند و یا قابلیت تحمل شوک حادثه را نداشتند. بیک پور، ایجاد و پایداری ارتباطات عموم مردم را قدم بعدی در مواقع بحران در حوزه ارتباطات دانست و افزود: ایجاد این ارتباطات موجب آرامش و بار مثبت در جامعه می‌شود و در صورت عدم ایجاد این ارتباطات همه دچار چالش و مشکل می شوند. وی به اهدافی که در این حوزه برای مواقع بحران ترسیم شده است اشاره کرد و افزود: نخستین هدف عدم اختلال و پایداری ارتباطات در حوادث است به طوری که به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست که ارتباطات در حادثه ای دچار اختلال شود. اما در بخش ارتباطات، باید به شناخت‌ نقش الگوی ارتباطات در کنش و واکنش‌های‌ سیستماتیک‌ توجه کرد وگرنه تصمیم‌ها در مواقع اضطراری تنها  آزمون‌ و خطا خواهند بود؛ که با توجه به‌ تنگیِ زمان و همچنین تهدید و غافلگیری،‌ جایی برای آزمون و خطا باقی نمی گذارد. در زمان بروز حوادث غیر مترقبه و به ویژه زلزله لازم است تا به پیروی از "الگوهای ارتباطی" به آگاهی‌رسانی میان ستادهای مدیریت بحران، رسانه‌ها، مسئولان، مردم و آسیب‌دیدگان توجه بیشتری شود تا شاهد آسیب های کمتری از پیامدهای زلزله باشیم. ‏ نقش ارتباطات در مدیریت بهتر بحران ارتباط پیوسته سازمان با رسانه‌ها، نیازمند داشتن برنامه کامل سازمانی است که می تواند در برگیرنده سخنگوی سرشناس ۲۴ ساعته، کمک به رسانه‌ها برای دسترسی به محل رویداد، پوشیده نگه‌نداشتن واقعیت‌‍‌ها و حقایق برای جلوگیری از ایجاد شایعه در بین مردم، آگاهی‌رسانی همگانی در مورد کارهای انجام‌شده باشد. با توجه به سخت بودن کنترل جمعیت شهرهایی بزرگ در مواقعی مانند وقوع زلزله _خواه شدید یا خفیف_ استفاده از رسانه، فناوری‌های اطلاعاتی و ابزارهای پرشتاب، انتقال پیام و اعتماد به شهروندان همراه با مدیریت درست و بنیادی و نیز تربیت نیروهای حرفه‌ای خبری می‌تواند از ابزارهای پایه مدیریت بحران به شمار آید. رسانه‌ها با توجه به تأثیرشان بر افکارعمومی و همچنین کارکردهاشان در قلمرو آگاهی‌رسانی، می‌توانند ابزاری بنیادی برای کنترل و یا گسترش بحران باشند. بهتر است در کنار راه‌اندازی ستادهای ویژه مدیریت بحران به آموزش و تجهیز گروه‌های رسانه‌ای و خبرنگاری برای پوشش کامل اخبار در زمان بحران و جلوگیری از سخن‌پراکنی‌ها هم توجه جدی شود. این مساله در وهله اول نیازمند فراهم آوردن امکانات زیرساختی ارتباطاتی است. در این زمینه علی گرانمایه‌پور - استاد ارتباطات - با بیان اینکه هر چه مردم نسبت به رسانه‌ها اعتماد بیشتری داشته باشند، قطعا در ایجاد آرامش آن‌ها نقش بسیاری خواهند داشت گفته است: مساله این است که چرا مردم در زمان بحران سیل، زلزله، طوفان دچار به هم‌ریختگی ذهنی و اضطراب می‌شوند؟ به دلیل اینکه اگر مطالبی که رسانه رسمی منتشر می‌کند با آنچه رسانه غیررسمی می‌گوید متناقض باشد و اعتماد مردم هم به رسانه غیررسمی بیشتر باشد، باعث می‌شود که کنترل بحران مسوولان از طریق رسانه رسمی سخت‌تر شود. همچنین بخشی از اعتماد مردم به رسانه‌ها به این مساله بستگی دارد که قبل از هر حادثه طبیعی چه میزان به مردم آموزش داده‌اند و آن‌ها را آماده بحران کرده‌اند. اختلال در تلفن همراه هنگام وقوع زلزله بحران دیگری است سیستم مخابراتی کشور امکان فراهم‌آوری زیرساخت‌ها و ظرفیت چند برابری در ترافیک تلفن‌های همراه را دارد اما چون زلزله قابل پیش‌بینی نیست انجام این کارها هزینه‌بر است. در این باره رمضانعلی سبحانی‌فر- رییس کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع مجلس - درباره اینکه اختلال تلفن همراه هنگام وقوع حوادثی مانند زلزله چه آسیب‌هایی را می‌تواند به دنبال داشته باشد، به ایسنا گفت: مانند بحران زلزله این مساله هم می‌تواند یک بحران دیگری را ایجاد کند. به نظر می‌رسد در ساعات اولیه وقوع زلزله ۵۰ درصد کشور برای برقراری ارتباط فعال می‌شوند و این ارتباطات در نقطه‌ای که زلزله رخ داده متمرکز می‌شود. سبحانی فردرباره اینکه آیا زیرساخت‌هایی را می‌توان برای جلوگیری از این مساله فراهم کرد؟ گفت: امکان فراهم‌آوری زیرساخت وجود دارد در واقع کل کشور به ظرفیت چند برابری مجهز می‌شوند که تا اتفاقی رخ نداده قابلیت استفاده از این تجهیزات و ظرفیت‌ها وجود ندارد. همانطور که می‌دانیم در مناسبت‌های مختلف که ترافیک خطوط ارتباطی وجود دارد سیستم‌های سیاری پیش‌بینی می‌شود که بتوانند ارتباطات را تسهیل کنند اما با توجه به اینکه زلزله قابل پیش‌بینی نیست امکان برقراری چنین سیستم‌هایی هزینه‌بر است. به نظر می رسد حالا که عزم وزارت ارتباطات برای ایجاد بالن‌های ارتباطاتی در همه شهرها برای مواقع اضطراری جدی است؛ داشتن برنامه‌های رسانه‌ای و ارتباطاتی برای مواقع بحرانی و مخصوصا وقوع زلزله برای کنترل و مدیریت افکار عمومی ضروری باشد. در همین زلزله اخیر تهران (۲۹ آذر۱۳۹۶) تنها انتشار یک خبر از رئیس مرکز لرزه نگاری کشور با عنوان "احتمال پیش لرزه بودن زلزله رخ داده و در پیش بودن زلزله ای بزرگتر" در رسانه‌ها کافی بود تا سیل خودروهای شهروندان در خیابان‌ها و پمب بنزین‌ها روانه شود. در همین راستا جلسه کارگروه ارتباطات و فناوری اطلاعات مدیریت بحران کشور اخیرا با حضور مدیران اپراتورهای ارتباطی برگزار  و در این جلسه وضعیت موجود اپراتورها، میزان آمادگی شبکه ارتباطی کشور در شرایط بحران و راهکارهای افزایش آمادگی بررسی شد. براساس این گزارش افزایش پایداری شبکه‌های موجود، ایجاد شبکه رادیو ترانک عمومی در سطح شهر تهران، برقراری رومینگ بین اپراتورها، شناسائی سایت‌های پایدار اپراتورها در سطح شهر تهران و تدوین دستورالعمل نحوه اقدام در شرایط بحران از موضوعاتی بود که در جلسه کارگروه ارتباطات و فناوری اطلاعات مدیریت بحران کشور درباره آن تبادل نظر و تصمیم‌گیری انجام شد. ]]> ارتباطات Sat, 30 Dec 2017 06:00:28 GMT http://www.itna.ir/news/51509/ارتباطات-بحران-زلزله-مدیریت-کنیم تماس صوتی بر بستر وای فای به صورت رسمی راه‌اندازی شد http://www.itna.ir/news/51427/تماس-صوتی-بستر-وای-فای-صورت-رسمی-راه-اندازی مکالمه تلفنی بر بستر وای فای (وای فای کالینگ) که پیش از این به صورت پایلوت راه اندازی شده بود، به صورت تجاری و رسمی در کشور راه اندازی شد. به گزارش ایتنا از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، این سرویس با نام «تلفای» خدمتی نوآورانه و بسیار جدید است که همراه اول اولین اپراتور ارائه دهنده این سرویس در کشور است. با استفاده از سرویس تلفای، مشترکین همراه اول نیازی به پوشش شبکه تلفن همراه برای برقراری تماس نخواهند داشت، بلکه تنها با دریافت و نصب اپلیکیشن تلفای، فعالسازی سرویس واتصال به هر شبکه وای فای می توانند مکالمه کنند و برای این کار نیازی به استفاده از هیچ اپلیکیشن واسط دیگری ندارند. همراه اول در پیاده روی اربعین امسال این سرویس را برای زائرین ارائه کرده بود. مشترکین می توانند پس از فعالسازی تلفای، تماس را با استفاده از شماره گیر تلفن همراه خود و همانند تماس عادی برقرار و دریافت کنند. هزینه برقراری تماس نیز کاملا مشابه تماس عادی بوده و با استفاده از این سرویس اتصال به هر شبکه وای فای، مشابه اتصال به آنتن همراه اول است. از مزایای تلفای همراه اول تماس روی وای فای بدون نیاز به اپلیکیشن واسط، برقراری و دریافت تماس در نقاط با آنتن دهی ناپایدار و یا با ازدحام بالا بوده و مشکل ناپایداری آنتن دهی شبکه تلفن همراه در این نقاط یا داخل برخی ساختمان ها حل خواهد شد. همچنین در هنگام تماس، مخاطب تفاوتی بین تماس تلفای و تماس عادی مشاهده نمی کند و برخلاف سایر اپلیکیشن های تماس اینترنتی که لازم است طرف دیگر مکالمه نیز اپلیکیشن را نصب کرده باشد، برای تماس از طریق تلفای طرف دیگر مکالمه  نیازی به فعالسازی این سرویس ندارد. مشترکینی که سیمکارت یوسیم دارند و گوشی همراه آنها اندروید ۴.۴ به بالا باشد، می توانند از این سرویس استفاده است و برای برای سیستم عامل ios نیز به زودی ارائه می شود. مشترکین 4G کهگوشی همراه آنها اندروید ۴.۴ به بالا باشد، می توانند از این سرویس استفاده کنند و برای سیستم عامل ios نیز به زودی ارائه می شود. همراه اولی ها می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص و چگونگی استفاده از سرویس تلفای به صفحه پرتال این اپراتور به نشانی www.mci.ir/TelFi مراجعه کنند.            ]]> ارتباطات Sat, 23 Dec 2017 12:00:14 GMT http://www.itna.ir/news/51427/تماس-صوتی-بستر-وای-فای-صورت-رسمی-راه-اندازی اریکسون و تست سازگاری 5G با محصولات مشابه http://www.itna.ir/news/51409/اریکسون-تست-سازگاری-5g-محصولات-مشابه شرکت اریکسون به تازگی اعلام کرد که قصد دارد آزمون‌های سازگاری 5G New Radio را همراه با حامل‌های جهانی و تحت استانداردسازی 3GPP مشخصات 5G NR انجام دهد. در این آزمون‌ها، شرکت مخابرات استرالیایی تلسترا، شرکت‌های آمریکایی تی-موبایل، اسپرینت و AT&T، شرکت‌های اروپایی ودافون و اروینج، شرکت ژاپنی ان.تی.تی دوکومو، شرکت کره‌ای اس.کی تلکام و غول تراشه گوشی هوشمند کوالکام حضور دارند. به گزارش رایورز به نقل از زد.دی نت، نشانه‌هایی که در آزمایشگاه اروپایی کیستا در کشور سوئد و آزمایشگاه تحقیقاتی کوالکام در نیوجرسی آمریکا اتفاق افتاد، بیانگر استفاده شرکت‌ها از فرکانس‌های طیف 3.6GHz و 28GHz بود که از ایستگاه‌های اریکسون و نمونه‌های NR UE کوالکام استفاده می‌نمودند. اریکسون بدین‌ترتیب اعلام کرد که این نشانه‌ها، بخشی از همکاری صنعتی است که 5G NR برای راه‌اندازی شبکه تجاری در 2019 انجام می‌دهد. این موضوع در مجموعه دوران سال‌های پژوهشی و توسعه فناوری 5G و در رهبری و همکاری در کار استانداردسازی، به عنوان یک نقطه عطف شناخته می‌شود. در آزمون‌های اولیه، شرکت موردبحث، همکاری نزدیکی با شرکت‌های مختلف ایجاد و یک پرتفولیوی جهانی را به خوبی اداره نمود. اریکسون این اطمینان را می‌دهد که بتواند فناوری استاندارد را به مزایای مشتریان اضافه نماید.   چندی پیش، اریکسون با همکاری اپراتور سوئدی تلیا موفق شد تا رکورد جدیدی را به هنگام آزمایش شبکه‌های 5G به ثبت رساند. این دو شرکت، آزمایش خود را در شیستای سوئد انجام داده‌اند. گفتنی است آزمایش موردنظر خارج از محیط آزمایشگاهی و با برخورداری از شرایط نرمال استفاده از شبکه انجام شده و یک شبکه محدود اما واقعی مبتنی بر فناوری G5 پیاده شده است. سرعت بالا و تأخیر پایین شبکه‌های G5 کاربردهای جدیدی برای کاربران و کمپانی‌های فعال در حوزه فناوری تعریف می‌کند که برای مثال می‌توان به توسعه هر چه بیشتر ارتباطات و اینترنت اشیاء اشاره نمود. همچنین با استفاده از شبکه‌های G5، عملکرد شبکه مخابراتی بهبود یافته و ظرفیت، دامنه و قدرت ارائه خدمات بیش از پیش افزایش می‌یابد.   ]]> فناوری Sat, 23 Dec 2017 10:21:48 GMT http://www.itna.ir/news/51409/اریکسون-تست-سازگاری-5g-محصولات-مشابه تعرفه‌های جدید به نفع کاربران است http://www.itna.ir/news/51397/تعرفه-های-جدید-نفع-کاربران داود زارعیان درباره اجرای تعرفه‌های جدید اینترنت ثابت نامحدود (غیرحجمی) اظهارداشت: از زمان اجرای تعرفه‌های جدید از 12 آذرماه 150 هزار مشترک در سراسر کشور اقدام به تعویض سرویس، تمدید سرویس یا خرید سرویس جدید اینترنت کرده‌اند. به گزارش ایتنا از فارس، معاون مشتریان شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه مشترکانی که اعتبار سرویس شان به پایان می رسد یا متقاضی جدید خرید سرویس هستند باید از طرح جدید اینترنت بگیرند، گفت: 95 درصد مشترکانی که مهلت سرویس شان به اتمام رسیده بود اقدام به تمدید سرویس براساس تعرفه‌های جدید کرده‌اند. وی با بیان اینکه با اجرای تعرفه‌های جدید مشترکان سابق اینترنت نامحدود مخابرات مانند دیگر مشترکان این شرکت به طرح‌های جدید منتقل می شوند، گفت: طرح‌های جدید برای این دسته از مشترکان بهتر از وضعیت قبلی است. به گفته وی، با توجه به گزارش گیری روزانه به نظر می‌رسد تعرفه‌های جدید فعلا به نفع مردم است. ]]> ارتباطات Wed, 20 Dec 2017 09:47:12 GMT http://www.itna.ir/news/51397/تعرفه-های-جدید-نفع-کاربران مکالمه‌های کمتر از 10ثانیه رایگان می‌شوند؟ http://www.itna.ir/news/51296/مکالمه-های-کمتر-10ثانیه-رایگان-می-شوند به نظر می‌رسد تبدیل تکنولوژی برای ارائه نسل‌های بالاتر تلفن همراه قطعی‌ مکالمات و کاهش کیفیت ارتباطات را به همراه داشته و به همین دلیل وزیر ارتباطات پیشنهاد رایگان شدن مکالمات زیر ۱۰ ثانیه را برای مشترکان مناطق مشکل‌دار مطرح کرده است.   به گزارش ایسنا، قطعی‌های مکرر تماس‌هایی که از طریق اپراتورها انجام می‌شود، یکی از مشکلاتی است که هنگام برقراری تماس وجود دارد و مشترکان برخی از اپراتورها با آن مواجه هستند، به طوری که وزیر ارتباطات هم در این باره اظهار کرده است: میزان قطعی مکالمات و عدم آنتن‌دهی در یکی از اپراتورها در شرایط مناسبی نیست و در دو اپراتور دیگر هم در تمام شهر تهران کیفیت مناسبی ارایه نمی‌کنند و این باعث نارضایتی مردمی می‌شود. محمدجواد آذری جهرمی با اشاره به کیفیت ارتباطات گفته است که بعضی از شهرها و مناطق با ارایه نسل ۳ و ۴ تلفن همراه، به دلیل تبدیل تکنولوژی و کامل نبودن شبکه، قطعی مکالمات افزایش داشته و کیفیت ارتباطات کاهش پیدا کرده است. البته او بخشی از این مشکلات را مربوط به تغییر تکنولوژی و عدم همکاری شهرداری‌ها در نصب و راه‌اندازی و در بعضی موارد جمع‌آوری سایت‌های تلفن همراه می‌داند. به همین دلیل درباره مشکل قطع شدن ارتباط در مناطقی از تهران، این پیشنهاد مطرح شده که در این مناطق تا حل مشکل، مکالمات زیر ۱۰ ثانیه هزینه‌ای برای مشترکان نداشته باشد. موانع توسعه و ارتقای کیفیت شبکه عدم همکاری شورای شهرها و شهرداری‌های کشور، جمع‌آوری سایت‌ها توسط مراکز مختلف، ممانعت‌های مردمی به دلیل تصور نادرست از تاثیر امواج، ساخت مجتمع‌ها و برج‌های جدید در شهرها و دریافت عوارض‌های محلی از اپراتورها، از مشکلاتی است که اپرتورهای تلفن همراه در توسعه و ارتقای کیفیت شبکه به آن اشاره می‌کنند. یکی از دلایلی که ممکن است مانع ایجاد سایت‌های اپراتور همراه در مناطق مختلف شود، نگرانی افراد از تاثیر امواج است که آذری جهرمی در این باره اظهار کرده است: سازمان انرژی اتمی، وزارت بهداشت و وزارت ارتباطات آزمایش‌های مختلفی انجام دادند و در بسیاری از نقاطی که اندازه‌گیری‌ها انجام شده در حد پایین‌تری از استانداردهای موجود است. اما فضای روانی موجود در جامعه هنوز نگرانی‌هایی در این حوزه دارد که با اطلاع‌رسانی و توضیح کارشناسی باید به حل این نگرانی‌ها کمک کرد. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز باید با نظارت‌های دایمی این اطمینان را به مردم بدهد که شبکه به صورت دایم در حال پایش است تا ممانعت‌های مردمی برای نصب آنتن‌های تلفن همراه کاهش یابد. البته پیشنهادهایی برای ایجاد سایت‌های مشترک توسط اپراتورها نیز شده که وزیر ارتباطات در این زمینه نیز بیان کرده است: مجموعه‌ای برای ایجاد سایت‌های مشترک از چند سال گذشته در این حوزه شکل گرفته است که باید با هماهنگی بیشتر بین اپراتورها و تشکیل یک مجموعه مشترک ادامه داشته باشد و بهتر است تمام اقدامات مربوط به راه‌اندازی سایت‌های این اپراتورها به این مجموعه واگذار شود. با وجود این با توجه به پیشنهاد وزیر مبنی بر رایگان شدن مکالمات زیر ۱۰ ثانیه تا زمان حل مشکل، هنوز اعلام نشده که اپراتورها این موضوع را عملی خواهند کرد یا خیر همچنین مشخص نشده که این مناطق مشکل دار کدامند و اینکه در نهایت مشکلاتی که خود وزیر ارتباطات هم به آنها اشاره کرده و ناشی از تبدیل تکنولوژی است، تا چه زمانی ادامه می‌یابد؟ ]]> ارتباطات Tue, 12 Dec 2017 11:22:18 GMT http://www.itna.ir/news/51296/مکالمه-های-کمتر-10ثانیه-رایگان-می-شوند پیامک‌های تبلیغاتی را قطع کنید! http://www.itna.ir/news/51272/پیامک-های-تبلیغاتی-قطع-کنید در حالی که کسب‌وکارهای مختلف برای تبلیغات خود راه‌هایی مانند ارسال پیامک از شماره‌های شخصی و ثابت را برگزیده بودند، اکنون با راه‌اندازی سامانه ۱۹۵، امکان شکایت از شماره‌های تبلیغاتی با شماره‌های شخصی، ثابت و سرشماره‌های دیگر نیز فراهم شده و مشترکان با استفاده از این سامانه می‌توانند امکان قطع سرویس ارسال پیامک از این شماره‌ها را فراهم کنند.   به گزارش ایتنا از ایسنا، پیامک‌های تبلیغاتی در برهه‌ای از زمان به معضل بسیاری از مشترکان اپراتورها تبدیل شده بود و در شرایطی که با مسدود شدن پیامک‌ها با سرشماره‌های تبلیغاتی، کسب‌وکارها به ارسال پیامک با شماره‌های شخصی اقدام کرده بودند، سامانه‌ای برای رسیدگی به این پیامک‌ها نیز راه‌اندازی شد. پیش از این محمود واعظی -وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات- در رابطه با پیامک‌هایی که در قبال آنها هزینه‌ای برای کاربر در نظر گرفته می‌شود، اظهار کرده بود: «هیچ شرکتی حق ندارد بدون رضایت مشترک پیامکی را برای او فرستاده و از کاربر هزینه دریافت کند.» او همچنین درباره پیامک‌های تبلیغاتی گفته بود: «این پیامک‌ها وقت و ذهن مردم را درگیر می‌کند و بر همین اساس ما هم با آنها موافق نیستیم چرا که این روند جالبی نیست که یک مشترک برای رسیدن به پیامک‌های شخصی چندین پیامک را بگردد تا به پیامک‌های خود برسد.» اما در آیین‌نامه مصوب شورای عالی فضای مجازی، خدمات پیامکی به دو دسته تقسیم می‌شود؛ خدمات پیامک انبوه که جنبه اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی دارد و بدون درخواست مشترک ارسال می‌شود و هزینه‌ای برای مشترکان دربر نخواهد داشت؛ این پیامک‌ها پس از ارسال تحت نظارت وزارت ارشاد قرار خواهند گرفت. دسته دوم پیامک‌های ارزش افزوده که به انتخاب مشترک خواهد بود و باید بابت آن هزینه پرداخت شود تقسیم شده است و پیش از ارسال باید تحت نظارت وزارت ارشاد قرار گیرد و پس از دریافت مجوز، امکان استفاده از آن برای مشترکان ممکن خواهد بود. پیش از این روش‌های مختلف ارسال درخواست به سامانه مربوط به لغو پیامک‌های تبلیغاتی از طریق ارسال پیامک به سرشماره ۸۰۰ یا شماره‌گیری کد دستوری#۸۰۰* فراهم بود. با ارسال درخواست، فهرستی با چند گزینه باز می‌شود که سرویس‌های فعال، پیامک‌های تبلیغاتی و خدمات مبتنی بر محتوایی (ارزش افزوده) را نشان می‌دهد. در این شرایط، محمد جواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- با اشاره به ساماندهی فضای مجازی برای بهره‌گیری کسب‌وکارها، از ایجاد سامانه‌ای برای دریافت گزارش‌های آنلاین شکایات مزاحمت‌های ناشی از پیامک‌های تبلیغاتی خبر داد و گفت: پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم، آرامش حریم خصوصی مردم را به هم ریخته است. پس از ساماندهی پنل‌های ارسال انبوه از طریق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، اکنون ارسال این پیامک‌ها از طریق شماره‌های عادی فزونی یافته است. به سازمان تنظیم مقررات ابلاغ شد که با تمام توان جلوی مزاحمت برای مردم را بگیرد و راهکاری نیز برای کسب‌وکارها که نیازمند بهره‌گیری از این فضا هستند بیابد. پس از آن حسین فلاح جوشقانی –رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی- از ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره‌های شخصی برای مشترکان تلفن همراه ارسال می‌شود تا پایان مهرماه خبر داد و گفت: با توجه به نیاز به ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره‌های شخصی ارسال می‌شوند، ارتقای سامانه ۱۹۵ و راه‌اندازی بخش دریافت شکایات از طریق پیامک ضروری است تا مشترکان تلفن همراه در صورت لزوم بتوانند پیامک تبلیغاتی و شماره ارسال‌کننده را از طریق پیامک به سامانه ۱۹۵ ارسال کنند. در نهایت وزیر ارتباطات با اشاره به راه‌اندازی سامانه ۱۹۵ توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: این سامانه گزارش‌های مردمی را درخصوص مزاحمت‌های تبلیغاتی برخی شماره‌ها دریافت می‌کند و پس از بررسی‌های لازم توسط مراجع ذیصلاح شماره ریپورت شده و مسدود می‌شود. در فاز دوم سامانه رسیدگی به شکایات پیامک‌های تبلیغاتی نیز قابلیت دریافت گزارش‌ پیامک‌های مزاحم تبلیغاتی با شماره‌های تلفن ثابت و نیز سرشماره‌های ۱۰۰۰، ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ فراهم شده است. وزیر ارتباطات در این خصوص خاطرنشان کرده است: با راه‌اندازی این سامانه و همکاری مردم، حجم قابل‌توجهی از پیامک‌های مزاحم رفع شده‌ است. همچنین مجید حقی -معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری- درباره قالب درست ارسال شکایت از پیامک‌های انبوه به سامانه ۱۹۵ اظهار کرد: مشترکین می‌توانند شماره ارسال‌کننده پیامک را برای شماره‌های تلفن ثابت به همراه کد مانند ********۰۲۱ و *******۰۲۶ و برای سرشماره‌های تبلیغاتی به شکل ***۱۰۰۰، ***۲۰۰۰، ***۳۰۰۰ و ***۵۰۰۰ و برای شماره‌های تلفن همراه شخصی به شکل *********۰۹ برای سامانه ۱۹۵ ارسال کنند. طبق آخرین آمار، رئیس سازمان تنظیم مقررات رادیویی نیز با اشاره به آمار ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی اظهار کرد: بیش از ۴۰۰۰  قطع سرویس پیامکی براساس شکایات مردم داشتیم. اخیرا وزیر ارتباطات دستور ویژه دادند که شرایط را تسهیل کنیم تا موارد باقی‌مانده دیگر حل شود. حدود ۱۵۰ هزار شکایت بوده، اما عده‌ای فرمت شماره را اشتباه نوشته و یا متن پیامک را ارسال کردند اما حدود ۵۰ درصد آنها با فرمت درست ارسال شده است. فلاح جوشقانی همچنین در توضیح اینکه قطع سرویس به صورت قطع سیم‌کارت و یا پیامک اجرایی می‌شود، بیان کرد: این سیم‌کارت‌ها معمولا صرفا با هدف ارسال سیم‌کارت خریداری می‌شوند و در صورت تماس با آنها پاسخگو نیستند. با شکایات مردم قطع پیامک از این سیم‌کارت‌ها انجام می‌شوند که برای چنین سیم‌کارت‌هایی به معنی قطع کلی است. نحوه رسیدگی به شکایت از شماره‌های پیامک‌های تبلیغاتی نیز این‌چنین است که اگر شکایت از یک شماره به پنج عدد برسد و بررسی‌ شود که طی سه روز گذشته این شماره اقدام به ارسال پیامک انبوه کرده که براساس مصوبه ۴۰۰ عدد در نظر گرفته شده است، همچنین اگر این شماره تماس صوتی نداشته باشد، سرویس آن قطع خواهد شد. بنابراین صرف شکایت کافی نیست، زیرا ممکن است برخی با هدف شخصی اقدام به ارسال شماره کنند. ]]> موبايل Mon, 11 Dec 2017 05:35:16 GMT http://www.itna.ir/news/51272/پیامک-های-تبلیغاتی-قطع-کنید