ايتنا - آخرين عناوين تجارت الكترونيك :: نسخه کامل http://www.itna.ir/web/ebusiness Tue, 12 Dec 2017 22:10:09 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) http://www.itna.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سايت خبری فناوری اطلاعات (ايتنا) آزاد است. Tue, 12 Dec 2017 22:10:09 GMT تجارت الكترونيك 60 چینی‌ها شعبه چینی آمازون را خریدند http://www.itna.ir/news/51283/چینی-ها-شعبه-چینی-آمازون-خریدند شرکت آمازون اعلام کرد بر اساس آخرین توافقات صورت گرفته واحد توسعه خدمات پردازش ابری خود در کشور چین را واگذار می کند. به گزارش ایتنا به نقل از مارکت‌واچ، شرکت Beijing Sinnet که همکار چینی آمازون محسوب می‌شود، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد شعبه مرکز توسعه خدمات پردازش ابری آمازون(AWS) در کشور چین را به مبلغ 2 میلیارد یوآن معادل 300 میلیون یورو خریداری کرده است. در حالی که آمازون هنوز هیچ بیانیه‌ای در این زمینه صادر نکرده است، رسانه‌های محلی گزارش دادند واگذاری مذکور تکمیل شده است و شرکت آمازون همه اسناد مربوطه را امضا کرده است تا این شرکت چینی به چینی‌ها فروخته شود. در بیانیه شرکت Beijing Sinnet گفته شد: «خرید این مرکز به دنبال تلاش‌های صورت گرفته برای تطبیق با قوانین و مقرارت دولت چین صورت  گرفت تا بر اساس آن امنیت و کیفیت خدمات پردازش ابری AWS در این کشور ارتقا یابد و شرکت‌های محلی بتوانند مدیریت سرویس‌های مربوطه را در دست بگیرند». آمازون و دیگر شرکت‌های آمریکایی از جمله اپل و مایکروسافت با فشارهای سنگین دولت چین مواجه شده‌اند و برای ادامه حضور در این کشور می‌بایست سیاست‌های جهانی خود را تغییر دهند.   ]]> تجارت الكترونيك Tue, 12 Dec 2017 18:35:06 GMT http://www.itna.ir/news/51283/چینی-ها-شعبه-چینی-آمازون-خریدند مراقب فروشگاه‌های آنلاین تقلبی باشید http://www.itna.ir/news/51267/مراقب-فروشگاه-های-آنلاین-تقلبی-باشید در حالی که بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین قانونی هستندT تعدادی فروشگاه تقلبی نیز وجود دارند که توسط مجرمان سایبری ایجاد شده‌اند. به گزارش ایتنا مجرمان این کار را با درست کردن سایت‌های تقلبی که از نظر شکل و قیافه دقیقا مشابه سایت‌های اصلی هستند و با استفاده از نام و برندهای شناخته شده انجام می‌دهند. آنها سپس با استفاده از این سایت‌های مشکل دار افرادی که به دنبال بهترین خرید ممکن هستند را شکار می‌کنند. هنگامی‌که شما در حال خرید اینترنتی هستید و مهم‌ترین هدف شما خریدهایی با قیمت‌های بسیار پایین است قطعا به سمت بسیاری از این سایت‌های تقلبی هدایت خواهید شد. زمانی که میخواهید یک سایت را برای خرید اینترنتی انتخاب کنید، مراقب سایت‌هایی که محصولاتشان را با قیمت بسیار پایین تر از دیگر سایت‌ها تبلیغ می‌کنند باشید. دلیل اینکه محصولات آنها بسیار ارزان هستند این است که چیزی که به دست شما خواهد رسید اصلی و یا قانونی نخواهد بود، احتمالا کالای خریداری شده تقلبی و یا دزدی بوده و در برخی مواقع اصلا تحویل خریدار نمیشوند. سایت‌های ایرانی معتبر دارای نماد اعتماد الکترونیکی از  مرکز توسعه تجارت الکترونیکی هستند و اگر روی نشان نماد کلیک کنید یک صفحه باز شده و مشخصات کامل فروشنده در آن درج شده است و همچنین دارای زمان اعتبار می‌باشد دو نکته را فراموش نکنید 1- حتما مشخصات نماد در یک صفحه جداگانه باز شود 2- حتما به آدرس سایت دقت کنید که باید مربوط به enamad.ir باشد منبع خبر : (کاریار ارقام) ]]> امنيت Sun, 10 Dec 2017 11:16:24 GMT http://www.itna.ir/news/51267/مراقب-فروشگاه-های-آنلاین-تقلبی-باشید راه‌اندازی exchange یا راه‌اندازی ایمیل سرور سازمانی؟ http://www.itna.ir/news/51110/راه-اندازی-exchange-یا-ایمیل-سرور-سازمانی به گزارش ایتنا به نقل از واحد خدمات شبکه آریستک، با توسعه شبکه‌های کامپیوتری و نقش پر رنگ راه‌اندازی exchange در اتوماسیون سازی سازمان‌ها، نامه نگاری سنتی از سیستم اداری شرکت‌های ایرانی در حال منسوخ شدن می‌باشد. ما در عصر کنونی سرعت و هوشمند سازی زندگی می‌کنیم و شرکت‌ها هرچه قدر از تکنولوژی روز عقب‌تر باشند، بیشتر از گردونه رقابت با دیگر شرکت‌ها خارج می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به تجزیه و تحلیل راه اندازی exchange ، مزایا و امکانات این سرویس محبوب بپردازیم و نقش آن را در مکانیزاسیون سیستم اداری سازمان‌ها مورد بررسی قرار دهیم. نقش راه اندازی exchange در ارتباطات درون سازمانی مدیران سازمان‌ها با راه‌اندازی میل سرور داخلی می‌توانند از طریق سرویس‌های هوشمند نرم افزار exchange مانند نرم افزارهای یکپارچه مدیریت ایمیل، تقویم، یادداشت و... زمان و تاریخ جلسات اداری را ثبت کنند و به‌منظور اطلاع‌رسانی به دیگر همکاران و کارکنان، آنها را به اشتراک بگذارند. مدیران همچنین می‌توانند با راه اندازی exchange کارمندان خود را گروه‌بندی کنند و مکاتبات اداری، اسناد و مدارک و فایل‌های اطلاعاتی را به یک یا چند پرسنل به‌صورت گروهی ارسال کنند. با راه اندازی mail server سازمانی، کارمندان و مدیران قادر خواهند بود دور از شرکت نیز به سیستم مکاتبات اداری دسترسی داشته باشند و از طریق وب، در هر نقطه از دنیا به اینترنت متصل شوند و ایمیل‌های سازمانی خود را مشاهده و مدیریت کنند.   نقش راه اندازی exchange در ارتباطات برون سازمانی همه شرکت‌های کوچک و بزرگ که در حوزه بیزینس فعالیت می‌کنند، به دلایل تجاری و رقابتی نیازمند این هستند که با شرکت‌ها و شرکاء تجاری خود ارتباطاتی رسمی داشته باشند تا حضور خود را در بازار تحکیم کنند. سازمان‌های دولتی و خصوصی نیز به دلیل اینکه با دیگر سازمان‌هایی که وابسته به آن هستند، می‌بایست نامه‌نگاری رسمی داشته باشند، از طریق راه اندازی exchange مکاتبات اداری برون سازمانی خود را انجام می‌دهند. یکی از بهترین ویژگی راه اندازی exchange برای شرکت‌های دولتی و تجاری این است که قادر خواهند بود با دامین سرور اختصاصی (که اغلب برگرفته از نام برند یا اسم سازمان می‌باشد) با شرکت‌های دیگر در ارتباط باشند و مکاتبات رسمی و بیزینسی خود را بدون نیاز به سرویس‌های خارجی جیمیل، یاهو، هات میل و... انجام دهند. این مقاله توسط کارشناسان واحد راه اندازی ایمیل سرور شرکت آریستک آماده شده است و شما خوانندگان عزیز می‎توانید مسائل و مشکلات خود را در رابطه با راه اندازی exchange در انتهای همین صفحه مطرح کنید تا کارشناسان آریستک در اسرع وقت پاسخگوی شما سروران گرامی باشند. ]]> شبكه و امنيت Tue, 28 Nov 2017 12:36:58 GMT http://www.itna.ir/news/51110/راه-اندازی-exchange-یا-ایمیل-سرور-سازمانی ترفند آلکسا برای افزایش میزان خرید آنلاین توسط کاربران http://www.itna.ir/news/50759/ترفند-آلکسا-افزایش-میزان-خرید-آنلاین-توسط-کاربران شرکت آمازون موفق شده است تا با استفاده از ترفندهای ویژه تشویق مشتریان به کمک سیستم آلکسا به افزایش چشمگیر فروش در فروشگاه آنلاین خود دست پیدا کند. به گزارش ایتنا از رایورز سیستم هوشمند آلکسا یکی از محبوب‌ترین دستیارهای هوشمند صوتی در جهان به‌حساب می‌آید، اما نکته مهم و جالب این است که آمازون تنها از فروش این سیستم سود نمی‌برد، بلکه عواید جانبی فراوانی از آلکسا نصیب این شرکت می‌گردد.   بر اساس اطلاعات منتشر شده، آلکسا از ترفندهای خاصی برای تشویق مشتریان به انجام خرید بیشتر در وب‌سایت آمازون استفاده می‌کند و این ترفندها به‌شدت مفید و مؤثر بوده‌اند. مطابق آمار، این شرکت توانسته است تا در سه ماه اخیر میلادی به رقم فروش نجومی 43 میلیون و 700 میلیون دلار دست پیدا کند که بخش عمده‌ای از این رقم، به‌واسطه دستیار این شرکت،‌یعنی آلکسا به‌ دست‌ آمده است.   بر اساس این اطلاعات، آمار یاد شده برای سه ماه پیش (شش ماه پیش تا سه ماه پیش) نسبت به این دوره جدید به‌شدت کمتر بوده و تفاوت این دو دوره زمانی از نظر حجم فروش، برابر با 34 درصد بوده است.   بدین‌ ترتیب کاربران با استفاده از آلکسا، به‌راحتی می‌توانند با سامانه‌های‌ آمازون ارتباط داشته باشند و با توجه به به‌روزرسانی‌های ارائه شده برای این سیستم، به‌سادگی می‌توان درک کرد که چرا رغبت کاربران به خرید نیز افزایش یافته است.   از آنجا که بخش عمده‌ای از درآمد یاد شده به‌واسطه فروش محصولات اختصاصی آمازون بوده است، لذا کاربران برای سازگاری بهتر با آلکسا، محصولاتی مانند تبلت‌های‌ آمازون و بلندگوهای هوشمند اکو را خریداری نموده‌اند که این موارد به‌شدت بر روی کسب‌‌وکار آمازون اثر مثبت داشته‌ است.   شایان‌ ذکر است که این افزایش درآمد در آمازون موجب شده تا مدیر آمازون یعنی "جف بزوس" بتواند سرانجام و برای نخستین بار، از بیل گیتس پیشی گرفته و ثروتمندترین فرد کره زمین نام بگیرد.   ]]> نرم افزار Mon, 30 Oct 2017 09:27:07 GMT http://www.itna.ir/news/50759/ترفند-آلکسا-افزایش-میزان-خرید-آنلاین-توسط-کاربران پشت دیوار بلند دیجی‌کالا چه خبر است؟ http://www.itna.ir/report/50766/پشت-دیوار-بلند-دیجی-کالا-خبر پس از گذشت ۱۰ سال از راه‌اندازی، برای نخستین بار تصمیم به برگزاری یک نشست خبری گرفتند. اگرچه پیش از این برخی رسانه‌ها توانسته بودند به شکل اختصاصی دیدارهایی با مدیران این شرکت داشته باشند، اما بخش عمده این گفت‌وگوها فاقد ارزش خبری بوده و بیشتر بار تبلیغاتی داشتند. دیجی‌کالا، شرکتی که در سال‌های اخیر همزمان با رشد آسانسوری و عمودی‌اش و در کنار حمایت‌هایی که دارد، البته ابهامات، اتهامات و اعتراضاتی را هم به دنبال خود می‌کشد. روز یکشنبه هفته قبل و برای نخستین بار درهای این شرکت به روی رسانه‌ها باز شد تا علاوه بر بازدید از درون و پشت صحنه شرکت دیجی‌کالا، امکان طرح پرسش‌هایی که از سال‌ها قبل امکان طرح آنها نبود، فراهم شود، اگرچه برخی از پرسش‌ها بی‌پاسخ ماند. این نخستین نشست اما طبق زمان‌بندی پیش نرفت و به جهت طولانی شدن، برخی پرسش‌ها طرح نشد و پاسخ برخی پرسش‌ها نیز به زمان بازدید از بخش‌های مختلف این شرکت موکول شد. از نکات قابل توجه این نشست، معرفی هر دو برادران حمید و سعید محمدی به‌عنوان مدیرعامل بود؛ اتفاقی که توجه برخی روزنامه‌نگاران را به خود جلب کرد و البته این ابهام پاسخی به همراه نداشت. (اگرچه از نظر قانون ثبت شرکت‌ها، این شرکت هم یک مدیرعامل دارد.) بر اساس اطلاعاتی که برادران دوقلوی محمدی در معرفی شرکت به شکل همزمان ارایه دادند، دیجی‌کالا از سال ۸۵ فعالیت خود را شروع کرده و پس از ۱۰ سال، هم‌اکنون بزرگ‌ترین مرکز پردازش سفارش (Fulfillment Center)  را در خاورمیانه در اختیار دارد که ظرفیت ثبت سفارش این شرکت را به 300 هزار کالا در روز افزایش داده است. تاکنون بالغ بر ۳۰۰ هزار نوع کالا در سایت دیجی‌کالا ثبت شده که از این میان بیش از ۱۵۰ هزار نوع کالا در حال حاضر در سایت موجود است و بیش از ۵۰ هزار نوع از آن، مربوط به برندهای تولید داخل است. در اختیار داشتن 2500 نفر کارمند، رشد سالانه صددرصدی، در اختیار داشتن بیش از 91 درصد از سهم بازار خرید‌های خرد آنلاین، بازدید روزانه 7/1  میلیون نفر از سایت این شرکت (سومین سایت پربیننده ایران)، ارایه خدمات شبانه‌روزی و حذف 42 میلیون کیلومتر سفر درون‌شهری در سال 95 از جمله دیگر خدمات و توانایی‌هایی است که مدیران این شرکت می‌گویند به آنها دست یافته‌اند.   پلتفرم مرکز فروشندگان موضوع دیگری که در این جلسه روی آن تاکید شد، حرکت دیجی‌کالا به سمت نوع جدیدی از عرضه محصولات یعنی پلتفرم مرکز فروشندگان یا Marketplace بود. بر این اساس در پلتفرم ‌Marketplace، تولیدکنندگان و فروشندگان قادر خواهند بود تا با قرار دادن کالاهای خود در سایت دیجی‌کالا و با استفاده از امکانات این شرکت، کالای خود را بدون واسطه به دست مصرف‌کنندگان برسانند. البته این شرکت رویکرد متفاوتی به نسبت برخی رقبا در پیش گرفته است، به این شکل که مسوولیت فروشندگان را به عهده گرفته و فروشندگان خارج از دیجی‌کالا ملزم به رعایت استانداردهای این شرکت هستند؛ موضوعی که در برخی فروشگاه‌های رقیب به هیچ وجه اهمیت نداشته و هر فروشنده می‌تواند فارغ از فراهم‌کننده بستر به شکل مورد دلخواه و هر کالایی را به مشتریان عرضه کند.   سرمایه‌گذاری‌های جدید دیجی‌کالا اما دیجی‌کالا از سال ۹۵ دو فروشگاه آنلاین «دیجی‌استایل» و «فیدیبو» را به پورتفولیوی خود اضافه کرده است. بر این اساس با توجه به تجربه‌ متفاوت خرید کالا در زمینه مد و پوشاک، دیجی‌کالا تصمیم به جدا کردن این بخش از دیگر گروه‌های محصولی گرفت تا با راه‌اندازی یک فروشگاه مستقل، بستر مناسبی برای خرید آنلاین پوشاک فراهم کند. به همین منظور، دیجی‌استایل با تمرکز بر صنعت مد و پوشاک راه‌اندازی شد. برای ورود به عرصه فروش محتوای الکترونیکی و صوتی با هدف تسهیل دسترسی به کتاب‌های مختلف ‌ نیز این شرکت در یکی از استارت‌آپ‌های فروش کتاب الکترونیکی، (فیدیبو) سرمایه‌گذاری کرد و اکنون به‌دنبال تبدیل آن به مرجعی برای خرید و مطالعه‌ کتاب‌های الکترونیکی است.   سکوت در قبال سرمایه‌گذاران ترکیب سهامداران شرکت دیجی‌کالا یکی از موارد سوال‌برانگیز به‌شمار می‌رود. در پاورپوینت ارایه‌شده از سوی برادران محمدی، صرفا به سرمایه‌گذاری شرکت سرآوا در سال 91 در این شرکت اشاره شد و اطلاعاتی از رقم و حق‌السهم ارائه نشد. در بخش پرسش و پاسخ جلسه نیز پرسش‌های دیگری نیز به وضعیت سهام، ترکیب سهامداران، ارزش شرکت و ابهاماتی در این خصوص پرداخته شد که مدیران این شرکت با بیان اینکه شرکت کاملا خصوصی است، این اطلاعات را مربوط به شرکت دانسته و جزییاتی ارایه نکردند. اگرچه آن‌طور که عنوان شد شرکت سرآوا ظاهرا اقدام به جذب 200 میلیون دلار سرمایه از صندوق سرمایه‌گذاری IIIC کرده که متشکل از چند شرکت اروپایی و روسی است، اما اطلاعاتی در خصوص میزان سرمایه تزریق‌شده به شرکت دیجی‌کالا ارایه نشد.   خیز برای ورود به بورس دیجی‌کالا و سرمایه‌گذارانش ظاهرا قصد ورود به بورس را نیز دارند. ورود به بازار سرمایه یعنی ورود به اتاق شیشه‌ای؛ جایی‌که تمامی اموال، دارایی‌ها، سرمایه‌گذاران، سرمایه و سایر بخش‌های شرکت باید روشن و شفاف شود تا مجوز ورود به بورس صادر شود. این موضوعی است که در دیجی‌کالا باید روی آن فکر شود. برادران محمدی در پاسخ به این پرسش که آیا قصد ورود به بورس را دارند، پاسخ بله را دادند، اما زمان و میزان عرضه سهام در بورس را بی‌پاسخ گذاشتند. البته آنها به این موضوع نیز اشاره‌ای کردند که قصد دارند شرکت به یک یونیکورن تبدیل شود و فاصله زیادی نیز با آن ندارد. (یونیوکورن به شرکت‌های استارت‌آپی گفته می‌شود که گردش مالی آنها به فراتر از یک میلیارد دلار می‌رسد.)   چالش‌ها و مشکلات اگرچه این صرفا آمار و ارقام ارایه‌شده از سوی این شرکت است که تصویر آن را در جامعه ساخته و شکل می‌دهد، اما دیجی‌کالا با مشکلاتی هم مواجه است. آزمون و خطا یکی از آن مواردی است که در فعالیت‌های این شرکت به‌چشم می‌خورد و هنوز هم می‌توان آثاری از این رویه را مشاهده کرد. البته حمید و سعید محمدی (مدیران عامل) دیجی‌کالا می‌گویند، آگاهانه ناچار به برخی آزمون و خطاها هستند و این اتفاقات تصادفی رخ نمی‌دهد. چالش دیگری که مدیران این شرکت روی آن تاکید داشتند، ناعادلانه بودن وضعیت بازار ایران به علت وجود انبوهی از کالاهای قاچاق است. آنها می‌گویند از همه طرف زیر نظر هستند و محدودیت‌های زیادی را تحمل می‌کنند، اما فعالیت‌های ناعادلانه زیادی در بخش خرده‌فروشی در جریان است که باید به‌نوعی آنها را مدیریت کرد. چالش بعدی که اگرچه در سخنان مدیران دیجی‌کالا به آن اشاره نشد، اما کسانی که سابقه کار مدیریت یک مجموعه حتی پنج‌نفره را دارند، می‌دانند که مدیریت یک مجموعه 2500 نفره که بخش عمده‌ای از آنها را نیروهای صف تشکیل می‌دهند و ده‌ها هزار قلم کالا، آن‌هم از اشیایی به کوچکی یک انگشتر تا بزرگی یک یخچال در آن یافت می‌شود و اتفاقا این کالاها بارها باید در بخش‌های مختلف این شرکت دست به دست شود تا به دست مشتری برسد، یعنی چه؟ این مساله به کنترل‌ها و پیچیدگی‌های بسیار زیادی نیازمند است و جذب نیروی انسانی، آموزش آن و سپس تلاش برای کنترل و حفظ آن در ایران یک ابرچالش محسوب می‌شود؛ موضوعی که از بیرون دیجی‌کالا هم دیده می‌شود و کم نیستند افرادی که در سوابق خود مدتی کار در دیجی‌کالا را هم اعلام می‌کنند. از این رو گفته می‌شود میزان خروج کارکنان این شرکت بالاست که البته در مجموعه‌های بزرگ و با توجه به روحیات جوانانی که به‌تازگی پا در عرصه کار می‌گذارند، تا حدودی طبیعی است.   بازدید از پشت صحنه پس از این نشست تقریبا طولانی که در نهایت فرصت طرح پرسش‌های بیشتر را فراهم نکرد، بازدید از پشت صحنه این شرکت، یعنی مرکز پردازش دانش با 50 هزار متر مربع وسعت و پردازش روزانه 300 هزار کالا آغاز شد؛ جایی که انبوهی از کالا در روز پس از ورود طبقه‌بندی ‌شده، کدگذاری‌ و کنترل شده و در نهایت شناسنامه‌دار شده و آماده تحویل به مشتریان می‌شوند. یکی از نکاتی که در طول بازدید جلب توجه می‌کرد، روحیه دوستانه کارکنان این مجموعه در برخورد با یکدیگر و بازدیدکنندگان بود. از دیگر بخش‌های جالب توجه این شرکت، بخش تولید محتوای دیجی‌کالا بود که خودشان نام آن را کارخانه محتوا گذاشته بودند؛ جایی که از ریزترین تا بزرگ‌ترین اقلام این شرکت در آنجا عکاسی شده، شناسنامه‌دار شده و به‌نوعی یک راهنمای خرید برای آنها تهیه می‌شود. تحریریه‌ای بزرگ و متشکل از 120 نفر که به هشت بخش تولید محتوا تفکیک شده، دارای استودیوهای عکاسی و فیلم‌برداری متعدد است و مدیریت آن را نیما رسول‌زاده، از روزنامه‌نگاران و همکاران قدیمی‌حوزه IT به عهده دارد.   کلام پایانی این نخستین‌باری بود که درهای دیجی‌کالا به روی نمایندگان برخی از رسانه‌ها باز شد که به‌عنوان نخستین تجربه دیدار با رسانه‌ها بعد از 10 سال و خیز این شرکت برای ورود به اتاق شیشه‌ای بورس، جای بهبود بیشتری دارد؛ چراکه این شرکت در حال شکل‌دهی به فرهنگ جدیدی در بحث خرید کالا از یک‌سو و ساخت یک برند از سوی دیگر است، که از این جهت کار آنها با حساسیت زیادی مواجه است؛ چراکه در کنار رقبای داخلی که البته چندان قوی نیستند، رقبای خارجی نیز شاید هر لحظه مجال ورود به کشور را داشته باشند. اگرچه برادران محمدی چندان نگران ورود رقبای خارجی نیستند و به تجربه ورود شرکتی همچون آمازون به کشور هند و منطقه خاورمیانه اشاره می‌کنند که با همکاری شرکت‌های بومی ‌و نه به شکل مستقیم انجام شده است. در نهایت آنکه به نظر می‌رسد دیجی‌کالا برای ادامه فعالیت خود و پیشگیری از چالش‌های آتی، نیازمند رشد هماهنگ درتمام اجزای این شرکت است و تمرکز روی فروش به تنهایی کافی نیست.(منبع:عصرارتباط) ]]> مديريت ICT Mon, 30 Oct 2017 07:17:43 GMT http://www.itna.ir/report/50766/پشت-دیوار-بلند-دیجی-کالا-خبر جنگ شاپرک و جیرینگ http://www.itna.ir/report/50709/جنگ-شاپرک-جیرینگ این یک نبرد خاموش و تمام‌عیار اقتصادی است. می‌توان برای این نبرد نام‌های متفاوتی انتخاب کرد اما درواقع صف‌کشی بانک‌ها به‌عنوان غول‌های بزرگ اقتصادی کشور که بخش بزرگی از ثروت و سرمایه کشور را در اختیار دارند و در لایه‌های مدیریتی کلان هم صاحب نفوذ هستند، علیه یک اپراتور مخابراتی است که خب این اپراتور از حیث ثروت و قدرت و نفوذ، کم از جبهه متحد بانک‌ها ندارد. داستان بر سر پرداخت‌های موبایلی است و صدها میلیارد تومان پولی که در این سیستم ردوبدل می‌شود. بانک‌ها در بخش درگاه‌های اینترنتی روی پای خود ایستاده‌اند اما در بخش روبه‌رشد و گسترده پرداخت‌های موبایلی باید با غولی قدرتمند به نام همراه اول تعامل کنند. پرداخت‌های موبایلی شهروندان سود دوسویه‌ای را برای اپراتور همراه اول و مؤسسات وابسته‌اش از یک‌سو و بانک‌ها از سوی دیگر به‌همراه می‌آورد اما اختلاف بر سر کارمزدی که سازمان‌های وابسته به همراه اول در این فرایند پرداخت‌ها کسر می‌کنند، موجب جبهه‌گیری متحد بانک‌ها علیه اپراتور مربوطه می‌شود. بگذارید ماجرا را بازهم ساده‌تر کنیم؛ اینجا با مواجهه شاپرک در مقابل جیرینگ روبه‌رو هستیم. شاپرک همان شبکه الکترونیکی پرداخت‌های بانکی است که بازوی اجرایی بانک مرکزی در این حوزه محسوب می‌شود و در آن‌سو جیرینگ، کیف پول مبتنی بر موبایل است که زیر نظر همراه اول فعالیت می‌کند و درواقع همان‌جایی است که پرداخت‌های موبایلی را به سمت بانک‌ها و در واقع دروازه شاپرک هدایت می‌کند! بانک‌ها تصمیم به کودتا علیه جیرینگ می‌گیرند اما می‌شد حدس زد که عملی‌شدن این اتفاق چندان منطقی به‌نظر نرسد. از آن‌سو همراه اول با عقد قراردادی عجیب با تلویزیون، تبلیغ پایانه‌های پرداخت موبایلی بانک‌ها در تلویزیون را در انحصار خود درآورد! از طریق شرکتی به نام توسکا که در واقع از دل جیرینگ بیرون آمده است! می‌بینید داستان بسیار پیچیده است اما خب چگالی منافع مالی در بازار پرداخت‌های الکترونیکی آنقدر بالاست که چنین برخوردهایی را طبیعی نشان می‌دهد. گزارش صفحه ۴ و ۵ را بخوانید و با ابعاد دقیق این اتفاق بیشتر آشنا شوید. رامبد جوان و مهران مدیری کاملاً ناخواسته به بازیگردان‌های یک دعوای بزرگ در اقتصاد کشور تبدیل شده‌اند. تنها دوسه‌روز پس از آنکه گزارش جدید شاپرک به‌عنوان رگولاتور پرداخت‌های الکترونیکی کشور منتشر و در آن به ریز پول‌های جابه‌جا شده توسط دستگاه‌های کارت‌خوان، موبایل و اینترنت‌بانک‌ها اشاره شد، فین‌تک‌ها متوجه شدند پول زیادی را جابه‌جا می‌کنند و ممکن است این وسط سر بعضی‌هایشان کلاه برود. پس دنبال راه چاره گشتند و برای شروع دست‌به‌دست هم دادند. آن‌ها فکر می‌کنند کسب‌وکارشان با یک دشمن قدرتمند روبه‌رو است که می‌تواند به شکل انحصاری عمل کند. اگر لغات و اصطلاحاتی که در چندخط بالا خواندید برایتان ناآشناست و به سختی متوجه مفهوم اتفاق رخ‌داده می‌شوید، ساده‌ترین کار یادآوری تبلیغات برنامه‌های دورهمی و خندوانه است. همان برنامه‌هایی که در آن یک کد چندرقمی با زینت یک‌ستاره و مربع پشت سر هم تکرار می‌شد تا مردم را تشویق کنند، پرداخت‌های الکترونیکی خود را با کمک شماره‌گیری همین کدهای دستوری و از طریق موبایل‌هایشان انجام دهند. پرداخت قبض، خرید شارژ سیم‌کارت، بسته‌های اینترنتی و … عمده‌ترین کارهایی هستند که می‌توانید در قالب پرداخت‌های موبایلی انجام دهید. اما این عملیات ساده که توسط مجریان سرشناس خندوانه و دورهمی با کلی شوخی و خنده تبلیغ شد، چطور توانست به یک دعوای بزرگ در صحنه اقتصاد کلان کشور تبدیل شود؟ کم‌کم باید از خودتان بپرسید آخرین‌بار که پول نقد دیدید کی بود. باورکردنی نیست اما اسکناس در حال کنار رفتن است و به‌جای آن مردم ترجیح می‌دهند کارت بانکی‌شان را روی دستگاه پوز بکشند، قبض‌ها را به شکل اینترنتی پرداخت کنند و تلفن همراه اعتباری‌شان را با شماره‌گیری کدهای دستوری متشکل از ستاره و عدد و مربع شارژ کنند. هر سه‌روش را در اصطلاح بانکی با عنوان پرداخت الکترونیکی می‌شناسیم و طبیعی است که هر کدامشان به فراخور زمان و مکان طرفداران خاص خود را داشته باشند. به‌عنوان مثال آمارهای شاپرک که نهاد ناظر و مجری عملیات پرداخت‌های الکترونیکی است، نشان می‌دهد در مرداد و شهریور امسال کارت‌خوان‌های فروشگاهی از نظر مبلغ با سهم ۸۷ درصدی از کل پرداخت‌های الکترونیکی پرکاربردترین سیستم موجود است. پس از آن درگاه‌های پرداخت اینترنتی حدود هشت‌درصد سهم دارند و سهم ابزارهای پرداخت موبایل حدود چهاردرصد است. با وجود اینکه به نظر می‌آید موبایل محبوبیت کمتری نزد مردم دارد اما مرور بقیه آمارهای شاپرک ابعاد تازه‌تری را از رقابت حساس و نفس‌گیر در عرصه پرداخت‌های الکترونیکی، پیش رویمان قرار می‌دهد. در آخرین و جدیدترین گزارش شاپرک آمده است که رشد تعداد تراکنش‌های انجام شده توسط درگاه‌های اینترنتی دودرصد است و تعداد تراکنش‌های انجام شده توسط کارت‌خوان‌های فروشگاهی ۱.۹۴ درصد افت کرده است. نکته قابل توجه در این بخش عدد چشمگیری است که در برابر ابزارهای موبایلی نوشته شده است؛ ۷.۶ درصد. این یعنی استفاده از کدهای دستور شامل ستاره، اعداد و مربع رو به افزایش است. از حق نگذریم راهکاری که این ابزار مقابل مشتری می‌گذارد بی‌نهایت ساده است و نسبت به بقیه روش‌ها دردسر کمتری دارد اما این وسط نباید از نقش ابزارهای تبلیغاتی در فراگیرشدن این روش بگذریم. فشار سنگین این تبلیغات را حتماً در برنامه‌های تلویزیونی مثل دورهمی و خندوانه، لابه‌لای تبلیغات رنگارنگ میان برنامه‌ها و بیلبوردهای محیطی احساس کرده‌اید و لابد مدام با تعجب از خودتان پرسیده‌اید، منفعت این کار چقدر است.   رقابت بر سر حمل پول کارت‌خوان‌های فروشگاهی همچنان سلطان بلامنازع پرداخت‌های الکترونیکی هستند. احتمالاً به این خاطر که اگر وارد هر مغازه‌ای شوید، طرف چندتا از آنها را روی میز گذاشته است و هرچه بخرید احتمالاً انتخاب اولتان این است که هزینه‌اش را با کارت بانکی‌تان پرداخت کنید. آمارهای شاپرک این قضیه را اثبات می‌کنند. به‌عنوان مثال در شهریور امسال حدود یک‌میلیارد تراکنش توسط کارت‌خوان‌های فروشگاهی انجام شده و سهم ابزار اینترنتی و موبایلی ۴۱ میلیون و ۱۳۷ میلیون تراکنش است. از نظر تعداد ابزارهای فعال هم باید کارت‌خوان‌ها را برنده دانست؛ درحالی‌که ۶.۵ میلیون کارت‌خوان فعال وجود دارد، سهم ابزارهای پرداخت الکترونیکی ۶۱۵ هزار و سهم ابزارهای موبایلی فعال ۳۴۴ هزار عدد است. حالا لازم است نگاهی به آمار بیندازیم تا متوجه شویم مردم از کدام ابزار برای چه کاری استفاده می‌کنند. بیشترین تعداد تراکنش‌های ابزار کارت‌خوان فروشگاهی، مربوط به مبالغی بین پنج تا ۱۵ هزار تومان بوده است. از طرفی ۲۷.۶ درصد تعداد تراکنش‌های ابزار کارت‌خوان فروشگاهی، زیر پنج‌هزار تومان قیمت داشته است. سهم مبالغ بین پنج تا ۲۵ هزار تومان ۳۶.۵ درصد است و ۲۹ درصد تراکنش‌ها مربوط به مبلغ‌های بالای ۲۵ هزار تومان بوده. هر چقدر در بخش ابزار پرداخت فروشگاهی شاهد عددها و مبالغ بزرگ هستیم، در بخش ابزارهای موبایلی با عددهای کوچک روبه‌رو می‌شویم. به نحوی که ۴۹.۴۶ درصد مجموع تراکنش‌ها شامل مبلغی کمتر از دوهزار تومان می‌شود و مبلغ ۵۶.۷۰ درصد تراکنش‌ها کمتر از پنج‌هزار تومان بوده است. با توجه با استفاده عموم جامعه از کارت‌های شارژ با مبلغ حدود پنج‌هزار تومان و همچنین اقبال فراوان ابزار پذیرش موبایلی به منظور تهیه کارت‌های شارژ اپراتورهای مختلف، می‌توان حضور حداکثری تراکنش‌های موبایلی در این بازه قیمت را توجیه کرد. با وجود اینکه عددها و مبالغ در بحث ابزارهای پرداخت موبایلی کوچک است، رشد سریع استفاده از این روش و پتانسیل نهفته در آن باعث شده شرکت‌های فعال در این بخش با سرعت گسترش پیدا کنند. از تبلیغات محیطی و بیلبوردها به‌روی پیراهن تیم‌های ورزشی بیایند و در قدم بعدی بانک‌ها را کنار بزنند و در برنامه‌های تلویزیونی مثل دورهمی و خندوانه اسم‌ها و شماره‌هایشان پشت سر هم تکرار شود. یکی شما را تشویق می‌کند تا یک کد را شماره‌گیری کنید و شارژ بخرید، دیگری به شما می‌گوید نرم‌افزاری نصب‌کرده و بی‌خیال کد شوید. در نهایت همه‌شان توانسته‌اند سهم کارت‌خوان‌های فروشگاهی را از بازار کاهش دهند. مقایسه آمار منتشر شده شاپرک نشان می‌دهد که غول‌های PSP مثل شرکت به‌پرداخت ملت که در حوزه کارت‌خوان‌های فروشگاهی سهم بالایی دارند، بازار را به شرکت‌های فعال در حوزه پرداخت موبایلی، کدهای مشهور USSD و اپلیکیشن‌هایشان واگذار کنند.    دعوا سر چیست؟ جایی که پول هست همه را جذب خود می‌کند. بازیگران اصلی فعال در زمینه پرداخت‌های موبایلی به تازگی احساس کرده‌اند می‌توانند سهم بیشتری از سود موجود در بازار را برای خود نگه دارند. مسئله ساده است اگر مشتریان پرداخت موبایل از کدهای دستوری USSD استفاده‌کنند، بخشی از سود باید به اپراتورهای موبایل تعلق بگیرد. پس طراحی و ساخت اپلیکیشن‌های موبایل اولویت پیدا می‌کند. احتمالاً شما هم شاهد رویکردهای تبلیغاتی این شرکت‌ها جهت سوق‌دهی مخاطب به استفاده از اپلیکیشن‌ها بوده‌اید. به نظر می‌رسد این هزینه‌های تبلیغاتی تا اینجای کار کارساز بوده و توانسته علاوه بر کمترکردن تعداد کارت‌خوان‌های فروشگاهی و میزان تراکنش آنها سهم بازار نرم‌افزارهای موبایلی را افزایش دهد. رقابت در بخش پرداخت‌های موبایل اگرچه به شکل زیرپوستی همیشه در جریان بوده است اما از یکی دو روز پیش وارد فاز تازه و علنی شده است. می‌گویند چندشرکت فعال در این بخش به سراغ شاپرک که بزرگ‌تر ماجراست رفته‌اند و علیه جیرینگ شکایت کرده‌اند. از آن طرف جیرینگ بی‌کار ننشسته و ضمن عقد یک قرارداد با صداوسیما رقبایش را مجبور می‌کند تبلیغات خود را تنها بعد از تاییدشدن توسط یکی از شرکت‌های تابعه‌اش به تلویزیون ببرند. روایت‌ها در مورد علنی‌شدن این نبرد بزرگ و پر سر و صدا متفاوت است و به همین خاطر مجبوریم تنها به روایت آنها اکتفا کنیم. در روایت اول آمده شاپرک با ملزم‌کردن شرکت‌های پرداخت الکترونیک بر قطع همکاری با شرکت جیرینگ شرکت تأمین‌کننده بستر زیرساختی شبکه پرداخت موبایلی همراه اول، ضمن دخالت مستقیم در قراردادهای تجاری سایر شرکت‌ها، برای ایجاد انحصار در شبکه پرداخت‌های موبایلی تلاش می‌کند. مخالفان شاپرک این اقدام را به «ناتوانی در انجام وظایف حاکمیتی در راه‌اندازی کیف پول الکترونیکی و جلوگیری از ایجاد تراکنش‌های غیرواقعی» ربط می‌دهند. آن‌ها می‌گویند شاپرک طی سال‌های گذشته نتوانسته تغییری در مدل دریافت کارمزد از بانک به سمت دریافت‌کننده خدمات ایجاد کند و با این‌کار نه‌تنها لطمه سنگینی به توسعه زیرساخت‌های بانکی زده بلکه باعث بزرگ‌شدن حباب‌گونه شرکت‌هایی شده که ارزش افزوده آنها از طریق استفاده از بستر زیرساختی شبکه تلفن همراه انجام شده است. شاپرک هم در برابر این حمله بی‌کار ننشسته و در مقام دفاع از خود دو نامه را رسانه‌ای کرده است. اولین نامه از طرف فعالان بخش پرداخت‌های موبایل برای مدیر شاپرک نوشته شده است و در آن آمده این شرکت‌ها نسبت به زیاده‌خواهی جیرینگ اعتراض دارند. در پایان نامه اول آمده آنها به شکل مشترک تصمیم گرفته‌اند تا زمانی که جیرینگ سهم مورد مطالبه خود را از کارمزد تراکنش‌های موبایلی کاهش ندهد، قراردادشان را با آن تمدید نکنند. صحت نامه دوم هنوز تأیید نشده است و به‌نوعی باید آن را حمله‌ای سنگین علیه جیرینگ در نظر گرفت چون در آن جیرینگ به‌عنوان یک شرکت انحصارگر معرفی شده است. این نامه با سربرگ صداوسیما منتشر شده و آن‌طور که از محتوای نامه برمی‌آید، به توافق شرکتی به نام توسکا با تلویزیون مربوط می‌شود. منتشرکنندگان نامه با کمک آن اتهامی بزرگ را متوجه رقیب می‌کنند؛ چون ادعا دارند توسکا شرکتی است متعلق به همراه اول و جیرینگ که طی قراردادی با صداوسیما موفق شده فرآیند پخش تبلیغات از تلویزیون را به شکل انحصاری مال خود کند. در متن نامه آمده است مدیران صداوسیما کلیه شرکت‌ها و مؤسسات طرف قرارداد خود را ملزم کرده‌اند کلیه برنامه‌ها و طرح‌های مشارکتی در حوزه خدمات پرداخت موبایلی مثل برنامه‌های دورهمی و خندوانه را تنها با تأیید شرکت توسکا پیش‌ببرند.(هفت صبح) ]]> بانكداری الكترونيك Wed, 25 Oct 2017 15:29:49 GMT http://www.itna.ir/report/50709/جنگ-شاپرک-جیرینگ سرویس جدید پرداخت گوگل، سرعت پرداخت تلفن همراه اندروید را بالا می‌برد http://www.itna.ir/news/50682/سرویس-جدید-پرداخت-گوگل-سرعت-تلفن-همراه-اندروید-بالا-می-برد شرکت گوگل به عنوان یک غول اینترنتی، به تازگی کار بر روی یک سرویس جدید را آغاز کرده است که کاربران با استفاده از آن می‌توانند پرداخت‌های خود را با استفاده از تلفن همراهشان انجام دهند. گفتنی است این شرکت، سرویس پرداخت جدید خود را در ماه مه و همزمان با راه‌اندازی API گوگل پیمنت عرضه نمود. این سرویس به فروشندگان اجازه می‌داد که راهی بسیار ساده برای ورود جزئیات پرداخت به مشتریان خود ارائه دهند. به گزارش ایتنا از رایورز هنگامی که در این سیستم، کاربران، گزینه «پرداخت با گوگل» را انتخاب می‌کردند، می‌توانستند هر کارتی که با حساب گوگل آنها مرتبط بود را انتخاب کنند. پس از آن، نوبت به وارد کردن کد امنیتی یا احراز هویت با دستگاه اندروید می‌رسید. در نهایت گوگل، به صورت خودکار اطلاعات پرداخت و جزئیات فروش را تکمیل نموده و دیگر نیازی به وارد کردن دستی اطلاعات نبود. این API در حال حاضر برای افرادی که در این سرویس، ثبت نام نموده‌اند در دسترس است؛ اما گوگل به تازگی و در اقدام جدید خود، این سرویس را در اختیار تمامی فروشندگان قرار داده است. irbnb، DoorDash، Deliveroo و Instacart  از جمله فروشندگانی هستند که هم اکنون در این سیستم حاضرند. البته هر فروشنده دیگری که ثبت‌نام نماید نیز می‌تواند وارد این سیستم شود. لازم به ذکر است که گوگل هیچ‌گونه هزینه‌ای در قبال انجام معاملات دریافت نمی‌کند و آن را به عنوان یک سیستم رایگان عرضه نموده است. گفتنی است که این سرویس، تفاوت‌هایی با API اندروید پی دارد که به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا اندروید پی را با اپلیکیشن‌های خود ادغام و یکپارچه‌سازی نمایند. سرویس پرداخت با گوگل، بیشتر به صرفه‌جویی در زمان کمک نموده و به صورت خودکار، جزئیات پرداخت و فروش را وارد می‌کند. در حال حاضر این گزینه، جهش بزرگی به نظر می‌رسد، اما باید از لحاظ عملیاتی نیز این سیستم را بررسی نمود.   ]]> فناوری Tue, 24 Oct 2017 08:37:21 GMT http://www.itna.ir/news/50682/سرویس-جدید-پرداخت-گوگل-سرعت-تلفن-همراه-اندروید-بالا-می-برد سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری علی‌بابا برای رقابت با آمازون و گوگل http://www.itna.ir/news/50572/سرمایه-گذاری-۱۵-میلیارد-دلاری-علی-بابا-رقابت-آمازون-گوگل شرکت چینی علی‌بابا به‌تازگی اقدام به تخصیص سرمایه‌گذاری کلان بمنظور هزینه در تحقیقات فناوری کرده است، که بنظر کارشناسان می‌تواند موجب شود تا این شرکت در سه سال آینده به کمپانی بزرگی مانند آمازون و گوگل تبدیل شود. به گزارش ایتنا شرکت علی‌بابا قصد دارد تا در بازار جهانی به سطح غول‌های بزرگی مانند گوگل و آمازون رسیده و خود را از یک شرکت تجارت الکترونیک محض خارج کرده، و حوزه فعالیت خود را گسترش دهد.   در همین راستا نیز مسئولان این شرکت خبر از اختصاص بودجه‌ای 100 میلیون ینی (برابر با 15 میلیارد و 177 میلیون دلاری) برای واحد توسعه و تحقیقات این شرکت داده‌اند. در بخشی از این برنامه که با نام آکادمی DAMO نامیده می‌شود، قرار است تا چشم‌اندازهای آینده فناوری شناسایی شوند، تا این شرکت بتواند به کمک آن، موانع موجود در راه همه‌گیر شدن فناوری‌های روز جهان را از میان بردارد. در همین راستا نیز مطابق برنامه‌های این شرکت، شاهد راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تحقیقاتی علی‌بابا در سراسر جهان خواهیم بود که مشهورترین شهرهای میزبان آن، هانژو و بیژینگ در چین، یک شهر در کشور سنگاپور، سن متئو و بلوو در ایالات متحده آمریکا هستند. به‌ این‌ ترتیب قرار است تا تعداد حداقل 100 محقق برجسته فناوری به این برنامه بپیوندند و این امر موجب خواهد شد تا پروژه یادشده تمرکز فراوانی بر روی فناوری‌های روز داشته باشد. سرفصل‌های مدنظر علی‌بابا برای این پروژه بزرگ شامل اینترنت اشیاء، محاسبات کوانتومی، رابط‌های ارتباطی مابین انسان و ماشین و فناوری‌های مالی هستند. مدیریت این آکادمی بر عهده مدیر ارشد فناوری اطلاعات علی‌بابا یعنی جف ژنگ خواهد بود و قرار است تا سرمایه یادشده در طول سه سال آینده به این آکادمی تزریق گردد.   ]]> مديريت ICT Sun, 22 Oct 2017 02:30:00 GMT http://www.itna.ir/news/50572/سرمایه-گذاری-۱۵-میلیارد-دلاری-علی-بابا-رقابت-آمازون-گوگل کاکائو پی، انتقال آفلاین سیمی کد QR را عرضه می‌کند http://www.itna.ir/news/50228/کاکائو-پی-انتقال-آفلاین-سیمی-کد-qr-عرضه-می-کند شرکت کاکائو پی اعلام کرد که کدهای QR را به گزینه‌های انتقال پول اضافه خواهد کرد. بدین ترتیب مشترکین می‌توانند از کدهای QR که با حساب‌های بانکی ثبت‌شده آنها همگام سازی‌ شده است، استفاده کنند و پول خود را از طریق تمام QRخوان‌های موجود در بازار، انتقال دهند. بنظر می‌رسد این اقدام شرکت مزبور، گام قابل توجهی در تسهیل پرداخت از طریق گوشی‌های هوشمند، و گسترش تجارت الکترونیک باشد. در این سیستم، با اسکن کردن QRخوان‌ها، صفحه کاکائو پی به صورت خودکار روی گوشی‌های هوشمند ظاهر می‌شود و کاربر باید رمز عبور خود را وارد کرده و پول خود را انتقال دهد. به گزارش ایتنا از شماران سیستم به نقل از زد.دی نت، در این سیستم، هم فرستنده و هم گیرنده می‌توانند مقدار پول مورد نظر جهت انتقال را وارد کنند. این قابلیت برای افرادی که در کاکائو تاک(اپلیکیشن چت کاکائو) با یکدیگر دوست نیستند هم صادق است. کاکائو تاک، یک برنامه کاربردی پیام‌رسانی رایگان برای تلفن‌های همراه است. گفتنی است این برنامه هم‌اکنون در پلتفرم‌های آی.اُ.اس، اندروید، ویندوز فون، بادا، بلک‌بری، ویندوز و نوکیا آشا در دسترس است. گفتنی است کاکائو تاک هم‌اکنون 140 میلیون کاربر دارد و در ۱۵ زبان در دسترس است. همچنین در کره جنوبی 93 درصد از دارندگان تلفن هوشمند از این نرم‌افزار بهره می‌برند. در خصوص ظرفیت این سامانه بد نیست بدانید که سرویس پرداخت موبایل کاکائو در ماه گذشته، 230 میلیارد وون (معادل 200 میلیارد دلار) را به صورت تراکنش، منتقل کرد. این سرویس در کنار سامسونگ پی و ناور پی، یکی از پرکاربردترین پلتفرم‌های پرداخت در کره جنوبی به حساب می‌آید. کاکائو ضمنا می‌کوشد که سرویس‌های مختلف سبک زندگی از قبیل کاکائو پی را با کاکائو آی(پلتفرم هوش مصنوعی) ادغام کند. این شرکت اخیرا اعلام کرده که به منظور ایجاد خانه‌های هوشمند، با GS و POSCO  همکاری خواهد کرد. بدین ترتیب انتظار می‌رود که هزینه‌های اقامت در این منازل از طریق سرویس‌های پرداخت مانند کاکائو پی و کاکائو بانک انجام گیرد. شرکت مورد بحث به منظور همگام سازی پلتفرم‌های هوش مصنوعی خود، با سامسونگ نیز همکاری خواهد داشت. علاوه بر همه این موارد، خبرهای مختلفی در مورد اسپیکر هوش مصنوعی کاکائو مینی نیز شنیده شده است. ]]> فناوری Tue, 03 Oct 2017 10:01:15 GMT http://www.itna.ir/news/50228/کاکائو-پی-انتقال-آفلاین-سیمی-کد-qr-عرضه-می-کند امضای جوهری یا امضای الکترونیک؟ http://www.itna.ir/news/49880/امضای-جوهری-یا-الکترونیک یک کارشناس حوزه تجارت الکترونیکی موضوع امضای الکترونیکی را حاوی مباحث هویتی و حقوقی دانست و گفت که کسی که در فضای مجازی از طریق امضای الکترونیکی تعهدنامه‌ای را قبول می‌کند به لحاظ قانونی به انجام آن تعهد ملزم می‌شود.بهرام حقیقی - کارشناس حوزه تجارت الکترونیک -  با بیان این که زیرساخت‌های اصلی تجارت الکترونیک در کشور هنوز به طور کامل فراهم نشده است، تاکید کرد: یکی از اصلی‌ترین این زیرساخت‌ها بحث امضای الکترونیکی است که بارها مطرح شده اما به دلیل این که اجماعی روی آن صورت نگرفته هنوز عملی نشده است. اگر موضوع امضای الکترونیکی در کشور به سرانجام برسد می‌تواند رشدی جهشی حوزه تجارت الکترونیک را رقم بزند.وی با بیان این که موضوع امضای الکترونیکی کار سخت و پیچیده‌ای نیست اما مستلزم اتفاق نظر نهادهای مختلف قانونی است، گفت: در این خصوص بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت ارتباطات و نیروی انتظامی و حتی قوه قضاییه نیز باید به یک تفاهم نظری برای اجرایی سازی این امضای الکترونیکی برسد.این کارشناس حوزه تجارت الکترونیک موضوع امضای الکترونیکی را حاوی مباحث هویتی و حقوقی دانست و گفت: کسی که در فضای مجازی از طریق امضای الکترونیکی تعهد نامه‌ای را قبول می‌کند به لحاظ قانونی به انجام آن تعهد مجبور است. امضای الکترونیکی درواقع وجاهت قانونی معاملات و طرفین معامله را تعیین می‌کند، اگر این مساله حل شود، صحت معاملات الکترونیکی تضمین شده و انجام معاملات در فضای الکترونیکی نیز رشد می‌کند.حقیقی با اشاره به تصویب قانون تجارت الکترونیکی در سال ۱۳۸۲، اظهار کرد: کارگروهی برای پیگیری این قانون تشکیل شد و آیین‌نامه‌هایی در حوزه تجارت الکترونیک تدوین شد. با استفاده از این قانون می‌توان به متولی‌گری دولت در حوزه تجارت الکترونیک امیدوار بود تا از طریق هدایت‌گری دولت مشکلات این حوزه حل شود.وی با اشاره به موازی‌ کاری‌های صورت گرفته در حوزه مدیریت و نظارت تجارت الکترونیکی در کشور گفت: در این حوزه هم سازمان نظام صنفی و هم انجمن کسب و کارهای اینترنتی و جدیدا اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی را هم داریم که باعث هدر رفتن نیروهای فعال این حوزه می‌شود و مسیر حرکتی فعالان حوزه کسب و کارهای اینترنتی را مختل می‌کند.این کارشناس حوزه تجارت الکترونیک در پایان با اشاره به افق‌های آینده حوزه تجارت الکترونیک در کشور، اظهار کرد: مردم نسبت به گذشته سطح توقع بالاتری را از کسب و کارهای اینترنتی دارند به همین ترتیب در آینده نیز از این فضا استفاده‌های بیشتری خواهند داشت. تجارت الکترونیکی در آینده بیشتر در حوزه BTB رشد خواهد داشت. حوزه BTB به تجارت و معاملات کلان بین شرکت‌های بزرگ اشاره دارد که ارزش اقتصادی تجارت الکترونیک در کشور را افزایش می‌دهد.تجارت الکترونیکی به شکل کنونی آن در سال ۱۹۹۱ محقق شده و از آن زمان هزاران هزار کسب و کار و تجاری وارد این دنیا شده‌اند. این نوع تجارت الکترونیکی برای آسان سازی معاملات اقتصادی به صورت الکترونیک تعریف شد. استفاده از این فناوری مانند تبادل الکترونیکی اطلاعات و انتقال الکترونیکی سرمایه که هر دو در اواخر ۱۹۷۰ معرفی شده‌اند، به شرکتها و سازمان‌ها اجازه ارسال اسناد الکترونیکی و تجارت کردن با ارسال اسناد تجاری مثل سفارشهای خرید یا فاکتورها را به صورت الکترونیکی را داد.در واقع تجارت الکترونیکی را می‌توان انجام هرگونه امور تجاری بصورت آنلاین و از طریق اینترنت و یا هرگونه معامله‌ای دانست که در آن خرید و فروش کالا و یا خدمات از طریق اینترنت صورت پذیرد و به واردات و یا صادرات کالا و یا خدمات منتهی می‌شو و معمولاً کاربرد وسیع تری دارد، یعنی نه تنها شامل خرید و فروش از طریق اینترنت است بلکه سایر جنبه‌های فعالیت تجاری، مانند خریداری، صورت برداری از کالاها، مدیریت تولید و تهیه و توزیع و جابه‌جایی کالاها و همچنین خدمات پس از فروش را در بر می‌گیرد. البته مفهوم گسترده‌تر تجارت الکترونیک کسب و کار الکترونیک است. ]]> وب و اينترنت Sat, 26 Aug 2017 07:58:13 GMT http://www.itna.ir/news/49880/امضای-جوهری-یا-الکترونیک