ايتنا - آخرين عناوين ارتباطات :: نسخه کامل http://www.itna.ir/Comm Sat, 12 May 2018 14:46:08 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) http://www.itna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) آزاد است. Sat, 12 May 2018 14:46:08 GMT ارتباطات 60 ماهواره خارجی علت قطع خدمات ارتباطی برخی روستاها http://www.itna.ir/news/52511/ماهواره-خارجی-علت-قطع-خدمات-ارتباطی-برخی-روستاها در حالی که خدمات ارتباطی برخی از مناطق روستایی به علت صعب‌العبور بودن از طریق بستر ماهواره‌ای انتقال می‌یابد، قطع سرویس ارتباطی توسط اپراتور ماهواره خارجی موجب قطع ارتباط تلفنی این روستاها شده بود که رگولاتوری از حل این مشکل خبر داد. به گزارش ایتنا از ایسنا، خدمات ارتباطی در برخی از مناطق روستایی به علت صعب‌العبور بودن و نبود امکانات زیرساختی از طریق بستر ماهواره‌ای انتقال می‌یابد. به همین دلیل در این روستاها، این ارتباط از طریق ماهواره خارجی تامین می‌شد. با توجه به اینکه مقرر شده بود بستر ارتباطات ماهواره‌ای این روستاها در اختیار سازمان فضایی قرار گیرد، اپراتور ماهواره خارجی با اطلاع از این موضوع، روز گذشته سرویس ارتباطی اپراتور ارایه‌دهنده خدمات در این روستاها را قطع کرد که در پی آن ارتباط تلفنی حدود ۶۰۰ روستا قطع شد. در این باره حسین فلاح جوشقانی - معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات-  با بیان اینکه ارائه خدمات ارتباطی این روستاها در قالب طرح USO و از طریق اپراتور ارتباطات کوه نور انجام می‌شود، گفت: از ساعات اولیه قطع سرویس در این روستاها، نیروهای متخصص در قالب ۱۰۰ تیم فنی برای برگرداندن ایستگاه‌های ماهواره‌ای سازماندهی شده‌اند. وی با بیان اینکه تاکنون ارتباط بیش از ۱۰۰ روستا برقرار شده است، اظهار کرد: با توجه به بعد مسافت و صعب‌العبور بودن روستاها و لزوم مراجعه حضوری تیم‌های تخصصی به ایستگاه‌ها، برقراری ارتباط در این مناطق زمان‌بر شده است. در حالی که مشکل ارتباطی این روستاها عمدتاً در استان‌های سیستان و بلوچستان، کردستان، هرمزگان و کرمانشاه بوده است، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی ضمن عذرخواهی از سرویس‌گیرندگانی که با قطعی خدمات ارتباطی مواجه شده‌اند، عنوان کرد: با پیگیری‌های انجام‌شده از سوی رگولاتوری، مشکل ارتباطی این روستاها تا دو روز آینده برطرف می‌شود. ضمن اینکه تمهیدات لازم برای پیشگیری از تکرار این موارد نیز اندیشیده شده است. طرح خدمات الکترونیک در مناطق روستایی و کمتر توسعه‌یافته (USO) به منظور تحقق وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر توسعه و ترویج ارتباطات و فناوری اطلاعات در نقاط مختلف کشور و الزامات دولت در خصوص تسهیل و تسریع دسترسی به خدمات مخابراتی، پستی و فناوری اطلاعات برای هر یک از آحاد کشور در نقاط روستایی و دورافتاده در برنامه و بودجه دولت لحاظ شده است. محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- پیش از این درباره لزوم توسعه فیبر نوری در قالب طرح USO گفته بود: ارائه برخی خدمات در مناطق روستایی مقرون به صرفه نیست. با وجود این برخی معتقدند برای توسعه پایدار در مناطق روستایی باید توسعه فیبر نوری داشته باشیم و این موضوع در حال حاضر در حال بررسی است تا شبکه دسترسی فیبر نوری در قالب طرح USO توسط دولت انجام شود. همچنین بخش اعظم مناطق جاده‌ای در حال حاضر تحت پوشش خدمات ارتباطی قرار دارد اما در نقاطی دچار ضعف ارتباطی هستیم که بخشی از آن به شبکه‌های سایر دستگاه‌ها از جمله شبکه برق سراسری مربوط می‌شود. ]]> ارتباطات Mon, 16 Apr 2018 08:53:58 GMT http://www.itna.ir/news/52511/ماهواره-خارجی-علت-قطع-خدمات-ارتباطی-برخی-روستاها وعده مخابرات برای واگذاری یک‌روزه تلفن ثابت تا پایان اردیبهشت http://www.itna.ir/news/52480/وعده-مخابرات-واگذاری-یک-روزه-تلفن-ثابت-پایان-اردیبهشت در حالی که واگذاری تلفن ثابت در برخی از مناطق تهران ممکن بود روندی ماهانه داشته باشد، مخابرات استان تهران امکان آن را فراهم کرده که تا اردیبهشت ماه هنگام واگذاری تلفن ثابت، هر کسی که درخواست کرد، بتواند در کوتاه‌ترین زمان و ظرف یک یا دو روز خط جدید را دریافت کند. به گزارش ایتنا از ایسنا، موضوع واگذاری تلفن ثابت و وقفه‌ای که در این باره رخ می‌دهد، علاوه بر شکایاتی که از طرف مشترکان مواجه بود، در برهه‌ای از زمان حتی گلایه‌ محمود واعظی -وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات- را هم به دنبال داشت. اگرچه حتی بر اساس مصوبه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، معمولا واگذاری تلفن ثابت باید یک ماهه باشد، اما دستور اخیر مدیر عامل شرکت مخابرات به مراکز استان تهران این است که تا پایان اردیبهشت، همه مناطق تهران بتوانند واگذاری را همان روز انجام دهند. در عین حال، ‌ واگذاری تلفن ثابت ممکن است با مشکلاتی مواجه باشد، از جمله اینکه پیش از این عنوان شده بود، یکی از چالش‌های این سرویس این است که در موارد متعدد عدم همکاری شهرداری منجر به انباشت فیش‌های تلفن ثابت می‌شود و حتی با وجود آماده بودن تجهیزات در موارد متعدد امکان واگذاری خط جدید وجود ندارد. البته پیش از این مسوولان مخابراتی معتقد بودند زمان یک ماه برای دریافت تلفن ثابت، زمان زیادی نیست زیرا برای واگذاری تلفن ثابت در صورتی که ظرفیت و امکانات موجود نباشد، باید کابل‌کشی مجدد صورت بگیرد و این موضوع نیازمند دریافت مجوز از شهرداری است. با وجود این، بنابر وعده‌هایی که داده شد، اظهار کردند تلاش می‌کنند که این مشکل برطرف شود. همچنین در پاسخ به این سوال که چرا مردم باید برای خرید یک خط تلفن، ماه‌ها در انتظار بمانند، مطرح شده بود که میان ماهیت تلفن ثابت و موبایل تفاوت‌های اساسی وجود دارد؛ برای واگذاری موبایل شما با دریافت یک سیم‌کارت بلافاصله دسترسی به خدمات خواهید داشت اما در زمینه تلفن ثابت لازم است پس از ثبت‌نام بررسی‌های فنی و مراجعه به محل نیز صورت بگیرد. درنهایت اخیرا سیدمجید صدری -مدیر عامل شرکت مخابرات ایران- با بیان اینکه تمام تلاش مجموعه مخابرات ایران، ارائه بهترین سرویس‌ها در حداقل زمان ممکن چه در بخش ثابت و چه در بخش دیتاست، اعلام کرد واگذاری تلفن ثابت در تمام مراکز مخابراتی منطقه تهران تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری به‌ روز می‌شود. در حال حاضر در تهران حدود ۱۵۰ مرکز مخابراتی وجود دارد که تلفن واگذار می‌کنند. از این تعداد، شاید حدود ۶۰ درصد مراکز، همان روز اقدامات واگذاری را انجام می‌دهد، با وجود این هنوز هم این فرآیند در برخی از مراکز زمان‌بر است و در برخی از مناطق ممکن است کسانی که برای تلفن ثابت در تهران ثبت‌نام می‌کنند، دو ماه، سه ماه و یا بیشتر معطل شوند. ]]> ارتباطات Sun, 15 Apr 2018 04:56:28 GMT http://www.itna.ir/news/52480/وعده-مخابرات-واگذاری-یک-روزه-تلفن-ثابت-پایان-اردیبهشت راه اندازی و نصب ایزابل issabel مناسب چه شرکت‎هایی می‎باشد؟ http://www.itna.ir/article/52422/راه-اندازی-نصب-ایزابل-issabel-مناسب-شرکت-هایی-می-باشد به گزارش ایتنا به نقل از واحد خدمات نصب ایزابل آریستک، امروزه بسیاری از شرکت‌ها و کسب‌وکارها به‌منظور برخورداری از تکنولوژی روز و همچنین صرفه‌جویی در هزینه‌های مکالمات، از ویپ ایزابل تحت شبکه برای سیستم ارتباطات داخل و برون سازمانی خود استفاده می‌کنند. اما هنوز بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها هستند که رمقی برای راه اندازی ویپ ایزابل ندارند و بنا به دلایلی ترجیح می‌دهند که سانترال و سیستم تلفنی ویپ الستیکس خود را رها نکنند! با مطالعاتی که روی این دسته از مدیران و کارفرمایان داشتیم به این نتیجه رسیدیم که عمده‌ترین علت این افراد برای عدم نصب ایزابل، فقدان آگاهی و اطلاعات کافی از نسل جدید ویپ که ایزابل issabel نام دارد می‌باشد. ویپ ایزابل در واقع ورژن جدید voip می‌باشد که مدتی ست معرفی و ارائه شده است و در این مدت کوتاه به لطف عملکرد عالی این سیستم، مورد تحسین بسیاری از منتقدان و متخصصان شبکه قرار گرفته است. شرکت‌ها با نصب ایزابل می‌توانند لذت همسو شدن با فناوری‌های روز دنیا را تجربه کنند و از امکانات و قابلیت‌های بی شمار ویپ ایزابل نیز برخوردار باشند. راه اندازی ویپ ایزابل بدرد چه شرکت‌هایی می‌خورد؟ با نصب ایزابل، یک سیستم ارتباطی فوق‌العاده هوشمند و مدرن در شرکت یا سازمان پیاده‌سازی می‌شود که قادر است مکالمات داخل سازمانی و برون‌سازمانی را از طریق شبکه‌های کامپیوتری، با بالاترین کیفیت ممکن در اختیار مدیران و پرسنل سازمان قرار دهد. همین تحت شبکه بودن ارتباطات سبب می‌شود که صرفه‌جویی بسیار چشمگیری در هزینه‌های ارتباطی شرکت اتفاق بیافتد در حین اینکه با نصب ایزابل، قابلیت‌ها و امکانات بسیاری نیز عاید سیستم تلفنی شرکت‌ها می‌شود. نصب و راه اندازی ویپ ایزابل مناسب این‌گونه شرکت‌ها خواهد بود: شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی که تعداد زیادی پرسنل دارند و دارای تعداد مشتریان زیادی هستند، نصب ایزابل voip موجب یکپارچگی سیستم ارتباطی این‌گونه شرکت‌ها و مدیریت بهتر مشتریان خواهد شد. شرکت‌هایی که حجم تماس‌های داخلی و خارجی زیادی دارند، با راه اندازی ویپ ایزابل می‌توانند مدیریت و کنترل بسیار دقیقی روی مکالمه‌ها داشته باشند و از قابلیت‌های جذاب ویپ ایزابل مانند صف انتظار، منشی تلفنی، انتقال و شنود مکالمه، ردگیری مکالمه، کنفرانس تلفنی و... نیز برخوردار باشند. سازمان‌ها، بانک و کلیه شرکت‌هایی که دارای تعدادی شعبه در داخل و یا خارج از کشور هستند، با نصب ایزابل issabel به‌راحتی قادر خواهند بود که ارتباطاتی بسیار ارزان‌قیمت و باکیفیت داشته باشند و با بهترین کیفیت مکالمه ممکن، با مشتریان، همکاران و شرکان تجاری خود در ارتباط باشند. کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی و شرکت‌هایی که بخشی از خدمات خود را از طریق تلفن به ارباب‌رجوع ارائه می‌کنند، با سفارش خدمات نصب ایزابل توسط یک شرکت معتبر می‌توانند سیستم نوبت‌دهی، حالت انتظار و انتقال تماس، منشی تلفنی و بسیاری از قابلیت‌های هوشمند دیگر را در سیستم تلفنی شرکت خود پیاده‌سازی کنند و طعم مشتری مداری با کمک راه اندازی ویپ ایزابل را بچشند. این مقاله توسط کارشناسان راه اندازی ویپ ایزابل شرکت آریستک آماده است و شما خوانندگان گرامی میتوانید جهت مشاوره تخصصی رایگان و همچنین ثبت سفارش خدمات نصب و راه اندازی voip ایزابل به وبسایت رسمی این شرکت مراجعه نمایید.  ]]> ارتباطات Sun, 08 Apr 2018 11:30:17 GMT http://www.itna.ir/article/52422/راه-اندازی-نصب-ایزابل-issabel-مناسب-شرکت-هایی-می-باشد خدمات همراه اول در حمله سایبری آسیبی ندید http://www.itna.ir/news/52410/خدمات-همراه-اول-حمله-سایبری-آسیبی-ندید در پی حمله سایبری اخیر به مراکز داده‌های جهانی، همراه اول اعلام کرد با تمهیدات در نظر گرفته شده، هیچگونه اختلالی در سرویس دهی این اپراتور ایجاد نشده است. به گزارش ایتنا از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، با توجه به رصد مستمر در لایه های مختلف در شرکت ارتباطات سیار ایران، این شرکت مورد حمله قرار نگرفته است و جهت افزایش اطمینان از عدم امکان بروز این اختلال و نیز کاهش ریسک ها و احتمالات ممکن در این زمینه،  اقدامات لازم اعم از محدودسازی و مسدودسازی مسیرهای احتمالی در لایه های داخلی صورت پذیرفته است. لازم به ذکر است سرویس دهی این اپراتور بدون اختلال به مشترکین در حال ارائه است. پیش از این نیز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این خصوص اعلام کرده بود شرکت ارتباطات زیرساخت و اپراتورهای تلفن همراه کشور به وجود حفره امنیتی توجه و آن را اصلاح کرده بودند. در پی بروز اختلالات سراسری در سرویس ‌های اینترنت و مراکز داده‌ های جهانی در هفدهم فروردین ماه سال جاری، شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد با توجه به بررسی ‌های صورت گرفته، مشخص شد این حملات بیشتر در بخش تجهیزات روتر و سوئیچ ‌های متعدد شرکت سیسکو بوده است که به دلیل ضعف امنیتی، به هکرها اجازه داده است تا به زیرساخت ‌های ارتباطی بسیاری از کشورها حمله شود.   ]]> اپراتورها Sat, 07 Apr 2018 12:44:15 GMT http://www.itna.ir/news/52410/خدمات-همراه-اول-حمله-سایبری-آسیبی-ندید ایرانسل و همراه اول 4 میلیارد تومان جریمه شدند http://www.itna.ir/news/52292/ایرانسل-همراه-اول-4-میلیارد-تومان-جریمه-شدند به گزارش ایتنا از رگولاتوری، گزارشات واصله از مشترکین اپراتورهای همراه اول و ایرانسل حاکی از آن بود در هنگام استفاده کاربران از اینترنت همراه و ورود به برخی سایت‌ها، شماره مشترکین در اختیار سایت پذیرنده قرار گرفته است. از این رو طبق تاکید وزیر محترم ارتباطات مبنی بر پرهیز از هرگونه تعرض به حقوق و حریم شهروندی، موضوع جهت رسیدگی به سازمان فناوری اطلاعات ایران ارجاع شد و پس از بررسی فنی مسئله توسط مرکز ماهر مشخص شد، اپراتورهای مذکور با برخی از شرکت‌ها به منظور تسهیل در فرایند پرداخت برخط و ورود کاربران به سامانه های موردنیاز، شماره مشترکین را طبق روش Header Enrichment و با ضوابط خاص امنیتی در اختیار برخی شرکت‌های طرف قرارداد می گذاشتند، اما در این بین بدلیل اشتباه در تنظیمات امنیتی بعضی از شرکت‌های طرف قرارداد با اپراتور، موجبات سوءاستفاده از شماره مشترکین در راستای ارسال پیامک تبلیغاتی فراهم شده بود. مطابق این گزارش پس از احراز تخلف صورت گرفته، ضمن اخطار به اپراتورهای تلفن همراه، خطای مورد اشاره رفع و با نظر به لزوم بررسی بیشتر و انجام تنظیمات امنیتی کامل‌تر، این سرویس در حال حاضر متوقف شده است. لذا با عنایت به گزارش مرکز ماهر و توضیحات ارائه شده از سوی اپراتورهای تلفن همراه، نقض هدفمند حریم خصوصی مشترکین توسط اپراتورهای مذکور رخ نداده است ولی اشتباه و کاستی اپراتورهای تلفن همراه در کنترل موضوع و مشکلاتی که در تنظیمات این سرویس توسط شرکت‌های طرف قرارداد اپراتور وجود داشته است، موجب سوء استفاده شده است. بر این اساس، بنابر مفاد موافقتنامه پروانه اپراتورهای تلفن همراه، شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل و شرکت ارتباطات سیار ایران هریک مشمول جریمه و به میزان حداکثر بیست میلیارد ریال می‌باشند، که با توجه به شرایط و ضوابط و مراحل تعریف شده در موافقتنامه پروانه اپراتورها، فرایند این موضوع در سازمان در حال انجام است و پس از تکمیل مراحل به اپراتورهای مذکور ابلاغ خواهد شد. مطابق این گزارش، رعایت حقوق مشترکین و حفظ محرمانگی اطلاعات آنها از اصول مصرح در پروانه اپراتورها بوده و هیچ گونه قصور و تقصیری در این حوزه قابل پذیرش نیست و وزارت ارتباطات در صورت اثبات تخلف، حسب مقررات و مفاد پروانه اپراتورها اقدام خواهد کرد. رگولاتوری همچنین در پایان تکید نموده که بدون شک یکی از کارآمدترین روش‌های نظارت بر عملکرد دارندگان پروانه، استفاده از گزارشات و نظرات مردمی است که بر این اساس از مردم عزیز خواهشمندیم با دقت و حساسیت کامل، مواردی از این قبیل را از طریق سامانه ۱۹۵ به اطلاع سازمان برسانند.    ]]> ارتباطات Wed, 14 Mar 2018 13:32:21 GMT http://www.itna.ir/news/52292/ایرانسل-همراه-اول-4-میلیارد-تومان-جریمه-شدند با شماره‌های ناشناس چه کنیم؟ http://www.itna.ir/news/52070/شماره-های-ناشناس-کنیم به گزارش ایتنا از ایسنا، شاید برایتان پیش آمده باشد که تماسی با شما گرفته شده، اما دستگاه دریافت شماره تماس‌گیرنده و یا همان کالر آیدی‌تان شماره را نمایش ندهد. دلیل این موضوع آن است که بر اساس مصوبه دولت، شرکت مخابرات ایران اجازه دارد برای تعدادی از افراد، شماره‌هایی را در نظر بگیرد که نمایش شماره نداشته باشند. ظاهرا برای دریافت شماره‌های ناشناس، بالاترین مقام دستگاهی که تقاضای شماره ناشناس دارد، یعنی وزارتخانه یا نهادهای نظامی و انتظامی با بالاترین مقام وزارت ارتباطات نامه‌نگاری کرده و در صورتی که نیاز به شماره ناشناس محرز شود و تشخیص دهند که نیاز به شماره‌هایی وجود دارد که شناخته نشوند، آن شماره را به اصطلاح پرایوت‌ می‌کنند. بنابراین بعید است که افراد شخصی و شرکت‌ها چنین شماره‌ای داشته باشند و حتما کسانی که ضرورت دارد شماره‌هایشان دیده نشود، دارای پرایوت نامبر خواهند بود. در صورتی که یکی از این شماره‌های ناشناس موسوم به پرایوت نامبر با شما تماس بگیرد، روی کالر آیدی شما که محل مشخص شدن شماره تماس‌گیرندان است، عبارت No Caller ID و یاPrivate number نوشته می‌شود. البته ظاهرا تعداد محدودی شماره در سطح کشور وجود دارد که سیستم‌هایشان قدیمی است و ممکن است هنوز شماره نداشته باشند. تماس از این مراکز، سازمان‌ها یا وزارتخانه‌ها که شماره‌ها و تجهیزات قدیمی دارند، ممکن است تنها چهار شماره اول را نمایش دهد. از طرفی برخی ممکن است تصور کنند پرایوت نامبرها تنها در ساعات خاصی از روز قابلیت تماس گرفتن دارند، در صورتی که این شماره‌ها ۲۴ ساعته بوده و مختص ساعات کاری و اداری نیستند. بنابراین ممکن است از آن نهاد یا سازمان که دارای پرایوت نامبر است، هر ساعتی از شبانه‌روز تماس گرفته شود. ]]> ارتباطات Wed, 21 Feb 2018 06:43:56 GMT http://www.itna.ir/news/52070/شماره-های-ناشناس-کنیم قابلیت لغو سرویس‌های ارزش افزوده در تلفن ثابت http://www.itna.ir/news/51947/قابلیت-لغو-سرویس-های-ارزش-افزوده-تلفن-ثابت برخی از مشترکان تلفن ثابت با تلفن گویای ۷۰۷۰، سرویس ارزش افزوده‌ای را برای تلفن ثابت خود فعال کرده‌اند. ممکن است این مشترکان در حال حاضر تمایلی به استفاده از این سرویس‌ها نداشته باشند. بنابراین می‌توانند از طریق پرتال شرکت مخابرات ایران به نشانی www.tci.ir  در بخش «مخابرات من»، سرویس مورد نظر را جستجو کرده و دستور لغو آن را صادر کنند. از آن پس آن سرویس برای شماره تلفن ثابت مورد نظر غیرفعال خواهد شد. به گزارش ایتنا از ایسنا، در مراکز حضوری امور مشتریان شرکت مخابرات ایران نیز چنین امکانی فراهم است و مشتریان می‌توانند درخواست لغو سرویس را در این مراکز هم ارایه دهند. سرویس‌های ارزش افزوده مخابرات شامل مشاوره تلفنی، رای‌گیری تلفنی، اختصاص یک سرشماره برای چندین خط (ثابت یا موبایل)، ارائه آهنگ پیشواز، صندوق صوتی پیام کوتاه و برخی دیگر از خدمات می‌شود که البته دلایلی مانند رشد استفاده از گوشی‌های هوشمند و اپلیکیشن‌های مختلف برای دریافت خدمات، به نوعی جایگزین استفاده از خدمات ارزش افزوده تلفن ثابت در سال‌های اخیر شده است.  در پرتال شرکت مخابرات ایران امکان رویت همه خدمات ارزش افزوده مورد استفاده یک مشترک قابل رویت برای خود او وجود دارد. سرویس‌های شبکه هوشمند (IN) نیز بخشی از خدمات ارزش افزوده تلفن ثابت هستند که در سراسر کشور با تایید مشترکان فعال می‌شود و در صورتی که این سرویس برای مشترکی فعال شده که تمایلی به استفاده از آن ندارد، می‌تواند با مراجعه به بخش مخابرات من، آن را غیر فعال کند. ]]> ارتباطات Mon, 05 Feb 2018 05:56:10 GMT http://www.itna.ir/news/51947/قابلیت-لغو-سرویس-های-ارزش-افزوده-تلفن-ثابت احتمال ادغام همراه اول و شرکت مخابرات؟ http://www.itna.ir/news/51748/احتمال-ادغام-همراه-اول-شرکت-مخابرات   رسول سراییان امروز در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیران شرکت مخابرات ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حوزه تلفن همراه که همیشه سودآوری صعودی داشته است، روند خوبی داشته‌ایم اما در حوزه تلفن‌های ثابت مشکلاتی در حوزه سودآوری وجود دارد که بعضی از موارد آن خارج از حوزه مدیریتی بوده، اما خوشبختانه از سال 1395 این مسیر به سیر طبیعی خود برگشته و در حال بهتر شدن است. به گزارش ایتنا از ایسنا، وی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال ادغام همراه اول و شرکت مخابرات نیز بیان کرد: بهتر است از منظر تکنولوژیک و منافع بازار به این مساله نگاه کنیم؛ امروز همه اپراتورها به این سمت حرکت می‌کنند که تمام خدمات مورد نیاز مشتریان را در قالب یک بسته به مشتریانشان ارائه کنند. این بسته شامل یک بسته ارتباطات ثابت و اینترنت و در کنار آن ارتباطات موبایلی است. رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران اضافه کرد: برای این‌که از سرمایه‌گذاری موازی جلوگیری شود و هزینه‌ها کاهش پیدا کند، الزاما همه اپراتورهای دنیا به این سمت حرکت کرده‌اند، در حالی که ما با تاخیر وارد این قضیه شده‌ایم، چرا که امکان ندارد در بازار رقابت جداگانه سرمایه‌ گذاری موازی انجام دهیم. ]]> ارتباطات Tue, 16 Jan 2018 09:24:18 GMT http://www.itna.ir/news/51748/احتمال-ادغام-همراه-اول-شرکت-مخابرات کاهش درآمدهای دولت از تماس و پیامک http://www.itna.ir/news/51698/کاهش-درآمدهای-دولت-تماس-پیامک در لایحه بودجه سال ۹۷ درآمدهای مخابراتی دولت از محل صوت و پیامک تلفن همراه حذف شد. در بودجه سال قبل، درآمد دولت از افزایش یک تومانی قیمت هر پیامک، ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد شده بود. دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درآمدها و اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۷ مورد بررسی قرار داد. بررسی‌ها حاکی از آن است که درآمدهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در لایحه بودجه سال ۹۷ نسبت به قانون بودجه سال ۹۶ حدود ۱۵ صدم درصد افزایش یافته و از ۶۹۳۸۹ میلیارد ریال در قانون سال ۱۳۹۶ به ۶۴۴۹۳ میلیارد ریال در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ رسیده است. کاهش درآمد دولت از محل مکالمه و پیامک این درحالی است که درآمدهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به نرخ تورم، رشد کمتری داشته است. مرکز پژوهش‌های مجلس دلیل این رشد اندک را مربوط به بی‌توجهی به پیشرفت فناوری و گسترش درآمدهای ناشی از عرضه دسترسی اینترنتی از طریق ابزارهای بی‌سیم و به حاشیه رفتن درآمدهای مخابراتی صوت و پیامک می‌داند. درحالی که در قانون بودجه سال ۹۷ برای درآمدهای دولت از محل افزایش قیمت هر پیامک و نیز بدهی معوقه اپراتورهای مخابراتی به ترتیب ۴۰۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیارد تومان ردیف درآمدی دیده شده بود در لایحه بودجه سال ۹۷ این دو مورد حذف شده است. براین اساس مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده است که حفظ درآمدهای دولت در این بخش در سال‌های آینده نیازمند بازنگری پروانه‌های اپراتورهای ارتباطی براساس مدل‌های درآمدی جدید آنهاست. درهمین حال طبق قانون اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات، عمده درآمدهای این وزارتخانه باید در توسعه زیرساختهای ارتباطی دولت الکترونیکی به ویژه در مناطق محروم هزینه شود. کاهش ۱۴ درصدی اعتبارات وزارت ارتباطات در سال ۹۷ بررسی اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نشان می دهد که اعتبارات این وزارتخانه در مجموع در لایحه سال ۱۳۹۷ نسبت به قانون سال ۱۳۹۶ حدود ۱۴ درصد کاهش داشته و از ۴۵۲۳۷ میلیارد ریال در قانون بودجه سال ۱۳۹۶ در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ به ۳۹۰۴۹ میلیارد ریال کاهش پیدا کرده است. بیشترین کاهش در اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در اعتبارات طرح های تملک دارایی سرمایه‌ای برنامه ای این وزارتخانه رخ داده که ۵۰ درصد کاهش یافته است. عدم تخصیص اعتبارات برنامه ای طرح های تملک دارایی سرمایه ای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۱۳۹۵ و ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۶ نشان می دهد که طرح های تملک دارایی سرمایه ای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تنها از طریق اعتبارات متفرقه تأمین مالی می شوند که اعتبارات متفرقه این وزارتخانه نیز ۱۶درصد کاهش یافته است. تخصیص اعتبارات طرح های تملک دارایی سرمایه ای ردیف های متفرقه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۱۳۹۵ و ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۶ بسیار کمتر از میزان مصوب بوده است و اعتبارات هزینه‌ای متفرقه دستگاههای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیشتر محقق می‌شوند. اختصاص نیمی از اعتبارات هزینه‌ای به پژوهشگاه فضایی بررسی ها نشان می دهد که در لایحه سال ۱۳۹۷ نسبت به قانون سال ۱۳۹۶، اعتبارات هزینه‌ای برنامه‌ای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز حدود ۱۴۹ درصد افزایش یافته است. به نحوی که نزدیک به نیمی از این اعتبارات به پژوهشگاه فضایی اختصاص می یابد. مرکز پژوهشهای مجلس معتقد است که افزایش بی رویه اعتبارات هزینه‌ای در مقابل کاهش اعتبارات طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای می‌تواند نشانگر تورم نیروی انسانی و هشداری برای آینده توسعه زیرساختهای ارتباطی و فناوری اطلاعاتی کشور باشد. با توجه به اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیشترین مسئولیتش در حوزه مقررات‌گذاری و تنظیم مقررات است، افزایش هزینه‌های جاری نمی‌تواند موجب تحقق تکالیف برنامه ششم توسعه شود. اعتبارات وزارت ارتباطات، تکلیف این بخش را پوشش نمی‌دهد برهمین اساس شواهد نشان می‌دهد که اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همه تکالیف مندرج در قانون تشکیل این وزارتخانه را پوشش نمی‌دهد. به همین دلیل پیشنهاد می شود وزارت ارتباطات با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور، عناوین طرح‌های خود را به صورتی اصلاح کند که ارتباط اعتبارات این وزارتخانه با تکالیف قانونی که عهده‌دار آن است، مشخص شوند. این مهم می تواند از طریق تجزیه طرح‌های دارای عناوین کلی به طرح‌های کوچک تر اما شفاف‌تر حاصل شود. شرکت ارتباطات زیرساخت ایران نیز باید اجرای هرچه سریع‌تر احکام مرتبط در ماده ۶۷ قانون برنامه ششم و اصلاح ساختار خود را در دستور کار قرار دهد تا از این طریق درآمد خود را تا حد زیادی افزایش و هزینه‌های خود را کاهش دهد. شرکت پست جمهوری اسلامی نیز باید اصلاح ساختار، استفاده از فناوری‌های نوین و اجرای احکام مرتبط در ماده ۶۸ قانون برنامه ششم توسعه برای درآمدزایی را دنبال کند. ]]> ارتباطات Sat, 13 Jan 2018 10:38:27 GMT http://www.itna.ir/news/51698/کاهش-درآمدهای-دولت-تماس-پیامک ارائه طیف 5G در کره جنوبی از ژوئن ۲۰۱۸ http://www.itna.ir/news/51502/ارائه-طیف-5g-کره-جنوبی-ژوئن-۲۰۱۸ در سال‌های آینده و با فراگیر شدن اینترنت نسل پنجم، شاهد تغییرات زیادی در سبک زندگی افراد خواهیم بود. در ساده‌ترین تعریف ممکن، 5G نسل پنجم شبکه‌های تلفن همراه است. این نسل، گام بعدی در فناوری موبایل است که گوشی‌ها و تبلت‌های آینده از آن استفاده خواهند نمود. شرکت‌هایی مانند اینتل، ورایزون، AT&T و کوالکام، آزمایش‌هایی را برای شبکه نسل پنجم انجام داده‌اند و این آزمایش‌های اولیه است که احتمالاً استاندارد بین المللی این نسل را شکل خواهد داد.   به گزارش ایتنا از رایورز یکی از ویژگی‌های رایج برای 5G، استفاده از موج انتقال mmWave یا میلی‌متر موج است که می‌تواند کلید سرعت بالای اینترنت نسل پنجم باشد که وعده‌اش داده شده است. دولت کره‌جنوبی اعلام کرد که ارائه طیف 5G را برای حامل‌های محلی تلفن‌همراه در ماه ژوئن سال 2018 آغاز خواهد نمود.   وزارت علوم و فناوری اطلاعات و ارتباطات این کشور اعلام کرده که طیف 3.5GHz و 28GHz را یک سال زودتر از زمانی که پیش از این وعده داده شده بود، ارائه خواهد کرد. این وزارتخانه انتظار دارد این سیستم در مارس 2019 تجاری‌سازی و تا 2022 در کل جهان استقرار یابد. مخابرات‌های محلی اس.کی تلکام، کِی.تی و ال.جی آپلاس، سرعت استقرار این فناوری را بیشتر خواهند نمود.   دولت این کشور به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌های مخابراتی، از این هزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری در تجهیزات و ابزارهای خاصی استفاده می‌کند. دولت همچنین قصد دارد طیف شبکه‌ای بی‌سیمی را جهت استفاده در مترو طراحی نماید. ادعا می‌شود که با این برنامه، سرعت وای‌فای تا 100برابر بیشتر شود. در حال حاضر، دولت در حال آزمایش طیف 23GHz است و در آوریل سال 2018 آن را ارائه خواهد کرد.   اس.کی تلکام و کی.تی در نظر دارند تا شبکه 5G خود را در سال 2018 و در حین بازی‌های زمستانی که در کره جنوبی برگزار می‌شود، رونمایی کنند. شرکت ال.جی آپلاس و هواوی نیز آزمایش‌های میدانی خود در زمینه 5G را در سئول انجام داده‌اند و در آینده‌ای نزدیک، نتایج خود را ارائه خواهند کرد. ]]> فناوری Sun, 31 Dec 2017 06:54:22 GMT http://www.itna.ir/news/51502/ارائه-طیف-5g-کره-جنوبی-ژوئن-۲۰۱۸