۰
plusresetminus
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۸

جدیدترین آمارها از وضعیت پوشش شهرها، روستاها و جاده ها توسط اپراتورهای تلفن همراه

ایتنا- سال 98 رو به اتمام است و بد نیست نگاهی به پوشش شهرها، روستاها و جاده ها توسط اپراتورهای تلفن همراه داشته باشیم. اخیراً سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی آماری منتشر کرده است که به آنها نگاهی می اندازیم. با ماه همراه باشید.
جدیدترین آمارها از وضعیت پوشش شهرها، روستاها و جاده ها توسط اپراتورهای تلفن همراه

جدیدترین آمارهای منتشره توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی
همانطور که می دانید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با استناد به قانون به منظور ایفای وظایف و اختیارات حاکمیتی، نظارتی و اجرایی در بخش تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تأسیس شده ‌است.
یکی از وظایف مهم سازمان مورد بحث این است که در راستای بهبود هر چه بهتر وضعیت ارتباطی کشور گام بردارد و در این زمینه از اختیارات نظارتی و اطلاع رسانی خودش به خوبی بهره ببرد. در همین راستا، اخیراً این سازمان اقدام به انتشار آماری در رابطه با میزان پوشش دهی شهرها، روستاها و جاده ها توسط اپراتورهای کشور کرده است.

در این بخش این آمار به صورت خام ارائه می شود و در بخش بعدی به تجزیه و تحلیل آنها می پردازیم. تعداد شهرهای تحت پوشش اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل به ترتیب 1252، 1302 و 480 شهر است.

همراه اول، ایرانسل و رایتل به ترتیب 44918، 16865 و 77 روستا را در کشور تحت پوشش خودشان دارند. درصد پوشش جمعیتی اپراتور همراه اول 96.50، ایرانسل 86.94 و رایتل 62.44 اعلام شده است.

بر اساس آمار منتشره، همراه اول 82 هزار و 146 کیلومتر از جاده های کشور را تحت پوشش دارد، این رقم برای ایرانسل 64 هزار و 66 کیلومتر است. رایتل نیز 27 هزار و 914 کیلومتر از جاده های کشور را پوشش داده است. درصد جاده های تحت پوشش هر اپراتور نیز به ترتیب برای همراه اول، ایرانسل و رایتل به میزان 84.41، 67.39 و 29.36 درصد است.

 
تجزیه و تحلیل آمارهای منتشره توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی
نگاهی به آمار و ارقام موجود نشان می دهد که ایرانسل به لحاظ تعداد شهرهای تحت پوشش در صدر قرار دارد. فاصله این اپراتور با همراه اول 50 و با رایتل 822 مورد است. بنابراین، همراه اول با فاصله اندکی پس از ایرانسل قرار گرفته و شهرهای کشور را تحت پوشش خودش قرار داده است.
 
اما به لحاظ روستاهای تحت پوشش، همراه اول در صدر قرار دارد، پس از آن ایرانسل و سپس رایتل ایستاده است. نکته مهم اینکه در این شاخص، همراه اول با فاصله نسبتاً زیاد به میزان 28053 روستا با اقتدار در رتبه اول قرار دارد. رایتل تنها 77 روستا را در کشور تحت پوشش دارد و بنابراین، فاصله زیادی با همراه اول و حتی ایرانسل دارد.
به لحاظ درصد پوشش جمعیتی نیز همراه اول با 96.5 درصد در رأس است و فاصله ای به اندازه تقریبی 9 تا 10 درصدی با ایرانسل دارد که بعد از آن قرار گرفته است. فاصله همراه اول با رایتل نیز در این شاخص زیاد است و به میزان تقریبی 34 درصد با آن فاصله دارد.

گفتنی است، همراه اول 82 هزار و 126 کیلومتر از جاده های کشور را تحت پوشش دارد که نسبت به پوشش دهی 64 هزار و 66 کیلومتری ایرانسل از وضعیت بسیار بهتری برخوردار است. در این شاخص نیز رایتل از اپراتورهای اول و دوم بسیار فاصله دارد. این اپراتور به پوشش دهی 27 هزار و 914 کیلومتری جاده های کشور رضایت داده است.
به عبارت دیگر، همراه اول 86.41 درصد از جاده های کشور را تحت پوشش خودش دارد، یعنی فقط 13.5 درصد از جاده های کشور تحت پوشش همراه اول نیستند. اما ایرانسل 67.39 درصد از جاده های کشور را پوشش داده است که به معنای عدم پوشش 32 درصد از جاده های کشور است. رایتل نیز تنها 29.36 درصد از جاده های کشور را تحت پوشش دارد که نشان دهنده عدم پوشش 70 درصد از جاده ها است.

 

آمار منتشره سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی چه می گویند؟
نگاهی به آمار و ارقام منتشره نشان دهنده یک سری نکات مهم است که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.
 
1-. در وهله اول این ارقام نشان دهنده برتری نسبی ایرانسل در زمینه شهرهای تحت پوشش نسبت به همراه اول است. اما در ادامه می بینیم که همراه اول روستاها و جاده های بیشتری را نسبت به ایرانسل پوشش داده است. به نظر می رسد، همراه اول تمرکزش را بیشتر بر روی خدمات رسانی به جاهایی که دسترسی به خدمات شهری و امکانات در آنها سخت تر است، قرار داده است. از سوی دیگر، باید به یاد داشته باشیم که خدمات رسانی به این مناطق نسبت به پوشش دهی شهرها به مراتب کار  سخت تری است.

2- موضوع دوم این است که آمار و ارقام نشان می دهند که رقابت اصلی در بازار ارتباطات ایران بین اپراتور همراه اول و ایرانسل است. رایتل همچنان با فاصله زیادی از دو اپراتور اول کشور در حال فعالیت است.
3- با کمی دقت در آمارهای منتشره متوجه می شویم که همراه اول به عنوان اپراتور برتر کشور همچنان در اکثر شاخص ها همچون میزان پوشش دهی جاده ها و روستاها نسبت به سایر اپراتورها پیشتاز است.   
 
 
 
کد مطلب: 60025
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام