۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۱۴

نقش اپراتورها در گسترش پهن باند در سه ماه سوم سال 99

پیدایش نسل‌های سوم و چهارم ارتباطی(که اکنون در حال تعمیم به نسل پنجم و بالاتر است) زمینه‌ساز تسهیل ایجاد و گسترش پهن باند در جامعه و فراهم‌آوری دسترسی به اکثریت شهروندان است.
نقش اپراتورها در گسترش پهن باند در سه ماه سوم سال 99

دسترسی به شبکه اینترنت اگر در زمانی نه چندان دور، به عنوان یک امتیاز و گاه لوکس به شمار می‌آمد، با گذشت مدتی کوتاه و به سرعت، به حقی طبیعی بدل شد که شرط اصلی زندگی فردی و جمعی است.
اما این تنها مرحله مقدماتی بود؛ با گسترده‌تر شدن این بستر، اکنون اکثر نیازها، خدمات و ارتباطات انسان‌ها نیز افزایش یافته و وابسته به این بنیان ارتباطی شدند.
آنچه به عنوان پهن باند موسوم است، در حقیقت نسل جدید بستر شبکه اینترنت است که با تعبیه زیرساخت قوی و مجهز، امکان تبادلات هرچه سریع‌تر و قابلیت‌ها و خدمات بیشتر را برای بشر فراهم می‌آورد.
پیدایش نسل‌های سوم و چهارم ارتباطی(که اکنون در حال تعمیم به نسل پنجم و بالاتر است) زمینه‌ساز تسهیل ایجاد و گسترش پهن باند در جامعه و فراهم‌آوری دسترسی به اکثریت شهروندان است.
در مجموع باید گفت که وجهه همت مدیریت کلان فنی/اقتصادی کشورهای جهان، توسعه هر چه بیشتر بستر مناسب برای ارائه خدمات بر مبنای پهن باند است؛ و طبیعیست که به دلایل مختلف، نقش اصلی را اپراتورهای موبایل بر عهده دارند که می‌توانند تک‌تک افراد جامعه را به شبکه پهن باند متصل سازند.

برنامه کلان ایران در گسترش پهن باند
گسترش پهن باند جزو برنامه‌های رسمی و قطعی دولت ایران است، به طوریکه رییس جمهور، آن را مایه تسهیل و تعمیم کسب و کار و اشتغال می‌داند که خدمات مهمی چون آموزش و اطلاع‌رسانی و... و نیز عدالت از برکات آن است؛ و نهایتا توسعه کشور نیز از همین مسیر می‌گذردو
در اجرای همین سیاست راهبردیست که اپراتورهای ارائه دهنده خدمات موبایل و اینترنت، در برنامه کلان خود در این جهت سرمایه‌گذاری کرده و تجهیزات و نرم‌افزارهای خود را به‌روزرسانی می‌کنند.
بدین ترتیب استفاده از پهن باند برای خدمات گوناگون برای آحاد مردم جامعه ما نیز به امر عادی بدل شده است، و این موضوع به ویژه در میانه بحران کرونا، خانه‌نشینی بخش زیادی از مردم، نیاز به خدمات آموزش مجازی، کسب اطلاعات از فضای مجازی، ارائه خدمات دولتی و عمومی دستگاه‌ها بر بستر پهن باند، ارتباطات مجازی و... خودنمایی می‌کند.

نقش اپراتور اول کشور در گسترش پهن باند
همراه اول به عنوان اپراتور غالب در ارائه خدمات ارتباطی، تاکنون عموما نقش پیشرو در حرکت به سمت هدف ملی و نیز ارائه خدمات مبتنی بر آن را بر عهده داشته است.
اما جدیدترین آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی(رگولاتوری) اطلاعات جدیدی در این خصوص ارائه می‌دهد.
مطابق آمار رگولاتوری برای عملکرد سه ماه سوم سال 99  گزارش عملکرد ملی در چند زیربخش مربوط به حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات مشخص و اعلام شده است.
در خصوص شمار شهرهای تحت پوشش نسل چهارم، همراه اول دارای بیشترین تعداد است، اما مهم‌تر اینکه تعداد سایت‌های 4G فعال این اپراتور در کشور، حدود دو برابر اپراتور رقیب است که خود گویای میزان تمرکز آن در حوزه خدمات پهن باند است.
مطابق آنچه آمار رگولاتوری نشان می‌دهد، در سه ماه مورد نظر، مجموع تعداد مشترکان ارتباطات سیار (فارغ از خدمات 3G یا 4G) معادل بیش از 77 میلیون نفر بوده که ضریب نفوذی حدود 92 درصد را نشان می‌دهد.
در این میان، سهم همراه اول بیش از دو اپراتور دیگر بوده است، یعنی قریب به 39 میلیون نفر، به طوریکه گویای وجود فاصله حدود بیش از سه میلیونی این اپراتور با ایرانسل است.
اعداد و ارقام موجود در جدول زیر، وضعیت سه ماه سوم سال 1399 را به تفصیل بیان می‌نماید:
 


 
کد مطلب: 64179
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام